Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #1 Skrevet 27. februar 2018 Jeg har tre barn og er i permisjon med den minste som er 9 måneder. Jeg begynner å jobbe igjen i august, da skal jeg inn i en ny stilling på samme arbeidsplass, og jeg har allerede skrevet kontrakt. Men med tre små barn kjenner jeg nå at jeg ønsker å arbeide 80%. Jeg arbeider alene med et prosjekt, så det skal ikke være til heftelse for arbeidsplassen at jeg går ned i stilling. Men hvordan går jeg fram? Jobber på en diger arbeidsplass med mange hundre ansatte og vet ikke om jeggørsr kontakter NAV, arbeidsplassen eller hva. Anonymkode: d140c...71b
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #2 Skrevet 27. februar 2018 Jeg søkte direkte til arbeidsplassen, med henvising til at jeg hadde små barn. Hadde mandagene fri, det var gull. Anonymkode: 46bc7...a90
Nyttårs barn Skrevet 27. februar 2018 #3 Skrevet 27. februar 2018 Snakk med arbeidsgiveren din. Bare pass på at du ikke får 80% lønn og nærmere 100% jobb, det er det nemlig mange som erfarer.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #4 Skrevet 27. februar 2018 Du søker om redusert stilling og omsorgspermisjon. Det skal gi deg full uttelling i pensjonspoeng i statens pensjonskasse. Anonymkode: d711b...c28
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #5 Skrevet 27. februar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du søker om redusert stilling og omsorgspermisjon. Det skal gi deg full uttelling i pensjonspoeng i statens pensjonskasse. Anonymkode: d711b...c28 Hvor leser du at HI er statsansatt? Anonymkode: 208eb...d2f
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #6 Skrevet 27. februar 2018 Nav har ingenting med dette å gjøre, dette må du ta med arbeidsgiver. Du må søke om redusert arbeidstid pga omsorg for små barn, om du har en 100% stilling skal du ta kunne ta 20% omsorgspermisjon uten lønn. Anonymkode: 9bda3...165
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #7 Skrevet 27. februar 2018 latskap kalles det Anonymkode: bfa47...df8
Nyttårs barn Skrevet 27. februar 2018 #8 Skrevet 27. februar 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: latskap kalles det Anonymkode: bfa47...df8 Eller å ta ansvar for eget liv. Forebygge stress/sykemeldinger osv Bruke tid på små barn, få unna husarbeid/legetimer/tannlege på fridagen kan det også kalles.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #9 Skrevet 27. februar 2018 2 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Eller å ta ansvar for eget liv. Forebygge stress/sykemeldinger osv Bruke tid på små barn, få unna husarbeid/legetimer/tannlege på fridagen kan det også kalles. ikke enig. er småbarnsmor og jobber 100% dårlig unnskylding Anonymkode: bfa47...df8
Nyttårs barn Skrevet 27. februar 2018 #10 Skrevet 27. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: ikke enig. er småbarnsmor og jobber 100% dårlig unnskylding Anonymkode: bfa47...df8 Tja, vi er alle forskjellige. Det er ikke latskap å jobbe 80% i småbarnstiden altså.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #11 Skrevet 27. februar 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: latskap kalles det Anonymkode: bfa47...df8 Nei, det er det ikke. Det er å innse at folk er forskjellig og har forskjellig kapasitet. Noen har kapasitet som en duracellkanin, jobber fullt, har masse verv og frivillige oppgaver, trives best med stappfullt program og full fart fra morgen til kveld. Andre blir rett og slett syke av et slikt kjør, og tar ansvar og holder seg friske ved å tilpasse livet sitt etter sin kapasitet. Det har riktignok blitt sånn at mange tenker som deg, og kjører seg helt i kjelleren selv om de egentlig ikke har kapasitet til det, og ender som utbrent, psykisk syk, deprimert, langtidssykemeldt og blir en stor utgiftspost for samfunnet. Da er det bedre de selv tar ansvar og jobber redusert en periode altså. Anonymkode: 9bda3...165
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #12 Skrevet 27. februar 2018 Du bør virkelig tenke gjennom dette før du gjør det. Jeg kjenner flere, inkludert meg selv, som har gått ned i lønn (og fått en dag fri) men arbeidsmengden, henvendelser på telefon (ja, ofte på fridagen) og tidsfrister blir uansett de samme. Det påløper seg mye kveldsarbeid og arbeid på fridagen pga dette. Så du går i praksis ned i lønn uten å redusere arbeidstid. Forsøk heller å få fleksitid, det er mye mer verdt det! Anonymkode: 309e6...123
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #13 Skrevet 27. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: ikke enig. er småbarnsmor og jobber 100% dårlig unnskylding Anonymkode: bfa47...df8 Å så flink du er. Til tre stk da, antar jeg. Er den minste fortsatt baby? Hvis ikke, så hold tåta. Anonymkode: 33ee8...cb7
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #14 Skrevet 27. februar 2018 Takk for svar! Tja, lat er jeg vel ikke, men med baby og to større barn som skal følges opp, tror jeg hverdagen glir lettere med en fridag i uka. Prosjektet er jeg alene om på jobb, så arbeidsmengden blir ikke større med en fridag, jeg får bare noe lenger tid på gjennomføringen. Anonymkode: d140c...71b
