Gå til innhold

Hva ville du savnet hvis du bodde i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Toro vaffelrøre på pose og smågodt ønsker alltid min venninne seg i tillegg til mye annet som er nevnt her :)

Anonymkode: 6bbc8...7ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nugatti hehe. 

Anonymkode: df8f5...36c

Skrevet

Salt lakris og Tyrkisk pepper. Troika og andre småsjokolader (helst fra Nidar, Freia har tapt seg mye etter at Mondelez kjøpte de opp, inkl. melkesjokoladen). Smørbukk. Leverpostei. Gräddost. Diverse Toro-produkt. Toro buljong/fond for eksempel. Mye bedre enn Maggi. Spekemat, om det er lov. 

Anonymkode: ff43c...1e4

Skrevet

Krystall grønnsåpe :nigo:

Anonymkode: c6ee0...d5d

Skrevet

Enklere om du sier hvilket land det er snakk om.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

De har vel dyner i andre land og. Hva er forskjellen, hva er det jeg ikke skjønner nå :D?

Anonymkode: 02d64...023

Nei, dei har ikkje det, men trur fleire har byrja å få opp augene for skikkeleg dyne dei seinare åra, iallefall på hotella.  No sporar eg skikkeleg av, men bilete frå  skuletur til England på seint 80 tal dukkar opp i hovudet.  Første kvelden, på b&b, vart vi ståande heilt i villreie over korleis vi skulle komme oss under lakenet med eit gamalt, velbrukt ullteppe over, som var godt stramma under madrassa.  Nokon løyste det ved å ta spenntak i senga, og slite og dra alt dei orka for å få det laust, og måtte gjenta prosessen kvar kveld etter at den samvitsfulle husmora hadde stramma fint til att i løpet av dagen.  Eg sette meg på hovudputa (der hadde dei og hatt noko å lære) og lirka meg ned innimellom, og følte eg låg basta og bunde til senga. :D

Skrevet

Takk for mange gode tips! Det blir røkelaks og smågodt tror jeg, i tillegg til melkesjokolade. 

Skrevet

Savnet bare kaviar og brunost. Og julegløgg når det nærmet seg jul, men taimingen er vel litt feil der.

Anonymkode: 31237...25a

Skrevet

Norvegia! Jeg har ikke vært lenger enn til Danmark, men det er klin umulig å finne skikkelig ost. :P Og brød.

Husk å sjekke at det er lov å ta med disse tingene inn i landet det gjelder. ;)

Anonymkode: 1b93f...d13

Skrevet

Mills Majones

Grove knekkebrød

Makrell i tomat

Leverposdeig

godteri ( Tyrkisk pepper, lakrits osv)

Sjokolade ( Melkesjokolade, Kvikk Lunsj)

Byggmel ( til å lage potetball ) 

( dette var ting jeg savnet når jeg bodde i utlandet)

Anonymkode: ad33b...c4c

Skrevet

Fenalår, leverpostei, frysepulver til sylte og lakris. 

Anonymkode: 29829...7d8

Skrevet

Håh, det hadde vært mye. Jeg oppholder meg en del utenlands, og jeg har uansett hvor heldige vi er med tanke på maten.

Akkurat nå er jeg i England, og du får ikke tak i juice uten ekstreme mengder tilsatt sukker på de vanlige butikkene, syltetøy og andre søte ting er også mye søtere enn vi er vant med i Norge. Ordentlig godt brød er også mangelvare :P

Vanlig saft, f.eks fun saft ville jeg hatt, sjokolade er som du sier en selvfølge, Stabburet leverpostei hadde vært fantastisk akkurat nå (bare husk å ta med små nok bokser av sånt, maks 100g ellers risikerer du å bli fratatt varene i sikkerhetskontrollen)

Anonymkode: 24546...613

Skrevet
4 timer siden, soleia skrev:

Nei, dei har ikkje det, men trur fleire har byrja å få opp augene for skikkeleg dyne dei seinare åra, iallefall på hotella.  No sporar eg skikkeleg av, men bilete frå  skuletur til England på seint 80 tal dukkar opp i hovudet.  Første kvelden, på b&b, vart vi ståande heilt i villreie over korleis vi skulle komme oss under lakenet med eit gamalt, velbrukt ullteppe over, som var godt stramma under madrassa.  Nokon løyste det ved å ta spenntak i senga, og slite og dra alt dei orka for å få det laust, og måtte gjenta prosessen kvar kveld etter at den samvitsfulle husmora hadde stramma fint til att i løpet av dagen.  Eg sette meg på hovudputa (der hadde dei og hatt noko å lære) og lirka meg ned innimellom, og følte eg låg basta og bunde til senga. :D

Haha, flotte bilder på netthinna nå! 😂

Da jeg bodde utenlands var det mange norske matvarer jeg tok med meg tilbake om jeg hadde vært hjemme på ferie.

De viktigste var Strandamør, makrell i tomat, brunost, risengrynsgrøt (både rispakker og slike fem-minutters poser), klippfisk (måtte ha bacalao nå og da!), og salt lakris. 

Skrevet

Skriv at dere har mye ledig plass i bagasjen og om det er noe de ønsker fra Norge. Når vi bodde i utlandet syntes jeg av og til det var vanskelig å spørre for mange hadde full bagasje. 

Anonymkode: 29829...7d8

Skrevet
12 timer siden, Iiiiik skrev:

I vinterferien skal vi besøke en vennefamilie som bor utenlands. Mange timer flyreise herfra. Jeg har spurt om vi skal ta med oss noe spesielt, men har ikke fått svar. Hva ville dere savnet mest hvis dere bodde i et annet land? Melkesjokolade er nokså selvsagt, barna vil ha med det til vennene sine, men hva annet? 

Vi tar alltid med oss Dette når vi besøker familie utenlands: Smash, salt lakris og salmiakk godteri, Sørlandschips, melkesjokolade og Walthers mandler sjokolade. 

Skrevet

Da jeg bodde et år i USA var det jeg savnet aller mest å drikke vann fra springen (ikke så lett å pakke med seg;-)) og godt brød. Man får jo sånne ferdigpakker med brødmiks som kun skal tilsettes vann og evt gjær - det hadde jeg satt pris på å få i hvert fall + selvsagt norsk snop og sjokolade. Norvegia, leverpostei og, som flere nevner over he - dyne! :-)

Skrevet

Knekkebrød, kaviar, brød, seigmenn, salt godteri, ost og dyne!

Anonymkode: 0bee0...adf

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Håh, det hadde vært mye. Jeg oppholder meg en del utenlands, og jeg har uansett hvor heldige vi er med tanke på maten.

Akkurat nå er jeg i England, og du får ikke tak i juice uten ekstreme mengder tilsatt sukker på de vanlige butikkene, syltetøy og andre søte ting er også mye søtere enn vi er vant med i Norge. Ordentlig godt brød er også mangelvare :P

Vanlig saft, f.eks fun saft ville jeg hatt, sjokolade er som du sier en selvfølge, Stabburet leverpostei hadde vært fantastisk akkurat nå (bare husk å ta med små nok bokser av sånt, maks 100g ellers risikerer du å bli fratatt varene i sikkerhetskontrollen)

Anonymkode: 24546...613

Da er jeg oppriktig nysgjerrig på hvilke vanlige britiske matbutikker du ikke finner juice uten mengder med tilsatt sukker? Brød er jeg helt enig i, i hvert fall grovt, men alt det andre kjenner jeg meg ikke igjen i. 

Skrevet
15 timer siden, sug lut skrev:

Utfra overskriften ville jeg sagt allemannsretten, men den er vanskelig å få ut av landet. Så da blir det lista mi fra vi bodde ute:

Vaniljesukker, geitost, seigmenn, rørte tyttebær, melkesjokolade, røkelaks (vi har pleid å ha med ei hel side røkelaks til venner utenlands), stabburmakrell i tomat. Og skikkelig brød...

Nå kommer det jo an på hvor de skal. Mye av dette er jo forbudt å importere enkelte steder. 

Anonymkode: e8d07...edc

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå kommer det jo an på hvor de skal. Mye av dette er jo forbudt å importere enkelte steder. 

Anonymkode: e8d07...edc

Men så var ikke det spørmålet heller - "hvilke ting som lovlig kan innføres ville du savnet", samt at ingenting er spesifisert ang reisemål.

Skrevet

Deg jeg alltid tar med til ei venninne som bor i middelhavet er følgende:

Toro risgrøt
Toro blomkålsuppe
Toro tomatsuppe
Toro rømmegrøt
Frossen torsk Findus
Grillpølser fra Gilde
Kjellsberg Kaffe
Sukrin gold
Tyrkisk pepper
Nidar familieposer eller hva nå det heter
Melkesjokolade
Noen typiske helsekostprodukter som ikke er å få tak der nede :)

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor flere ønsker seg vaniljesukker, som jo tross alt bare inneholder vanillin og ikke ekte vanilje, når man får tak i ekte vaniljeprodukter i utlandet til brøkdelen av prisen her i Norge..? 🤔

Anonymkode: 3ce49...1ff

Skrevet

Jeg bor i utlandet og setter pris på å få gulost, brunost og melkesjokolade. Ellers liker ungene å få smågodt fra Norge. 

Anonymkode: 2484d...807

Skrevet

Forresten, en ting til, risengryn! Ris har vi nok av, men ikke grøtris😀. 

Anonymkode: 2484d...807

Skrevet

Smågodt, spesielt salt lakris. Det får man jo ikke tak i utlandet. Tyttebærsyltetøy og multesyltetøy.

Anonymkode: 16072...b9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...