Gå til innhold

barn og konsekvenser/straff

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 4år som måtte sitte i på en stol å se på de andre barna leke 30min i barnehagen for noe han hadde gjort 1t tidligere på dagen? Barnet klarte overhode ikke å gjengi hvorfor han måtte sitte der. Jeg opplever at dette ble gjort for at den ansatte følte han fortjente det og ikke fordi han skulle ta lærdom. Hva tenker du?

Anonymkode: 6fce5...107

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at skammekroken ble avskaffet for minst to generasjoner siden.

Ufin oppførsel skal selvfølgelig tas tak i i barnehagen, og en 4-åring kan fint tas med ut i garderoben for en liten samtale e.l., fjernes fra en dårlig lek osv, men å sitte 30 minutter i skammekroken er helt avleggs.

Anonymkode: 4efdd...13d

Skrevet

Jeg hadde blitt rasende og krevd samtale med ped.leder og styrer. Man straffer ikke småbarn på den måten, uansett hva som har skjedd. 

Anonymkode: e3e36...4f5

Skrevet

Den som tok den avgjørelsen om å sette barnet der trenger tilsnakk og opplæring. Hadde tatt det opp med pedagogisk leder.

Anonymkode: 124ce...c77

Skrevet

Det hadde jeg aldri godtatt! En tlf til styrer er på sin plass.

Skrevet

Det der hører til på 50-tallet. Straff har ingenting å gjøre verken i barnehagen eller familien. Det er ufint å gjøre noe slikt mot et lite menneske. Fy til barnehagen! 

Anonymkode: ae466...7dd

Skrevet

helt greit, kan man ikke oppføre seg så må man få straff uansett alder

Anonymkode: b58a4...79c

Skrevet

Enig med de over, dette høres ikke bra ut, ikke noe barnet lærer noe av. Vet ikke om det er "riktig" slik jeg gjør heller, men det "verste" jeg gjør når jentene mine har skikkelig dårlig oppførsel (to jenter med temperament) og ikke forklaringer og beskjeder hjelper er at jeg fjerner de fra situasjonen. De får da beskjed om at de  er velkommen tilbake når de har roet seg/sluttet å gjøre det de ikke får lov til å gjøre. Dette skjer bare en sjelden gang når det har tippa over helt og de ikke hører/gir seg. Jeg synes i allefall det er en bedre måte å håndtere det på fordi det gir barnet en mulighet til å tenke litt og så vende tilbake. 30 minutter er jo en evighet for en 4 åring og  ikke noe han lærer noe av. 

Anonymkode: de0ef...0d2

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

helt greit, kan man ikke oppføre seg så må man få straff uansett alder

Er du født i 45? 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du født i 45? 

nei, men dagens barn skal jo bli så overbeskyttet, så den dagen kommer til den dagen de blir foreldre selv, må de følge ungen til skolen første dag på videregående

Skrevet

Timeout syns jeg er greit men da må det skje med en gang situasjonen oppstår,å ikke i mer enn 4 minutter siden barnet er 4 år.

Anonymkode: 167a9...654

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Timeout syns jeg er greit men da må det skje med en gang situasjonen oppstår,å ikke i mer enn 4 minutter siden barnet er 4 år.

Anonymkode: 167a9...654

Leste et sted at time out var ut nå 😂

Anonymkode: 49c3d...e15

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et barn på 4år som måtte sitte i på en stol å se på de andre barna leke 30min i barnehagen for noe han hadde gjort 1t tidligere på dagen? Barnet klarte overhode ikke å gjengi hvorfor han måtte sitte der. Jeg opplever at dette ble gjort for at den ansatte følte han fortjente det og ikke fordi han skulle ta lærdom. Hva tenker du?

Uakseptabelt. 

Anonymkode: d352a...b92

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

nei, men dagens barn skal jo bli så overbeskyttet, så den dagen kommer til den dagen de blir foreldre selv, må de følge ungen til skolen første dag på videregående

Hva med å la ham skrive "jeg skal aldri være slem mer" hundre ganger på tavla? Det gjør nok susen. 

Handler overhodet ikke om å overbeskytte, men om å tilpasse reaksjonen til overtredelsen og til barnets alder.

