Gå til innhold

frekkhetens nådegave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte et møbel og det ble synlig på facebook. I etterkant ble jeg kontaktet av en som ønsket å låne møbelet? Jeg lånte det bort. Jeg må vel være dumheten selv?

Anonymkode: 430f0...c51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men altså... hvorfor i all verden lånte du det bort når du tydeligvis hadde kjøpt det fordi du trengte eller likte det selv?

Anonymkode: e6651...2a5

Skrevet

Har du ikke fått det tilbake? 

Hvis ikke, så bare si du må ha det tilbake nå. Enkelt og greit. 

Hvorfor er du dum som lånte det bort? Regner med du kjenber vedkommende som lånte det? 

Merkelig historie...

Anonymkode: d2c63...d0e

Skrevet

Jeg er innflytter til ei lita bygd. Jeg har litt penger (ikke mye men mer enn de som er etablert her). Jeg har bodd her i 6 år og skilles fra mann. Min mann prøver å få meg til å se "kjip" ut. Jeg følte meg presset da en  i bygda (de holder jo sammen, samme hva) kunne si at han trengte det mer enn meg. Det er jo forsåvidt riktig. Jeg ønsker ikke snakk, og heller ikke bråk men føler meg allikevel dum som lånte bort......

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du ikke fått det tilbake? 

Hvis ikke, så bare si du må ha det tilbake nå. Enkelt og greit. 

Hvorfor er du dum som lånte det bort? Regner med du kjenber vedkommende som lånte det? 

Merkelig historie...

Anonymkode: d2c63...d0e

Veldig perifert. Møtt ham to ganger i forbindelse med jobb. Men alle kjenner aller her. Vanskelig å be om å få den tilbake før "tiden". Han skal låne i 14 dager til  men kjenner meg litt lei av dette/

Skrevet

Da er det på tide at du begynner å stå opp for deg selv, HI.

Personer som utnytter deg, og personer som ser at du lar deg utnytte (og holder med den som utnytter deg), de vil aldri respektere deg så lenge du fortsetter å la deg utnytte. Kanskje blir de i en periode mer vemmelig om du begynner å sette grenser for deg selv, men hev deg da over det.

Det du forteller er jo helt urimelig!

Jeg har bodd på et lite sted selv, og ja, det er slike folk overalt. Men det finnes garantert ordentlige og hyggelige personer der som du kan skape deg et nytt nettverk med. La nye få bli kjent med deg, vis dem hvem du er, sett grenser for deg selv. Får du et lite nettverk utenom mannens så vil de støtte deg også, og det vil trolig gjøre at det blir mindre baksnakking og rykter, samt at det ikke vil være like lett å utnytte deg, for da kan de også få andre "gamle" i bygda mot seg.

Se an situasjonen nå. Om det vil medføre store praktiske vansker for den som fikk låne møbelet om du ber om det tilbake før tiden, da kan du se på ulempen mot fordelen ved å bli upopulær og stå opp for deg selv. Hvis det får mindre problemer for denne personen synes jeg du godt kan si "hei, jeg forregnet meg visst når jeg sa ja til at du kunne låne *** til dato, jeg må nesten ha den igjen, så regner med at du kan levere den førstkommende mandag mellom kl. xx og xx eller tirsdag mellom kl. xx og xx. Gi meg beskjed om du kommer mandag eller tirsdag."

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det på tide at du begynner å stå opp for deg selv, HI.

Personer som utnytter deg, og personer som ser at du lar deg utnytte (og holder med den som utnytter deg), de vil aldri respektere deg så lenge du fortsetter å la deg utnytte. Kanskje blir de i en periode mer vemmelig om du begynner å sette grenser for deg selv, men hev deg da over det.

Det du forteller er jo helt urimelig!

Jeg har bodd på et lite sted selv, og ja, det er slike folk overalt. Men det finnes garantert ordentlige og hyggelige personer der som du kan skape deg et nytt nettverk med. La nye få bli kjent med deg, vis dem hvem du er, sett grenser for deg selv. Får du et lite nettverk utenom mannens så vil de støtte deg også, og det vil trolig gjøre at det blir mindre baksnakking og rykter, samt at det ikke vil være like lett å utnytte deg, for da kan de også få andre "gamle" i bygda mot seg.

Se an situasjonen nå. Om det vil medføre store praktiske vansker for den som fikk låne møbelet om du ber om det tilbake før tiden, da kan du se på ulempen mot fordelen ved å bli upopulær og stå opp for deg selv. Hvis det får mindre problemer for denne personen synes jeg du godt kan si "hei, jeg forregnet meg visst når jeg sa ja til at du kunne låne *** til dato, jeg må nesten ha den igjen, så regner med at du kan levere den førstkommende mandag mellom kl. xx og xx eller tirsdag mellom kl. xx og xx. Gi meg beskjed om du kommer mandag eller tirsdag."

Tusen takk for utfyllende svar. Problemet er at dette gjelder en filleting. Jeg kjøpte en gammel stol som er en frisørstol og som en perifer kamerat av min mann trenger i en oppstartsfase her på bygda. Jeg kan jo ikke si at jeg trenger den.....jeg er jo ikke frisør.Han terenger fordi han er frisør/ Men jeg liker den, og ønsker den selv. Vet at det blir snakk dersom jeg sier at jeg trenger den selv/

Skrevet

Jeg får den sikkert tilbake med signatur "takk for lånet", hilsen frekkhetens nådegave:nigo:

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar. Problemet er at dette gjelder en filleting. Jeg kjøpte en gammel stol som er en frisørstol og som en perifer kamerat av min mann trenger i en oppstartsfase her på bygda. Jeg kan jo ikke si at jeg trenger den.....jeg er jo ikke frisør.Han terenger fordi han er frisør/ Men jeg liker den, og ønsker den selv. Vet at det blir snakk dersom jeg sier at jeg trenger den selv/

Hm... da er det jo litt vanskelig å be om den før tiden, forstår det. Men hvis dere har en avtale om at han skal levere stolen tilbake om 14 dager så ville jeg stukket innom ham (gjerne på jobb mens det er kunder der), gratulere med salongen og si at du regner med at han har fått dato for når han får nye stoler og at du regner med at han kan levere din stol tilbake den *dato*. Hvis han ikke har ordnet med nye stoler ville jeg sagt at han må finne en løsning, for du du gikk bare med på å låne den ut denne tiden, at du kan strekke deg maks en uke eller to til, men ikke lenger, at du stoler på at han holder avtalen.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hm... da er det jo litt vanskelig å be om den før tiden, forstår det. Men hvis dere har en avtale om at han skal levere stolen tilbake om 14 dager så ville jeg stukket innom ham (gjerne på jobb mens det er kunder der), gratulere med salongen og si at du regner med at han har fått dato for når han får nye stoler og at du regner med at han kan levere din stol tilbake den *dato*. Hvis han ikke har ordnet med nye stoler ville jeg sagt at han må finne en løsning, for du du gikk bare med på å låne den ut denne tiden, at du kan strekke deg maks en uke eller to til, men ikke lenger, at du stoler på at han holder avtalen.

Takk, lurt. Tenkte faktisk tanken selv, før han hentet denne stolen. Kanskje jeg bare skal stille opp og lage et lite "fuzz" og si at jeg savner stolen min og spørre om han snart er ferdig med den? Flette inn at jeg kjøpte og ikke regnet med slike spørsmål som gjaldt å låne den bort. Samtidig si at jeg liker den, savner den og lage litt "fuzz" som sagt?

Skrevet

Hvem freak er det som skal låne møbler av folk de såvidt kjenner i 2 uker?

Anonymkode: 9fab9...c30

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk, lurt. Tenkte faktisk tanken selv, før han hentet denne stolen. Kanskje jeg bare skal stille opp og lage et lite "fuzz" og si at jeg savner stolen min og spørre om han snart er ferdig med den? Flette inn at jeg kjøpte og ikke regnet med slike spørsmål som gjaldt å låne den bort. Samtidig si at jeg liker den, savner den og lage litt "fuzz" som sagt?

Gjør det. Ikke lag noen scene, men si at du ikke fikk tatt den i bruk selv før han fikk låne den, at du har planer for stolen og at du nå ser frem til å få den tilbake og det du skal gjøre med den. Det er en fordel om du der og da (mens det er kunder der) får ham til å bekrefte avtalen om tilbakelevering - foran kunder. Vis til at han lovet å levere den tilbake da og da og få ham til å bekrefte når han leverer den tilbake.

