Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Far bor langt borte, og har foreslått samværshelger denne våren. Jeg må trå varsomt som følge av en rettssak som nærmer seg, og må passe meg for å nekte han noe som helst. Han foreslår en langhelg i forbindelse med 17. mai. Han bort langt borte (fly), så det vil ikke da være mulig for han å følge dem i toget her feks. Det er bare å glemme å resonnere med ham om hva barna ønsker (at de gleder seg til å gå i toget her). Men kan jeg argumentere om at det ikke egentlig er fridag fra skolen den dagen? Eller er det det? Anonymkode: 5d27e...146
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 Her er 17 mai toget obligatorisk, og jeg satt som krav til far at enten følger han barnet i toget eller så blir hun her. Nå er hun 13 og han har aldri sett henne gå i noe tog... rettsak eller ei, det er oppmøte med klassen og hun kan ikke få fravær pga vanskelig far Anonymkode: 99d60...50a
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 17.mai er fridag, så det kan du ikke argumentere med. Finnes mange andre argumenter, så bruk heller de. Hvis dere har rettsak foran dere kan jo slike ting brukes for hva det er verdt. Anonymkode: 746d3...f34
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #4 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er 17 mai toget obligatorisk, og jeg satt som krav til far at enten følger han barnet i toget eller så blir hun her. Nå er hun 13 og han har aldri sett henne gå i noe tog... rettsak eller ei, det er oppmøte med klassen og hun kan ikke få fravær pga vanskelig far Anonymkode: 99d60...50a De kan ikke sette fravær på 17.mai. Det er offentlig fridag, og de kan ikke kreve obligatorisk oppmøte. Anonymkode: 746d3...f34
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 Her er også 17.mai-toget obligatirisk. Ungene får fri en halv dag uken etterpå. Om far vil ha ungene må han stille med dem i 17.mai-tog. Og når ungene gleder seg til det bør far sette barnas behov først. Anonymkode: 7f89a...ae8
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: De kan ikke sette fravær på 17.mai. Det er offentlig fridag, og de kan ikke kreve obligatorisk oppmøte. Anonymkode: 746d3...f34 De får avspasere en halv dag senere, så da forholder vi oss til reglene skolen har satt Anonymkode: 99d60...50a
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: De får avspasere en halv dag senere, så da forholder vi oss til reglene skolen har satt Anonymkode: 99d60...50a Det har de ikke lov til, så at din skole praktiserer det har jo lite å si for hi Anonymkode: d951f...121
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 Det er ikke obligatorisk oppmøte i noe 17 mai tog nei, man kan ikke bestemme hvor man skal feire dagen eller om man skal feire dagen. Anonymkode: 05bd1...e0a
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 Det er kanskje "obligatorisk oppmøte" , noe som betyr mer for det sosiale, som også er viktig i småskolealder.Skolen kan ikke gi ungene fravær for denne dagen, da det er en rød dag, selv om de får avspasere for den dagen. Du kan alltids foreslå for far at han kommer for å se barnet i 17. mai toget, at han heler kan ha samvær i deres by denne helgen, da det er viktig at han stiller opp på noe som er viktig for barnet. Ta en telefon til familievernkontoret for å høre hva de sier om den saken. Du kan jo alltids si på en pen måte at akkurat den helgen skal barnet være hos deg, men at han gjerne må ta en annen helg Anonymkode: 7d9f5...893
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #10 Skrevet 1. mars 2018 Har barnet skolefri 18.mai da? Det har ikke mine... Jeg ville sagt at den helgen passer det dårlig med langhelg siden hun skal gå i tog med klassen sin på 17.mai og skal på skolen som vanlig 18.mai. Det er jo nok av andre helger å ta av, helgen før er det Kr.himmelfart og helga etter er det pinse. Anonymkode: 0c9c8...b93
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #11 Skrevet 1. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Har barnet skolefri 18.mai da? Det har ikke mine... Jeg ville sagt at den helgen passer det dårlig med langhelg siden hun skal gå i tog med klassen sin på 17.mai og skal på skolen som vanlig 18.mai. Det er jo nok av andre helger å ta av, helgen før er det Kr.himmelfart og helga etter er det pinse. Anonymkode: 0c9c8...b93 HI her: Jepp, denne kommunen har gitt ungene fridag den 18. Anonymkode: 5d27e...146
