Gå til innhold

Hva er det med nybakte mødre

Anbefalte innlegg

Skrevet

som etter under en måned må ut å feste? Og behovet for å legge det ut på sosiale medier for å vise hvor «spreke og freshe» de er? Hadde det vært meg, hadde jeg vært flau! Fokuset på å ta vare på seg selv osv, men er det ikke litt drøyt å sette barn til verden når man i løpet av de første seks månedene har vært ute minst ti ganger, og første gang innen babyen var to uker? Jeg sletter slike folk, men stusser over holdningene, og til venner som kommenterer «hot mama», «spreking», «velfortjent med en tur ut nå» osv. Jeg mener IKKE at man skal sitte inne til ingen er 20, men klarer man ikke å la det være de første månedene engang?

Anonymkode: 57cce...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor bryr du deg så veldig om hva andre gjør? Kan ikke du gjøre som DU vil og la andre gjøre som de vil?

Anonymkode: 48b1c...c45

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bryr du deg så veldig om hva andre gjør? Kan ikke du gjøre som DU vil og la andre gjøre som de vil?

Fordi jeg synes det er ugreit at de slenger ungene til barnevakt mens de er ute og drikker selv. Min yngste er to år, og jeg har vært ute, men ikke så tidlig etter fødsel. Og de gjør det som jeg skriver i HI kun for å vise hvor freshe de er. Men du følte deg tydeligvis truffet. 

Skrevet

Nei, da trenger babyen så mye kontakt med mamma som mulig. Har gått og bært min (mest hud mot hud) de første to-tre mnd. -Var så vidt ute og gikk «knask eller knep» med eldstemann når yngste var 2mnd. Nå er han bikket 4 mnd og blitt utrygg om jeg var langt unna.

Hver sin lyst, jeg har ikke slike venner som hi beskriver -heldigvis. Og er alt for gammel til å være «partyprinsesse» 😂 takk og lov. (Heia nettflix og to glass vin)

Anonymkode: 0d1d9...0c5

Skrevet

Wow... Du irriterer deg da voldsomt over hva alle andre gjør. Kunne ikke brydd meg mindre om noen velger en liten bytur noen uker etter fødsel. Så lenge baby er med nære omsorgspersoner og får den maten den skal ha, så ser jeg ikke problemet.

Hadde selv venninnekveld med vin 6 uker etter fødsel med andremann. Baby var med pappaen som er mer enn adekvat forelder, så ser ikke problemet med det.  Ikke det at jeg på død og liv måtte ut, men ble nå bedt og kunne ikke se at det skulle være noe problem når barnets behov blir dekt.

Ta å pust med magen og ikke heng deg opp i hva alle andre gjør. Fremstår som bitter.

Anonymkode: 8e497...7f7

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow... Du irriterer deg da voldsomt over hva alle andre gjør. Kunne ikke brydd meg mindre om noen velger en liten bytur noen uker etter fødsel. Så lenge baby er med nære omsorgspersoner og får den maten den skal ha, så ser jeg ikke problemet.

Hadde selv venninnekveld med vin 6 uker etter fødsel med andremann. Baby var med pappaen som er mer enn adekvat forelder, så ser ikke problemet med det.  Ikke det at jeg på død og liv måtte ut, men ble nå bedt og kunne ikke se at det skulle være noe problem når barnets behov blir dekt.

Ta å pust med magen og ikke heng deg opp i hva alle andre gjør. Fremstår som bitter.

Hun fremstår overhodet ikke som bitter, hun stiller et veldig relevant spørsmål som de fleste ville vært helt enig i at blir spurt. En baby på to uker trenger faktisk sin mor da mor er dens nærmeste omsorgsperson de første ukene uansett hvor godt egnet får er. 

Anonymkode: f5219...58b

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, skikkelig bitter. Jeg er glad jeg ventet. Jeg mener ikke én kveld, jeg snakker om nesten en helg i måneden. Jeg skjønner ikke hastverket. 

Skrevet

Jeg er enig med deg HI, en god del av de som fikk barn tidlig her er stadig ute på byen, og poster gjerne bilder på facebook ''Trengte litt alkohol idag, etter 9 mnd og 2 uker uten, skål''. Ofte de samme som ender opp med 50/50 for 2 åringen sin, og allikevel må ha barnevakt i de fleste av sine helger fordi de skal ut på byen. 

Alle er heldigvis ikke slik, men det er ikke uvanlig heller. 

Anonymkode: 255c0...5f3

Skrevet

Enig , synes generelt dritingse småbarns foreldre er usjarmerende. Jeg fikk barn tidlig. 23 år gammel. Barnet er nå 10 år. Selvsagt kan jeg ta meg en fest, men barnet skal slippe å forholde seg til at mamma flyr dritings på byen eller at pappa sitter på pub å drikker øl hver helg for å se på fotball . En gang i blant er helt greit , men at foreldrene fortjener å gå ut å drikke alkohol , fortjener venninne kveld to ganger i mnd osv. Skulle likt se de foreldrene selv vokse opp med mamma og pappa som fortjener sånne ting. De fleste foretrekker nok stabile foreldre som ikke ber om barnevakt i hytt og pine

Anonymkode: d1dcc...9c8

Skrevet

Det er jo bare pinlig. Skjønner godt at du distanserer deg, men trur nesten sjølv at eg ville fulgt med på "freak-showet". 🤣 (Klarer ikkje snu meg.) Men hadde sikkert fått en vond følelse for barnet. 

Anonymkode: c44f2...945

Skrevet

Bytt omgangskrets.

Anonymkode: e5715...ac5

Skrevet

Er enig med deg. Samtidig så lurer jeg på hvor gammel du og din omgangskrets er. Og hvor i landet dere bor. Jeg har aldri opplevd slike mødre jeg. 

Anonymkode: bf48e...3c6

Skrevet

Jøss. Ikke rart pappaen havner bakpå fra start sånn som mange av dere her inne tenker! Synes det er uklokt og korttenkt å ikke se på pappaen som en likeverdig omsorgsperson. 

(Og før dere frekke hønene dømmer meg nord og ned som partyprinsesse kan jeg opplyse om at jeg fikk alle mine barn i voksen alder lenge etter at jeg var ferdig med festing. Ser det er noen over her som prøver å gjøre seg kule med å slenge med leppa)

Anonymkode: 9abec...1fb

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jøss. Ikke rart pappaen havner bakpå fra start sånn som mange av dere her inne tenker! Synes det er uklokt og korttenkt å ikke se på pappaen som en likeverdig omsorgsperson. 

(Og før dere frekke hønene dømmer meg nord og ned som partyprinsesse kan jeg opplyse om at jeg fikk alle mine barn i voksen alder lenge etter at jeg var ferdig med festing. Ser det er noen over her som prøver å gjøre seg kule med å slenge med leppa)

Enig med deg her. Ser ene mammaen her som skriver hun hadde stort sett hud mot hud i de første 2-3 mnd. Og hvis hun forlot barnet i 4mnds alderen ble det utrygt? Hvor er pappaene henne og hvorfor får ikke de være tilstede å bygge bånd til barnet sitt? En veninnekveld er da utmerket for slikt. 

Anonymkode: da040...71b

Skrevet

Jeg var ute 3mnd etter fødsel med 1. Det var en stor happening med omtrent alle jeg kjente. Og som 20åring følte jeg meg snytt som måtte henge hjemme "igjen". 9år senere og 2 barn til, tenker jeg ikke sånn lenger. Det kommer alltid til å være en eller annen  fest. Men noenting må man bare erfare selv. 

Anonymkode: befc8...22e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg synes det er ugreit at de slenger ungene til barnevakt mens de er ute og drikker selv. Min yngste er to år, og jeg har vært ute, men ikke så tidlig etter fødsel. Og de gjør det som jeg skriver i HI kun for å vise hvor freshe de er. Men du følte deg tydeligvis truffet. 

Nei jeg føler meg ikke truffet (latterlig dårlig stil å komme med det der for øvrig). Min datter fyller straks fire og jeg har vært ute tre ganger siden hun ble født. Jeg gidder likevel ikke bruke tid på hva andre gjør, uavhengig om de går ut på byen eller om de sitter hjemme og velter seg i selvgodheten sin og legger seg opp i andres saker (ja, jeg mener deg nå). 

Og denne «barnevakten» du snakker om er vel u de aller fleste tilfeller barnets far. De har evner til å ta seg av barnet sitt de og, vet du. 

Og nå er jeg ferdig med å bruke tid på deg og kjenner jeg. Kos deg der oppe på din høye hest. 

Skrevet

Tipper at dette er svært unge mødre?

Anonymkode: f0f28...bb5

Skrevet

Hvis man er ute 6 timer 4 ganger i måneden og ellers er hjemme med babyen er man tilstede 96,5% av tiden. Er ikke det bra nok? Eller er det hva man gjør når man er borte som er problemet? Hadde det vært bedre for deg om de gjorde andre ting i tiden de var borte? For babyen er det helt likegyldig, men du hadde kanskje følt det bedre. Hvis det er oppegående far inne i bildet skulle vel 6 timers fravær i ny og ne gå fint. 

De som vil være hud mot hud med babyen 24/7, har far ikke noe egentid med baby? Da synes jeg oppriktig synd på både far og baby.

Anonymkode: 686ea...a3a

Skrevet

Tenker at de som til stadighet gjør det kan det være noe underliggende som fødselsdepresjon. Det dr ikke alle som takler det fint det å ikke ha den friheten plutselig. 

Husker jeg hadde lyst til å forlate huset så fort jeg kunne selv. Men jeg var og 100% alene. Var ikke mye ute, men hadde jeg hatt muligheten hadde jeg nok vært det. Det tok meg faktisk 4 år å bli komfortabel med situasjonen og kunne kose meg hjemme. 

Anonymkode: 111e0...726

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fremstår som bitter???😂😂😂

Anonymkode: 71dc0...dcb

Skrevet

Jeg var alene med en kolikkbaby og hadde alvorlig fødselsdepresjon itellegg. Så før han var en måned gammel så hadde han hatt en del barnevakt så jeg enten kunne sove,rydde og vaske her eller finne på ting med venner for å koble helt ut. Det var ikke snakk om drikking da. Babyen var hos enten foreldrene mine eller hos tanten min.

Anonymkode: 30110...7f3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, da trenger babyen så mye kontakt med mamma som mulig. Har gått og bært min (mest hud mot hud) de første to-tre mnd. -Var så vidt ute og gikk «knask eller knep» med eldstemann når yngste var 2mnd. Nå er han bikket 4 mnd og blitt utrygg om jeg var langt unna.

Hver sin lyst, jeg har ikke slike venner som hi beskriver -heldigvis. Og er alt for gammel til å være «partyprinsesse» 😂 takk og lov. (Heia nettflix og to glass vin)

Utrygg hvis du er langt unna, ikke rart når du bærer på ungen 24/7.

Man er ikke partyprinsesse bare fordi man er ute en kveld altså. 

Jeg er kronisk syk, så vi har hatt barnevakt jevnlig siden barnet ble født. Aldri vært utrygg. 

Anonymkode: c2fea...069

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes synd på din eldste når du overdriver så voldsomt med babyen. Eldste blir jo virkelig plassert på sidelinjen av sin lillesøster/lillebror. 

Det er jo bare en utrolig misforståelse fra mor sin side å tro at hun er så uunnværlig. Regner med at barna har en far? Om du er alene med dem kan jeg til en viss grad forstå, dersom det er en high need baby. Men synes uansett det er skivebom fra din side og synes synd på eldste. 

Skrevet

Enig med HI. Jeg var selv "partyprinsesse" og ute "hver" helg før jeg ble gravid med nr 1. Jeg var 18 1/2 år når jeg ble gravid. Var ute også så og si hver helg i graviditeten, men drakk ikke.

Etter barnet ble født hadde jeg ikke behovet for å dra ut på byen, Jeg var ute en tur på julaften da barnet var 5 mnd, da overnattet vi hos mamma, og jeg var borte kanskje 2-3 timer mens barnet sov. Drakk ikke alkohol heller da.

Jeg hadde ikke hudkontakt med barnet 24/7. barnet var ikke utrygg, og kunne godt være med andre enn bare meg. Jeg var ikke uunnværlig, men festebehovet ble borte.

Tror barnet var nesten 1 år første gang jeg hadde barnevakt for å gå ut å drikke alkohol.

Og, ja, jeg var alenemor, og barnet hadde ingen kontakt med far, da far ikke var interessert.

Jeg har ikke opplevd selv at folk legger ut at de er ute på fest når de har veldig små barn, men hadde nok tenkt på samme måte som du.

Anonymkode: fc32b...981

Skrevet

Ei jeg jobbet med som snart er 30, gikk ut på byen når baby bare var 3 dager gammel !!!!!!! Hun mente at hun hadde ofret det sosiale livet sitt når hun gikk gravid. Forresten var dette hennes tredje barn. 

Før hun ble gravid med nr 3 var hun ute hver helg både fredag og lørdag og overlot begge barna til far som hun er sammen med.. samme dama mener at hun fortjener å gå ut så ofte siden hun fikk barn så tidlig å ikke fikk festet fra seg. Første fikk hun når hun var 20, nå fyller hun straks 30 å fester fremdeles hver eneste helg..det må heller ikke glemmes at hun reiser på party tur til syden hvert år  med venner, heller det enn familietur..😁

Anonymkode: 08450...7dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...