Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 Trenger tips/innspill til hvordan håndtere en fireåring som klikker ved leggetid. Generelt er hun snill, oppvakt, flink til å kommunisere og er nok en helt normal fireåring (jeg mistenker ingen diagnoser med andre ord). Legging går fint i 95 % av tilfellene, men noen ganger - som i går kveld - går det svært dårlig. Hun var nok litt overtrøtt i går, og etter at vi hadde vært gjennom leggerutinene (dobesøk, tannpuss, lese bok og en sang), begynte rabalderet. Hun begynte å skrike av full hals. Jeg gav henne beskjed om at hvis hun ikke sluttet å skrike med en gang, så kom jeg til å lukke døren til rommet hennes. Skrikingen fortsatte så jeg gjennomførte dørlukkingen. Hun vil alltid sove med døren åpen, noe som er greit for meg (mørkredd?). Er det innenfor å lukke døren sånn som jeg gjorde. Hun er vanligvis fullt kapabel til å ta imot beskjeder, så føler at hun "ba" om det selv, men samtidig føler jeg meg litt slem når jeg lukker døren på denne måten. Innspill? Når jeg lukket døren reiste hun seg opp og begynte å hamre og sparke i døren. Da tenkte jeg først at hun bare fikk rase ifra seg, men hun ble så voldsom at jeg var redd hun kom til å ødelegge døren (den er litt tynn). Så jeg åpnet døren og gav henne på nytt varsel om at hvis hun ikke gikk å la seg, så lukket jeg døren igjen. Hun la seg selvfølgelig ikke, men prøvde heller å presse seg ut fra rommet. Da løftet jeg henne opp og bar henne i sengen. Deretter begynte jeg å gå ut, men hun kom etter meg med en gang. Jeg prøvde å bære henne i sengen en gang til, men det samme gjentok seg (altså at hun bare fulgte etter meg med en gang). Tålmodigheten begynte å ta slutt, så jeg sa igjen at om hun ikke la seg, lukket jeg døren. Hun fortsatte bare med å prøve å presse seg ut av rommet. Da hadde jeg fått nok. Jeg løftet henne bestemt opp, bar henne bort til sengen, la henne fysisk ned og holdt beina hennes fast nede i sengen. Hun hadde på dette tidspunktet begynt å sparke etter meg, så jeg holdt henne bare fast for å unngå å bli sparket. Mens jeg holdt beina hennes fast hadde hun verbale utbrudd, men jeg var bestemt og sa at jeg ikke slapp beina hennes før hun sluttet å forsøke å sparke meg og å bråke. Etter gjentatte ganger å ha repetert denne beskjeden, roet hun seg til slutt. Var det innenfor å holde beina hennes fast på denne måten? Egentlig ønsker jeg å håndtere sånne situasjoner uten å være "slem" (som da jeg lukket døren) og uten bruk av fysisk makt, men innimellom synes jeg det er utrolig vanskelig å komme på andre metoder som faktisk fungerer. Kom gjerne med innspill her. Anonymkode: a061d...31b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #2 Skrevet 8. februar 2018 Jeg regner med dette bare var tull???? Anonymkode: 8c9f5...fd5
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #3 Skrevet 8. februar 2018 Da hadde det blitt en halv time tidligere til sengs uten sang og lesing den neste natten. Anonymkode: 0e6b6...730
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #4 Skrevet 8. februar 2018 Tull? Nei, det er det ikke. Jeg var i tvil om det var for drøyt å lukke døren (når lyset er slått av og rommet blir bekmørkt) når ungen ikke liker når døren er lukket. Har også lest her inne at mange bare lar ungene rase fra seg på rommet når de "klikker", men selv liker jeg ikke den metoden, og synes ofte at det er mer effektivt å holde barnet fast (ikke på en smertefull måte). Jeg gjør bare dette når ungen selv blir fysisk, og synes hun stort sett roer seg veldig fort ved denne metoden, men som nevnt skulle jeg ønske jeg kunne finne en bedre (verbal) metode. Hi Anonymkode: a061d...31b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #5 Skrevet 8. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da hadde det blitt en halv time tidligere til sengs uten sang og lesing den neste natten. Anonymkode: 0e6b6...730 Men blir ikke denne konsekvensene altfor lenge etter hendelsen for en fireåring? hi Anonymkode: a061d...31b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #6 Skrevet 8. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men blir ikke denne konsekvensene altfor lenge etter hendelsen for en fireåring? hi Anonymkode: a061d...31b Nei det synes jeg ikke. Bare sett deg rolig ned med barnet og forklart at pga den dårlige oppførselen i går så blir det ikke lesing eller sang i kveld, bare rett i seng etter kveldsmat. Anonymkode: 0e6b6...730
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #7 Skrevet 8. februar 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tull? Nei, det er det ikke. Jeg var i tvil om det var for drøyt å lukke døren (når lyset er slått av og rommet blir bekmørkt) når ungen ikke liker når døren er lukket. Har også lest her inne at mange bare lar ungene rase fra seg på rommet når de "klikker", men selv liker jeg ikke den metoden, og synes ofte at det er mer effektivt å holde barnet fast (ikke på en smertefull måte). Jeg gjør bare dette når ungen selv blir fysisk, og synes hun stort sett roer seg veldig fort ved denne metoden, men som nevnt skulle jeg ønske jeg kunne finne en bedre (verbal) metode. Hi Anonymkode: a061d...31b Haha, veldig morsomt! Anonymkode: 8c9f5...fd5
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #8 Skrevet 8. februar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Haha, veldig morsomt! Anonymkode: 8c9f5...fd5 Hva er det som er så morsomt? Hi Anonymkode: a061d...31b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #9 Skrevet 8. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva er det som er så morsomt? Hi Anonymkode: a061d...31b Metoden med å måtte holde barna fast er kanskje mer vanlig enn jeg har trodd? Mitt inntrykk er at folk nå til dags knapt tør å ta på ungene i oppdragerøyemed. hi Anonymkode: a061d...31b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #10 Skrevet 8. februar 2018 Ser heller ikke hva som er så morsomt her eller hvorfor dette skal være tull. Vi har flere barn, og om et av dem begynner å skrike på den måten, vekker det de andre. Jeg har også lukket døren, holdt fast, hysjet, vært streng, vært rolig, gått ut, sittet sammen med osv osv. Raser de når de er så store har de ikke vondt av å høre at døren lukkes til barnet har roet seg. Jeg orker ikke høre på et raserianfall fordi jeg må være så j****a pedagogisk til enhver tid. Nok er nok. Barn har ikke vondt av å høre det. Jeg lukker ikke døren med lyset av da. Her står nattlampen på. Ser heller ikke hvorfor det er et problem å holde fast et barn som har gått av hengslene. Hadde jeg ligget på gulvet og skreket mens jeg sparket mot døren tror jeg ganske sikkert mannen min også hadde holdt fast beina mine til jeg hadde roet meg ned. Enig med deg hi, folk er for redde for hva andre tror og tenker. Stor forskjell på fysisk og psykisk mishandling og å sette (fysiske) grenser. Vi har forøvrig ganske harmoniske barn, selv om de innimellom kan slå seg ganske så vrange. Anonymkode: 40e9e...a57
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #11 Skrevet 8. februar 2018 Tar gjerne imot flere innspill her. Hi Anonymkode: a061d...31b
Julie (: Skrevet 8. februar 2018 #12 Skrevet 8. februar 2018 Hmm, er ikke så fan av løsninger som fører til økt konflikt sånn generelt. At en fireåring klikker i vinkel av å bli lukket inne på rommet ved legging når hun er mørkredd og døra pleier å være åpen, synes jeg ikke er spesielt overraskende. Skjønner egentlig ikke hva bra det skal føre til. Hun skriker vel fordi hun trenger deg av en eller annen årsak, også blir hun helt avvist. Hvis du føler at det ikke var noe ålreit å legge i går og hadde litt klump i magen etterpå, så tenker jeg at det nok er fordi å lukke døra og dermed stenge ungen helt ute, ikke var måten å løse det på. Er nok litt soft-mum på legging selv, men synes det er leit å slutte dagen med å være lei seg. Så får man heller være streng på hvordan ungen oppfører seg mot andre, bordmanerer osv. Hadde vesla mi begynt å gaule en sjelden gang, hadde jeg nok satt meg på sengekanten og snakket med ungen. Første setning hadde nok vært "nå må du slutte å skrike, så ikke du vekker lillesøster". Deretter hadde vi nok snakket om hvorfor hun var så lei seg eller sint. Og så hadde vi snakket litt om det og sannsynligvis hadde hun lagt seg etterpå. Tror sånne "strafferegimer" ved legging ofte fører til at leggingen både tar lenger tid og er mindre trivelig. Overtrøtte unger er vel heller ikke spesielt rasjonelle eller mottakelige for det. Jeg ville løst det med å gå i dialog med ungen. Lykke til!
ma(G)ma med to små :) Skrevet 8. februar 2018 #13 Skrevet 8. februar 2018 Jeg synes ikke du gjorde noe galt i går. Så lenge man ikke blir sint og skremmende, tåler barn at man både lukker døra og holder de fast. Jeg tror allikevel at å lukke døren kanskje ikke er det smarteste å gjøre. Som du så selv eskalerte situasjonen da du gjorde det, og det førte bare til mer styr både for deg og ungen. Så lenge hun ikke gikk ut av senga ville jeg bare latt henne rase. Hadde hun gått ut av senga ville jeg ha fulgt henne tilbake uten å si noe særlig, og eventuelt satt meg på gulvet utenfor rommet så jeg var klar til å følge henne tilbake hver gang hun prøvde å komme ut. Har hun småsøsken som våkner av hylingen vet jeg ikke helt hva jeg ville ha gjort. Men oppi det hele; prøvde du å snakke med henne? Spørre hvorfor hun hylte? Det er ikke sikkert at du hadde fått noe svar, men kanskje? Dersom hun hadde klart å sette ord på hva som var problemet ville jeg ha vurdert å sette meg ned ved siden av senga den ene kvelden. Rett og slett for å vise henne at det lønner seg å bruke ord dersom man er sint, i stedet for å hyle og skrike.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #14 Skrevet 8. februar 2018 At en fireåring klikker i vinkel ved legging en gang i blant er helt normalt. Spesielt når de er overtrøtte. I forhold til det du gjorde i går mener jeg at gjort er gjort. Men hvis du mener det noe feil hadde jeg satt meg ned å snakket med ungen i dag. »mamma ble lei seg ved legging i går, fordi ...» »hvordan hadde du det?» »hvorfor hadde du det sånn?» »men det er ikke lov til å sparke og hyle, så da må vi sammen lage en avtale om hvordan vi vil ha det» Og så skal selvfølgelig du være førende i reglene dere avtaler, men du gir henne rom for å finne en løsning å si ting til deg uten å måtte hyle og sparke. Men overtrøtte unger uansett alder kan slå seg vrang altså... Anonymkode: 2d7c4...b39
*Miss Marple* Skrevet 8. februar 2018 #15 Skrevet 8. februar 2018 Å 'klikke' er noe som skjer iblant med alle unger, men jeg synes absolutt ikke det er ok å lukke døren når det skremmer henne! Hvordan i all verden tenkte du at hun sjulle klare å roe seg på egenhånd når hun i tillegg til å være sint/fortvilet ble redd? Å bære tilbake i seng og ev holde fast (som på fanget, ikke ved å trykke ned i sengen) til hun hadde rast fra seg høres ok ut. Husk at hun bare er fire år, altså enda bare et lite barn.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #16 Skrevet 8. februar 2018 Har også en fireåring som innimellom på en dårlig dag kan sette i gang med skriking etter leggetid. Hun er vårt tredje barn, så vi er ganske avslappet til dette. Lar henne gaule, prøver av og til å si at hun må roe seg, men ofte er det best å bare ignorere. Ellers er de i den alderen at du kan snakke med de i fredstid og få effekt av det. Jeg minner henne på, når hun er i godt humør, at hun ikke skal gaule etter leggetid. Det hjelper. Anonymkode: c97fc...8f4
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #17 Skrevet 8. februar 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Tull? Nei, det er det ikke. Jeg var i tvil om det var for drøyt å lukke døren (når lyset er slått av og rommet blir bekmørkt) når ungen ikke liker når døren er lukket. Har også lest her inne at mange bare lar ungene rase fra seg på rommet når de "klikker", men selv liker jeg ikke den metoden, og synes ofte at det er mer effektivt å holde barnet fast (ikke på en smertefull måte). Jeg gjør bare dette når ungen selv blir fysisk, og synes hun stort sett roer seg veldig fort ved denne metoden, men som nevnt skulle jeg ønske jeg kunne finne en bedre (verbal) metode. Hi Anonymkode: a061d...31b Trenger du virkelig vår bekreftelse på at du var en myndig mor? Jeg har til gode å møte en voksen med barn som aldri har vært nødt til å holde barnet fast innimellom, eller bære det vekk og passivisere det. (Tråder som dette avføder som regel ørten skinnhellige svar der snerpedamer sverger på at de aaaaaaaaldri har måttet gripe fysisk inn overfor barna sine, de roer seg nemlig alltid ved litt godsnakking. Ideelt sett hadde det jo vært fint, men feilen er jo at de ikke snakker sant. Selvsagt har de måttet bære bort ungene sine, eller holde dem når de hyler og sparker.) Anonymkode: f3145...70b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #18 Skrevet 8. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: At en fireåring klikker i vinkel ved legging en gang i blant er helt normalt. Spesielt når de er overtrøtte. I forhold til det du gjorde i går mener jeg at gjort er gjort. Men hvis du mener det noe feil hadde jeg satt meg ned å snakket med ungen i dag. »mamma ble lei seg ved legging i går, fordi ...» »hvordan hadde du det?» »hvorfor hadde du det sånn?» »men det er ikke lov til å sparke og hyle, så da må vi sammen lage en avtale om hvordan vi vil ha det» Og så skal selvfølgelig du være førende i reglene dere avtaler, men du gir henne rom for å finne en løsning å si ting til deg uten å måtte hyle og sparke. Men overtrøtte unger uansett alder kan slå seg vrang altså... Anonymkode: 2d7c4...b39 Det er i alle fall dårlig gjort å begynne å analysere mammas følelser oppi dette. Barnet har ikke ansvar for om mamma er lei seg. Anonymkode: f3145...70b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #19 Skrevet 8. februar 2018 Det skjer at barn klikker, blir overtrøtte og mister evnen til å regulere seg. Den voksne derimot skal klare å regulere seg. Det klarte ikke du i går og du oppførte deg på en uakseptabel måte. Du er barnets største forbilde. Barn gjør som vi gjør, ikke som vi sier. I går lærte hun at det er OK å bruke makt og det er OK å true de man er glad i. Vær heller et godt eksempel. Din jobb er å dele av din ro, ikke ta del i kaoset. Flytt fokus fra deg selv og det du føler. Dine følelser er bare dine og gir deg ikke automatisk rett til å reagere på den måten følelsene dine ber deg om. Du må tenke: «Hva trenger jenta mi for å roe seg ned og få det bedre nå?» Kanskje er det mammakos, en ekstra sang, en hånd som stryker henne rolig på ryggen? All dårlig oppførsel er følelser på ville veier. Barn oppfører seg ikke dårlig for å være slemme mot sine foreldre. Det er ingen grunn til å være slem tilbake. Anonymkode: 8cfdc...cfd
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #20 Skrevet 8. februar 2018 Å belønne ett barn som skriker og sparker da anonym 19? Det høres ikke ut som en god løsning. Det er vi voksne som må lære barna at sånn oppførsel ikke er lov. Anonymkode: 9c6f2...f25
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #21 Skrevet 8. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å belønne ett barn som skriker og sparker da anonym 19? Det høres ikke ut som en god løsning. Det er vi voksne som må lære barna at sånn oppførsel ikke er lov. Anonymkode: 9c6f2...f25 Det er gammeldags. Det handler ikke om å belønne. Det handler om å forstå at en fireåring har hatt en lang dag, er skikkelig sliten, har en umoden hjerne og dermed ikke evner å holde ting inne. Fireåringen kan ikke styre seg, det bør mor kunne. Hun synker faktisk ned på en fireårings nivå her. Hun skal være den voksne som tar vare på relasjonen og ikke skader den ved å bruke makt. Så kan heller mor tenke over hva hun kan gjøre for å unngå at barnet blir overtrøtt og kanskje også ta en prat med barnet i fredstid om hva som er lurt å gjøre når det bobler innvendig. Å skremme barnet ved å holde fast og låse døra, bidrar kun til et skremt og ydmyket barn. Det hjelper ikke på fireåringens evne til å ikke bikke over når hun er overtrøtt. Det har hun ikke kontroll på. Anonymkode: 8cfdc...cfd
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #22 Skrevet 8. februar 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er gammeldags. Det handler ikke om å belønne. Det handler om å forstå at en fireåring har hatt en lang dag, er skikkelig sliten, har en umoden hjerne og dermed ikke evner å holde ting inne. Fireåringen kan ikke styre seg, det bør mor kunne. Hun synker faktisk ned på en fireårings nivå her. Hun skal være den voksne som tar vare på relasjonen og ikke skader den ved å bruke makt. Så kan heller mor tenke over hva hun kan gjøre for å unngå at barnet blir overtrøtt og kanskje også ta en prat med barnet i fredstid om hva som er lurt å gjøre når det bobler innvendig. Å skremme barnet ved å holde fast og låse døra, bidrar kun til et skremt og ydmyket barn. Det hjelper ikke på fireåringens evne til å ikke bikke over når hun er overtrøtt. Det har hun ikke kontroll på. Anonymkode: 8cfdc...cfd Låse døra? Må du gi deg. Anonymkode: f3145...70b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #23 Skrevet 8. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det skjer at barn klikker, blir overtrøtte og mister evnen til å regulere seg. Den voksne derimot skal klare å regulere seg. Det klarte ikke du i går og du oppførte deg på en uakseptabel måte. Anonymkode: 8cfdc...cfd Feil. Voksne er også mennesker. Barn som aldri får se at voksne har normalreaksjoner, ender opp med skam og mindreverdighetskomplekser. "Hva er galt med meg som har alle disse følelsene" er omkvedet. De blir opplært til å tro at deres følelse av opprørthet, sinne eller eksaltasjon er noe feil og tabu, og at alle rundt dem er rolige og uberørbare. Anonymkode: f3145...70b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #24 Skrevet 8. februar 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Feil. Voksne er også mennesker. Barn som aldri får se at voksne har normalreaksjoner, ender opp med skam og mindreverdighetskomplekser. "Hva er galt med meg som har alle disse følelsene" er omkvedet. De blir opplært til å tro at deres følelse av opprørthet, sinne eller eksaltasjon er noe feil og tabu, og at alle rundt dem er rolige og uberørbare. Anonymkode: f3145...70b Og hvor har du dette fra? Har du noe forskning å vise til? Anonymkode: 8cfdc...cfd
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #25 Skrevet 8. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og hvor har du dette fra? Har du noe forskning å vise til? Anonymkode: 8cfdc...cfd Forskning? Enhver med vettet i behold vet da vel at barns håndtering av følelser også kommer fra hvem man har som modell. Å leke isdronning er ikke en modell som virker anerkjennende. Anonymkode: f3145...70b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå