Gå til innhold

Utenlandsk far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Har ett par spørsmål til dere som har peiling på det å få unge med en utenlandsk mann og NAV og Skattekontoret. 

Jeg er samboer med en som er fra utlandet. Altså han er fra Europa da. Han har fått oppholdstillatelse her og vi har fått unge sammen. Han har ikke inntekt men vil søke jobb her i Norge. Han har ikke fått personnummer enda, da han må ha en god grunn for å være i Norge mer enn 6 mnd. Jeg var gravid når vi var inne på skattekontoret men graviditeten var vist ikke en god nok grunn. Ungen har nå kommet så da håper jeg kanskje det er en god nok grunn nå? Det å gifte seg var en god grunn eller ha kontrakt på en jobb, For å få personNr. Men for å få jobb så må han ha personnummer 🙈 jeg blir ikke klok på skattekontoret. Hva kan vi gjøre? 

Og jeg går på sosialen hos NAV kan jeg få noe ekstra penger fra nav osv for babyen våres pga barnefar ikke har inntekt/jobb og personnummer? Barnet er født i Norge.

😄 

Anonymkode: 6866b...292

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med andre ord, du er en ren byrde, barnet deres blir en ren byrde og du mener Norge bør bøye seg baklengs for å ta inn mannen i tillegg?

Skrevet
13 minutter siden, sug lut skrev:

Med andre ord, du er en ren byrde, barnet deres blir en ren byrde og du mener Norge bør bøye seg baklengs for å ta inn mannen i tillegg?

Så du mener altså at svenske folk ikke kan få lov til å flytte til Norge til familien sin og prøve å få seg en jobb?🙈😂

Skrevet
14 minutter siden, sug lut skrev:

Like sjarmerende som alltid..

Anonymkode: 7f4da...f5f

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Like sjarmerende som alltid..

Anonymkode: 7f4da...f5f

Det er nå sant det hun sier!

Skrevet

Det er faktisk fullt lovlig å være hyggelig mot folk! 

HI, driti Sug lut. Hennes måte å snakke til andre på sier mer om henne enn om deg og din familie!

Håper det ordner seg for dere! 

Klem

Anonymkode: f1aa5...d96

Skrevet

Er det land innenfor Schengen eller EU? Hvis det er det så kan han få personnr med en gang, men om han ikke er det så må han ha jobb for å få oppholdstillatelse. Han må da evt søke jobb med det forklart i søknaden, så burde jo det ordne seg såfremt han har utdanning eller ferdigheter det er bruk for. 

Min samboer er portugiser og han fikk norsk personnr kjapt.

Anonymkode: 7d069...be1

Skrevet
33 minutter siden, sug lut skrev:

Hva skjedde med menneskesynet ditt?

Skrevet

Ern svensk så får han seg nok jobb. Kryr av svensker overalt her i landet. Er vel en jalla som du fått unge med?

Anonymkode: 952f5...235

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener altså at svenske folk ikke kan få lov til å flytte til Norge til familien sin og prøve å få seg en jobb?🙈😂

Du får flytte til Sverige.

Anonymkode: edc21...a2a

Skrevet

🙈

Ta dokke sammen.  Dokke skal oppdra et barn. Tjen penger og vær gode rollemodeller. Om han har dårlig sjans i Norge, så flytt til hans heimland.

Anonymkode: fac84...f9b

Skrevet

Hva med språket?

Anonymkode: 0d977...d53

Skrevet

Du har fått unge, går på sosialstønad og barnefar er uten penger og jobb.. Det der var så lite gjennomtenkt..

Da foreslår jeg at han blir hjemme med baby og jobbsøknader og du kommer deg i jobb fort som fy. Sosialstønad er ikke noe å leve på.

Anonymkode: 72e5a...6c8

Skrevet

Er dokke egentlig skikka til å ta vare på et barn? 

Anonymkode: fac84...f9b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hei dere.

Har ett par spørsmål til dere som har peiling på det å få unge med en utenlandsk mann og NAV og Skattekontoret. 

Jeg er samboer med en som er fra utlandet. Altså han er fra Europa da. Han har fått oppholdstillatelse her og vi har fått unge sammen. Han har ikke inntekt men vil søke jobb her i Norge. Han har ikke fått personnummer enda, da han må ha en god grunn for å være i Norge mer enn 6 mnd. Jeg var gravid når vi var inne på skattekontoret men graviditeten var vist ikke en god nok grunn. Ungen har nå kommet så da håper jeg kanskje det er en god nok grunn nå? Det å gifte seg var en god grunn eller ha kontrakt på en jobb, For å få personNr. Men for å få jobb så må han ha personnummer 🙈 jeg blir ikke klok på skattekontoret. Hva kan vi gjøre? 

Og jeg går på sosialen hos NAV kan jeg få noe ekstra penger fra nav osv for babyen våres pga barnefar ikke har inntekt/jobb og personnummer? Barnet er født i Norge.

😄 

Off, dette var vel ikke et ideelt tidspunkt å få barn på...

Anonymkode: 42863...3ea

Skrevet

Jesus....

Anonymkode: ff42b...f41

Skrevet

Du har fått mange kritiske svar her, Hi. Det er vel ingen tvil om at dere er i en uheldig situasjon, og at det kanskje ikke var helt gjennomtenkt av dere å få barn nå. MEN, situasjonen er som den er, og det som DA er viktig, det er hva dere gjør fremover for å bli selvstendige økonomiske og skaffe dere jobber, ev. utdanning, som kan sikre dere og barnet for fremtiden.

Jeg har en del svenske venner som bor og jobber i Norge. Ingen av dem har hatt problemer med å få norsk personnummer. Kjenner også noen fra andre europeiske land som heller ikke har slitt nevneverdig. De fleste har imidlertid hatt jobb å gå til når de flyttet til Norge, men ikke riktig alle. Jeg vet at minst én av dem ikke hadde det. Han søkte jobber, stod på, oppsøkte potensielle arbeidsgivere, brukte mye tid hver eneste dag for å finne seg en jobb. Han forklarte arbeidsgiveren som ville ansette ham at han ikke hadde fått personnummer, arb.giver skrev en bekreftelse på at han var tilbydt jobb - og vips så fikk han veldig raskt norsk personnummer. Så det at din samboer ikke kan få jobb uten personnummer, det stemmer ikke. Om han gjør en innsats selv, så får han jobb, og da går det formelle i orden. Men mulig han kan få det uansett nå siden dere har fått barnet.

I tillegg til at han bruker ALL tid på dagen til å finne seg jobb, så er det viktigste at dere nå begynner å planlegge fremtiden deres! Slik jeg forstår deg er du i permisjon. Da må du bruke denne tiden godt, slik at du har noe å gå til den dagen permisjonen din er over! Ring Nav i morgen og be om å få et møte med en saksbehandler der, en som kan veilede deg mtp. jobbmuligheter, utdanning osv. Da er du i gang. Dette er noe du ikke kan utsette, du MÅ begynne å jobbe allerede nå for å få deg en utdanning (fristene for søking til utdanninger går snart ut!) eller jobb.

Ut fra Navs sider ser det ut som om din samboer selv kan søke om livsopphold på sosialkontoret:

"For å kunne få økonomisk sosialhjelp må du

• oppholde deg lovlig i Norge. For å ha fulle rettigheter må du ha lovlig opphold og fast bopel
  • være ute av stand til å forsørge deg selv ved arbeid, egne midler eller ved andre økonomiske ytelser som du kan ha krav på

Du har ikke rett på økonomisk sosialhjelp når du oppholder deg i utlandet.

Alle har rett til å søke om økonomisk sosialhjelp og få en vurdering av saken sin. Du har krav på svar gjennom et skriftlig vedtak. NAV-kontoret kan ikke avslå en søknad muntlig." https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-sosialhjelp#chapter-2

Så lenge din samboer nå har fått oppholdstillatelse, så oppfyller han det ene kravet. Det andre er at han må ha meldt flytting til din leilighet. Men det er nok han som må søke, du kan ikke søke for å få mer pga. han.

Men igjen - planlegg fremover hvordan dere kan skape et trygt og godt liv for dere selv og for barnet deres, det er det viktigste dere gjør nå!

Anonymkode: e3ae6...413

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner også noen fra andre europeiske land som heller ikke har slitt nevneverdig. De fleste har imidlertid hatt jobb å gå til når de flyttet til Norge, men ikke riktig alle. Jeg vet at minst én av dem ikke hadde det. Han søkte jobber, stod på, oppsøkte potensielle arbeidsgivere, brukte mye tid hver eneste dag for å finne seg en jobb. Han forklarte arbeidsgiveren som ville ansette ham at han ikke hadde fått personnummer, arb.giver skrev en bekreftelse på at han var tilbydt jobb - og vips så fikk han veldig raskt norsk personnummer.

Akkurat det tenkte jeg og. Jeg har jobbet i en bedrift med veldig mange utlendinger, og så lenge arbeidsgiver garanterte de jobb, så var det ikke noe problem å få personnummer

Anonymkode: 2fab7...e73

Skrevet

Jeg jobber med mange svensker, og det er ingen problem at de jobber i Norge, så noe skurrer her.

Anonymkode: afb38...7d5

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med mange svensker, og det er ingen problem at de jobber i Norge, så noe skurrer her.

Altså, de trenger ikke norsk personnr. 

Skrevet
2 timer siden, amandine skrev:

Det er nå sant det hun sier!

At både hun og barnet er en ren byrde for landet vårt? Mener du også at menneskers verdi kun kan måles i hvor mye skatt man kan betale? At barn(!) av fattige foreldre bare er en ren byrde? Eller er du bare en av Sug lut’s rævsleikere?

Man er ikke bare en byrde selv om man er arbeidsledig. Menneskets verdi måles i mer enn bare penger. 

HI; snakk med NAV, de er bedre skikket til å hjelpe deg enn de hovmodige kaklehønene her inne. Lykke til med jobbsøknader 👍

Anonymkode: 4a779...db6

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, de trenger ikke norsk personnr. 

Men da må de bo i Sverige. Er du bosatt i Norge så er du skattepliktig til Norge, og da må du også ha norsk personnummer.

Anonymkode: a9f72...6d6

Skrevet

Har vært på skattekontoret og der ble vi ikke fortalt så mye som dere har gjort her inne, Så nå ble jeg litt klokere og skal ta det med videre. Har en mann som VIL ha jobb så han kan betale skatt, og ta vare på familien sin som er i Norge.

Tusen takk for svar til dere som svarte på det jeg lurte på :)

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har vært på skattekontoret og der ble vi ikke fortalt så mye som dere har gjort her inne, Så nå ble jeg litt klokere og skal ta det med videre. Har en mann som VIL ha jobb så han kan betale skatt, og ta vare på familien sin som er i Norge.

Tusen takk for svar til dere som svarte på det jeg lurte på :)

Du da? Vil du jobbe?

Anonymkode: ff42b...f41

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

At både hun og barnet er en ren byrde for landet vårt? Mener du også at menneskers verdi kun kan måles i hvor mye skatt man kan betale? At barn(!) av fattige foreldre bare er en ren byrde? Eller er du bare en av Sug lut’s rævsleikere?

Man er ikke bare en byrde selv om man er arbeidsledig. Menneskets verdi måles i mer enn bare penger. 

HI; snakk med NAV, de er bedre skikket til å hjelpe deg enn de hovmodige kaklehønene her inne. Lykke til med jobbsøknader 👍

Anonymkode: 4a779...db6

Selvsagt er man en byrde. Nøyaktig hvordan er en som lever på sosialpenger et pluss, mener du? Med en barnefar som også går uten jobb? Og de velger å sette et barn til verden uten en eneste konkret mulighet til å forsørge seg selv eller ungen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...