Anonymkode: d352a...b92

Skrevet

Det er jo helt idiotisk, og ansatte i barnehage burde vite bedre. Jeg hadde tatt det opp med pedleder og forlangt at sånt ikke skulle skje igjen, med noen barn. Hva sa du til den ansatte som fortalte deg det?

Anonymkode: 8deda...906

Skrevet

Hva med å spørre  barnehagen hva som hendte? Det kan jo være å det var en klar sammenheng mellom det han gjorde og konsekvensen. Et eksempel er om han helte vann over utenriks si. Da ville det bli en naturlig konsekvens at han ikke fikk bli med ut, fordi han hadde våt bukse, men måtte sitte inne og se på leken gjennom vinduet.

Anonymkode: 4c3a7...c28

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo helt idiotisk, og ansatte i barnehage burde vite bedre. Jeg hadde tatt det opp med pedleder og forlangt at sånt ikke skulle skje igjen, med noen barn. Hva sa du til den ansatte som fortalte deg det?

Jeg ble litt paff, men jeg sa at jeg syns ikke helt at straffen passet handlingen. 

Hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble litt paff, men jeg sa at jeg syns ikke helt at straffen passet handlingen. 

Hi

Hva hadde barnet gjort?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å spørre  barnehagen hva som hendte? Det kan jo være å det var en klar sammenheng mellom det han gjorde og konsekvensen. Et eksempel er om han helte vann over utenriks si. Da ville det bli en naturlig konsekvens at han ikke fikk bli med ut, fordi han hadde våt bukse, men måtte sitte inne og se på leken gjennom vinduet.

Det gjorde jeg så klart. Å det finnes skiftetøy så det hadde ikke vært nødvendig uansett, værtfall ikke 1t etter episoden skjedde. 

Hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva hadde barnet gjort?

Han nekta å bli med fra det ene rommet til det andre. Den ansatte tok han i armen for å tvinge han med seg og da slo han. Da de skulle leke det han hadde gledet seg til, måtte han se på de andre. 

Hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjorde jeg så klart. Å det finnes skiftetøy så det hadde ikke vært nødvendig uansett, værtfall ikke 1t etter episoden skjedde. 

Hi

Men hva hadde barnet gjort? Det blir litt enklere å mene noe hvis vi får vite hva som har skjedd.

Skrevet

Han nekta å bli med fra det ene rommet til det andre. Den ansatte tok han i armen for å tvinge han med seg og da slo han. Da de skulle leke det han hadde gledet seg til, måtte han se på de andre. 

Hi

Det erklart at barnet skal høre og ikke slå, men han er et barn og konsekvensen er helt idiotisk. Jeg kan ikke skjønne at flere ansatte synes at dette var greit. Jeg hadde tatt det opp med pedleder, og hvis pedleder var involvert i dette, så hadde jeg tatt det opp med styrer

Skrevet

Det erklart at barnet skal høre og ikke slå, men han er et barn og konsekvensen er helt idiotisk. Jeg kan ikke skjønne at flere ansatte synes at dette var greit. Jeg hadde tatt det opp med pedleder, og hvis pedleder var involvert i dette, så hadde jeg tatt det opp med styrer

De skal absolutt gi han konsekvenser. Men jeg syns straffen var for lang og for lenge etter episoden skjedde. Etter en time hadde han glemt at han hadde slått. Men fordi de skulle spise først og leke (hans favoritt lek) etterpå, så måtte han se på leken i steden for å bli med. 

Hi

Skrevet

Litt nysgjerrig på hvordan du vet todsaspektene her. Er dette noe din 4 åring har fortalt eller har du fått vite det i barnehagen. På lik linje med hendelsesforløpet, hvordan vet du hva, når og hvordan ting har skjedd? 

Anonymkode: 0da73...f74

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Litt nysgjerrig på hvordan du vet todsaspektene her. Er dette noe din 4 åring har fortalt eller har du fått vite det i barnehagen. På lik linje med hendelsesforløpet, hvordan vet du hva, når og hvordan ting har skjedd? 

Anonymkode: 0da73...f74

Ikke den ansatte som gjennomførte dette, men kollegaen som jeg kjenner på privaten fortalte meg det da jeg hentet. Den som hadde gjort det er barn og ungdoms arbeider,  hun som sa det er assistent og har ikke jobbet der så lenge, så hun turte ikke bryte inn. 

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...