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #12 Skrevet 1. mars 2018 HI her. Ser over mailen med alle datoene her nå. I tillegg til påske og sommerferie så ønsker han siste helga i april (+1 mai, han tror det er fri den mandagen mellom) så Kristi Himmerlfartshelga 9-13 mai og så 16-21. mai. Og oppsummerer at vi da har fem samvær på fem måneder. Men hallo, tre av dem på under en måned? Anonymkode: 5d27e...146
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #13 Skrevet 1. mars 2018 Her hadde far samvær på 17 mai til hun begynte i 2.klasse og skulle da gå i tog. Etter det har han fått tilbud om samvær her vi bor(40 min unna han). Det ønsker han ikke. Derfor blir det ingen samvær på 17 mai. Hva ønsker barnet selv? Jeg hadde aldri trodd varsomt rundt far i frykt på bekostning av barnet. Spesielt ikke hvis barnet ønsker å feire 17 mai med klassevenner. Anonymkode: fc2d1...bda
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #14 Skrevet 1. mars 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI her. Ser over mailen med alle datoene her nå. I tillegg til påske og sommerferie så ønsker han siste helga i april (+1 mai, han tror det er fri den mandagen mellom) så Kristi Himmerlfartshelga 9-13 mai og så 16-21. mai. Og oppsummerer at vi da har fem samvær på fem måneder. Men hallo, tre av dem på under en måned? Anonymkode: 5d27e...146 Da sier du selvsagt at Kristi Himmelfart passer fint, men at det er altfor slitsomt å fly fram og tilbake to ganger samme uka. Det kan ingen komme til å kritisere. Det er også viktig at ungene får gå med venner i toget. Jeg vet faktisk en lærer som meldte bekymring til barnevernet omkring en elev som aldri fikk delta på ting som de andre ungene gjorde, der 17.mai nettopp var utslagsgivende: barn i Norge gjør dette, og det er dårlig gjort å utestenge dem fra sin egen nasjonaldagsfeiring slik den tradisjonelt feires. Anonymkode: 331a8...701
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #15 Skrevet 1. mars 2018 Dårlig far må jeg si. Han tenker 0 på om barnet vil gå sammen med klassen i tog, og vil være med venner etterpå. Dårlig 😭 Anonymkode: 4c0b2...67d
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #16 Skrevet 1. mars 2018 Takk for gode innspill her Anonymkode: 5d27e...146
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #17 Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: HI her. Ser over mailen med alle datoene her nå. I tillegg til påske og sommerferie så ønsker han siste helga i april (+1 mai, han tror det er fri den mandagen mellom) så Kristi Himmerlfartshelga 9-13 mai og så 16-21. mai. Og oppsummerer at vi da har fem samvær på fem måneder. Men hallo, tre av dem på under en måned? Anonymkode: 5d27e...146 Det er jo naturlig at han vil ha barnet de langhelgene det faktisk er langhelg og flere dager fri. Men jeg ville sagt at det er sosialt viktig å delta på 17. mai når barnet skal tilbringe påske og 1. mai- helgen hos han. Barnet kan ikke isoleres sosialt alle anledninger og 17. mai er en viktig dag hvor de kan leke sammen med venner på egenhånd. Jeg ville sagt at helgene passer med unntak av helgen det er 17. mai fordi det er en viktig dag for barn på barneskolen. Og så ville jeg invitert han til å komme og delta på feiringen der barnet bor. Vil han ikke det, så greit . Har også en far som bor langt unna, og her er det jeg som setter opp samværet etter når jeg trenger fri. Og så må han komme dit barna bor og ha de her. Det er for langt å reise for en helg (her er det helger og tilsammen 8 samvær per år) Anonymkode: 7ef04...7fb
3 i april Skrevet 1. mars 2018 #18 Skrevet 1. mars 2018 Hva er det egentlig far går til rettssak på ? Når han bor såpass langt unna sier det seg jo selv at ordinært samvær må utgå. Når det kommer til 17 mai så hadde jeg tatt det pr mail sånn at du hadde hatt bevis om han snur på saken og mener at du et vanskelig og nekter samvær. Skriv hvorfor han ikke kan ha samvær den helgen og at barnet vil feire sammen med sine venner den dagen, men at han er velkommen til å feire med dere den dagen. Ingen kan ta deg på det.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #19 Skrevet 1. mars 2018 Her bor far også en flyreise unna. Da vi hadde rettsforberedende møte og far sa at han ville at barnet skulle være hos han 17.mai sa dommer: "Nei, 17.mai skal barnet være hjemme og gå i tog med klassen sin". Anonymkode: 33cad...fcd