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #15 Skrevet 27. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: ikke enig. er småbarnsmor og jobber 100% dårlig unnskylding Anonymkode: bfa47...df8 Men her er det jo mange variabler. Jeg jobbet også 100 med to små og i en noe mindre krevende jobb. Min nåværende jobb er veldig krevende + at vi har fått en til, og dermed føles det riktig å jobbe redusert en periode nå. Anonymkode: d140c...71b
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #16 Skrevet 27. februar 2018 3 timer siden, Nyttårs barn skrev: Eller å ta ansvar for eget liv. Forebygge stress/sykemeldinger osv Bruke tid på små barn, få unna husarbeid/legetimer/tannlege på fridagen kan det også kalles. Aldri i verden om jeg hadde gått ned i lønn for å gjøre husarbeid. Lege og tannlege har jeg krav med lønn i arbeidstiden. At noen gidder å gå ned i stilling pga disse tingene er for meg uforståelig. Anonymkode: a8aa2...cf1
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #17 Skrevet 27. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: latskap kalles det Anonymkode: bfa47...df8 Latskap hadde vært å ikke gidde jobbe i det hele tatt. Å redusere stillingen en periode kan være fornuftig det. Du får ingen premie for å være småbarnsmor og i 100% jobb vet du. Og ingen andre enn en selv «taper» på å redusere stillingen sin. Du kan nok slappe helt av og fortsette kalle deg selv en heltinne og superwoman.. 🤦🏼♀️ Anonymkode: 257ae...027
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #18 Skrevet 27. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aldri i verden om jeg hadde gått ned i lønn for å gjøre husarbeid. Lege og tannlege har jeg krav med lønn i arbeidstiden. At noen gidder å gå ned i stilling pga disse tingene er for meg uforståelig. Anonymkode: a8aa2...cf1 Man har ikke krav på permisjon verken med eller uten lønn til tannlege/lege. Med mindre avtalen din sier det. Anonymkode: 257ae...027
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #19 Skrevet 27. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aldri i verden om jeg hadde gått ned i lønn for å gjøre husarbeid. Lege og tannlege har jeg krav med lønn i arbeidstiden. At noen gidder å gå ned i stilling pga disse tingene er for meg uforståelig. Anonymkode: a8aa2...cf1 Men dette avhenger jo av type jobb. Hvis jeg tar med et barn til tannlege i arbeidstiden, så er det ingen som kan gjøre mine arbeidsoppgaver mens jeg er borte. Dermed hoper det seg opp med arbeid. Anonymkode: d140c...71b
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #20 Skrevet 27. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Man har ikke krav på permisjon verken med eller uten lønn til tannlege/lege. Med mindre avtalen din sier det. Anonymkode: 257ae...027 Heldigvis jobber jeg kommunalt(sykehus) og har rett på det 👍 Anonymkode: a8aa2...cf1
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #21 Skrevet 27. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men dette avhenger jo av type jobb. Hvis jeg tar med et barn til tannlege i arbeidstiden, så er det ingen som kan gjøre mine arbeidsoppgaver mens jeg er borte. Dermed hoper det seg opp med arbeid. Anonymkode: d140c...71b Kjedelig 👍 her må vi overta oppgavene til noen som får fri pga disse tingene. Og det er helt greit for neste gang er det min tur. Anonymkode: a8aa2...cf1
Nyttårs barn Skrevet 27. februar 2018 #22 Skrevet 27. februar 2018 (endret) Har veldig respekt for alle som jobber jeg. Men det betyr ikke at det også for mange familier kan være gunstig at noen er mer hjemme i perioder der det er mye logistikk på hjemmebane. Det er ikke bare yrkesarbeidet som har verdi, også det som foregår hjemme med oppfølging og omsorg er en form for arbeid, ubetalt riktignok. Endret 27. februar 2018 av Nyttårs barn
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #23 Skrevet 27. februar 2018 Jeg har også 3 barn, yngste er akkurat begynt i bhg. Egentlig er arbeidstiden min 7.30-15.00. Jeg jobber 80%, jobber alle dager, men jobber fra 8.30-14.30. Helt fantastisk, slipper rushtiden til og fra jobb og får hentet minstemann og er hjemme kl 15.00. Hadde jeg sluttet 15.00 hadde jeg ikke vært hjemme før kl 16.00. Anonymkode: 97536...9bd
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #24 Skrevet 27. februar 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har også 3 barn, yngste er akkurat begynt i bhg. Egentlig er arbeidstiden min 7.30-15.00. Jeg jobber 80%, jobber alle dager, men jobber fra 8.30-14.30. Helt fantastisk, slipper rushtiden til og fra jobb og får hentet minstemann og er hjemme kl 15.00. Hadde jeg sluttet 15.00 hadde jeg ikke vært hjemme før kl 16.00. Anonymkode: 97536...9bd Høres helt perfekt ut for oss! Hadde ikke laget merarbeid for andre om jeg hadde gjort det samme, så dette har vi også vurdert. Minste er på første året i barnehage, og det er veldig lange dager slik der er for ham nå. Anonymkode: 70312...24e
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #25 Skrevet 27. februar 2018 Hva med at du tar 10% og mannen 10%. Er generelt mot at det automatisk er kvinnen som jobber redusert for det er det stort sett. Anonymkode: f9f24...960
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå