Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Barnet skal begynne på skolen til høsten. Ser de ikke så ofte, men noen få ganger i året. Har alltid reagert på både min svigerinne og min niese... hun henger liksom så langt bak... og moren synes hun er såååå flink... Hun snakker dårlig (nivå med en 3-4 åring), klarer ikke mange ordlyder så hun snakker veldig uklart slik at det er vanskelig for andre enn de nærmeste å skjønne hva hun sier. Mor sier at det er heeeelt vanlig, og at det er sjelden barn klarer å snakke tydelig før i 2-3 kl på skolen... Barnet bruker bleie hele tiden. Mor sier hun har sluttet, men barnet har bleie hver gang vi møtes, og hun bæsjer også i bleia uten å si fra først eller etterpå. Hun bruker fortsatt smokk på natt og litt på dag. Mor sier hun ikke bruker smokk, men stadig dukker jenta opp med smokk i munnen... Hun leker veldig barnslig... helt på nivå med min på 2,5 i lek. De leker sammen som om de skulle vært jevnaldrende. Min niese har enkelte ting i lek som klart er over mitt barns nivå, men allikevel veldig barnslig lek... Kunne nevnt en rekke andre ting også... men uansett, dette er vel ikke helt vanlig? Eller bør jeg ikke bekymre meg? Mor synes jenta er sååå flink og langt fremme... skryter veldig av at hun er så tidlig ute med alt... Anonymkode: c3a71...cd9
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 Ja, meld inn. Det der er ikke normalt. Går hun ikke i bhg? Anonymkode: c244a...c35
Østerdølen Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 Dette blir uansett fanget opp i barnehage eller skolen.La mor få ordne dette selv.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #4 Skrevet 1. mars 2018 Høres ut som mammaen er i en form for fornektelse? Barn er jo forskjellig, og ofte er de tidlig på en ting, sen på en annen osv, og vi som foreldre har ingen problemer med å sette ord på de tingene de er litt trege med. Men når hun som mamma ser at barnet kanskje er sen på flere og flere ting velger hun å gå i fornektelse og prøve overbevise seg selv om at datteren er helt normal? Ikke så mye du får gjort da, regner med barnehage og etterhvert skole tar tak i det. Anonymkode: f6677...8b2
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 Spesielt... Men har ikke bhg tatt tak i noe? Min er nok ca like gammel. Han sliter litt med uttale (noe kort tungebånd problematikk bl.a), og det er ikke uvanlig, men bhg var veldig «på ballen» tidlig og hentet inn talepedagog for å utrede før skolestart. Bleiebruk bør jo utredes medisinsk -en god bhg ville tatt tak i fjor. Leken ville de jo tatt tidlig -de følger jo dette «kakesjemaet» som alle skal passe inn i, hvis ikke så tar de det opp med deg som mor, trust me 😅 men du kan jo avslå tiltak da...kanskje hun har gjort det? -man kan ikke regne med at bhg el skole tar tak, der er det store variasjoner på kvalitet. Spesielt på skolen. Anonymkode: c7ee8...a42
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 Jeg kjenner et barn med Downs syndrom på samme alder som er lengre fremme enn du beskriver. Anonymkode: a7aaa...312
Cersei Lannister Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 Rart barnehagen ikke har tatt dette opp med henne (hvis ungen går i barnehage) Jentungen her slet litt med sosiale koder og språk (de trodde hun var delvis døv, viste seg bare hun sliter med enkelte lyder). Barnehagen var kjapt ute med PPT, og hun hadde full oppfølging
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 For en pinlig mor. Hun oppdager nok fort at hun tok feil når barnet begynner i barnehage. Anonymkode: 38855...548
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: For en pinlig mor. Hun oppdager nok fort at hun tok feil når barnet begynner i barnehage. Anonymkode: 38855...548 Unnskyld! Skole. Anonymkode: 38855...548
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #10 Skrevet 1. mars 2018 Å bekymre seg har vel aldri hjulpet noen. Synes ikke du skal gjøre det. Dersom halvparten av det du sier er sant og moren mener at barnet er flink, så kommer hun hverken til å like høre det du skrev her og ikke er det tid til et skippertak med logoped en gang før hun begynner på skolen. Bleie og smokk kan kanskje ordnes hvis det hadde vært noe vilje hos mor. Skolen tar opp det som ikke er normalt når den tid kommer. Anonymkode: 39281...be9
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #11 Skrevet 1. mars 2018 Jeg synes det er underlig om ikke barnehagen og helsestasjonen har reagert allerede, og tenker at det kan handle om at mor bare ikke ønsker å fortelle deg alt. Anonymkode: 2ca49...d80
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #12 Skrevet 1. mars 2018 dette er bare tull ,hvis dette stemte hadde helsesøster og bhg reagert på dette Anonymkode: a540c...4a7
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #13 Skrevet 1. mars 2018 Kan det hende at barnet har en diagnose, men at mor/foreldre ikke ønsker å fortelle om diagnosen til noen, heller ikke sine nærmeste? At denne jenta faktisk er flink utfra sine forutsetninger? Anonymkode: 7d760...e4e
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #14 Skrevet 1. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan det hende at barnet har en diagnose, men at mor/foreldre ikke ønsker å fortelle om diagnosen til noen, heller ikke sine nærmeste? At denne jenta faktisk er flink utfra sine forutsetninger? Anonymkode: 7d760...e4e Eller kanskje barnet har en diagnose og moren tror at tante kjenner til denne? For eksempel så mener hun kanskje egentlig "Barn med denne diagnosen snakker sjelden helt rent før de går i 2- 3 klasse". Om hun ikke vil nevne diagnosen når barnet er til stede, så er ikke det så rart. Anonymkode: 2ca49...d80
Nyttårs barn Skrevet 1. mars 2018 #15 Skrevet 1. mars 2018 Går dette barnet i barnehage? Om det er sant det du sier så må da en normal barnehage reagere på dette. Er barnet friskt tenker jeg? Hvor er faren og resten av familien..
Gjest Mari Y Skrevet 1. mars 2018 #16 Skrevet 1. mars 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Barnet skal begynne på skolen til høsten. Ser de ikke så ofte, men noen få ganger i året. Har alltid reagert på både min svigerinne og min niese... hun henger liksom så langt bak... og moren synes hun er såååå flink... Hun snakker dårlig (nivå med en 3-4 åring), klarer ikke mange ordlyder så hun snakker veldig uklart slik at det er vanskelig for andre enn de nærmeste å skjønne hva hun sier. Mor sier at det er heeeelt vanlig, og at det er sjelden barn klarer å snakke tydelig før i 2-3 kl på skolen... Barnet bruker bleie hele tiden. Mor sier hun har sluttet, men barnet har bleie hver gang vi møtes, og hun bæsjer også i bleia uten å si fra først eller etterpå. Hun bruker fortsatt smokk på natt og litt på dag. Mor sier hun ikke bruker smokk, men stadig dukker jenta opp med smokk i munnen... Hun leker veldig barnslig... helt på nivå med min på 2,5 i lek. De leker sammen som om de skulle vært jevnaldrende. Min niese har enkelte ting i lek som klart er over mitt barns nivå, men allikevel veldig barnslig lek... Kunne nevnt en rekke andre ting også... men uansett, dette er vel ikke helt vanlig? Eller bør jeg ikke bekymre meg? Mor synes jenta er sååå flink og langt fremme... skryter veldig av at hun er så tidlig ute med alt... Anonymkode: c3a71...cd9 Jeg vil tro, som en annen her skrev, at Barnehagen fanger opp dette om det skulle vaere et problem. Men det er mulig det også gaar ann aa ringe Alarmtelefonen for barn og unge.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #17 Skrevet 1. mars 2018 Felles for mange av de store tragediene med barn, er at «alle» var sikre på at «de andre» ville fange det opp. Barnehagen mente at problemene var så tydelige at foreldre og helsetjeneste måtte ha hatt en prosess. Helsetjenesten regnet med at skolen ville fange opp dersom eleven var tilstrekkelig bakpå. Skolen var sikre på at «noen» var inne for å utrede. Slektninger regnet med at andre ville se... osv osv. Derfor: Hvis man mistenker at noe er galt rundt et barn, sender man bekymringsmelding. Så kan heller fagfolk avgjøre om det er meningsløst. Anonymkode: d41d8...317
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #18 Skrevet 1. mars 2018 13 minutter siden, Mari Y skrev: Jeg vil tro, som en annen her skrev, at Barnehagen fanger opp dette om det skulle vaere et problem. Men det er mulig det også gaar ann aa ringe Alarmtelefonen for barn og unge. Nå må virkelig du slutte å be alle som bekymrer seg, eller spekulerer og sladrer om å ringe denne alarmtelefonen for barn og unge! Anonymkode: 2ca49...d80
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #19 Skrevet 1. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nå må virkelig du slutte å be alle som bekymrer seg, eller spekulerer og sladrer om å ringe denne alarmtelefonen for barn og unge! Anonymkode: 2ca49...d80 Aner altså ikke hva du tror de driver med, men de har garantert viktigere ting fore enn å sitte å høre på synsing og spekulasjoner fra en bekymret tante vedrørende noe som verken fremstår som en politisak eller en barnevernssak. Håper virkelig folk har vett til å ikke kaste bort etaters ressurser på slikt. Er dette en sak som mot alle odds og sannsynligheter ikke er fanget opp av helsestasjon eller barnehage så langt, så vil skolen gjøre det. Anonymkode: 2ca49...d80
Gjest Mari Y Skrevet 1. mars 2018 #20 Skrevet 1. mars 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå må virkelig du slutte å be alle som bekymrer seg, eller spekulerer og sladrer om å ringe denne alarmtelefonen for barn og unge! Anonymkode: 2ca49...d80 Denne setningen forstod jeg ikke mye av. Det var ts jeg mente.
Gjest Mari Y Skrevet 1. mars 2018 #21 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aner altså ikke hva du tror de driver med, men de har garantert viktigere ting fore enn å sitte å høre på synsing og spekulasjoner fra en bekymret tante vedrørende noe som verken fremstår som en politisak eller en barnevernssak. Håper virkelig folk har vett til å ikke kaste bort etaters ressurser på slikt. Er dette en sak som mot alle odds og sannsynligheter ikke er fanget opp av helsestasjon eller barnehage så langt, så vil skolen gjøre det. Anonymkode: 2ca49...d80 Oppgaven er å sjekke saker de får tips om uavhengig av om det er reelt eller ikke. Jeg har ringt dem foer, så dette vet jeg.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #22 Skrevet 1. mars 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Spesielt... Men har ikke bhg tatt tak i noe? Min er nok ca like gammel. Han sliter litt med uttale (noe kort tungebånd problematikk bl.a), og det er ikke uvanlig, men bhg var veldig «på ballen» tidlig og hentet inn talepedagog for å utrede før skolestart. Bleiebruk bør jo utredes medisinsk -en god bhg ville tatt tak i fjor. Leken ville de jo tatt tidlig -de følger jo dette «kakesjemaet» som alle skal passe inn i, hvis ikke så tar de det opp med deg som mor, trust me 😅 men du kan jo avslå tiltak da...kanskje hun har gjort det? -man kan ikke regne med at bhg el skole tar tak, der er det store variasjoner på kvalitet. Spesielt på skolen. Anonymkode: c7ee8...a42 Ikke for å blande meg , men jeg gjør Det alikevel.. Går det an å klippe tungebåndet? Anonymkode: ba12e...c11
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #23 Skrevet 1. mars 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke for å blande meg , men jeg gjør Det alikevel.. Går det an å klippe tungebåndet? Anonymkode: ba12e...c11 Ja. Min yngste måtte klippe bakre tungebånd da han var 4 uker. Blir klippet som en diamant form og man må drive å tøye og plukke i såret flere ganger daglig i noen uker for at det ikke skal gro sammen igjen. Anonymkode: b4ce3...f02
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #24 Skrevet 1. mars 2018 Hvis hun bruker bleier og smokk, snakker dårlig og leker på samme nivå som en to-treåring, så er det virkelig ikke tungebåndet som er problemet! Anonymkode: 80965...e12
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #25 Skrevet 2. mars 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke for å blande meg , men jeg gjør Det alikevel.. Går det an å klippe tungebåndet? Anonymkode: ba12e...c11 Men de fleste leger har gått bort fra å klippe tungebåndet da det over lengre tid har vist seg å ha liten effekt. Anonymkode: 9ded8...6b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå