Gå til innhold

Navne-valg til irritasjon i familien..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror har nettopp blitt pappa til ei lita jente. Jeg har også en datter, som heter Ida. I alle år har min svigerinne hatt et navn klart hvis hun fikk jenta. Vi har visst om navnet og alle synes det var kjempefint. Men nå sier de at de har ombestemt seg, og at de vil kalle henne for Oda.

Jeg tenker, av alle navn i hele verden, hvorfor velge omtrent identisk navn som sin kusine?? Vi er heller ingen stor familie, så jeg synes det er veldig rart. Har ikke sagt noe til dem, de må jo få gjøre som de vil. Men jeg kan ikke la være å tenke at dette egentlig er litt irriterende.

Anonymkode: 74ee8...a9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I-landsproblem. 

Anonymkode: 81d2d...bba

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I-landsproblem.

Anonymkode: 81d2d...bba

Jada sikkert.

Anonymkode: 74ee8...a9c

Skrevet

Jeg har aldri tenkt over at de er like. Ser det jo nå, men selv om de deler to av tre bokstaver synes jeg navnene er i forskjellig kategori og har helt ulik klang. Kusinene kommer sikkert til å synes det er moro når de vokser til😊 

Anonymkode: 2cac4...3eb

Skrevet

Vel jeg kjenner en Cathrine. Hun har en halvsøster som heter Katarina. Det er verre synes jeg..

Anonymkode: e6488...030

Skrevet

Ja, absolutt I-landsproblem. I tillegg vil jeg si at navnene ser ganske like ut, og de høres ganske like ut, samtidig som i-og o-lyden er veldig tydelige på hver sin kant. Det er veldig ulike lyder. Så ser ikke det helt store problemet. Er garantert to søstre der ute som heter Ida og Oda...

Anonymkode: 1dcc5...30a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri tenkt over at de er like. Ser det jo nå, men selv om de deler to av tre bokstaver synes jeg navnene er i forskjellig kategori og har helt ulik klang. Kusinene kommer sikkert til å synes det er moro når de vokser til😊 

Anonymkode: 2cac4...3eb

Dette!

Anonymkode: 1dcc5...30a

Skrevet

Synes det er to helt forskjellige navn så skjønner ikke hva du irriterer deg over. Hadde det vært Anne/Anna, Marie/Maria hadde jeg stusset litt over navnevalget, men absolutt ikke irritert meg. 

Anonymkode: c1a78...20f

Skrevet

Da får du trøste deg med at ditt barn er eldst og at alle andre også vet det, så da er det ingen som tror at det er du som har hermet. 

Anonymkode: f580d...bf6

Skrevet

Dette er da virkelig ikke et problem!

Jeg har to søskenbarn med samme navn. Helt uproblematisk. Var litt surmuling da siste ble født og gitt det navnet, men det varte få uker. Så innså alle at det ikke kom til å bli noe problem. Søskenbarna selv synes det er morsomt.

Hvis du forblir sur/irritert over dette så har du et velsignet ukomplisert liv, Hi ;)

Anonymkode: f24d4...88b

Skrevet

Helt greit at du synes det er litt irriterende! La deg irritere i et par dager, og så bare gi slipp på det. Det er virkelig ikke noe som er verdt å tenke på noe særlig mer enn noen timer. Det er jo tross alt to forskjellige navn. Og er de fornøyde så må de jo få lov til å kalle ungen hva de vil!

Anonymkode: e7712...d2a

Skrevet

Jeg så en gang et bryllupsbilde hvor Per hadde giftet seg med Per. Det er verre. 

Anonymkode: 4a794...621

Skrevet

Jeg slutter aldri å bli overrasket av alle filletingene folk klarer å gjøre om til «problemer». 

Skrevet (endret)

Skjønner egentlig irritasjonen din. Som du sier, av alle navn i hele verden.......

Jeg kjenner en familie, der de har hengt seg opp i ett navn som de alle sammen bruker sammen med et annet navn. Det er litt snodig. Er oppkalling da, men når tre søsken ønsker å bruke samme navn på døtrene sine (alle praktiserer også dobbeltnavn), så blir det show :-D Litt moro da :-)

Endret av Kari Mari
Skrevet

Ja, de er like. Men hva så, slutt å bruke krefter på dette.

Anonymkode: 5f564...034

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet. Jeg har 2 tantebarn som heter Martin og Martine, det er ingen som reagerer på det. Ida og Oda er jo like forskjellige navn som det

Anonymkode: 764e8...fb7

Skrevet

ser ikke problemet her

Skrevet

Skjønar ikkje at det er noko å irritere seg over. Namna er heller ikkje så veldig like.

Skrevet

Er det noe å irritere seg over da? Det er jo bare kult, helt ulike navn også. 😊

Anonymkode: f3551...7c2

Skrevet

Kusinene Ida og Oda, synes det klinger veldig greit jeg. Skjønner ikke hvorfor det er så irriterende....

Anonymkode: 55e09...9f9

Skrevet

Alle foreldre skal velge akkurat det navnet de ønsker seg for barnet sitt, uavhengig av hva alle andre måtte mene! Ingen eier navn! Ida og Oda, det er jo bare sjarmerende 😊

Skrevet

Du tuller?!

Hvis ikke, hva i all verden gjør det om navnene er litt like?? De er kusiner! 

Anonymkode: dd25e...eba

Skrevet

Navnene er jo ikke like en gang... En ikke-sak!

Anonymkode: 13a07...7e8

Skrevet

De er da ikke for like. Ingenting å bråke for

Anonymkode: 2e53d...cbb

Skrevet

Borti gata bor kusinene Marie og Marie. Samme nabolag, samme vennekrets. Den høyeste er Store-Marie pg den laveste Lille-Marie. Det er så inarbeidet at de bruker betegnelsene i sammenhenger der de er alene også.

Ville aldri valgt som disse foreldrene, men det er ikke noe å irritere seg over.

Anonymkode: 95429...a90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...