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #20 Skrevet 1. mars 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her bor far også en flyreise unna. Da vi hadde rettsforberedende møte og far sa at han ville at barnet skulle være hos han 17.mai sa dommer: "Nei, 17.mai skal barnet være hjemme og gå i tog med klassen sin". Anonymkode: 33cad...fcd Klok dommer. Det er faktisk litt annerledes enn jul og påske. Anonymkode: 331a8...701
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #21 Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, 3 i april skrev: Hva er det egentlig far går til rettssak på ? Når han bor såpass langt unna sier det seg jo selv at ordinært samvær må utgå. Når det kommer til 17 mai så hadde jeg tatt det pr mail sånn at du hadde hatt bevis om han snur på saken og mener at du et vanskelig og nekter samvær. Skriv hvorfor han ikke kan ha samvær den helgen og at barnet vil feire sammen med sine venner den dagen, men at han er velkommen til å feire med dere den dagen. Ingen kan ta deg på det. Støtter dette. Pass på at alt slikt blir avtalt skriftlig, HI, da har du beviser i ettertid. Spesielt viktig mtp. rettssak. Han ønsker at barna skal fly til ham tre helger på rad, det tenker jeg også blir veldig slitsomt for dem. 17. mai-helgen utgår, av samme årsaker som andre har skrevet. Da tenker jeg at det er naturlig å ta Kr. Himmelfartshelgen hos ham. Anonymkode: 638f1...e1a
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #22 Skrevet 2. mars 2018 Hvor gamle er barna? Kan hende de syns de er kjekt med en annerledes 17.mai i fars by denne gangen, de neste ti gangene blir det trolig ikke sånn ihht at det ikke blir langhelg. Ville, som du slev foreslår, vist meg samsrbeidsfyktig og lagt til rette. Anonymkode: e010d...7a1
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #23 Skrevet 2. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor gamle er barna? Kan hende de syns de er kjekt med en annerledes 17.mai i fars by denne gangen, de neste ti gangene blir det trolig ikke sånn ihht at det ikke blir langhelg. Ville, som du slev foreslår, vist meg samsrbeidsfyktig og lagt til rette. Anonymkode: e010d...7a1 Nå står det veldig tydelig i hovedinnlegget at barna gleder seg til å feire 17.mai der de bor, så nei de ville ikke synes det er kjekt. Anonymkode: 96480...0ee
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #24 Skrevet 2. mars 2018 Enig med de andre her, ta det skriftlig og vær tydelig på at det er barnet du tenker på når du svarer og ikke deg selv. "Jeg har nå sett på forslaget ditt for samvær og det meste ser greit ut, men 17.mai helgen kan hun ikke komme til deg. En ting er at det blir for mye å fly opp og ned tre helger på rad, men viktigst av alt, 17.mai er en viktig sosial dag for barna og hun gleder seg til å gå i tog med vennene sine her hjemme. Du kan selvfølgelig komme hit og se på henne i toget og være litt sammen med henne her om du ønsker det" Anonymkode: 0c9c8...b93
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #25 Skrevet 2. mars 2018 9 timer siden, 3 i april skrev: Hva er det egentlig far går til rettssak på ? Når han bor såpass langt unna sier det seg jo selv at ordinært samvær må utgå. Når det kommer til 17 mai så hadde jeg tatt det pr mail sånn at du hadde hatt bevis om han snur på saken og mener at du et vanskelig og nekter samvær. Skriv hvorfor han ikke kan ha samvær den helgen og at barnet vil feire sammen med sine venner den dagen, men at han er velkommen til å feire med dere den dagen. Ingen kan ta deg på det. Han ønsker full omsorg for barna. Jeg har skrevet om saken tidligere i vinter under "notater om en samværssak". Det er en suppe hele greia. Men god ide, kan invitere han til å være med barna her på 17 mai heller, takk for råd her. Anonymkode: 5d27e...146
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå