Gå til innhold

Bekymret for niese...


Anbefalte innlegg

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de fleste leger har gått bort fra å klippe tungebåndet da det over lengre tid har vist seg å ha liten effekt.

Anonymkode: 9ded8...6b3

Ikke med nye metoder (Bl.a diamantklipp) Det er på vei inn i sykehusene (ønh) igjen. Er bare Norge som har vært for konservative lenge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke litt spesielt at du tror du vet alt, HI? Du ser dem.lite, kanskje er det ikke alt du har blitt fortalt. 

Anonymkode: ce45a...334

Skrevet

Jeg har en datter på 4.5 år som ligger etter med språket. Blant annet sliter hun veldig med s- og r-lyden. Her fikk vi også beskjed fra barnehagen at slike talefeil var vanlig helt opp i skolealder. Folk som ikke kjenner henne har problemer med å skjønne hva hun sier, og heller ikke vi nærmeste forstår henne alltid. 

Pga språkproblemene faller hun også ut sosialt, og trekker mer og mer mot de mindre i barnehagen. Hun er fremdeles mye på paralellek i stedet for å leke sammen med de andre barna. 

Det språklige og sosiale/lek kan altså ha en sammenheng.

Nå har vi endelig fått innvilget både assistent og spesialpedagog til henne i barnehagen, så forhåpentligvis går det fremover med både språk og lek

Anonymkode: 06250...feb

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Felles for mange av de store tragediene med barn, er at «alle» var sikre på at «de andre» ville fange det opp. Barnehagen mente at problemene var så tydelige at foreldre og helsetjeneste måtte ha hatt en prosess. Helsetjenesten regnet med at skolen ville fange opp dersom eleven var tilstrekkelig bakpå. Skolen var sikre på at «noen» var inne for å utrede. Slektninger regnet med at andre ville se... osv osv. Derfor: Hvis man mistenker at noe er galt rundt et barn, sender man bekymringsmelding. Så kan heller fagfolk avgjøre om det er meningsløst. 

Anonymkode: d41d8...317

Dette.

Skrevet

Hvor er barnets far? Er han også like full av vrangforestillinger?

Anonymkode: da674...ed7

Gjest Forumassistent
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Hanne Mari, forumansvarlig

Skrevet
På 1.3.2018 den 10.59, Anonym bruker skrev:

Barnet skal begynne på skolen til høsten. Ser de ikke så ofte, men noen få ganger i året. Har alltid reagert på både min svigerinne og min niese... hun henger liksom så langt bak... og moren synes hun er såååå flink... 

Hun snakker dårlig (nivå med en 3-4 åring), klarer ikke mange ordlyder så hun snakker veldig uklart slik at det er vanskelig for andre enn de nærmeste å skjønne hva hun sier. Mor sier at det er heeeelt vanlig, og at det er sjelden barn klarer å snakke tydelig før i 2-3 kl på skolen... 

Barnet bruker bleie hele tiden. Mor sier hun har sluttet, men barnet har bleie hver gang vi møtes, og hun bæsjer også i bleia uten å si fra først eller etterpå. 

Hun bruker fortsatt smokk på natt og litt på dag. Mor sier hun ikke bruker smokk, men stadig dukker jenta opp med smokk i munnen...

Hun leker veldig barnslig... helt på nivå med min på 2,5 i lek. De leker sammen som om de skulle vært jevnaldrende. Min niese har enkelte ting i lek som klart er over mitt barns nivå, men allikevel veldig barnslig lek...

Kunne nevnt en rekke andre ting også... men uansett, dette er vel ikke helt vanlig? Eller bør jeg ikke bekymre meg? Mor synes jenta er sååå flink og langt fremme... skryter veldig av at hun er så tidlig ute med alt...

Anonymkode: c3a71...cd9

Siden dere tydeligvis ikke har så mye kontakt, så kan det være mange ting du ikke vet om situasjonen. men hvis du er så bekymret som du gir uttrykk for her, så melder du de til barnevernet. Og er det ingenting galt, så er det jo ikke noe som er bedre enn det. Hvis man mistenker at et barn ikke har det bra, så skal man alltid melde

Anonymkode: d8171...72d

Skrevet

Eller hva med å snakke med din bror/barnets far om din bekymring først?

Anonymkode: 7d760...e4e

Skrevet

Men går barnet i barnehage?

Mitt ene barn slet litt med språket, men gikk da i språk gruppe i barnehagen, og gikk til logoped.

For regner med at går barnet i barnehage, så har vel mor fått beskjed om det barnet trenger hjelp med. Men det skumle er hvis barnet ikke går i barnehage, og dermed ikke blir fanget opp. Da kan barnet slite veldig ved skolestart.

For det er skummelt nok for disse små, og starte i 1. klasse, den endringen fra trygge barnehagen til store skumle skolen. Jeg øvde jo masse med mine barn, så de skulle bli klare for skolestart. For de må klare seg alene på do, og flinke til å tørke seg. De må klare og kle av og på seg, alt av sko og klær. Og henge med på alt som skjer i friminuttene, og alle de store skumle barna.

Anonymkode: a7201...740

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...