Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 Hvor strenge er dere på dette med spilletid? Jeg har en 13-åring som går i 8. klasse. Han har til tider vært glad i å spille Fifa på PS, men det har liksom aldri blitt for mye spilling, bare mer i perioder enn andre. Nå har han, som "alle" andre han kjenner, begynt å spille Forthnight (eller hva det heter) og har blitt fullstendig oppslukt. Han spiller online og offline, og hadde han fått lov hadde han nok spilt døgnet rundt. Når han først begynner å spille er det jo så godt som umulig å få han til å gi seg, selv om han på forhpnd lover å slå av med en gang vi sier i fra. Han er alltid midt i en bane eller noe annet "viktig". Når han ikke spiller, går mye tid vekk i å se andre spille samme spillet på YouTube. Jeg syns jo dette virker helt på tryne å bruke så mye tid på. Han er heldigvis en aktiv gutt som spiller fotball og har treninger tre ganger i uken (blir snart fire ganger), så han beveger seg jo endel. Satser på det blir å henge mer på fotballbanen med kompiser når det våres mer ute også, men man vet jo aldri. Han hadde jo ikke dette spillet han var så opphengt i når det var "spille fotball ute i timesvis"-vær. Virker som de fleste av kompisene hans også spiller dette, og de spiller mye. Han får vanligvis ikke spille noe i løpet av ukedagene, for da går det ut over skolearbeid. Han har rett og slett ikke tid til spilling, lekser og treninger, så da har vi rett og slett fjernet PS-kontrollene. Han får spille i helgene, og da blir det lett altfor mange timer syns jeg. Hva er "passende" spilletid sysn dere? Jeg syns jo et par timer for dagen i helgene må være mer enn nok, men det er han selvsagt helt uenig i, siden "alle andre" får spille mye mer. Er det jeg som er en streng mamma som ikke skjønner oe som helst, er jeg slapp på dette som lar han få holde på i timesvis i helgene, eller er jeg passe "streng"? Jeg må alltid krangle med han for å få han til å avslutte et spill føler jeg. han må alltid "bare gjøre seg ferdig" med en eller annen bane, og det tar da fort en halvtime ekstra. Jeg sysn jo også hele spillet er helt tåpelig, og savner da han bare spilte Fifa...men sånn er det vel, de vil vel spille det kompisene spiller. Skjønner jo at jeg nok er den gammeldagse kjerringen her, men men... Anonymkode: 55033...805
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #2 Skrevet 26. februar 2018 Jeg har også en trettenåring som er som din. Fotballgutt som innimellom har spilt FIFA, og som nå er ivrig på Fortnite. Den eneste begrensningen jeg legger er at han legger bort spillingen klokken ni på hverdagene. Han kommer hjem fra skolen 1530 hver dag. Deretter er det lekser og middag før han får spille. Han har fotballtrening eller kamp seks dager i uken, så jeg er ikke bekymret for den biten. Vi bor ganske langt unna de beste vennene hans, så spillingen er en grei måte å være sosial på, samtidig som han restituerer og slapper av etter skole og lekser. Anonymkode: c0ea6...d97
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 Jeg synes du er for streng, han er tross alt 13 år. Jeg har to gutter på 14 og 16 år selv og vi kan ikke sammenligne deres tenåringstid med vår, med dagens bruk av skjerm er alt forandret. Jeg tenker at de mer og mer må få styre skjermtid selv, det er ikke sånn at de over natten blir kjempereflektert på dette når de fyller 18 år, det må bygges opp en vane, en tanke, en refleksjon og forståelse for bruken av skjerm i forhold til relasjoner ansikt til ansikt fra de er mye yngre. Ved å si at gutten din ikke får spille i det hele tatt i ukedagene og to timer hver dag i helgene stenger du han ute fra en sosial arena som kameratene er på hver eneste dag. 16-åringen min (går i 1.klasse på vgs nå) hadde en sånn kamerat i klassen sin da de var yngre, han fikk ikke lov å spille. Han ble jo da heller ikke en naturlig del av vennegjengen. Når de ble eldre, og dette endret seg veldig fra siste halvdel av 9.klasse, begynte de være mye mer sammen i helgene. Det var gutter og jenter sammen, møttes hjemme hos hverandre, så film, lagde mat sammen osv. Den gutten som aldri hadde vært en del av gjengen på sosiale medier, ikke en del av gruppene som spilte sammen, vel han ble ikke plutselig en del av gjengen når de begynte møtes med ansikt til ansikt heller... Han fikk ikke lov av mammaen sin å være en del av gjengen i 7. og 8.klasse når det var mye spilling, og da det ble mindre spilling og mer sosialt var han outsideren som aldri ble en del av gjengen. Det trenger ikke bli sånn, men det er litt farlig å nekte gutten innpass i det som interesserer guttene akkurat nå. Jeg mener du må snakke med han, ha gode samtaler om viktigheten av sosial kunnskap på flere arenaer, få han til å forstå hvor viktig det er å også være sammen ansikt til ansikt. Se ansiktet til de vi prater med osv. Jeg har hele tiden vært åpen for å være sammen og spille også, om en kompis tar med pc'en sin hit og de sitter og spiller ved siden av hverandre på hver sin pc er det bedre enn å sitte i hvert sitt hus å spille sammen. Min erfaring er også at dette med spilling går i faser, og i 8.klasse er det vanlig å spille en del. Et år eller to til så begynner de møtes på en annen måte, da er det kino, bowling, ungdomsklubb, mer besøk hjemme hos hverandre. De danner gjenger osv, da blir det mer sånn som vi vil ha det igjen Jeg har hele tiden forlangt fysisk aktivitet, og mine gutter har også spilt fotball. Jeg har heller aldri akseptert hele dager med spilling, de må avbryte og gjøre andre ting for å få litt avveksling. Har de sittet i flere timer kan jeg si at nå må de ta en pause og gjøre noe annet, helst ta en tur ut. Da har de gjort det. Eldste spiller fremdeles, men det er ikke mye tid i døgnet til det lenger. Han går på skole, han trener 3 ganger i uken, han har en liten jobb i en butikk (1 ettermiddag i uken og annenhver lørdag) og han har kjæreste. I helgene er de hos hverandre i større gjenger, går på kino o.l. eller han er med kjæresten. Han har aldri hatt store restriksjoner på spilling, men har utviklet et helt greit forhold til spilling og skjermbruk Det regner jeg med lillebror som nå går i 8.klasse og er betydelig mer på skjerm også kommer til å gjøre. Det er jo ikke snakk om bekymringsfullt bruk hvor ungdommen sitter i dag og natt bak nedtrekte gardiner, huløyd og underernært og spiller som gale. Det er snakk om sunne ungdommer som gjør det greit på skolen, trener flere ganger i uken og ellers er tilsnakkende, de spiser middag med familien, har venner både på og utenfor nettet osv. Det kommer til å gå helt fint selv om de spiller litt mye i perioder (men min 8.klassing mener jeg er den strengeste mammaen i verden som tar fra han telefon og ipad et kvarter før leggetid og ikke gir det tilbake før neste dag da, han skulle visst at det finnes mammaer som deg ) Anonymkode: c4410...59e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 Jeg synes det er veldig viktig å ha et bevisst syn på spilletid selv om de blir tenåringer!! Jeg har en i 8 klasse også. Han er på fotballtrening 3-4 ganger pr uke, er aktiv med oss mm. Han er også glad i å spille, men helt fra han var liten har han fått definert spilletid. Dvs det er uaktuelt å sitte å spille 4-5 timer i strekk slik jeg vet mange gjør. På ukedagene begrenser deg seg selv. Han har forpliktelser her hjemme (lage middag, rydde ut av oppvaskmaskin med mer), lekser, spise middag og trening. Men på ukedagene blir det ofte 1-2 timer spilling hver dag, noen ganger en halvtime, noen ganger 2 timer og enkelte dager ikke noe pga lekser og trening. Hos oss er det ikke lov å spille etter kl. 19 I helgene blir det litt mer, men ikke timesvis. Men fordelt utover både lørdag og søndag er det sikkert fort 4-5 timer til sammen. Men helgdigvis er han ganske fornuftig. Det er helt uaktuelt å sitte fra fredag kveld til søndag kveld å spille slik jeg vet mange ungdommer gjør. Ha en dialog med han...ikke tre regler over hodet på han. Åpne med å spørre: " hva synes du er passende spilletid" og ta utgangspunkt der. Tenåringer liker (barn også) å bli tatt med på råd. Det handler om å gi og ta litt. Anonymkode: 4d580...d0a
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 For tre år siden, da gutten min var 13 år, var jeg bekymret over det samme. Det var om og gjøre å få han ut av huset. Nå tre år etter er det om og gjøre å få han til å være litt mer hjemme Anonymkode: a77d0...60b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #6 Skrevet 26. februar 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har også en trettenåring som er som din. Fotballgutt som innimellom har spilt FIFA, og som nå er ivrig på Fortnite. Den eneste begrensningen jeg legger er at han legger bort spillingen klokken ni på hverdagene. Han kommer hjem fra skolen 1530 hver dag. Deretter er det lekser og middag før han får spille. Han har fotballtrening eller kamp seks dager i uken, så jeg er ikke bekymret for den biten. Vi bor ganske langt unna de beste vennene hans, så spillingen er en grei måte å være sosial på, samtidig som han restituerer og slapper av etter skole og lekser. Anonymkode: c0ea6...d97 Her er problemet at han ikke kommer i gang med lekser hvis han har tilgang på spilling, og da blir det ofte veldig sent ferdig med den biten, for han bruker lang tid. Han er forholdsvis skoleflink, det er ikke det, men han er bare treig med å komme i gang. Han var så mye mer sosial før syns jeg, selv om han jo spiller med kompiser online, så er det jo knapt nok så han er med folk utenom skole og trening. Før kunne han henge timesvis på banen med en god gjeng, men kanskje det tar seg opp igjen når det blir mer vår ute. Anonymkode: 55033...805
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #7 Skrevet 26. februar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: For tre år siden, da gutten min var 13 år, var jeg bekymret over det samme. Det var om og gjøre å få han ut av huset. Nå tre år etter er det om og gjøre å få han til å være litt mer hjemme Anonymkode: a77d0...60b He he, ja det er vel sånn at det går i bølger det der;-) Hadde han ikke hatt fotballen, hadde jeg vært (enda) med stressa over dette. Hadde han bare sittet i ro foran en skjerm hele dagen, hadde jeg blitt bekymret. Anonymkode: 55033...805
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #8 Skrevet 26. februar 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes du er for streng, han er tross alt 13 år. Jeg har to gutter på 14 og 16 år selv og vi kan ikke sammenligne deres tenåringstid med vår, med dagens bruk av skjerm er alt forandret. Jeg tenker at de mer og mer må få styre skjermtid selv, det er ikke sånn at de over natten blir kjempereflektert på dette når de fyller 18 år, det må bygges opp en vane, en tanke, en refleksjon og forståelse for bruken av skjerm i forhold til relasjoner ansikt til ansikt fra de er mye yngre. Ved å si at gutten din ikke får spille i det hele tatt i ukedagene og to timer hver dag i helgene stenger du han ute fra en sosial arena som kameratene er på hver eneste dag. 16-åringen min (går i 1.klasse på vgs nå) hadde en sånn kamerat i klassen sin da de var yngre, han fikk ikke lov å spille. Han ble jo da heller ikke en naturlig del av vennegjengen. Når de ble eldre, og dette endret seg veldig fra siste halvdel av 9.klasse, begynte de være mye mer sammen i helgene. Det var gutter og jenter sammen, møttes hjemme hos hverandre, så film, lagde mat sammen osv. Den gutten som aldri hadde vært en del av gjengen på sosiale medier, ikke en del av gruppene som spilte sammen, vel han ble ikke plutselig en del av gjengen når de begynte møtes med ansikt til ansikt heller... Han fikk ikke lov av mammaen sin å være en del av gjengen i 7. og 8.klasse når det var mye spilling, og da det ble mindre spilling og mer sosialt var han outsideren som aldri ble en del av gjengen. Det trenger ikke bli sånn, men det er litt farlig å nekte gutten innpass i det som interesserer guttene akkurat nå. Jeg mener du må snakke med han, ha gode samtaler om viktigheten av sosial kunnskap på flere arenaer, få han til å forstå hvor viktig det er å også være sammen ansikt til ansikt. Se ansiktet til de vi prater med osv. Jeg har hele tiden vært åpen for å være sammen og spille også, om en kompis tar med pc'en sin hit og de sitter og spiller ved siden av hverandre på hver sin pc er det bedre enn å sitte i hvert sitt hus å spille sammen. Min erfaring er også at dette med spilling går i faser, og i 8.klasse er det vanlig å spille en del. Et år eller to til så begynner de møtes på en annen måte, da er det kino, bowling, ungdomsklubb, mer besøk hjemme hos hverandre. De danner gjenger osv, da blir det mer sånn som vi vil ha det igjen Jeg har hele tiden forlangt fysisk aktivitet, og mine gutter har også spilt fotball. Jeg har heller aldri akseptert hele dager med spilling, de må avbryte og gjøre andre ting for å få litt avveksling. Har de sittet i flere timer kan jeg si at nå må de ta en pause og gjøre noe annet, helst ta en tur ut. Da har de gjort det. Eldste spiller fremdeles, men det er ikke mye tid i døgnet til det lenger. Han går på skole, han trener 3 ganger i uken, han har en liten jobb i en butikk (1 ettermiddag i uken og annenhver lørdag) og han har kjæreste. I helgene er de hos hverandre i større gjenger, går på kino o.l. eller han er med kjæresten. Han har aldri hatt store restriksjoner på spilling, men har utviklet et helt greit forhold til spilling og skjermbruk Det regner jeg med lillebror som nå går i 8.klasse og er betydelig mer på skjerm også kommer til å gjøre. Det er jo ikke snakk om bekymringsfullt bruk hvor ungdommen sitter i dag og natt bak nedtrekte gardiner, huløyd og underernært og spiller som gale. Det er snakk om sunne ungdommer som gjør det greit på skolen, trener flere ganger i uken og ellers er tilsnakkende, de spiser middag med familien, har venner både på og utenfor nettet osv. Det kommer til å gå helt fint selv om de spiller litt mye i perioder (men min 8.klassing mener jeg er den strengeste mammaen i verden som tar fra han telefon og ipad et kvarter før leggetid og ikke gir det tilbake før neste dag da, han skulle visst at det finnes mammaer som deg ) Anonymkode: c4410...59e Jeg er kanskje streng...litt derfor jeg spør her, hva som er "normalen". Ift spilling i ukedagene, har det selvsagt hendt at han får lov til det en torsdags kveld når alle lekser som skal være gjort den uken er gjort, men de andre dagene er det rett og slett ikke noe han kan priorotere pgs treninger og skolearbeid. Skolearbeidet ville da gått på bekostning av spillingen, han klarer ikke å få unna leksene først, så det går bare ikke, det har han vist. han godtar for så vidt at det må være sånn. Han er godt sosial, har mange venenr, og han facetimer og snapper med kompiser "hele" tiden, så han er sosial på den arenaen også, men han får ikke ha mobilen med seg på sengen om kvelden, da skal det soves. Jeg ser at det tikker inn snaps til langt på natt på mobilen hans fra kompiser, selv midt i uken, og da lurer jeg på hva foreldrene tenker...hvos naiv de er. Jeg håper jo at dette bare er en fase, og at han etter hvert tar til "fornuft", så det er betryggende å høre dine erfaringer med dette i hvert fall. Han har stort sett alltid vært en aktiv gutt som har vært mye ute og trent mye på egen hånd, så når jeg ser at spillingen går foran dette, begynner jeg jo å lure på hvorfor:-) Anonymkode: 55033...805
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #9 Skrevet 26. februar 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er veldig viktig å ha et bevisst syn på spilletid selv om de blir tenåringer!! Jeg har en i 8 klasse også. Han er på fotballtrening 3-4 ganger pr uke, er aktiv med oss mm. Han er også glad i å spille, men helt fra han var liten har han fått definert spilletid. Dvs det er uaktuelt å sitte å spille 4-5 timer i strekk slik jeg vet mange gjør. På ukedagene begrenser deg seg selv. Han har forpliktelser her hjemme (lage middag, rydde ut av oppvaskmaskin med mer), lekser, spise middag og trening. Men på ukedagene blir det ofte 1-2 timer spilling hver dag, noen ganger en halvtime, noen ganger 2 timer og enkelte dager ikke noe pga lekser og trening. Hos oss er det ikke lov å spille etter kl. 19 I helgene blir det litt mer, men ikke timesvis. Men fordelt utover både lørdag og søndag er det sikkert fort 4-5 timer til sammen. Men helgdigvis er han ganske fornuftig. Det er helt uaktuelt å sitte fra fredag kveld til søndag kveld å spille slik jeg vet mange ungdommer gjør. Ha en dialog med han...ikke tre regler over hodet på han. Åpne med å spørre: " hva synes du er passende spilletid" og ta utgangspunkt der. Tenåringer liker (barn også) å bli tatt med på råd. Det handler om å gi og ta litt. Anonymkode: 4d580...d0a Han er jo som regel enig med meg på forhånd da, og hvis jeg for eks sier at nå kan du spille 2 timer før vi skal sånn-og-sånn, så er han alltid enig i det. Problemet kommer når den tiden har gått, og han bare MÅ bli ferdig med en bane han holder på med før han kan gi seg, og det da går en time til...skjønner jo at han vil avslutte det han holder på med, særlig om det er online, men har vel inntrykk av at det da balle på seg og han begynner på nye runder. Jeg sitter jo ikke der med han for å se hvor lenge en sånn runde varer.Sier vi ingeting blir han sittende til han får beskjed om å avslutte, selv om vi har blitt enig om en viss tid på forhånd. Det ender stort sett i masing og ofte kjefting for å få han til å avslutte til tross lovnader på forhånd...det er det jeg syns er mest slitsomt og ikke orker, men han gir seg liksom ikke før det blir sånn. Da er det oftest bare enklere å si at han ikke får spille i det hele tatt. Anonymkode: 55033...805
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #10 Skrevet 26. februar 2018 Oi, han får spille mindre enn min 6-åring (ikke samme spillet da), så jeg synes du er litt streng ja. Anonymkode: 139c2...2c3
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #11 Skrevet 26. februar 2018 Min niåring får spille to timer i ukedagene og fire timer i helgene. Du er altfor streng. Si fra 30 min før tiden er ute, sånn at han kan avslutte. Anonymkode: 28a85...f3a
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #12 Skrevet 26. februar 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oi, han får spille mindre enn min 6-åring (ikke samme spillet da), så jeg synes du er litt streng ja. Anonymkode: 139c2...2c3 Dette med ingen spilling i ukedagene utgår jo pga tid da, men hvor mye får din 6-åring spille i helgene da? Muligens jeg bør moderer meg litt ja, men hvis det begynner å gå utover andre ting, blir det for mye etter min mening. Anonymkode: 55033...805
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #13 Skrevet 26. februar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min niåring får spille to timer i ukedagene og fire timer i helgene. Du er altfor streng. Si fra 30 min før tiden er ute, sånn at han kan avslutte. Anonymkode: 28a85...f3a Prøver det, men ender alltid i krangel uansett. Tror ikke det tidsbegrepet er helt på greip når man er inni disse spillene. Anonymkode: 55033...805
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #14 Skrevet 26. februar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette med ingen spilling i ukedagene utgår jo pga tid da, men hvor mye får din 6-åring spille i helgene da? Muligens jeg bør moderer meg litt ja, men hvis det begynner å gå utover andre ting, blir det for mye etter min mening. Anonymkode: 55033...805 Hva mener du med "gå ut over andre ting" da? Spillingen er jo en hobby, noe han ønsker å bruke tid på, sammen med vennene sine. At skole og trening skal følges opp er en selvfølge, men hvilke andre ting snakker du om. Han er så stor at han må jo få ha noe bestemmelsesrett over egen fritid også, det er ikke du som skal bestemme hva han skal gjøre til enhver tid når han har blitt så stor vet du. Det er fritiden hans det er snakk om, og du kan ikke lenger bestemme alt, hva som er viktig og uviktig for han, hva som er riktig og ikke riktig å bruke fritiden på kommer dere nok aldri til å bli helt enige om. Det nytter ikke å si at han skal gå på løkka og spille fotball når han blir stående på løkka alene fordi vennene hans har andre interesser og hobbyer. Du må få la han styre litt selv også. Anonymkode: c4410...59e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #15 Skrevet 26. februar 2018 Vi har ikke spesiell spilleid, men vi stiller krav til hva annet de skal gjøre. De skal ha nok søvn, gå på skolen og trening i rett tid, spise med familien, gjøre lekser og husarbeid, ha tid til venner osv. Hva de gjør i den tiden de har igjen legger vi oss ikke bort i (selvfølgelig ikke ulovligheter ol). De kan godt få spille ganske mye, så lenge det ikke går ut over andre og viktigere ting. Anonymkode: d537c...271
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #16 Skrevet 26. februar 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette med ingen spilling i ukedagene utgår jo pga tid da, men hvor mye får din 6-åring spille i helgene da? Muligens jeg bør moderer meg litt ja, men hvis det begynner å gå utover andre ting, blir det for mye etter min mening. Anonymkode: 55033...805 Det varierer litt, men den siste tiden har det blitt sånn at mesteparten av lørdagen går med til andre ting (utflukter, besøk osv), men ofte blir det tid til 1-2 timer skjerm om morgenen eller kvelden. (Han velger selv om han vil se på noe eller spille.) På søndagen pleier vi å gå en 3-4 timers tur i skogen på formiddagen, og når vi kommer hjem da får han styre resten av dagen selv. Da kan det bli mye skjerm, eller et par timer skjerm og deretter lek med nabobarn f.eks. Nei, det skal ikke gå ut over andre, viktigere ting, men da gjør man de tingene først og spiller hvis det er tid til overs, eller man planlegger at man skal gjøre det andre et visst klokkeslett, og da skal spillet avsluttes. (Det siste er sikkert lettere med en 6-åring enn en tenåring. ) Anonymkode: 139c2...2c3
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #17 Skrevet 26. februar 2018 Mine gutter er 15 og 13 og jeg har resignert i kampen om spilletid😝 Nå er regelen i ukedagene at lekser skal være gjort og middagen spist før de får lov til å spille. De må skrue av kl 21.00. Så da blir det ofte 4 timer spilling pr dag. De trener fotball 2 ganger i uken. I helgene er regelen at de må ta seg en pause innimellom. Så da spiller de kanskje to timer og tar en time pause osv. Men på søndager er vi ofte ute på tur, så da blir det ikke så mye spilling. Anonymkode: 13721...9ea
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #18 Skrevet 27. februar 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva mener du med "gå ut over andre ting" da? Spillingen er jo en hobby, noe han ønsker å bruke tid på, sammen med vennene sine. At skole og trening skal følges opp er en selvfølge, men hvilke andre ting snakker du om. Han er så stor at han må jo få ha noe bestemmelsesrett over egen fritid også, det er ikke du som skal bestemme hva han skal gjøre til enhver tid når han har blitt så stor vet du. Det er fritiden hans det er snakk om, og du kan ikke lenger bestemme alt, hva som er viktig og uviktig for han, hva som er riktig og ikke riktig å bruke fritiden på kommer dere nok aldri til å bli helt enige om. Det nytter ikke å si at han skal gå på løkka og spille fotball når han blir stående på løkka alene fordi vennene hans har andre interesser og hobbyer. Du må få la han styre litt selv også. Anonymkode: c4410...59e Da mener jeg skole og trening, for her er det spesielt skolearbeidet som blir lidende. Han kommer ikke i gang med leksene og blir ofte sittende sent utover kvelden, så dermed går det ut over søvnen også. Anonymkode: 55033...805
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #19 Skrevet 27. februar 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da mener jeg skole og trening, for her er det spesielt skolearbeidet som blir lidende. Han kommer ikke i gang med leksene og blir ofte sittende sent utover kvelden, så dermed går det ut over søvnen også. Anonymkode: 55033...805 Det er jo bare å sette et krav om at lekser og plikter er unnagjort før evt spilling slik som de fleste andre har. Det vil iallefall motivere til å få leksene gjort direkte etter skolen. Her setter 12-åringen seg ned med en gang etter skolen og får alle leksene gjort. Da har han ikke det hengende over seg og kan evt spille hvis han rekker før eller treninger. Anonymkode: 49f22...573
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #20 Skrevet 27. februar 2018 Har en på tretten selv, kjenner meg godt igjen. Vi ser en positiv effekt på engelsk og kommunikasjon etter han startet med mer avanserte spill. Vår gutt har aldri mestret idrett, så gaming er arenaen han trives og blomstrer. Grensene jeg setter her hjemme er at han skal gå en tur i løpet av dagen, spise måltider i fellesskap, gjøre lekser og hjelpe til med faste oppgaver. Han legger seg til fast tid, kl 22, da er PC av. I helgene får han sitte til kl 23. Ellers legger jeg ikke restriksjoner. Anonymkode: d7aad...684
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #21 Skrevet 27. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo bare å sette et krav om at lekser og plikter er unnagjort før evt spilling slik som de fleste andre har. Det vil iallefall motivere til å få leksene gjort direkte etter skolen. Her setter 12-åringen seg ned med en gang etter skolen og får alle leksene gjort. Da har han ikke det hengende over seg og kan evt spille hvis han rekker før eller treninger. Anonymkode: 49f22...573 Joda, det er klart - og det er forsøkt, men fristelsen er visst stor til å sitte seg ned med spillet rett etter skolen...så da har følgen blitt at kontrollene fjernes i ukedagene. Anonymkode: 55033...805
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #22 Skrevet 27. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda, det er klart - og det er forsøkt, men fristelsen er visst stor til å sitte seg ned med spillet rett etter skolen...så da har følgen blitt at kontrollene fjernes i ukedagene. Anonymkode: 55033...805 Det var da en hard konsekvens. Hva med å bare ta det bort en periode og la han få prøve igjen? Det må være mulig å gjøre feil og få en sjanse til. Anonymkode: 49f22...573
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #23 Skrevet 27. februar 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var da en hard konsekvens. Hva med å bare ta det bort en periode og la han få prøve igjen? Det må være mulig å gjøre feil og få en sjanse til. Anonymkode: 49f22...573 Han ser vel selv at han trenger tiden i hverdagen til lekser og trening da, siden han tross alt ikke protesterer på dette. Det har skjedd uten unntak alle de gangene han har fått prøve seg. Anonymkode: 55033...805
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #24 Skrevet 27. februar 2018 Etter å ha sittet mange timer på skolebenken kan jeg forstå at det ikke frister å starte rett på leksene. Min sønn var i hvert fall helt proppet i hodet og temmelig sliten etter skolen og trengte å kople av. Han kom hjem fra skolen klokka 1415. Vi kom hjem klokka 16.45. Vi satt på automatiske tidsinstillinger på internettet. (Han gidder bare spille online) 1600-1800 : Internett avstengt. HVER dag. Da er det leksetid, husarbeid og middag. Han måtte vise til at lekser og plikter var påbegynt før vi kom hjem. 1800-2200: Internettlinjen er åpen igjen HVIS alt av lekser og plikter ble gjort innen 1800. For han (og oss) var det lettere å forholde seg til absolutte tider enn å høre på maset vårt. Og vi slapp "Jeg skal bare ta en comp først", "har nettopp begynt på en comp, vil ikke bli banda" osv. Han sluttet med å starte en komp rett før nettet skrudde seg av. Med flere barn i hus er det ikke alltid like lett å være konsekvent og "stå i det" når man plutselig må brannslukke tre andre steder og middagen står og koker. Anonymkode: a77d0...60b
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #25 Skrevet 27. februar 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Oi, han får spille mindre enn min 6-åring (ikke samme spillet da), så jeg synes du er litt streng ja. Anonymkode: 139c2...2c3 Ville ikke vært fryktelig stolt av at en 6 åring sitter og spiller mer enn det. En 6 åring som burde vært ute/inne og lekt med venner. Lykke til med årene som kommer🙈 Anonymkode: 4d580...d0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå