GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei😊

Jeg lurer pÄ hvordan man skal beregne bidrag nÄr man har den barnefordelingen som jeg og barnefar har.

Vi har to barn sammen. Vi har ett barn hver bosatt pĂ„ hver vĂ„r adresse slik at begge fĂ„r sĂŠrfradrag for enslig forsĂžrger samt dobbel barnetrygd. Barna bor 50/50 hos hver av oss og er bestandig samtidig hos den forelderen som har samvĂŠr sĂ„ de merker ikke noe til at de har forskjellig adresse. Men hvordan skal jeg registrere det inn i Bidragskalkulatoren til NAV? Skal jeg registrere at far har 1 barn bosatt hos seg (altsĂ„ 2 barn med 50/50) og at han skal betale bidrag for to barn som bor 50/50 hos hver av oss? Eller skal han bare betale for det ene barnet som har adresse hos meg? Jeg klarer ikke Ă„ lese meg frem til dette og hĂ„per noen av dere har erfaring pĂ„ omrĂ„det😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HÞres ut som dere melker nav nok... hvorfor skal han betale bidrag nÄr dere har 50/50??

Anonymkode: d7732...69d

Skrevet

Det hun over skriver..

Anonymkode: b5898...949

Skrevet

Det var familievernkontoret som anbefalte den ordningen sÄ jeg trodde det var vanlig? Han tjener veldig mye mer enn meg, derfor skal han betale bidrag. 

Skrevet
19 minutter siden, Noway skrev:

Det var familievernkontoret som anbefalte den ordningen sÄ jeg trodde det var vanlig? Han tjener veldig mye mer enn meg, derfor skal han betale bidrag. 

Hvorfor skal han betale bidrag bare fordi han tjener mer enn deg?? Det er da ikke hans skyld at du tjener lite? Dere har jo barna 50/50...,???

Skrevet
Akkurat nÄ, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal han betale bidrag bare fordi han tjener mer enn deg?? Det er da ikke hans skyld at du tjener lite? Dere har jo barna 50/50...,???

Det er jo helt vanlig det, hvorfor reagerer du sÄ sterkt pÄ det? Det er et eget valg i bidragskalkulatoren at man har delt bosted evt 14-15 netter hos den andre forelderen, men det skal likevel betales bidrag. 

Skrevet

Far skal bare betale bidrag for barnet som bor hos deg. Du skal be tale bidrag til ham for barnet som bor hos ham..

Anonymkode: 1b5fe...d82

Skrevet

Hei. Jeg jobber pĂ„ bidragsavdelingen, og han skal bare betale bidrag for det barnet som har fast bostedsadresse hos deg. Han vil fĂ„ endel fradrag i bidraget siden han har samvĂŠr med barnet 14-15 dager i mnd. NĂ„r det gjelder det andre barnet som bor fast hos sin far, skal du i teorien betale bidrag for. Du mĂ„ neppe betale mye i bidrag for dette barnet hvis du tjener endel mindre enn far og i tillegg har 14-15 netter samvĂŠr :) hvor mye av underholdskostnaden hver av foreldrene skal betale for barnet, avhenger av inntekten deres. HĂ„per dette hjalp litt â˜ș Trenger dere mer veiledning kan dere evt. ringe NAV. 

Anonymkode: 71ac9...65a

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Jeg jobber pĂ„ bidragsavdelingen, og han skal bare betale bidrag for det barnet som har fast bostedsadresse hos deg. Han vil fĂ„ endel fradrag i bidraget siden han har samvĂŠr med barnet 14-15 dager i mnd. NĂ„r det gjelder det andre barnet som bor fast hos sin far, skal du i teorien betale bidrag for. Du mĂ„ neppe betale mye i bidrag for dette barnet hvis du tjener endel mindre enn far og i tillegg har 14-15 netter samvĂŠr :) hvor mye av underholdskostnaden hver av foreldrene skal betale for barnet, avhenger av inntekten deres. HĂ„per dette hjalp litt â˜ș Trenger dere mer veiledning kan dere evt. ringe NAV. 

Tusen hjertelig takk for veldig informativt svar😊 Det var egentlig slik jeg tenkte det skulle vĂŠre, sĂ„ det var godt Ă„ fĂ„ det bekreftet. Da har jeg gjort det riktig og kan slĂ„ meg til ro med det😊 God helg til deg!

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forresten, kanskje du kan svare pĂ„ noe mer?😊 Under inntekt, skal det stĂ„ at far har 0,5-delt bosted eller 1 barn boende hos seg? Og skal «mitt» barn ha 14-15 dager eller delt bosted under samvĂŠr?

Skrevet

Ingen problem :) Hvis dere ikke har avtalt delt bosted (noe det virker som dere ikke har) skal det stÄ 1 barn hos far. Og barnet som bor hos deg skal ha 14-15 netter samvÊr med far :)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ingen problem :) Hvis dere ikke har avtalt delt bosted (noe det virker som dere ikke har) skal det stÄ 1 barn hos far. Og barnet som bor hos deg skal ha 14-15 netter samvÊr med far :)

Tusen takk😊 Hva er egentlig forskjell pĂ„ delt bosted og 14-15 netter? Vi har delt foreldreansvar slik at ingen av oss kan ta avgjĂžrelser pĂ„ vegne av barna uten Ă„ avtale med den andre. 

Skrevet

Delt bosted mÄ for det fÞrste vÊre avtalt mellom foreldrene. Enten i en skriftlig avtale som begge har undertegnet, eller at begge bekrefter det skriftlig. Delt bosted knytter seg i hovedsak ogsÄ til avgjÞrelsesmyndighet for barna. Man mÄ skille det fra samvÊr og felles foreldreansvar. Har dere delt bosted, mÄ dere dele utvidet barnetrygd ol. NÄr det kommer til bidrag, kan den forelderen som tjener minst sÞke om bidrag nÄr det er avtalt delt bosted. Her kan du lese litt mer om det: http://fadvokat.no/fast-eller-delt-bosted/

Skrevet

SpÞrsmÄlet er om dere har en avtale om delt bosted etter barneloven paragraf 36 eller en avtale om samvÊr 50%.

HÞres ut som en avtale om delt bosted, sÄ da er det den personen med hÞyest inntekt som blir bidragspliktige.  Det blir da beregnet et nettobidrag.

Du kan sende en sÞknad om fastsettelse av bidrag uten innkreving eller med innkreving. Det koster et rettsgebyr Ä fÄ det beregnet av NAV. Ville ringt og fÄtt veiledning.

Anonymkode: 361e3...96c

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...