Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #1 Skrevet 25. februar 2018 Ser ut til at de fleste budsjett og økonomitråder her inne er fulle av folk med masse oppsparte midler. Vi lever fra måned til måned, betaler regninger i tide, men har ingenting oppspart bortsett fra barnas sparekonto på 5000 hver. Noen flere som oss? Hvordan klare å slappe av? Det har alltid ordnet seg for oss de 10 årene vi har levd sånn så skulle ønske jeg klarte å slappe av.. Anonymkode: 0819f...95d
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #2 Skrevet 25. februar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ser ut til at de fleste budsjett og økonomitråder her inne er fulle av folk med masse oppsparte midler. Vi lever fra måned til måned, betaler regninger i tide, men har ingenting oppspart bortsett fra barnas sparekonto på 5000 hver. Noen flere som oss? Hvordan klare å slappe av? Det har alltid ordnet seg for oss de 10 årene vi har levd sånn så skulle ønske jeg klarte å slappe av.. Anonymkode: 0819f...95d Jeg tror ikke jeg hadde klart å slappe av i den situasjonen? Hvorfor velger dere å leve sånt i istedenfor å skaffe dere en buffer? Anonymkode: 66bec...b59
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #3 Skrevet 25. februar 2018 Vi bruker også hele lønnen hver måned, bortsett fra 300 kr. Har et fast trekk hver på 300 kr hver lønningsdag, de 600 til sammen overføres til et fond vi har ikke har i nettbanken, så det blir sakte men sikkert litt sparepenger der tiltenkt konfirmasjon o.l utgifter etterhvert Anonymkode: af6fa...b52
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #4 Skrevet 25. februar 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror ikke jeg hadde klart å slappe av i den situasjonen? Hvorfor velger dere å leve sånt i istedenfor å skaffe dere en buffer? Anonymkode: 66bec...b59 Velger? Tror nok det er en grunn til at de ikke har en buffer, jeg gjetter at den grunnen er nettopp det at de ikke har noe ekstra å sette av til sparing? Bare et skudd i blinde her, altså. Anonymkode: 00063...d6a
Mammaaaa? Skrevet 25. februar 2018 #5 Skrevet 25. februar 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror ikke jeg hadde klart å slappe av i den situasjonen? Hvorfor velger dere å leve sånt i istedenfor å skaffe dere en buffer? Anonymkode: 66bec...b59
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #6 Skrevet 25. februar 2018 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror ikke jeg hadde klart å slappe av i den situasjonen? Hvorfor velger dere å leve sånt i istedenfor å skaffe dere en buffer? Anonymkode: 66bec...b59 Velger å leve slik? Er du litt kort i topplokket? Anonymkode: 39638...8c0
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #7 Skrevet 25. februar 2018 Vi har det også sånn! Det er fordi vi ikke har noe ekstra til sparing...Med 3 barn som trenger sitt samt hus og bil og div regninger så er det ikke lett å spare... Anonymkode: edf03...ace
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #8 Skrevet 25. februar 2018 Her og. Budsjettet er skjært inn til beinet, aldri noe ekstra Anonymkode: f8255...b0b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #9 Skrevet 25. februar 2018 nei, set gjør ikke når man har barn Anonymkode: 2997c...014
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #10 Skrevet 25. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Velger? Tror nok det er en grunn til at de ikke har en buffer, jeg gjetter at den grunnen er nettopp det at de ikke har noe ekstra å sette av til sparing? Bare et skudd i blinde her, altså. Anonymkode: 00063...d6a At det ikke er mulig å spare én eneste krone i løpet av 10 år har jeg vanskelig for å tro... Anonymkode: a0cba...bdd
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #11 Skrevet 25. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: At det ikke er mulig å spare én eneste krone i løpet av 10 år har jeg vanskelig for å tro... Anonymkode: a0cba...bdd Det har de sikkert gjort og, men de forsvinner så fort noe må gjøres. Vaskemaskinen ryker, bilen må fikses osv. Det er dyrt å leve fra lønning til lønning Anonymkode: f8255...b0b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #12 Skrevet 25. februar 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har de sikkert gjort og, men de forsvinner så fort noe må gjøres. Vaskemaskinen ryker, bilen må fikses osv. Det er dyrt å leve fra lønning til lønning Anonymkode: f8255...b0b Å være blakk en gang fordi "alt" ryker på en gang er ikke det samme som å leve fra hånd til munn. Å leve slik er etter all sannynlighet et valg. Jeg tror ikke på at hi ikke har hatt unødvendige utgifter og benyttet alle inntektsmuligheter i denne perioden. Anonymkode: 66bec...b59
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #13 Skrevet 25. februar 2018 Ja, jeg har det sånn. Er enslig mor, med 2 tenåringer. Lever på laveste sats AAP. Har solgt bilen, solgt kamera, kjøkkenmaskin, klær osv. Nå er det ikke noe mer av verdi og selge. Jeg prøver å holde hodet over vannet, men det er ikke lett da man går i null hver måned. Og nå i januar så røyk vaskemaskinen og store lege utgifter til både meg og tenåringen. Så nå ligger jeg så på etterskudd, at jeg har søvnløse netter. Og selv lever jeg på first price ris og havregrøt. Noe jeg gjør jevnlig. For problemet for oss med kronisk for lav inntekt. Er at innimellom må barna ha nye klær og sko, de vokser. Og ting går i stykker. Jeg lever virkelig ikke i luksus, spisestua mi er 50 år, tvn er 12 år, jeg har alt til det går i stykker. Kjempefint om noen kan fortelle meg hvordan jeg skal få spart meg opp en buffer. Anonymkode: 3ba67...f0a
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #14 Skrevet 25. februar 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg har det sånn. Er enslig mor, med 2 tenåringer. Lever på laveste sats AAP. Har solgt bilen, solgt kamera, kjøkkenmaskin, klær osv. Nå er det ikke noe mer av verdi og selge. Jeg prøver å holde hodet over vannet, men det er ikke lett da man går i null hver måned. Og nå i januar så røyk vaskemaskinen og store lege utgifter til både meg og tenåringen. Så nå ligger jeg så på etterskudd, at jeg har søvnløse netter. Og selv lever jeg på first price ris og havregrøt. Noe jeg gjør jevnlig. For problemet for oss med kronisk for lav inntekt. Er at innimellom må barna ha nye klær og sko, de vokser. Og ting går i stykker. Jeg lever virkelig ikke i luksus, spisestua mi er 50 år, tvn er 12 år, jeg har alt til det går i stykker. Kjempefint om noen kan fortelle meg hvordan jeg skal få spart meg opp en buffer. Anonymkode: 3ba67...f0a Har du hatt møte med nav sin økonomirådgiver? Minstesats aap er veldig lav, så om du er enslig mor til to tenåringer har du vel krav på mer støtte? Regner med du har bidrag, ekstra barnetrygd og skattefradrag som enslig forsørger, men hva med bostøtte og supplerende støtte til livsopphold? Anonymkode: af6fa...b52
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #15 Skrevet 25. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Å være blakk en gang fordi "alt" ryker på en gang er ikke det samme som å leve fra hånd til munn. Å leve slik er etter all sannynlighet et valg. Jeg tror ikke på at hi ikke har hatt unødvendige utgifter og benyttet alle inntektsmuligheter i denne perioden. Anonymkode: 66bec...b59 Å leve sånn er et valg??? Tror du virkelig at alle har dårlig råd pga dårlig økonomistyring? Poenget er jo at når det stadig kommer sånne småting, jeg snakker ikke om at alt ryker på en gang, for når man har stram økonomi holder det at en ting ryker. Da kan det kan ta mange måneder å spare opp litt penger igjen. Vær glad for at du aldri har opplevd å ha det sånn, og ha litt forståelse for at andre kan være i vanskelige situasjoner Anonymkode: f8255...b0b
Hjertefru Skrevet 25. februar 2018 #16 Skrevet 25. februar 2018 Herregud og graut for noen hjernedøde kommentarer...ja hi sånn har vi hatt det også. Begge to i full jobb, normale lønninger. Men det er dyrt å etablere seg, ikke alltid ting går etter oppskrifta. Det var først etter at jeg fikk en liten arv at jeg greide å ordne en bufferkonto.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #17 Skrevet 25. februar 2018 Ja, vi er mange som har det sånn!! Anonymkode: 7ce8b...c06
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #18 Skrevet 25. februar 2018 Dei fleste familier har det slik. Her inne er det bare skryt...skryt og atter skryt 🤣 Anonymkode: 09e7f...f35
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #19 Skrevet 25. februar 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dei fleste familier har det slik. Her inne er det bare skryt...skryt og atter skryt 🤣 Anonymkode: 09e7f...f35 Jeg kjenner ingen som har det sånn. Det føles nok slik for mange, men i min krets har alle en buffer. For mange ligger den i boligen, men blir det krise kan de ta ut penger der. Folk har råd til ferie. Mange tar ekstra permisjon eller velger å jobbe 80% mens barna er små. Folk kjøper det meste av klærne sine nye osv. Anonymkode: 66bec...b59
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #20 Skrevet 25. februar 2018 Hva skal man si. Vi lever økonomisk uansvarlig, kan du si, og da brukes pengene opp hver måned. Vi bor i en bygd vi ikke trives i, så uansvarligheten går nok mest på at vi reiser mye bort i ferier og helger. Så det er selvvalgt. Har penger på sparekonto ja, det er barnetrygden for 3 barn som går rett på den kontoen. Brukes når brukskontoen er tom. Blir litt flau av å tenke på det. Hvor mye vi hadde hatt til overs hvis vi a) bodde en plass der vi trivdes, så vi hadde trivdes hjemme mer, og b)hadde mer kontroll på hva vi bruker penger på. Vi har de mest gjennomsnittlige lønningene som det er mulig å få til. Fikk helt sjokk når vi sjekket det en gang og fant ut at vi er oppskriften på gjennomsnitts-A4-familien her til lands. Men altså økonomisk uansvarlige, ja. Anonymkode: 6c19a...0fc
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #21 Skrevet 25. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du hatt møte med nav sin økonomirådgiver? Minstesats aap er veldig lav, så om du er enslig mor til to tenåringer har du vel krav på mer støtte? Regner med du har bidrag, ekstra barnetrygd og skattefradrag som enslig forsørger, men hva med bostøtte og supplerende støtte til livsopphold? Anonymkode: af6fa...b52 Jeg har bidrag, barnetrygd, skattefradrag og bostøtte. Så jeg har ikke krav på supplerende støtte til livsopphold. Nå er jeg jo syk, og har en del utgifter på sykdommen min som jeg ikke får dekt, det å bo, og det å forsørge tenåringer er dyrt. Anonymkode: 3ba67...f0a
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #22 Skrevet 25. februar 2018 Vi har det nesten sånn, kunne nok strammet inn litt på mat men ellers går mye til faste utgifter. Med to barn på SFO ryker 6700 kroner bare i barnepass pr mnd. Denne mnden kom kommunale avg på over 7000,-, dyr strøm på 2500,- og så røyk jeg på 7300,- på tannlege i februar - krise. Vi har 100 000,- "ekstra" i rammelån så jeg låner tannlegeregninga der. Er heldig og har foreldre som har stabil og god økonomi så om jeg skulle ryke på en smell kan jeg alltids spørre de om hjelp men har sluppet så langt. Vi har ingen stor buffer, spart tilsammen 90 tusen til ungene som vi jo kunne ha brukt i stor krise. Og pr idag er det 18 000,- i pluss på regningskontoen. Anonymkode: 94fae...ce1
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #23 Skrevet 25. februar 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Ser ut til at de fleste budsjett og økonomitråder her inne er fulle av folk med masse oppsparte midler. Vi lever fra måned til måned, betaler regninger i tide, men har ingenting oppspart bortsett fra barnas sparekonto på 5000 hver. Noen flere som oss? Hvordan klare å slappe av? Det har alltid ordnet seg for oss de 10 årene vi har levd sånn så skulle ønske jeg klarte å slappe av.. Anonymkode: 0819f...95d Jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å være frekk. Bare for å ha avklart det. Hvorfor har dere hatt det slik i ti år? Er det ingen ting dere kunne gjort i løpet av alle de årene for å endre situasjonen deres? Anonymkode: e9321...85f
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #24 Skrevet 25. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Dei fleste familier har det slik. Her inne er det bare skryt...skryt og atter skryt 🤣 Anonymkode: 09e7f...f35 Kanskje noe du trøster deg med men jeg kjenner ingen uten buffer. Anonymkode: 2c396...257
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #25 Skrevet 25. februar 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har det nesten sånn, kunne nok strammet inn litt på mat men ellers går mye til faste utgifter. Med to barn på SFO ryker 6700 kroner bare i barnepass pr mnd. Denne mnden kom kommunale avg på over 7000,-, dyr strøm på 2500,- og så røyk jeg på 7300,- på tannlege i februar - krise. Vi har 100 000,- "ekstra" i rammelån så jeg låner tannlegeregninga der. Er heldig og har foreldre som har stabil og god økonomi så om jeg skulle ryke på en smell kan jeg alltids spørre de om hjelp men har sluppet så langt. Vi har ingen stor buffer, spart tilsammen 90 tusen til ungene som vi jo kunne ha brukt i stor krise. Og pr idag er det 18 000,- i pluss på regningskontoen. Anonymkode: 94fae...ce1 Men da har ikke dere det sånn altså Anonymkode: f8255...b0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå