Gå til innhold

Hva hjelper mot din migrene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva gir de deg på sykehuset? Morfin? Er det legevakten du er på da?

Hi

Anonymkode: a7fcc...848

Ketorax. Noen ganger tar ikke det heller anfallet ordentlig, da blir jeg innlagt på sykehuset. Tatt MR mange ganger under anfall fordi de frykter hjerneblødning, pga de ikke får smertelindret meg tilfredsstillende.

Anonymkode: fb568...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Voltaren har jeg ikke prøvd, takk for tips :)

Hi

Anonymkode: a7fcc...848

Bare husk at hvis du får cataflam eller diclofenac, så er det det samme som voltaren

Anonymkode: 96b89...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tar Betablokkere (Metoprolol) 100mg hver kveld forbyggende. 2 Naproxen og 400mg Ibumetin med en gang jeg kjenner et anfall er på vei. Hjelper ikke det er må jeg ta Paralgin forte el Petidin supp. Funker ikke det heller er det på sykehuset.

Anonymkode: fb568...a6f

Hvorfor bruker du ukke en medisin ned triptaner ved anfall?

Anonymkode: 918c0...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så kvalm, så her går det i 100mg voltaren stikkpille sammen med 1 G stikkpille, så rett i seng på et mørkt rom.

Anonymkode: cda79...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tar Betablokkere (Metoprolol) 100mg hver kveld forbyggende. 2 Naproxen og 400mg Ibumetin med en gang jeg kjenner et anfall er på vei. Hjelper ikke det er må jeg ta Paralgin forte el Petidin supp. Funker ikke det heller er det på sykehuset.

Anonymkode: fb568...a6f

Får du ikke triptaner? Jeg ender på legevakten sånn 4-5 ganger per år, men aldri vært på sykehuset. Men da har jeg prøve alt jeg kan inkludert sprøyte og det er ikke noen annen utvei. Der får jeg voltaren i to omganger i sprøyteform og som regel er jeg fin igjen etter en time eller to på legevakten. 

Anonymkode: 96b89...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibumetin, voltaren, naproxen osv er alle betennelsesdempende og smertelindrende. Men er ikke medisiner som stopper anfall. I tillegg er de harde for magen.

Medisiner med triptaner er de aller mest effektive vi har foreløpig. Sumatriptan, som finnes i blant annet Imigran, var den første som ble lansert. I dag finnes det flere godkjente triptaner og de har noe ulik virkning. Så selv om man har forsøkt en anfallsmedisin uten god effekt, kan man treffe riktig på en annen. 

I tillegg er det forebyggende medisiner. Betablokker er det vanligste men også epilepsimedisiner benyttes. 

Tidsskrift for den norske legeforening har noen gode artikler om migrenebehandling hvor ulike former for mefisinering er forklar. Google og les!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bare husk at hvis du får cataflam eller diclofenac, så er det det samme som voltaren

Anonymkode: 96b89...026

Nei, det stemmer ikke. Virkestoff i Cataflam er diclofenakalium, mens i Voltaire er det diclofenacnatrium 😉 

Anonymkode: e3722...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det stemmer ikke. Virkestoff i Cataflam er diclofenakalium, mens i Voltaire er det diclofenacnatrium 😉 

Anonymkode: e3722...4c8

Jeg får resept på cataflam, men da jeg hentet ut sist, så fikk jeg voltaren i stedet for det var billigere akkurat da.

Anonymkode: 96b89...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får resept på cataflam, men da jeg hentet ut sist, så fikk jeg voltaren i stedet for det var billigere akkurat da.

Anonymkode: 96b89...026

Det kan godt være, men at det er samme legemiddel stemmer ikke. Indikasjonen er også ulik. Effekten av Voltaren for migrene er lik null for meg, mens Cataflam funker gull.  Om den er lik for deg er det jo fint, men likefullt feil av apoteket ditt å gi deg et preparat som ikke er et synonympreparat. 

Anonymkode: e3722...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan godt være, men at det er samme legemiddel stemmer ikke. Indikasjonen er også ulik. Effekten av Voltaren for migrene er lik null for meg, mens Cataflam funker gull.  Om den er lik for deg er det jo fint, men likefullt feil av apoteket ditt å gi deg et preparat som ikke er et synonympreparat. 

Anonymkode: e3722...4c8

Forskjellen mellom diklofenaknatrium og diklofenakkalium er deres responstid. Ved behandling av akutt og alvorlig smerte, skriver noen leger ut diklofenakkalium, siden det har teoretisk noe raskere responstid. Diklofenaknatrium virker noe senere. Grunnen er at diclofenac kalium oppløses litt raskere i vann, og kan teoretisk virke fortere. Forskjellen er ikke stor, og selve legemiddelet er det samme.

Anonymkode: cda79...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være gravid. Hadde ikke et eneste anfall på 9 mnd. Startet igjen med en gang ungen var ute. Har aldri vært så frisk som når jeg var gravid. Nå bruker jeg Maxalt.

Anonymkode: bb2d3...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hyppig migrene. Hadde migrene som barn også.. Men vokste det av meg, men etter jeg fikk fjerdemann så kom det helt ut av det blå plutselig tilbake, og migrenen ble bare hyppigere og hyppigere. Til slutt var jeg avhengig av å ha med meg migrene tabletter overalt fordi jeg hadde migrene flere ganger i uka. Til slutt kom jeg over en diett kombinert med noe sånn "gode magebakterier" laget av natures sunshine, eller iaf av en av deres datterselskaper. Fulgte denne diette strengt i 3 måneder og har aldri hatt migrene siden!! :o Eller er iaf nesten sant.. Har tatt to migrenetabletter det siste året og det var rett etter at jeg gikk tilbae til "normal" kost igjen. Men har seriøst gått fra å ha migrenetabletter overalt (veske, alle jakker osv osv) til at jeg nesten ikke vet hvor jeg har disse tablettene lengre :) 

Seriøst, blir jeg å plages igjen vet jeg hva jeg skal gjøre, uten tvil!

 

Anonymkode: 0da6d...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde hyppig migrene. Hadde migrene som barn også.. Men vokste det av meg, men etter jeg fikk fjerdemann så kom det helt ut av det blå plutselig tilbake, og migrenen ble bare hyppigere og hyppigere. Til slutt var jeg avhengig av å ha med meg migrene tabletter overalt fordi jeg hadde migrene flere ganger i uka. Til slutt kom jeg over en diett kombinert med noe sånn "gode magebakterier" laget av natures sunshine, eller iaf av en av deres datterselskaper. Fulgte denne diette strengt i 3 måneder og har aldri hatt migrene siden!! :o Eller er iaf nesten sant.. Har tatt to migrenetabletter det siste året og det var rett etter at jeg gikk tilbae til "normal" kost igjen. Men har seriøst gått fra å ha migrenetabletter overalt (veske, alle jakker osv osv) til at jeg nesten ikke vet hvor jeg har disse tablettene lengre :) 

Seriøst, blir jeg å plages igjen vet jeg hva jeg skal gjøre, uten tvil!

 

Anonymkode: 0da6d...2b9

Hva heter denne diettn, har du en link så jeg kan lese litt om den?

Hi

Anonymkode: a7fcc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut ALT av tilsatt sukker og spiser kun ren mat uten E-stoffer.  

Etter noen uker forsvant anfallene min helt. 

Nå er jeg ikke like flink til å holde meg unna tilsetningsstoffer, men spiser fortsatt ikke noe tilsatt sukker.  Det gjør at jeg har ca 1 anfall i mnd og ikke 5-6 som tidligere. 

Bruker Zomig og tar en smeltetabelett når synsforstyrrelsene kommer. Det demper anfallet så mye at jeg kan fungere i jobb og hjemme. 

Anonymkode: 91931...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kuttet ut ALT av tilsatt sukker og spiser kun ren mat uten E-stoffer.  

Etter noen uker forsvant anfallene min helt. 

Nå er jeg ikke like flink til å holde meg unna tilsetningsstoffer, men spiser fortsatt ikke noe tilsatt sukker.  Det gjør at jeg har ca 1 anfall i mnd og ikke 5-6 

Anonymkode: 91931...a6c

Hva er det du konkret styrer unna da? Kan du bare ramse opp noen eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Sovemedisin . Tar sovemedisin 3 ganger i uken .  Gjort det i snart 8 år. Har fremdeles anfall innemellom men veldig  mye svakere og ikke så lange. 

Om anfallet skulle komme tar jeg først 600 mg Ibux. Hjelper ikke det tar  jeg Tramadol og legger meg,

Anonymkode: d3b3d...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Sovemedisin . Tar sovemedisin 3 ganger i uken .  Gjort det i snart 8 år. Har fremdeles anfall innemellom men veldig  mye svakere og ikke så lange. 

Om anfallet skulle komme tar jeg først 600 mg Ibux. Hjelper ikke det tar  jeg Tramadol og legger meg,

Anonymkode: d3b3d...4f2

Men Tramadol er vel ikke sovemedisin, men sterk smertestillende

hi

Anonymkode: a7fcc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Får du ikke triptaner? Jeg ender på legevakten sånn 4-5 ganger per år, men aldri vært på sykehuset. Men da har jeg prøve alt jeg kan inkludert sprøyte og det er ikke noen annen utvei. Der får jeg voltaren i to omganger i sprøyteform og som regel er jeg fin igjen etter en time eller to på legevakten. 

Anonymkode: 96b89...026

Har prøvd det flere ganger siden Imigran kom i  93/94, men har dessverre ingen effekt. Har prøvd det meste av behandling som kan prøves. Blokking av nerver i nakken, akupunktur, naprapat, fysioterapi, trening, homeopat, kost m.m

Anonymkode: fb568...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har prøvd det flere ganger siden Imigran kom i  93/94, men har dessverre ingen effekt. Har prøvd det meste av behandling som kan prøves. Blokking av nerver i nakken, akupunktur, naprapat, fysioterapi, trening, homeopat, kost m.m

Anonymkode: fb568...a6f

Hvor vondt har dere det når dere reiser til sykehuset/legevakten for å få hjelp med migrene? Gjør de noen undersøkelser da for å utelukke andre ting enn migrene? Jeg har aldri gjort, tenker alltid at det sikkert ikke er ille nok enda, enda jeg ikke kan røre meg i senga uten å spy og hodet kjennes som det skal eksplodere.

Hi

Anonymkode: a7fcc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 21.00, Anonym bruker skrev:

Jeg finner ikke noe som fungerer, så tar i mot alle tips med takknemlighet :)

Anonymkode: a7fcc...848

Har ikke tatt meg tid å lese gjennom alle svarene, men her brukes i imigran nesespray og til tider paralgin forte. Av det jeg har prøvd ut, så er disse to de beste for mitt hode. Har vel kanskje hendt en gang på alle de årene jeg har brukt disse medisinene, at de ikke har virket, da hadde jeg et anfall som varte i nesten en uke. Trodde jeg skulle dø av smerte og oppkast..

Anonymkode: 9f664...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor vondt har dere det når dere reiser til sykehuset/legevakten for å få hjelp med migrene? Gjør de noen undersøkelser da for å utelukke andre ting enn migrene? Jeg har aldri gjort, tenker alltid at det sikkert ikke er ille nok enda, enda jeg ikke kan røre meg i senga uten å spy og hodet kjennes som det skal eksplodere.

Hi

Anonymkode: a7fcc...848

Reiser på legevakta når jeg blir så dårlig at jeg ikke klarer å holde på stikkpiller og brekker meg i ett. Er da så dårlig at mannen må snakke for meg på legevakta. Jeg er ikke i stand til å si hva jeg heter en gang. Har blitt tatt CT flere ganger fordi de mener jeg er for dårlig/smertepåvirket  til å bare ha et migreneanfall.

Anonymkode: fb568...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Reiser på legevakta når jeg blir så dårlig at jeg ikke klarer å holde på stikkpiller og brekker meg i ett. Er da så dårlig at mannen må snakke for meg på legevakta. Jeg er ikke i stand til å si hva jeg heter en gang. Har blitt tatt CT flere ganger fordi de mener jeg er for dårlig/smertepåvirket  til å bare ha et migreneanfall.

Anonymkode: fb568...a6f

Det hendte med meg en gang jeg hadde hatt migrene i nesten en uke, ble sendt rett til sykehus for røntgen av hodet, de trodde det måtte være noe annet som var galt. Men det var nok "bare" migrene..som den gangen var utløst av enormt stress.

Anonymkode: 9f664...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men Tramadol er vel ikke sovemedisin, men sterk smertestillende

hi

Anonymkode: a7fcc...848

Ja Tramadol  er kun smertestillende. Når Ibux ikke virker.  Stilnoct heter sovemedisinen. Den tar jeg søndag, tirsdag og torsdag 5 mg . 

Etter at jeg begynte med det har jeg sjeldnere anfall og mye mildere. Tramadol bruker jeg kun når det er veldig vondt. Har en 20 pk  i ca 1 år. 

Anonymkode: d3b3d...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...