Lykke til :)

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør det. Ikke lag noen scene, men si at du ikke fikk tatt den i bruk selv før han fikk låne den, at du har planer for stolen og at du nå ser frem til å få den tilbake og det du skal gjøre med den. Det er en fordel om du der og da (mens det er kunder der) får ham til å bekrefte avtalen om tilbakelevering - foran kunder. Vis til at han lovet å levere den tilbake da og da og få ham til å bekrefte når han leverer den tilbake.

Lykke til :)

Tusen takk - skal prøve. Det ender vel opp med at jeg driter i stolen, for å slippe bråk. Tror jo at jeg får tilbake, var bare skuffet over å føle meg tvunget til å si ja, og må vel innrømme at stolen ikke lengre appellerer til meg/Jo lengre han har den, jo mindre eierskap til den føler jeg/

Skrevet

Jeg skjønner da fortsatt ikke hvorfor du følte deg tvunget til å låne ut stolen. 

Anonymkode: 4b3ea...4f9

Skrevet

Er det ikke flere som synes dette var en usedvanlig merkelig historie?!

Anonymkode: a38a2...00e

Skrevet

Veldig merkelig historie og veldig merkelig reaksjon fra deg.

Er det bare jeg som hadde lånt ut stolen med glede i en slik situasjon?

Anonymkode: 7aa78...75e

Skrevet

Veldig merkelig. 

Men jeg ville venter i 14 dager før sa noe om stolen.  Evt stukket innom salongen og hørt hvordan det går og ham har bestilt stoler. Men ikke på en slik måte at andre hørte på. Man trenger jo ikke være frekk tilbake. 

Også lær av det og stå opp for deg selv neste gang. 

Skrevet

For et merkelig innlegg! Du kunne jo bare sagt nei.

Frekkhetens nådegave må jo heller være når DU frivillig låner bort et møbel, for så å klage om det etterpå 😂

Anonymkode: a7bca...4b1

Skrevet

Han spurte om å få låne, du sa "ja", og de avtalte når du skal få stolen attende.  Skjønar ikkje kva som er problemet her?

Du kan heller lage oppstuss dersom den avtalte datoen er passert utan at du har fått attende stolen. 

Skrevet

Skjønner ikke overskriften frekkhetens nådegave. Dere har jo tydeligvis avtale om at han slak låne den 14 dager til. Du sa selv ja til å låne ut selv om du følte deg presset. Da har du 2 valg: gnåle om det og velde deg i hvor du situasjonen er eller akseptere det som det er. Om han ikke levere den tilbake om 14 dager da kan du begynne å på etterlyse den.

Om ikke du har lyst å få den tilbake om 14 dager er det bare å tilby han å kjøpe den av deg.

Anonymkode: afcf2...403

Skrevet

Meget spesielt. Både han som lånte og du selv.

Skrevet

Frekkhetens nådegave og tafatthetens forbannelse?

Du og den personen som skal vippse 500 til svigermor burde seriøst lære å si NEI. Veldig enkelt, og folk vil like dere uansett 

Skrevet

Så rart. 

Han spurte, du sa ja og dere har avtalt dato for tilbakelevering. 

Da syns jeg ikke du skal troppe opp og kreve den tilbake før tiden. 

Og du føler du mister eierskapet og følelsene for en stol? En helt vanlig frisørstol? Om det ikke er stolen bestemor til grandtante Gerda reddet fra nazistene under krigen skjønner jeg ingenting. 

Skrevet

Syns faktisk du skal unne bygda en frisørstol. Det kan bli bra for deg også det, for om de andre damene bør freshe på håret, slipper du å prøve å se kjip ut.

Anonymkode: 7aa78...75e

Skrevet

Dette var merkelig.

Han spurte og du sa ja. At du følte deg presset er da virkelig bare ditt problem, med mindre han siktet på deg med en pistol eller noe i det han spurte. Jeg kan varmt anbefale deg å øve litt på å stå opp for deg selv, ignorere følelser av press og si det du mener.

Og hvis du nå følger anonyms råd over her om å troppe opp hos ham og lage fuzz og få ham til å bekrefte at han skal levere stolen tilbake, og det i god tid før avtalt tid, da vil du i hvert fall fremstå som kjip og rar. Hvis jeg hadde fått låne noe av noen og de kom på døra og laget en slik scene 14 dager før avtalt tilbakelevering, da hadde jeg trodd at de ikke var helt friske i hodet sitt. Hadde jeg hatt mulighet for det, ville de fått beskjed om å ta med seg tingen sin der og da, og så ville jeg holdt meg langt unna vedkommende for fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...