Gå til innhold

Altså, når folk har kaninfilter o.l som profilbilde

Anbefalte innlegg

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

kaninører på linedin er dårlig dømmekraft, men kaninører på facebook?  really?
tenker dere står i fare for å sile ut folk som har en puls om dere er så snever i perspektivet.

Anonymkode: 9ce1a...71b

Det er voksne jobber vi snakker om.

Anonymkode: a01a9...73d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

tenker dere står i fare for å sile ut folk som har en puls om dere er så snever i perspektivet.

Er enig det. Skikkelig god oppdatert linkedin er bra. FB kan godt være lukket og gjerne med kaninører på synlig bilde. Viser bare at man ikke er så selvhøytidelig spør du meg. Jeg har ansatt innen IT-bransjen. Lukket FB-profil tilsier bare at man er smart nok til å skru igjen krana litt. Jeg forventer det av IT-folk. Søkerne er aldri like godt kvalifiserte. Kaninører er ikke på top 10 listen over kriterier for å sile ut de siste 3 kandidatene. Erfaring, tidligere arbeidsplasser, kjemi, personlig fremtreden er viktigere. Tenk å velge en med dårligere CV eller karakterer fordi den med de beste har kaninørene. Det er finnes ikke bare dumme arbeidssøkere, det finnes dumme arbeidsgivere. 

Anonymkode: a6b2c...586

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle jeg kjenner som har snapchatfilter på Facebookprofilen sin er mennesker jeg ser på som meget spesielle og som jeg ikke ville ansatt. Altså, hun ene skrøt av at hun hadde lurt NAV trill rundt slik at hun kunne gå lengere hjemme med barnet sitt. De andre er bare rare, skriver masse sære ting. 

Ja, mulig man luker ut noen gode kandidater, men om man ikke forstår at det ser best ut med et litt mer seriøst bilde når man er jobbsøker, så regner jeg uansett med man finner en enda bedre kandidat til slutt. 

Anonymkode: 3fc7c...879

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri sagt at folk blir luket ut pga det, men slikt er med i helhetsvurderingen. Men det er skremmende hvor lite folk tenker seg om ift slike ting. Jeg har også fått tilsendt CVer med bilde tatt på fest, med vinglass i hånda, sløret blikk og dyyyyyp utringning i kjolen. Det er et enda bedre eksempel på dårlig dømmekraft. 

Det er for øvrig i min bransje svært få som bruker LinkedIn, så for meg er andre SoMe mer interessant i så måte. 

Anonymkode: 37d1f...5f1

Skrevet

Har du 50 søknader, kan du vel ikke mene at du starter med google og fb uten å ha sett på relevant erfaring fra før og du mister noen av de? Virker veldig bakvendt for meg. 

Du begynner med søknad og CV og avslutter med kaninøresøk. Dette tipper ikke vektskålen for de tre siste kandidatene i min verden. Så like er ikke mennesker i erfaring, karakterer og fremtreden etter min erfaring. 

Alt som er offentlig søkbart er ikke ment å representere en person i en jobbsøkeprosess. Alle har danset på bordet. 

Innen finans i England i de mest konservative kretsene er det blitt en kjent sak at søkere med brune sko ikke får jobben. Dette er noe å le eller gråte av, ikke noe å strekke seg etter. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du 50 søknader, kan du vel ikke mene at du starter med google og fb uten å ha sett på relevant erfaring fra før og du mister noen av de? Virker veldig bakvendt for meg. 

Du begynner med søknad og CV og avslutter med kaninøresøk. Dette tipper ikke vektskålen for de tre siste kandidatene i min verden. Så like er ikke mennesker i erfaring, karakterer og fremtreden etter min erfaring. 

Alt som er offentlig søkbart er ikke ment å representere en person i en jobbsøkeprosess. Alle har danset på bordet. 

Innen finans i England i de mest konservative kretsene er det blitt en kjent sak at søkere med brune sko ikke får jobben. Dette er noe å le eller gråte av, ikke noe å strekke seg etter. 

Nå husker ikke jeg hva de andre sa, men JEG sa aldri at jeg startet med det. 

Og jo, noen ganger har et slikt søk tippet vektskålen, uten at jeg vil utdype hva som gjorde det. Men det var verre enn kaninører, så mye kan jeg si. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå husker ikke jeg hva de andre sa, men JEG sa aldri at jeg startet med det. 

Og jo, noen ganger har et slikt søk tippet vektskålen, uten at jeg vil utdype hva som gjorde det. Men det var verre enn kaninører, så mye kan jeg si. 

Ja, jeg har selv lukt ut på bakgrunn av søk. Søker ville helst reise og misjonere både på jobb og privat og han søkte på en stillesittende brukerstøttejobb. Det var også interesser som gjorde at vi tvilte litt på hvordan han kom til å passe i miljøet vårt. Mange bekker små uten å diskriminere. 

Skrevet
På ‎18‎.‎02‎.‎2018 den 20.33, Anonym bruker skrev:

Så om en søker har helt stengt profil på Facebook, så tenker du ikke «hva er det du skjuler?»

Anonymkode: daef6...adb

Undersøkelser har vist at man generelt vurderes bedre ved å dele for mye enn for lite på sosiale medier. 

Anonymkode: 9fbdb...368

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er enig det. Skikkelig god oppdatert linkedin er bra. FB kan godt være lukket og gjerne med kaninører på synlig bilde. Viser bare at man ikke er så selvhøytidelig spør du meg. Jeg har ansatt innen IT-bransjen. Lukket FB-profil tilsier bare at man er smart nok til å skru igjen krana litt. Jeg forventer det av IT-folk. Søkerne er aldri like godt kvalifiserte. Kaninører er ikke på top 10 listen over kriterier for å sile ut de siste 3 kandidatene. Erfaring, tidligere arbeidsplasser, kjemi, personlig fremtreden er viktigere. Tenk å velge en med dårligere CV eller karakterer fordi den med de beste har kaninørene. Det er finnes ikke bare dumme arbeidssøkere, det finnes dumme arbeidsgivere. 

Særdeles enig. Mange anser feilaktig kandidater som likner seg selv som mer kvalifisert, og mange bedrifter ender opp med en homogen arbeidsstokk uten særlig diversitet, noe som er en ulempe for produktivitet og kreativitet. 

Man bør dessuten være sikker på at de kriteriene man benytter i rekrutteringssammenheng faktisk sier noe om det man tror de sier noe om. Og når dette er fastslått så bør man videre være sikker på at disse faktisk betyr noe for å kunne utføre jobben som skal gjøres. Eks: Ekstroversjon anses ofte som positivt, men introversjon vil være en fordel i svært mange stillinger, i tillegg til at introversjon som personlighetstrekk korrelerer høyere med samvittighetsfullhet og ansvarsfølelse. 

Anonymkode: 9fbdb...368

Skrevet

Må innrømme at jeg blokkerte en mann på en nettdateside for noen dager siden. Profilbildet var med kaninører og kaninsnute... på en litt overvektig mann på mellom 40 og 50 år.

Hadde det vært en forklaring til bildet, tatt ved en morsom anledning e.l. så hadde det vært greit, hvis det var flere bilder i profilen og selve profilbildet var normalt. Men eneste bilde, uten forklaring. Da ble det fort blokkering. Kikket såvidt på profilen hans, men så raskt at vi uansett ikke passet sammen. Men kaninørene ga meg umiddelbart negative følelser.

Anonymkode: e0b78...b99

Skrevet (endret)

Hvis jeg var jobbsøker ville jeg vel ikke akkurat kjempet for anerkjennelse av kaninører i denne tråden, men heller heller tatt til meg at umodenhet, ukritisk nett-deling og generell vulgærfolkelighet ikke vurderes positivt av seriøse arbeidsgivere.

Endret av sug lut
Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Hvis jeg var jobbsøker ville jeg vel ikke akkurat kjempet for anerkjennelse av kaninører i denne tråden, men heller heller tatt til meg at umodenhet, ukritisk nett-deling og generell vulgærfolkelighet ikke vurderes positivt av seriøse arbeidsgivere.

Hvis det er meg du sikter til, så håper jeg du fikk med deg at jeg har en helt sperret profil, har googlet med selv og at det kun er to bilder av meg synlig på Facebook. Et vanlig bilde som er profilbilde og et av datteren min og meg som er et tullebilde hun la ut da vi var på shopping sammen og at det er med noe hundeører eller noe slikt. Håper ikke et bilde av mor og datter med filter spolerer jobbmulighetene. Da stiller jeg faktisk spørsmålstegn ved potensiell arbeidsgiver om de ikke klarer å se at av og til er filter helt ok. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er meg du sikter til, så håper jeg du fikk med deg at jeg har en helt sperret profil, har googlet med selv og at det kun er to bilder av meg synlig på Facebook. Et vanlig bilde som er profilbilde og et av datteren min og meg som er et tullebilde hun la ut da vi var på shopping sammen og at det er med noe hundeører eller noe slikt. Håper ikke et bilde av mor og datter med filter spolerer jobbmulighetene. Da stiller jeg faktisk spørsmålstegn ved potensiell arbeidsgiver om de ikke klarer å se at av og til er filter helt ok. 

Why filter??? Synes du at du blir finere med det? Mindre rynker? Hva er det som tiltaler deg med dette filtret?

Anonymkode: c697c...f1d

Skrevet

Kan ikke skjønne at noen bilder med kaninøre skal ødelegge sjansen til å få en jobb! Ser ikke noe gale i noen festerbilder heller,det betyr jo ikke at en drikker hele tiden for det. Men når jeg letet etter barnevakt å hun som var intressert hadde PROFILBILDET der hun er toppløs å bare holdt foran puppene,da klarer ikke jeg å ta hun seriøs. Itellegg var det mange bilder av hun nesten naken på resten av bildene hennes,å bildene spillet helt klart på sex. Da hoppet jeg glatt over henne å letet etter en jeg fikk ett litt bedre inntrykk av.

Anonymkode: d3752...40a

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Why filter??? Synes du at du blir finere med det? Mindre rynker? Hva er det som tiltaler deg med dette filtret?

Anonymkode: c697c...f1d

Det jeg har som profilbilde er filterfritt. Datteren min og jeg var ute på shopping i sommer og da tok hun et bilde av oss med filter som hun la ut og tagget meg med teksten «mamma og jeg har shoppet og spist middag sammen. Verdens beste mamma! Love you» og jeg fjerner ikke den taggen for å si det sånn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...