Gå til innhold

Hva syns dere om dette? Folk som bryr seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er frekt å stå og stirre på folk. Hvis han synes det ser ut som du sliter får han heller tilby seg å hjelpe da. Man står ikke og stirrer på folk på den måten bare fordi barnet gråter.

Jeg kunne nok snakket til han på samme måten. Jeg skylder ikke en fremmed person å forklare høflig hvorfor mitt eget barn gråter bare fordi han står og stirrer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg ser andre foreldre i butikken, sfo osv med unger som griner og slår seg vrange så ser jeg bort eller nikker gjenkjennende. For jeg vet hvor ille d er og da trenger man ikke at andre stirrer. Alle har vært der og blitt helt svett i slike situasjoner.

Så står jeg da i garderoben på skolen istad med en lillebror som allerede har tøyd grensene flere ganger. Snakket rolig til han hele tiden. Han gir seg ikke og sparker støvlene til søstra bortover gulvet. Da tar jeg han i armen og snakker hardt til han at nå er det nok! Da begynner han å vræle. Jeg fortsetter å pakke ned klærna til søstra og ser opp på en far som bare står å stirrer surt rett i øynene mine. Slik står han lenge. Er det noe eller? spør jeg. Hvorpå han svarer, nei jeg hørte bare skriking og lurte på hva det var. Ungene dine griner aldri de da kanskje svarte jeg. Da snudde han seg og gikk..

Hvorfor stirre sånn? Aldri opplevd d før og hadde aldri gjort d selv.

Anonymkode: 3aa37...c3f

Helt enig med deg jeg. Tipper at ingen med barn og med samme erfaringer når det gjelder trassalder ville ha stirret sånn. Da ville de visst at dette er det verste man kan gjøre når en vitner en slik ubehagelig situasjon. Selv smiler jeg alltid varmt /ser bort med et lite smil for å gi disse foreldrene en bekreftelse og støtte, som i at 'jeg skjønner hvordan du har det nå' i stedet for å gjøre situasjonen deres enda mer ubehagelig og stresset. At mannen du nevnte stirret som han gjorde viser nok bare at han er uerfaren. De færreste som kjefter eller roper til barna sine når de oppfører seg dårlig ute, gjør det fordi de er dårligere foreldre. Snarere tvert imot. Blir mer bekymret over dem som snur seg apatisk vekk fra barna sine når de lager rabalder. Og i et samfunn der 'fri oppdragelse' tydeligvis er siste mote...er det  sikkert mange dårlige foreldre som ikke blir oppdaget.

Klart du sikkert ikke burde ha svart den stirrende mannen på den måten du gjorde. Men igjen, de som kjenner seg igjen og har erfaring vet at man kan bli litt lite rasjonelle i slike stressede situasjoner. Og det er lettere å være etterpåklok. Samme gjelder de som svarer deg her også. Det er lett for dem å si hva du burde sagt der de sitter i ro og mak hjemme foran skjermen. Ikke sikkert de hadde vært like tøffe i samme situasjon ute.

Konklusjon; du har all min støtte og sympati!😊

Anonymkode: 51287...be1

Skrevet

Greit nok at du var stresset pga trass, men å svare så uhøflig til en annen forelder er helt utenkelig for meg. Det er jo ikke hans feil at ditt barn gråt.

Tyder på dårlig selvregulering av deg. Det er utrolig kjipt med folk som glefser på alle når de er irritert på en annen 

Anonymkode: 4be3c...2e1

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

For når du stresser og unger trasser, da er ditt første fokus å være vennlig og forekommende mot fremmede..!? Ojojoj. Enda verre psykovibber. Hvis mora hadde henvendt seg til meg med et sleskt smil og spurt "kan jeg hjelpe deg?" med telefonselgerstemme når barnet hyler, da slår det i hvert fall ut red alert hos meg 😂

Anonymkode: d6f42...50b

Enig. Hvis jeg setter meg i denne mannens sted, så tenker jeg at det han gjorde var å se på HI for å få henne til å forstå at det som foregikk bekymret ham. Han stirret vel ikke på HI for å være jævlig eller for å hovere. Han hører et barn som gråter, en mor som gjør noe og sier noe som får barnet til å hyle som om det har vondt, og da ser han på dem for å vise at han registrerer det som skjer og at det bekymrer ham. Hvis moren da hadde sett på ham, smilt og vært tilgjort vennlig ville han sikkert også bli bekymret. 

Skrevet

Han tenkte vel at du burde få ungen til å holde kjeft? 

Verdte jeg vet er folk som lar ungene hyle vilt og ikke bryr seg. Samme om det er i garderober, butikker, fly etc. 

Din oppførsel er jo bare ekkel. 

Anonymkode: ca5dc...50e

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han tenkte vel at du burde få ungen til å holde kjeft? 

Verdte jeg vet er folk som lar ungene hyle vilt og ikke bryr seg. Samme om det er i garderober, butikker, fly etc. 

Din oppførsel er jo bare ekkel. 

Anonymkode: ca5dc...50e

He? Når ungene har trasset flere ganger i forkant av hentingen, jeg har snakket rolig. Til slutt klikker han og hyler fordi han ikke får lov å kjøpe seg skolesekk (han er 5 år) så skal jeg få han til å stoppe å grine?? Hva hadde du gjort da? Holdt han for munnen?? Når ungen får utbrudd av trass så skal man ignorere, ikke dille og dalle.

HI

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med deg jeg. Tipper at ingen med barn og med samme erfaringer når det gjelder trassalder ville ha stirret sånn. Da ville de visst at dette er det verste man kan gjøre når en vitner en slik ubehagelig situasjon. Selv smiler jeg alltid varmt /ser bort med et lite smil for å gi disse foreldrene en bekreftelse og støtte, som i at 'jeg skjønner hvordan du har det nå' i stedet for å gjøre situasjonen deres enda mer ubehagelig og stresset. At mannen du nevnte stirret som han gjorde viser nok bare at han er uerfaren. De færreste som kjefter eller roper til barna sine når de oppfører seg dårlig ute, gjør det fordi de er dårligere foreldre. Snarere tvert imot. Blir mer bekymret over dem som snur seg apatisk vekk fra barna sine når de lager rabalder. Og i et samfunn der 'fri oppdragelse' tydeligvis er siste mote...er det  sikkert mange dårlige foreldre som ikke blir oppdaget.

Klart du sikkert ikke burde ha svart den stirrende mannen på den måten du gjorde. Men igjen, de som kjenner seg igjen og har erfaring vet at man kan bli litt lite rasjonelle i slike stressede situasjoner. Og det er lettere å være etterpåklok. Samme gjelder de som svarer deg her også. Det er lett for dem å si hva du burde sagt der de sitter i ro og mak hjemme foran skjermen. Ikke sikkert de hadde vært like tøffe i samme situasjon ute.

Konklusjon; du har all min støtte og sympati!😊

Anonymkode: 51287...be1

Rast inn med svar her mens jeg sov ser jeg.

Takk for støtten. Hadde faren spurt hyggelig; går det greit eller? Så hadde jeg så klart forklart situasjonen. Men når jeg ser opp og han stirrer sint på meg og holder blikket mitt i 10 sek. Da spør jeg helt rolig; Er det noe eller? Er ikke det greit å spørre om?

Har en venninne som jobber i bhg og hun er helt oppgitt av alle dillete foreldre i garderoben. Unger som hyler og foreldre som syr puter under armene. Det er visst jevnt over masse foreldre som diller og daller med ungene. Jeg har selv sett utallige ganger foreldre ta ungen under armen fordi han/hun slår seg vrang og må bæres til bilen. Unger som klikker i butikken. Jeg står vel for søren ikke å stirrer stygt på fortvilte foreldre i en slik situasjon?? Jeg ser bort fordi jeg vet hvor stressende det er med masse folk rundt. Verste jeg vet er andre voksne som skal bry seg da. 

HI

Skrevet
5 timer siden, Pobie skrev:

Ja, det er frekt å stå og stirre på folk. Hvis han synes det ser ut som du sliter får han heller tilby seg å hjelpe da. Man står ikke og stirrer på folk på den måten bare fordi barnet gråter.

Jeg kunne nok snakket til han på samme måten. Jeg skylder ikke en fremmed person å forklare høflig hvorfor mitt eget barn gråter bare fordi han står og stirrer.

Nei det var en trasshandling fra sønnen min. Etter gjentatte forsøk på å snakke rolig til han. Når jeg har forklart han flere ganger at han ikke får lov å få en dyr skolesekk (han er 5 år) så sparker han tinga til søster og hyler. Da setter jeg han ned på benken og sier at nå får det være nok!! Da syns jeg det er uhøflig av faren og stå å stirre stygt på meg, holde blikket i sikkert 10 sek. Jeg hadde nikket gjenkjennende eller snudd meg vekk.

hi

Skrevet

Jeg hadde nok også glant. Fordi man vurderer situasjonen. Har sett nok av sure og stressa foreldre kle på slitne sure unger etter skole/bhg. Stor forskjell på foreldrenes håndtering av situasjonen.

Anonymkode: 58ed2...779

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke uhøflig å se på noen for å vurdere situasjonen hvis man får mistanke om at barnet kanskje blir utsatt for unødvendig hardhendt (og mulig ulovlig) håndtering.

Når du reagerte som du gjorde så ga du inntrykk av å føle deg truffet også.

Koster det deg mye å forklare enkelt "han har kommet i den alderen hvor han illskriker når han ikke får viljen sin, og nå fikk han ikke ødelegge for søster, og det satte det hele igang - du vet kanskje hvordan det kan være av og til når de i tillegg er slitne".

Jeg mener fremdeles at det var du som var uhøflig i den situasjonen.

Anonymkode: cdac0...d84

Hadde han spurt: går det bra eller? Så kunne jeg sikkert forklart han situasjonen.

Men når han står på avstand og bare stirrer stygt i flere sekunder, så må jeg vel spørre fyren hva det er for noe? Jeg spurte han helt rolig: er det noe eller?

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde nok også glant. Fordi man vurderer situasjonen. Har sett nok av sure og stressa foreldre kle på slitne sure unger etter skole/bhg. Stor forskjell på foreldrenes håndtering av situasjonen.

Hater folk som glaner. Uansett situasjon. Verste folka jeg vet om... Vis heller empati for andre, du har garantert vært i samme situasjon med trassige unger.

Endret av Knerten <3
Feil skrevet
Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

For når du stresser og unger trasser, da er ditt første fokus å være vennlig og forekommende mot fremmede..!? Ojojoj. Enda verre psykovibber. Hvis mora hadde henvendt seg til meg med et sleskt smil og spurt "kan jeg hjelpe deg?" med telefonselgerstemme når barnet hyler, da slår det i hvert fall ut red alert hos meg 😂

Takk. Han stirrer stygt på meg lenge, pga en trassig unge. Da begynner jeg ikke å forklare situasjonen for han. Jeg spurte han helt rolig da han stirret; Er det noe eller?

Som noen skriver over her, jeg er mer bekymret for ettergivende foreldre hvor ungene styrer showet. Ei i nærmiljøet som jeg er veldig bekymra for hjemme, hun trasser og hyler og mora gir henne viljen sin hver gang til slutt. Hun er en ufordragelig unge, som gjør masse stygt mot de andre barna. 

Når foreldre setter grenser og ungene hyler så står vel ikke jeg å stirrer. Det er direkte uhøflig og stygt.

HI

Skrevet
3 minutter siden, Knerten <3 skrev:

Hater folk som glaner. Uansett situasjon. Verste folka jeg vet om... Vis heller empati for andre, du har garantert vært i samme situasjon med trassige unger.

Jeg har masse empati. Men når man iblandt ser dritsure foreldre kle på dritsure unger hender det ofte at foreldrene ikke ser selv hvordan de framstår for oss rundt, hardhendte, brå og sinte. Klart man ser litt og lurer på om alt er slik de skal. 

Ja jeg har trassige unger til tider, men jeg kjenner meg ikke igjen i det å la ungen min stå å illskrike og glefse til andre foreldre fordi de reagerer.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

At stressa mødre ikke prioriterer høflighet er vel ikke akkurat "mistenkelig". 

Rammene for normalitet er visst i ferd med å snurpes inn til frimerkestørrelse.

Jo det var nettopp å stirre han gjorde. Han tittet ikke og spurte pent; hvordan går det. Han stirret stygt i sikkert 10 sek. Da må det være lov å spørre han om det er noe. Folk som stirrer er en uting.

Hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har masse empati. Men når man iblandt ser dritsure foreldre kle på dritsure unger hender det ofte at foreldrene ikke ser selv hvordan de framstår for oss rundt, hardhendte, brå og sinte. Klart man ser litt og lurer på om alt er slik de skal. 

Ja jeg har trassige unger til tider, men jeg kjenner meg ikke igjen i det å la ungen min stå å illskrike og glefse til andre foreldre fordi de reagerer.

Hvordan stopper du ungen din ute hvis han ilskriker av trass da? For i følge deg så kan man stoppe dem? Jeg lar han ta en time out og vier han ikke oppmerksomhet. Her hjemme så tar han en time out i trappa og kommer når han har roet seg. Dere som skriver at ungen må slutte å skrike, åssen er det mulig? 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan stopper du ungen din ute hvis han ilskriker av trass da? For i følge deg så kan man stoppe dem? Jeg lar han ta en time out og vier han ikke oppmerksomhet. Her hjemme så tar han en time out i trappa og kommer når han har roet seg. Dere som skriver at ungen må slutte å skrike, åssen er det mulig? 

Om ungen min trasser er det fordi det er noe. Sliten, lei, sulten osv. Jeg pleier å stoppe opp, prate med han for å finne ut hva det er og trøste, fungerer helt fint. Så fort han blir vist forståelse for følelsene sine stopper gråten. 

Skrevet

Om ungen min trasser er det fordi det er noe. Sliten, lei, sulten osv. Jeg pleier å stoppe opp, prate med han for å finne ut hva det er og trøste, fungerer helt fint. Så fort han blir vist forståelse for følelsene sine stopper gråten. 

Hylskriker, dytter deg vekk, sparker til ting etter gjentatte forsøk på å snakke rolig. Da må han ha en time out for å roe seg litt. Husk at alle barn er forskjellige. Mer mistenksom ovenfor de rolige, snille barna som alltid skal gjøre foreldre til lags..

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hylskriker, dytter deg vekk, sparker til ting etter gjentatte forsøk på å snakke rolig. Da må han ha en time out for å roe seg litt. Husk at alle barn er forskjellige. Mer mistenksom ovenfor de rolige, snille barna som alltid skal gjøre foreldre til lags..

Det er vi som skal lære barna å håndtere følelser og situasjoner. Om barnet oppfører seg slik er det fordi det er opprørt over noe. Da setter jeg meg ned, sier at jeg forstår at det er sint og spør hva. Gir barnet forståelse og validerer følelsene. Time out lærer barnet at hva enn det er så må det håndtere den følelsen alene. At jeg stresser meg opp eller blir sint vil bare gjøre barnet verre. Folk har forskjellig foreldrestil og jeg har ingen tro på å møte trass med sinne eller time out.

Anbefaler å lese de utrolige årene. Mitt barn trasser også, men jeg bruker de teknikkene fra det kurset og opplever at situasjonen da retter seg fort. Så nei mitt barn kommer aldri til det punktet der han låser seg helt, fordi jeg setter meg ned med han å finner ut hvorfor istedet.

Det handler ikke om at barnet er for snilt. Det handler om å møte barnet på hva det føler.

Skrevet

En ting er i alle fall sikkert; jeg klikker ikke på ungene mine ute blant folk. 

Slik du beskriver situasjonen, klikket du på gutten, og det gjør man bare ikke. Neste gang kan du heller prøve å snakke med ham, ev. hvis det ikke går, ignorere han. La han ligge der og utagere mens du pakker tingene til lillesøster. Han skjønner fort at sånn oppførsel ikke fører noe steds hen. 

Jeg stirrer kun på foreldre som jeg mener takler rollen sin feil. Folk som roper, truer, eller gjør andre ting som kan skade barna. I denne situasjonen hadde jeg nok stirret på deg.

Anonymkode: 59a46...232

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ting er i alle fall sikkert; jeg klikker ikke på ungene mine ute blant folk. 

Slik du beskriver situasjonen, klikket du på gutten, og det gjør man bare ikke. Neste gang kan du heller prøve å snakke med ham, ev. hvis det ikke går, ignorere han. La han ligge der og utagere mens du pakker tingene til lillesøster. Han skjønner fort at sånn oppførsel ikke fører noe steds hen. 

Jeg stirrer kun på foreldre som jeg mener takler rollen sin feil. Folk som roper, truer, eller gjør andre ting som kan skade barna. I denne situasjonen hadde jeg nok stirret på deg.

Hehe det var jo nettopp det jeg gjorde. Ignorerte at han begynte å vræle da han ikke fikk vilja si. Men ifølge noen andre her så skal ikke ungene vræle ute blant folk. Det var jo derfor han stirra, fordi han skriker veldig høyt når han trasser. Ga seg veldig fort han og var helt rolig da vi gikk etter noen min. Folk som stirrer er bare veldig vemmelige, og blir aldri godt likt...

HI

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fint og vel og bra at du har det sånn, men alle son har barn vet at det ikke bare er å forstå seg på, og så stopper gråten. 

Veldig mye for barn handler om å bestemme og å se hvor langt man kan gå, før noen setter en grense. Og så pusher man det litt til, for hva skjer da? Og litt til, hva skjer da? Trass er et sunnhetstegn. Det er sånn man gjør seg erfaring med grenser og følelser, seg selv og andre. Og noen barn har mer av den utforskertrangen - eller en sterkere vilje til å hevde sin mening (som også er et sunnhetstegn) - enn andre barn. 

Jeg skjønner godt hva du mener jeg HI. Jeg pleier også å nikke og smile til foreldrene som må håndtere hylende unger. Selv hadde jeg et helt år, der jeg måtte lempe lillebror over skulderen på vei til bilen, mens han hylte som en stukken gris. Det var alltid et eller annet, han ville gå en annen vei, han ville ikke ha lue, han ville ligge i en søledam, han ville rett og slett alltid det motsatte av det jeg ville. Et helt år! 😂🙈

Jeg syns forsåvidt at det er greit å stirre litt, se bort og se om det går bra, men hvis denne pappaen faktisk stirret på deg i 10 sekunder (det er veldig lenge), så må det ha vært veldig ubehagelig. Det kan jo hende du var krassere enn du trengte å være, men 10 sekunder er likevel unødvendig lenge. Det finnes noen sånne stirrere. Som tenker selv at de gjør alt riktig og føler seg berettiget til å irettesette andre. Det er barnslig, og prøv og møt dem med et åpent sinn. «Nei, men står du der du da?» ☺️

Anonymkode: c6192...3c7

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vi som skal lære barna å håndtere følelser og situasjoner. Om barnet oppfører seg slik er det fordi det er opprørt over noe. Da setter jeg meg ned, sier at jeg forstår at det er sint og spør hva. Gir barnet forståelse og validerer følelsene. Time out lærer barnet at hva enn det er så må det håndtere den følelsen alene. At jeg stresser meg opp eller blir sint vil bare gjøre barnet verre. Folk har forskjellig foreldrestil og jeg har ingen tro på å møte trass med sinne eller time out.

Anbefaler å lese de utrolige årene. Mitt barn trasser også, men jeg bruker de teknikkene fra det kurset og opplever at situasjonen da retter seg fort. Så nei mitt barn kommer aldri til det punktet der han låser seg helt, fordi jeg setter meg ned med han å finner ut hvorfor istedet.

Det handler ikke om at barnet er for snilt. Det handler om å møte barnet på hva det føler.

Du har bare ett barn? 

Sånn følte nemlig jeg det også da jeg bare hadde én. Og så kom to. Og jeg erfarte hvordan det rett og slett ikke er mulig å imøtekomme alle og gjøre alle til lags. Og barna har måttet lære at av og til må man håndtere den vonde følelsen alene ja. Det er en del av livet. Vi er alene i oss selv, og sånn er det. Ingenting galt med det. Hvis det er noe riv ruskende galt er vi der for hverandre, men småting som å ikke alltid få den bilen din broren din hadde først, som du vil ha bare fordi broren din har den (sjalusi, redsel, og kanskje andre følelser?), ja, det må du faktisk lære deg å håndtere selv. 

Skrevet

Du har bare ett barn? 

Sånn følte nemlig jeg det også da jeg bare hadde én. Og så kom to. Og jeg erfarte hvordan det rett og slett ikke er mulig å imøtekomme alle og gjøre alle til lags. Og barna har måttet lære at av og til må man håndtere den vonde følelsen alene ja. Det er en del av livet. Vi er alene i oss selv, og sånn er det. Ingenting galt med det. Hvis det er noe riv ruskende galt er vi der for hverandre, men småting som å ikke alltid få den bilen din broren din hadde først, som du vil ha bare fordi broren din har den (sjalusi, redsel, og kanskje andre følelser?), ja, det må du faktisk lære deg å håndtere selv. 

Amen! 

hi

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe det var jo nettopp det jeg gjorde. Ignorerte at han begynte å vræle da han ikke fikk vilja si. Men ifølge noen andre her så skal ikke ungene vræle ute blant folk. Det var jo derfor han stirra, fordi han skriker veldig høyt når han trasser. Ga seg veldig fort han og var helt rolig da vi gikk etter noen min. Folk som stirrer er bare veldig vemmelige, og blir aldri godt likt...

HI

Jeg tror ikke han stirret fordi gutten din vrælte. Jeg tror han stirret fordi du tok gutten i armen og ropte til han at «Nå er det nok!» 

Du klikket på gutten, og det gjør man bare ikke. Det var nok derfor han stirret.

Skrevet

Når barna mine slår seg vrange, så stirrer folk mer på meg enn barna. Legger barna seg ned i butikken og griner, så gjør jeg det også. Oppfører de seg dårlig noe sted, så gjør jeg det også. Så begynner barna å le, voksne å stirre. Men jeg har ikke sutrete drittunger lenger og da kan voksne mene hva de vil om det

Anonymkode: 613f0...dbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...