Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #26 Skrevet 23. februar 2018 Nå skal jeg skrive et veldig ærlig innlegg. Jeg er mamma til er gutt på 3 år. Jeg er utdannet førskolelærer og spesialpedagog. Han starter i bhg ved 11 mnd alder. Fra den dagen han startet i barnehagen var "helvette" løs. Han skrek ikke som i vanlig trass, men det ble helt svart for han. I så å si ALLE situasjoner. En typisk morgen hos oss kunne være SKRIKE fra han våknet i 05:30-08:30 (når jeg fikk levert han i bhg). Han er verdens blideste og veldig enkel å ha med å gjøre i barnehagen. Han har "kjørt" oss i det uendelige til han ble 2 1/2 år. Da var han blitt veldig flink til å prate for seg og kunne forklare mere hva han mener. Fra han var 1 år til 2 1/2 år søkte jeg råd hos kollegaer, helsesøtre, lege, barnelege, ørenesehals, ringte bup osv. Det ER forskjell på vanlige trass og "ekstreme utbrudd". Vi opplevde det så ille at vi har bare prøvd å komme oss igjennom det. Jeg har vært sykmeldt pga dette. Ble helt utslitt. Bare f.eks legging kunne ta 2 timer med skriking. Nå er han 3 år og vi har en helt ny hverdag. Selvfølgelig all skriking er ikke borte, men ting har blitt tusen ganger bedre. Nå bare ler vi når han "trasser" som en treåring skal gjøre. Jeg har desverre ikke mange råd. Enn at dere må igjennom det. Senk forventingene til hverdagen. Har dere mulighet for barnepass takk ja til det. Ønsker dere masse lykke til og at det går over raskt. Hvis det vedvarer ved alder hadde jeg henvist til BUP gjennom fastlegen. De har mere kompetanse på dette området enn PPT. Anonymkode: eb410...3ae
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #27 Skrevet 23. februar 2018 Dette barnet skriker etter tydelige grenser. Tror dere må være ennå mere strenge mot henne og ikke la henne holde på slik hun vil. Et barn trenger korrigering av atferd og ikke bare at man sitter og ser og hører på hva barnet sier og gjør. Hun trenger konsekvenser for det hun gjør. Testing av grenser bør møtes med en sterk, tydelig og kjærlig hånd. Søk råd hos fagfolk, anbefales. Dette bør tas tak i umiddelbart. Ikke godt for henne heller å ha det slik. Hun søker grenser og trygghet. Trygghet er også å vite at en viss type atferd vil få en bestemt konsekvens/straff. Det er overhodet ikke normalt at barn er i trassalderen i årevis, da er det noe galt med hvordan barnet blir møtt. Selvfølgelig er det flere som opplever det, men det burde blitt tatt tak i før det går mange år. Man skal ikke behøve å lide seg gjennom mange år med utagerende barn, dette finnes det hjelp/veiledning for. Anonymkode: 12930...3d2
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #28 Skrevet 23. februar 2018 Hvordan er språket? Min datter var hemmelig sint fra 1-3 års alder. Men mye løste seg når hun ble flinkere til å prate. Anonymkode: ea234...bc1
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #29 Skrevet 23. februar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan er språket? Min datter var hemmelig sint fra 1-3 års alder. Men mye løste seg når hun ble flinkere til å prate. Anonymkode: ea234...bc1 Hun snakker veldig bra. Språket kom veldig tidlig. Anonymkode: c8dba...d21
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #30 Skrevet 23. februar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun snakker veldig bra. Språket kom veldig tidlig. Anonymkode: c8dba...d21 Ok. Da har hun vel bare en sterk vilje. Husker barnelegen sa til meg da vi var på kontroll når hun rundt 2 år "ai ai hun der kommer til å gi deg mange grå hår. Viktig å være konsekvent med henne". Og han hadde helt rett i det. Nå er hun tenåring og vi har hatt en del kamper opp gjennom årene og de fortsetter. Eneste som holder hun i sjakk er forutsigbarhet og regler som IKKE brytes av noen som helst grunner. Anonymkode: ea234...bc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå