Gå til innhold

3-åringen vår er sint

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er sint veldig ofte. Sinneutbrudd flere ganger om dagen. Sparker, dytter, slår og raser rundt. Hun er brutal mot lillesøster og verre mot oss. 

Hvor kan vi få hjelp til å håndtere dette? 

Anonymkode: c8dba...d21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan få hjelp, råd og veiledning av helsesøster og/eller personalet i barnehagen (ressursteam, ped.leder eller annen barnehagelærer). Fungerer ikke det så kan dere melde inn barnet til tverrfaglig drøfting (tidlig innsats). Da skal dere foreldre sammen med helsesøster, PPT, barnehagen og barnevern finne gode løsninger på barnets / familiens utfordringer - både i barnehagen og i hjemmet. Mange foreldre har god erfaring med slike drøftinger. Få løftet opp, finne felles løsninger og dra i samme retning.

Anonymkode: 62d06...12c

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere kan få hjelp, råd og veiledning av helsesøster og/eller personalet i barnehagen (ressursteam, ped.leder eller annen barnehagelærer). Fungerer ikke det så kan dere melde inn barnet til tverrfaglig drøfting (tidlig innsats). Da skal dere foreldre sammen med helsesøster, PPT, barnehagen og barnevern finne gode løsninger på barnets / familiens utfordringer - både i barnehagen og i hjemmet. Mange foreldre har god erfaring med slike drøftinger. Få løftet opp, finne felles løsninger og dra i samme retning.

Takk, da ringer jeg helsestasjonen på mandag.

Skrevet

6 minutes ago, Anonym bruker said:

Takk, da ringer jeg helsestasjonen på mandag.

Ja er mest lurt å søke professjonel hjelp

Anonymkode: dae47...7a7

Skrevet

Ehh, hi, vil du virkelig inn i den papirmølla der? 

Nå kjenner jeg ikke din treåring, men det er helt normalt at de i den alderen er ofte sinte. De tester grenser, begynner å bli sterke, og er ikke helt klar over det selv. Jeg har tre barn, og alle har hatt en periode rundt den alderen hvor alt er feil. Det er ikke mulig for oss voksne rundt dem å gjøre ting riktig, og sånn skal det også være. 

Jeg ville nok tenkt meg nøye om før jeg hadde ringt rundt til ppt og barnevernet, altså.

Anonymkode: 88985...855

Skrevet

Så klart er han sint; han er tre år 😜

Det er den berømte «trassalderen». Han oppdager både egen vilje og nye følelser. Og alle de nye følelsene er veldig vanskelig å kontrollere for en liten kropp som ikke har utviklet impulskontroll. Hjelp han til å forstå og regulere egne følelser så blir han en sosialt kompetent gutt. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå kjenner jeg ikke din treåring, men det er helt normalt at de i den alderen er ofte sinte. De tester grenser, begynner å bli sterke, og er ikke helt klar over det selv. Jeg har tre barn, og alle har hatt en periode rundt den alderen hvor alt er feil. Det er ikke mulig for oss voksne rundt dem å gjøre ting riktig, og sånn skal det også være. 

Jeg ville nok tenkt meg nøye om før jeg hadde ringt rundt til ppt og barnevernet, altså.

Jeg tenker vi med fordel kunne gått et kurs f.eks. Hun har hatt normal trass, men dette er noe annet. Hun skriker, hyler, gråter og slår i evigheter. Vi trenger litt mer veiledning og råd. 

Skrevet
4 minutter siden, mirakela skrev:

Så klart er han sint; han er tre år 😜

Det er den berømte «trassalderen». Han oppdager både egen vilje og nye følelser. Og alle de nye følelsene er veldig vanskelig å kontrollere for en liten kropp som ikke har utviklet impulskontroll. Hjelp han til å forstå og regulere egne følelser så blir han en sosialt kompetent gutt. 

Hun har hatt trass lenge. Hun begynte i god tid før 1-års alder. Nå har det blitt mye verre. 

Skrevet

Høres helt normalt ut, her begynner 4åringen å bli litt lettere å ha med å gjøre nå etter 2 heftige år, men jammen så begynner 2 åringen og hisse seg opp😅 trass kommer i ulik grad, men høres veldig normalt ut tenker jeg. Sikkert litt sjalu på lillesøster også. Anerkjenn følelsene henne, la henne være sint, men ikke godta slag og spark. Finn på ting med henne alene. La henne hjelpe med lillesøster. Skryt og belønn positiv oppførsel. Prøv å ikke kjefte for mye (i know😅, ikke enkelt). 

Anonymkode: c6b1a...bed

Skrevet

Jeg tenker vi med fordel kunne gått et kurs f.eks. Hun har hatt normal trass, men dette er noe annet. Hun skriker, hyler, gråter og slår i evigheter. Vi trenger litt mer veiledning og råd. 

Igjen, jeg kjenner dere ikke.

Men for å ta oss som et eksempel: i dag morges fikk treåringen vår tilbud om frokost. Brød eller cornflakes? Han valgte cornflakes. Ok, så langt, så godt. Så, innen jeg hadde rukket å hente ned pakka fra hylla, hyyyyler han «JEG KLARER SEEELV!!» Greit nok, han får helle oppi, med hjelp av meg, ellers havner hele pakka oppi bollen. Det ble selvsagt feil, han dytter bollen langt inn på bordet, skriker, og hopper ned fra tripptrappstolen. Tramper i gulvet, hyler, og løper ut i stua. «DUMME MAMMA!!» De andre barna får brødskiver, melk, og vi smører matpakker akkompagnert av en treåring som skriker og roper liggende på gulvet i stua. Jeg går ut til han, snakker litt om hvordan vi oppfører oss ved bordet, og han blir med inn på kjøkkenet igjen. Så vil han ha sukker på cornflakesen. Han får holde skjeen selv, og lemper oppi en god slump. Så vil han ha mer sukker, jeg tar den vekk, og vi er igang igjen. Tramping, hyling og kasting av leker.

Sånn er det. Det er slitsomt, men det er ikke unormalt. Han er straks tre år, veldig bestemt og veldig smart. Det går over.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen, jeg kjenner dere ikke.

Men for å ta oss som et eksempel: i dag morges fikk treåringen vår tilbud om frokost. Brød eller cornflakes? Han valgte cornflakes. Ok, så langt, så godt. Så, innen jeg hadde rukket å hente ned pakka fra hylla, hyyyyler han «JEG KLARER SEEELV!!» Greit nok, han får helle oppi, med hjelp av meg, ellers havner hele pakka oppi bollen. Det ble selvsagt feil, han dytter bollen langt inn på bordet, skriker, og hopper ned fra tripptrappstolen. Tramper i gulvet, hyler, og løper ut i stua. «DUMME MAMMA!!» De andre barna får brødskiver, melk, og vi smører matpakker akkompagnert av en treåring som skriker og roper liggende på gulvet i stua. Jeg går ut til han, snakker litt om hvordan vi oppfører oss ved bordet, og han blir med inn på kjøkkenet igjen. Så vil han ha sukker på cornflakesen. Han får holde skjeen selv, og lemper oppi en god slump. Så vil han ha mer sukker, jeg tar den vekk, og vi er igang igjen. Tramping, hyling og kasting av leker.

Sånn er det. Det er slitsomt, men det er ikke unormalt. Han er straks tre år, veldig bestemt og veldig smart. Det går over.

Det var godt å lese. Vi har mange slike episoder hver dag. Hatt det lenge. Vårt problem er å få henne ut av raserianfallet. Det er nesten en umulig oppgave. 

Skrevet

Kjempe lurt med kurs eller hør med bhg.de letter etter dine grenser.Det er lov å gi klar beskjed om at adferden ikke er akseptabel.hvis ikke vil adferden eskalere mere og mere.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var godt å lese. Vi har mange slike episoder hver dag. Hatt det lenge. Vårt problem er å få henne ut av raserianfallet. Det er nesten en umulig oppgave. 

Søsteren hans var forresten hakket verre. Jeg har en filmsnutt som varer i nesten 17 minutter der hun har revet av seg alle klærne og ligger naken i gangen og skriker. Virkelig skriker, slår i gulvet, og snurrer rundt, naken. Og grunnen til alt dette? Hun fikk ikke helle biola selv...

Mitt råd er å bare være hos henne. Sett deg ned ved siden av, og bare vær der. Noen ganger hjelper det å snakke rolig, andre ganger ikke. Bare vær en trygg omsorgsperson som hun kan krype inntil når hun er klar. ❤️

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

For noe tull! Sønnen min var 5 år å utagerte mye så han ble henvist videre,var ingen som ringte barnevernet av den grunn!

Anonymkode: cf04c...964

Skrevet

Å jeg var alenemamma også foresten

Skrevet

Høres kjent ut. Har treåringer som går i svart rett som deg er, tvillinggutt/jente. 

Min store trøst er at åtteåringen har vært normal i mange år 😆

Anonymkode: b13c0...da3

Skrevet

For noe tull! Sønnen min var 5 år å utagerte mye så han ble henvist videre,var ingen som ringte barnevernet av den grunn!

Les anonym nr to sitt svar. Hun skrev at hi burde ta kontakt med ppt, barnevern etc. Det var et tilsvar til at det (høyst sannsynlig) ikke er nødvendig.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

TS ringer ikke rundt og det er ingen papirmølle. Hun eller far melder bare inn til barnehagen at de ønsker tverrfaglig drøfting. Barnehagen ordner resten 😊 Barnet skrives ikke inn i systemet verken hos PPT eller barnevern. Det er tidlig innsats nettopp for å komme tidlig inn, avhjelpe og forebygge

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Les anonym nr to sitt svar. Hun skrev at hi burde ta kontakt med ppt, barnevern etc. Det var et tilsvar til at det (høyst sannsynlig) ikke er nødvendig.

Men var jo ikke det jeg svarte på! Er som mener at hun ikke bør få han henvist videre for da kan barnevernet bli innblandet. Å det er ikke sånn at de ringer bv hver gang ett barn som utagerer blir henvist videre!

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men var jo ikke det jeg svarte på! Er som mener at hun ikke bør få han henvist videre for da kan barnevernet bli innblandet. Å det er ikke sånn at de ringer bv hver gang ett barn som utagerer blir henvist videre!

Jeg skjønner faktisk ikke hva du prøver å si... 

Skrevet

Som flere sier, helt vanlig i den alderen. Men det kan være godt å snakke med helsesøster og få noen tips, det trenger ikke å sette i gang store saker. Vi har gått et kurs på helsestasjonen og det hjalp oss en del. 

Anonymkode: 36865...d01

Skrevet

Høres ganske normalt ut 😊 Men dere kan med fordel snakke med pedagogisk leder i barnehagen å få litt veiledning.pedleder kjenner barnet deres og kan komme med råd i forhold til hvordan dere kan håndtere dette best utifrå deres barn sitt behov. Helsesøster kjenner ikke barnet like godt og kan bare komme med generelle råd. Be om en foreldresamtale for veiledning 😊 mange barnehager tilbyr også veiledningsgruppe for foreldre med utgangspunkt i ICDP, samspillsmetoden Dialog eller COS.

Skrevet

snakk om og overdrive, alle små er slik, pga trassen, synes dere bør endre oppdragelsen hvis det ikke endrer seg etterhvert

Anonymkode: bf35f...b1b

Skrevet

Helt vanlig for alderen, men siden han har vært slik veldig lenge, så lurer jeg på hva dere gjør under et raserianfall og hva som utløser det? Slike ting er ofte ganske lette å snu på. Kan du si litt om hvordan det forløper, så kan jeg forsøke å hjelpe?

Anonymkode: 0eb2d...8fe

Skrevet

Jeg kan prøve å beskrive det som skjer. 

Vanligvis starter det med det som det begynner med hos alle treåringer. Feil farge på koppen, feil skje, vil ikke ha på klær når vi skal ut, vil ikke pusse tenner, vil ikke legge seg osv. Det er mange ting i løpet av en dag som blir feil. Det kan også være utbrudd fordi hun får beskjed om ulike ting: det er ikke lov å sparke lillesøster, biting gjør vondt osv. Hun begynner med å skrike høyt eller gråte unaturlig høyt og tydelig falskt. Vi sier vi skjønner det var dumt med feil farge på koppen, men den er i oppvaskmaskinen f.eks eller jeg forstår du ikke liker når jeg blir streng, men det gjør vondt for lillesøster når du sparker. Det hjelper ikke. Om hun i det hele tatt hører dette. Hun skriker/gråter videre og løper rasende inn på rommet (som regel) og smeller igjen døren. Noen ganger sperrer hun oss fysisk ute og andre ganger får vi lov å komme inn. Prøver vi å prate blir vi sparket eller slått. Slik holder hun da på i lang tid. Hun kan også finne på å stikke ut døren for å løpe ut i kulden. Da vet hun vi må ut etter henne, antar jeg.

Dette vedvarer uansett hva vi gjør. Etter lang tid får vi roet henne ned, men da er gjerne neste anfall veldig nære. Hun kjefter også en del på andre barn og er veldig bestemt. Hun er veldig bestemt på hva som er ok og ikke, og er ikke redd for å fortelle oss dette, men hun er også ekstremt følsom og veldig beskjeden. Hun er derfor alltid veldig forsiktig dersom vi ikke er der eller det er noen som tråkker over grensene hennes som hun ikke kjenner så godt. Det gjelder alle utenom oss foreldre og et par andre. Voksne og eldre barn er hun veldig ubekvem rundt fordi hun ikke klarer å sette grenser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...