Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Skrevet 6. mars 2018 Jeg og min mann skal skilles, vi har vokst fra hverandre, skilles som gode venner,men begge er enig om at vi ikke føler mer enn venner for hverandre. har 3 gutter som er født februar 2010, mars 2012 og mars 2017, far vil gjerne ha 50/50 på 8 og 6åringen ,og ha samvær med minsten noen timer i uka, det er jeg enig i,men så har far fått bosted 40 minutter unna oss, så det vil si at det tar 50 minutter til skole og bhg, så jeg forslo at han kunne ha torsdag-mandag anhver uke,men dette mener far blir for lite, og det forstår jeg jo, han er vant til og se de hver dag og han er en utrolig flott pappa ,men ingen av oss har bil og det går jo ikke an at at elsde tar fri fra skolen anhver uke. tips mottas med stor takknemlighet, jeg sa at han kunne få mellomste anhver uke,men han mente det var feil og skille guttene og er enig,så skjønner egentlig ikke helt hvorfor jeg forslo det,men følte bare han ble så frustert siden jeg sa anhver torsdag-mandag Anonymkode: 59b5d...a06
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #2 Skrevet 6. mars 2018 Kriteriet for at 50/50 skal fungere er jo at man bor i samme skolekrets så barnet har det samme nærmiljøet, de samme vennene osv uansett hvem han er hos. Hvordan blir det med vennebesøk etter skolen osv når far bor såpass langt unna og ikke har bil da? Det ville jeg aldri gått med på. Skal far ha 50/50 må han bo i nærheten, helst i gå/sykkelavstand for barnet selv. Anonymkode: d3eff...9a7
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #3 Skrevet 6. mars 2018 Så bra at dere legger tre gutters liv i grus fordi dere har 'vokst fra hverandre'! Hva med å ta konsekvensene av at dere har satt barn til verden og slutte å være så egoistiske? Anonymkode: baef0...89c
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #4 Skrevet 6. mars 2018 Hvis far flytter 40 minutter unna dere, og han ikke har bil eller mulighet til å bringe dem til og fra skolen hver dag sier det seg selv at han ikke kan ha dem 50/50. Om han har mulighet til å skaffe skyss fra skolen torsdag og til og fra på fredag vil jo tors-søndag annen hver uke være en mulighet. Men om ikke, så må han nøye seg med å dele helger og ferier. Det blir dessverre konsekvensen av å flytte vekk fra barna. Forøvrig er jeg stort sett i mot 50/50 der barns ikke er store nok til å uttrykke et genuint ønske om det helt uten påvirkning fra foreldrene. Og når de har en så liten lillebror i tillegg er det jo helt tullete å splitte dem annenhver uke. Anonymkode: 84f01...b5c
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #5 Skrevet 6. mars 2018 'Fått' bosted 40 minutter unna?! Man tar tak og ordner med bosted i nærheten, ferdig diskutert! Ingen har bil? Er dere veldig ressurssvake? Hva er dette for et opplegg? Nei, jeg tror dere burde holde sammen for de stakkars barna. Da klarer dere kanskje å oppdra de på en grei måte, når dere ikke evner å få til bedre løsninger hver for dere. Anonymkode: 2727a...68b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #6 Skrevet 6. mars 2018 Om far ikke klarer å legge til rette delt omsorg og for barnas skolegang kan han selvsagt ikke ha 50/50 Anonymkode: 0a5af...078
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Skrevet 6. mars 2018 "Vokst fra hverandre"? Dere har tre små barn, et på under ett år, selvfølgelig føles det sånn akkurat nå! De årene man har barn under tre år er unntakstilstand, dere kan da ikke gå fra hverandre med tre barn hvis dere ikke engang har prøvd! Gi det i det minste et par år og se hvor dere står da? Beklager, vet det ikke er min sak, men det høres bare så umodent og egoistisk ut. Det er ikke mange som har kjærestetid og forelskelsesfølelser med så små barn, det er helt normalt og en fase de fleste skal gjennom. De varmere følelsene kan komme igjen, vil dere ikke i det minste gi det en sjanse? Vet at det kan være mye her jeg ikke vet om, men den grunnen du selv oppgir er bare ikke god nok. Og ikke det rotete samværsopplegget deres heller. Anonymkode: 7bcdb...849
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #8 Skrevet 6. mars 2018 Dette blir bare veldig feil, han kan ikke flytte så langt bort og forvente å få dem 50%. Og dere lurer på om ene barnet skal kun gå på skole annenhver uke?? Er svært sjelden jeg tenker dette, men dere må jo skorte litt på ressurser? Anonymkode: 0e955...120
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #9 Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg og min mann skal skilles, vi har vokst fra hverandre, skilles som gode venner,men begge er enig om at vi ikke føler mer enn venner for hverandre. har 3 gutter som er født februar 2010, mars 2012 og mars 2017, far vil gjerne ha 50/50 på 8 og 6åringen ,og ha samvær med minsten noen timer i uka, det er jeg enig i,men så har far fått bosted 40 minutter unna oss, så det vil si at det tar 50 minutter til skole og bhg, så jeg forslo at han kunne ha torsdag-mandag anhver uke,men dette mener far blir for lite, og det forstår jeg jo, han er vant til og se de hver dag og han er en utrolig flott pappa ,men ingen av oss har bil og det går jo ikke an at at elsde tar fri fra skolen anhver uke. tips mottas med stor takknemlighet, jeg sa at han kunne få mellomste anhver uke,men han mente det var feil og skille guttene og er enig,så skjønner egentlig ikke helt hvorfor jeg forslo det,men følte bare han ble så frustert siden jeg sa anhver torsdag-mandag Anonymkode: 59b5d...a06 Hvordan får han barnet på skolen den uka han har barnet da? Anonymkode: 200d1...cf1
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #10 Skrevet 6. mars 2018 Jobber ikke far? Hvordan skal han praktisere å bruke 50 min på kollektiv transport til og fra skole og barnehage og jobb to ganger om dagen? Sier seg selv at dette ikke går, han får flytte nærmere eller dere får prøve litt til å redde forholdet Anonymkode: d3eff...9a7
Gemini77/ Skrevet 6. mars 2018 #11 Skrevet 6. mars 2018 Våre barn er 50/50 mellom meg og min eks. Fungerer veldig godt og barna er veldig fornøyd. MEN det krever mye av oss foreldre! Skal det fungere så må man være gode venner OG bo i nærheten av hverandre. Vi har nøkler til hverandres hus og det hadde vi ikke klart oss uten. Vi har dobbelt av alt men alltid noe som kun er ett av, slik som fotballdrakta, iPad etc. Vi voksne pakker og leverer disse tingene så barna slipper å styre med det. Men noen ganger glemmer vi ting. Og da drar vi til hverandre med det. Må være lav terskel for det ellers så går det altfor ut over barna. Men det aller viktigste er vennene. De kan ikke leve et liv 50-50 med foreldrene og OGSÅ vennene sine. De må ha noe stabilitet. Det gir skole og venner. Hvis far har flyttet 40 min unna så vil jeg si han har valgt bort denne muligheten.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #12 Skrevet 6. mars 2018 Hva med å la barna bo i familiehuset, og dere foreldre kan bo 50/50 der? Og dere kan dele på en liten hybel i nærheten Anonymkode: 3cff4...e57
Nyttårs barn Skrevet 6. mars 2018 #13 Skrevet 6. mars 2018 Høres litt lite gjennomtenkt ut dette. Om dere har svært dårlig råd, ikke bil osv så er det ikke noe sjakktrekk å skille seg, Og 40 minutter unna, dvs avstanden mellom Oslo og Drammen det. Kan ikke ha 50/50 med foreldrene så langt fra hverandre.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #14 Skrevet 7. mars 2018 Stakkars barn. De blir kasteballer fordi dere har "vokst fra hverandre"??? Anonymkode: 65900...41f
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #15 Skrevet 7. mars 2018 Ey. Hun spør ikke om råd til ekteskapsrådgivning men til 50/50 eller ikke. Jeg ville ikke gått for 50/50, er prinsipielt imot at barn ikke skal ha en fast base og mener ordningen er for foreldre og ikke for barn. Dessuten fordrer det delt skolekrets og å bo nært. Så maks torsdag-mandag annenhver uke, eventuelt fredag-mandag annenhver uke og hver onsdag. Anonymkode: 1ef1e...488
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #16 Skrevet 7. mars 2018 Tusen takk for alle svar.. Regner med en del reaksjoner på at vi har gått fra hverandre,men vi gjør det vi føler er best for både oss og barna. Far flyttet 40 minutter unna pga han fikk jobb, han har vert arbeidsledig i et par mnd fordi firma han jobbet i gikk konkurs. Vi skal på fvk til fredagen, tenker kanskje at jeg forslår anhver torsdag-mandag, for 50/50 blir vanskelig når han bor så langt unna som flere nevner. men er ikke lett og synes synd på far som ikke ser guttene sine hver dag mer, han er vant til det og de er likt knyttet til begge 2. Anonymkode: 59b5d...a06
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #17 Skrevet 7. mars 2018 Lykke til. Husk at din oppgave er å være en god mor, og lage en god plattform for barna. Det er barna som skal ha det bra og være fornøyd, ikke din eksmann. Det betyr ikke at dere er uvenner, men at barnas komfort, liv og helse må komme foran fars behov. Anonymkode: 1ef1e...488
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #18 Skrevet 7. mars 2018 50/50 er ikke vanskelig når dere bor så langt fra hverandre, det er umulig. Som sagt tidligere i tråden er det veldig viktig for barn med stabilitet, og når de skal flytte frem og tilbake mellom to hjem er det veldig viktig at de ihvertfall gjør det i samme nærmiljø og vennekrets. Barna deres er ikke så gamle enda, men tiden går fort og da blir venner og nærmiljø veldig viktig. 8-åringen skal kanskje gå et år eller to på sfo, og leke med venner der, men det vil bli mer og mer spørsmål om å ha venner med hjem på besøk.De vil ønske å møte venner på ettermiddag/kveld, gå og sykle på besøk og få besøk. Når han skal slutte på sfo og komme seg hjem fra skolen selv kan ikke far bo så langt unna. Det vil være slitsomt og vanskelig med den reiseveien nå, og det vil bli mer og mer frustrerende for guttene jo eldre de blir. Jeg har barn i 3. og 5.klasse selv, og de er jo ute og flyr med venner hver eneste dag. Anonymkode: d3eff...9a7
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #19 Skrevet 7. mars 2018 Jeg tenker at far bør skaffe seg førerkort slik at han kan transportere barna på raskest mulig måte. Er det 40 min fra deg? Spørsmålet er vel hvor lang tid det tar for barna å komme seg til skole/BHG fra der han bor nå? hvis han greier å følge opp lekser/fritidsaktiviter med denne avstanden kan det fungere, hvis ikke er det vel helgesamvær som vil fungere best. Anonymkode: 9964f...c4f
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #20 Skrevet 7. mars 2018 Eksen min prøvde å presse gjennom 50/50. Det var for å slippe barnebidrag på en utspekulert måte..det lot seg såklart ikke gjøre da jeg og barnet var nødt til å flytte 1 time unna pappan som med nebb og klør skulle beholde huset! Så vi fikk ikke leid en dritt i nærheten. Barnet måtte bytte skole. Ble samvær annen hver helg..kunne aldri i livet ha tenkt meg at ungen skulle måtte bli kjørt til skolen i 1 time hver morgen. Anonymkode: 9aacc...747
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #21 Skrevet 7. mars 2018 Nei! Det krever så enormt mye av dere som foreldre, og ikke minst av barna. Sjeldent barn kommer godt utav å bo sånn, det er så innmari slitsomt for dem. 40 min en vei til skolen? Det går ikke i lengden, tro meg, jeg har prøvd. Ungen ble utslitt! Anonymkode: 0946e...581
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #22 Skrevet 7. mars 2018 Det er flott at far har fått seg ny jobb. Han skal jobbe 40 minutter unna der dere har bodd til nå? Hvorfor kan han da ikke skaffe seg bolig i nærheten av der dere har bodd til nå og så pendle? Da vil han trolig ha større samvær med barna, og i tillegg så vil han selv da ta påkjenningen med at dere har splittet lag fremfor at barna må ta det med å miste sine venner og nærmiljø så stor del av tiden. Det er jo ikke så mye for ham å kjøre 40 min (og en bil kan han sikkert skaffe seg nå som han har fått jobb igjen), men de 40 minuttene får enormt store konsekvenser for barna. Om han ikke skaffer seg bil vil han jo heller ikke kunne la barna få gjøre ting i helgene som bursdager til venner, idrettsarrangement osv. Om han fortsetter å bo i nærområdet og heller pendler selv så er det vinn-vinn for alle, også ham selv. Om det ikke er bolig å finne for ham i nærheten av deg akkurat nå så kan dere bli enige om et helgesamvær inntil han flytter nærmere, og så kan han heller få betydelig økt samvær når han flytter nærmere igjen. Anonymkode: 738be...23f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #23 Skrevet 8. mars 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for alle svar.. Regner med en del reaksjoner på at vi har gått fra hverandre,men vi gjør det vi føler er best for både oss og barna. Far flyttet 40 minutter unna pga han fikk jobb, han har vert arbeidsledig i et par mnd fordi firma han jobbet i gikk konkurs. Vi skal på fvk til fredagen, tenker kanskje at jeg forslår anhver torsdag-mandag, for 50/50 blir vanskelig når han bor så langt unna som flere nevner. men er ikke lett og synes synd på far som ikke ser guttene sine hver dag mer, han er vant til det og de er likt knyttet til begge 2. Anonymkode: 59b5d...a06 Men det er da virkelig ikke far som skal være hovedfokus her? Det er han du fokuserer på og synes synd på, ikke ungene dine som får familien splittet opp? Fint at han har fått jobb, men hvorfor må han flytte i nærheten av den? Han kan da vel pendle? Hvis ikke kan han jo ikke ha unger hos seg som han ikke får på skolen? Hva tenker han sønnen deres skal gjøre mens han er på jobb og sønnen skulle vært på skolen da, være alene hjemme? Anonymkode: 8bdd1...94a
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #24 Skrevet 8. mars 2018 Enten dere lander på det ene eller det andre: skaff bil. Anonymkode: cff24...a1f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #25 Skrevet 8. mars 2018 Dere er helt ærlig i en meget merkelig og ressurssvak situasjon. Jeg håper dette kommer frem på fvk og at dere får veiledning der. Dere BØR skaffe bil. Jeg syns det er hårreisende at dere legger den lange reiseveien på barna annenhver langhelg. Skal de da ta offentlig transport alene torsdag og mandag da? Denne byrden bør ligge på dere foreldre; det er far som bør reise langt til jobb, ikke barna. Skaff far en bolig nærmere. Og slutt å syns synd på han!! Barna i fokus! Anonymkode: 2727a...68b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå