Gå til innhold

Familiebursdager til frustrasjon :-P

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp hatt bursdagsfeiring for 18 åringen vår. Dette er absolutt siste feiringen for ham, for nå er vi lei.....Det er jo veldig koselig å treffe familiemedlemmene våre, men når alle søskenbarn er fra 2-10 år, så blir det stor aldersforskjell fra våre på 15 og 18. På lørdag samlet vi "troppen" på 17 stk. Alt vel og bra. De første gjestene kommer en time før de skal (vi hadde riktignok sagt at de kunne komme når de ville, men at det egentlig begynte kl halv fire), og har med seg halvparten av ungeskokken. Det begynner så fint med slossing og sparking i sofaen, hvorpå jeg må si at de må kutte ut og det ender opp med at en voksen må sette seg mellom dem.

Resten av selskapet går sin gang med MYE ståk og støy. De aller minste løper og hyler og de eldre ungene egler på hverandre og spiller spill på mobilen så høyt at det sjenerer alle andre. Ingen foreldre til de eldste barna er med, men besteforeldre sier ingenting. Jeg prøver innimellom, men det går dem hus forbi. De er ikke vant til å bli satt særlig grenser for. Min mor hiver seg med på skrålingen og ler og hoister av filtrene på snapchat. Så høyt at den eldste i selskapet på 85 skvetter til, og ikke får med seg samtalen han er med i. Jeg må til slutt si at hun må roe seg. Våre barn er gått lei for lengst og setter seg hos oss, noe som selvsagt gjør at alle ungene er samlet og støynivået er komplett. Det er klatring i sofaen og løper og herjing. Det er heller ingen form for besøkelsestid. De sitter i nærmere 6 timer........

Både jeg og min mann og barna våre var helt utslitte etter selskapet! Og den minste sa at han ikke orket å feire sammen med familien mer. Han er nå 15 men vi tenkte jo å feire til han også blir 18. Men det har han overhodet ikke lyst til.

Hvordan har dere det i bursdager? Det som egentlig skulle være koselig er hos oss nå bare blitt et fryktelig styr.......

Anonymkode: cd918...b0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en dyrehage. Jeg hadde definitivt feira, men ikke med dem.

Skrevet

Vi har sluttet med familieselskap da barna hadde blitt 10 år, rett og slett pga dette.... vi var da 28 stk hver gang, 3 ganger i året( 14 barn fra 0-10 år) 

Dette har vært rett for oss, barna var litt snurt da de ikke fikk så mye gaver lengre, men har forsatt et selskap med venner/klasse og et med oss og de 4 besteforeldrene ! 

Anonymkode: f4cf1...ddf

Skrevet

Det blir litt ståk og bråk her også når familien samles. Barna er i alder 1-18 år, men jeg sitter for det meste på gulvet og leker med de minste. Lenge siden jeg har hatt små, så slipper de å måtte sitte klint oppi de voksne og te seg som voksne når de er barn.

Anonymkode: d7794...2f5

Skrevet

Barn i dag kan virkelig oppføre seg. 

Jeg er så lei av unger som løpet, skriker, og bruker sofa og andre møbler som trampoline og klatrestativ. 

Hadde ikke invitert de tilbake

Anonymkode: 38040...e6a

Skrevet

Vi feirer både voksne og barn. Barna er fra 3 til 19. Våre er omtrent i midten.

Det blir selvfølgelig litt bråk, men vi har det veldig hyggelig. Alle får gå fra bordet når de er mette. Da hende det bestefar og nittenåringen tar en strekk på sofaen mens de yngste turner på gymmatta og de mellomste lærer film før alle er ferdige ved bordet. 

Ofte leker vi gjemsel eller spiller spill alle sammen. Det er ikke nødvendig å sitte pent ved bordet hele kvelden. Vi er også tydeige på når folk er invitert til og ber aldri noen komme når de vil. Det blir det bare surr av. Som regel starter vi mellom 17 og 18 og avslutter mellom 22 og 24. Ungdomen drar noen ganger etter middag for å gå på en annen fest.

Anonymkode: 9dd6b...84c

Skrevet

Her i familien er det unger mellom 1og 15. Klart det blir skrål og lyd! Jeg forventer da ikke at ungene i timesvis skal sitte som tinnsoldater og holde munn. 

Vi inviterer til et gitt klokkeslett. Sier du at folk kan komme når det passer kan du ikke etterpå klage over at folk kommer for tidlig. 

Vi lager mat som alle liker. Gjerne et lite koldtbord med både barnevennlig mat og mer voksenmat. Alle spiser det de vil og ungene får gå fra bordet når de er ferdig. Eldre unger tar seg av litt yngre unger. De leker ute, spiller spill, herjer på trampolina, leker gjemsel, husker og sklir etc. De voksne bytter på å passe på. Det blir kanskje noen knall og fall, noen er litt uenige, noen herjer litt mye osv men stort sett går det bra. Ungdommene spiller PlayStation, er på sosiale medier, spiller fotball eller skravler. 

Etterpå samles alle til kaker og kaffe. Ungene gafler i seg noe før de raskt løper fra bordet igjen. 

Hektisk ja, og litt høylytt og kanskje litt kaotisk. Men allikevel koselig p samle hele hurven innimellom. 

Anonymkode: 54c7a...aa1

Skrevet

Jeg elsker å be familien..Vi feier alle bursdager... Både barn og voksne... Men familien vår har oppdragelse, alle sammen =)

Skrevet

Uff, nå får jeg litt dårlig samvittighet her :-( Det er ikke slik at jeg ikke liker familien min altså. Men det er alltid litt kaotisk mens det står på. Det som er mest irriterende, er at barna ikke hører på tilsnakk. Det er veldig krevende og irriterende. Selvsagt kunne vi ha et opplegg med spill og diverse, noe de ofte styrer med. Men de går fort lei. Det blir også litt intenst for våre barn, selv om de er med sine små søskenbarn. Og min mor er bare så høylytt og kan finne på å hyle og skråle innimellom. Summa summarum så følte vi veldig på det at vi hadde gjort en god innsats i løpet av disse 18 årene, og at det ikke er leit i det hele tatt at det nå er slutt :-D

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff, nå får jeg litt dårlig samvittighet her :-( Det er ikke slik at jeg ikke liker familien min altså. Men det er alltid litt kaotisk mens det står på. Det som er mest irriterende, er at barna ikke hører på tilsnakk. Det er veldig krevende og irriterende. Selvsagt kunne vi ha et opplegg med spill og diverse, noe de ofte styrer med. Men de går fort lei. Det blir også litt intenst for våre barn, selv om de er med sine små søskenbarn. Og min mor er bare så høylytt og kan finne på å hyle og skråle innimellom. Summa summarum så følte vi veldig på det at vi hadde gjort en god innsats i løpet av disse 18 årene, og at det ikke er leit i det hele tatt at det nå er slutt :-D

HI

Helt slutt blir det jo ikke. Dere må jo fortsette å gå i de andre ungenes fødselsdager i mange år enda.

Skrevet

Her sender vi de minste i kjellerstua når de skal leke. Her er det barn fra 0-13 år og vi har 13 åring og tvillinger på 2 år. Våre nevøer og nieser er fra 2-6 år og lager mye støy derfor er kjellerstua et ypperlig sted for kaos.

Anonymkode: 2fc3a...63e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt slutt blir det jo ikke. Dere må jo fortsette å gå i de andre ungenes fødselsdager i mange år enda.

Joda, men da kan vi gå når vi selv vil ;-) Og så er de små i sitt eget hjem, men alle lekene sine tilgjengelige.  HI

Skrevet

Når 15-åringen har bursdag inviterer dere med besteforeldrene på Peppes og spiser pizza og dropper resten av familien, også kan dere heller samle hele gjengen til grillfest i hagen til sommeren.

Jeg og mine søsken bor såpass spredt at vi ikke går i bursdager til tantebarn, det er mange timers kjøring unna. Men vi samler hele bøtteballetten hver sommer, en fantastisk gjeng med unger og ungdommer mellom 3 og 17 år. Men når vi møtes om sommeren er det plaskebasseng, uteleker, trampoline osv og de kan løpe rundt og herje som de vil og spise grillpølser og is mellom slagene. Fungerer utmerket.

Anonymkode: 93465...ed1

Skrevet

Det er vel fordeler og ulemper med alt. Jeg har ingen søsken og mannen har et med to voksne barn. Ofte jeg kunne ønsket meg større familie og noen å feire merkedager og andre ting sammen med.

Skulle gjerne vært ekte tante også til noen små apekatter.

Skrevet

Vi har stor familie med barn i alle aldere. Det blir litt støy, men ikke nærheten av hva du beskriver. 

Anonymkode: 8a8b6...4be

Skrevet

Hi

Høres ut som dere er for gamle til å ha småbarn  på besøk 😉 

Barn blir oppspilte. De kjeder seg sikkert, og da begynner de å tulle. Det er vel ikke så rart da.

Må dere be alle 17 da? Jeg skjønner at 18 åringen syns det er på tide å slutte med familieselskap.

Anonymkode: e9c66...6b4

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan har dere det i bursdager? Det som egentlig skulle være koselig er hos oss nå bare blitt et fryktelig styr.......

Mine slektninger oppfører seg slik innbudte gjester skal: kommer i rett tid, går etter et par timer, har voksenledsagelse (hvis de er barn) og snakker med innestemme. 

De yngste trekker inn på soverommene til mine yngste og får låne avlagte leker. De som vil spille mobilspill gjør det ikke i stua. Jeg har åpenbart en veldig "normal" familie. Det du beskriver virker IKKE helt normalt...

Anonymkode: 35f4f...3e0

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Akkurat det der hadde ALDRI blitt godtatt hos oss. My house, my rules.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det blir litt ståk og bråk her også når familien samles. Barna er i alder 1-18 år, men jeg sitter for det meste på gulvet og leker med de minste. Lenge siden jeg har hatt små, så slipper de å måtte sitte klint oppi de voksne og te seg som voksne når de er barn.

Anonymkode: d7794...2f5

Selv om de er barn, trenger de ikke ha sofaen som trampoline. Å leke i selskap er jo stas, men det skjer vel normalt ikke i stua?

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Høres ut som dere er for gamle til å ha småbarn  på besøk 😉

Barn blir oppspilte. De kjeder seg sikkert, og da begynner de å tulle. Det er vel ikke så rart da.

Må dere be alle 17 da? Jeg skjønner at 18 åringen syns det er på tide å slutte med familieselskap.

Anonymkode: e9c66...6b4

Jeg føler ikke vi er for gamle til å ha småbarn på besøk, men med så mange mennesker på besøk, må det tas litt hensyn. Det er ikke ok at de bråker og herjer når de eldste på flere og åtti sitter i samme sofa og ikke kan høre ett ord som blir sagt. Hadde nå enda vært en ting dersom ungene tok tilsnakk til seg, men det gjør de ikke. Våre barn fikk aldri lov til å herje slik, nettopp fordi vi skjønte at det ikke var sjarmerende. Barn er barn, og de er aktive, men det er foreldrene som må styre hvor grensen går hen.

Vi har bedt alle 17 fordi da har vi sluppet med ett selskap.

HI

Skrevet

Det der høres jo helt crazy ut. Vi har alltid familieselskap for både oss og våre barn, og er 19 om alle kommer, med barn fra 6 mnd til 18 år. Aldri opplevd noe i nærheten av et sånt sirkus som du beskriver. Det der hadde ikke jeg orket heller.

Skrevet
12 minutter siden, MTF skrev:

Det der høres jo helt crazy ut. Vi har alltid familieselskap for både oss og våre barn, og er 19 om alle kommer, med barn fra 6 mnd til 18 år. Aldri opplevd noe i nærheten av et sånt sirkus som du beskriver. Det der hadde ikke jeg orket heller.

Hvordan er det dere har lagt det opp da? Stort sett har ungene vært på rommene og spilt eller noe. Men ute er de ikke mye. Mørkt og kaldt på denne tiden. Nå er det jo så stor aldersforskjell også så jeg føler ikke at våre eldste som skal feires skal måtte ta seg av de mindre ungene hele tiden heller.

HI

Skrevet

Vi er nærmere 20 stk og har alltid hatt utebursdager med familien, alder baby til 86 år. Vi møtes ved skøytebanen/akebakken om vinteren, griller pølser og har det gøy. Yngste er født på sommeren og da er vi ute i hagen eller møtes til grilling ved stranda. Tenk alternativt.

Hvirfor er ikke foreldrene (altså tante og onkel) med i bursdag? Hvorfor er disse barna med besteforeldre ?

Anonymkode: f7407...5a7

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er nærmere 20 stk og har alltid hatt utebursdager med familien, alder baby til 86 år. Vi møtes ved skøytebanen/akebakken om vinteren, griller pølser og har det gøy. Yngste er født på sommeren og da er vi ute i hagen eller møtes til grilling ved stranda. Tenk alternativt.

Hvirfor er ikke foreldrene (altså tante og onkel) med i bursdag? Hvorfor er disse barna med besteforeldre ?

Anonymkode: f7407...5a7

Min familie er ikke så glad i vinteraktiviteter :-P Men det er klart det er en løsning det også.

Foreldrene til noen av disse barna var på jobb og på trening.

Skrevet

I vår familie har vi litt skikk på ungene :P spiller noen på mobilen så får de klar beskjed av foreldrene om at lyden skal være av. Skal de løpe så får de gjøre det i gangen eller gå rett utenfor huset å løpet der.Krangling er det lite av å de få konfliktene det har vært,så har vi voksne hjelpet å ordne oppi det. Her er bursdagene veldig koselig å jeg ser alltod frem til det :)

Anonymkode: 5df0a...ab7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...