Gå til innhold

Utregning av bidrag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 6.2.2018 den 18.33, Anonym bruker skrev:

Hei :) jeg jobber som saksbehandler ved en bidragsavdeling i NAV. Kan bekrefte at feriesamvær tas med i beregningen! 

Anonymkode: dec53...5c8

Heisan.

Jeg holder på nå å belyse akkurat dette med ferier og om nav tar hensyn til dette. Systemet inneholder nok endel feil. Feks hvis bidragspliktige har annenhver helg og annenhver ferie og vi ser dette over 2 år som er nav sin praksis. Så vil man komme veldig skjevt ut. Fordi... mange av feriene går uansett i bidragspliktige ordinære regelmessige samvær. I et tilfelle jeg studerte over 2 år, var 4 døgn annenhver helg = 104 regelmessige døgn pr.år. MEN, det uregelmessige hadde store variasjoner. Bidragskslkulatoren sier 98 døgn uregelmessig samvær over 2 år, mens en nøyaktig beregning kom fram til 39 døgn. Det er noe jeg vil kalle for en vesentlig forskjell. I den nøyaktige beregningen fjernet vi det regelmessige samværet fra ferier, da det allerede er gitt fradrag for dette en gang.

 

Hva tenker en ansatt i nav om dette?

Konsekvensene av en slik misvisning i kalkulatoren kan få store konsekvenser for familier. Samtidig som det er direkte feil.

Anonymkode: b23a4...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heisan.

Jeg holder på nå å belyse akkurat dette med ferier og om nav tar hensyn til dette. Systemet inneholder nok endel feil. Feks hvis bidragspliktige har annenhver helg og annenhver ferie og vi ser dette over 2 år som er nav sin praksis. Så vil man komme veldig skjevt ut. Fordi... mange av feriene går uansett i bidragspliktige ordinære regelmessige samvær. I et tilfelle jeg studerte over 2 år, var 4 døgn annenhver helg = 104 regelmessige døgn pr.år. MEN, det uregelmessige hadde store variasjoner. Bidragskslkulatoren sier 98 døgn uregelmessig samvær over 2 år, mens en nøyaktig beregning kom fram til 39 døgn. Det er noe jeg vil kalle for en vesentlig forskjell. I den nøyaktige beregningen fjernet vi det regelmessige samværet fra ferier, da det allerede er gitt fradrag for dette en gang.

 

Hva tenker en ansatt i nav om dette?

Konsekvensene av en slik misvisning i kalkulatoren kan få store konsekvenser for familier. Samtidig som det er direkte feil.

Anonymkode: b23a4...7a5

Føler kanskje ikke at dib er riktig kanal for dette innlegget 😂

Anonymkode: 926f5...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor de tat hensyn til ferie!!!! Jeg har to uker ferie med barna, far har to uker ferie med barna. En tur til dyreparken el.l koster akkurat det samme for meg som for far, men han får fordeler ift bidrag. 

Anonymkode: e5a4e...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Føler kanskje ikke at dib er riktig kanal for dette innlegget 😂

Anonymkode: 926f5...72f

Helt riktig plass å nevne dette da hun som ansatt i Nav uttaler seg om at ferier blir tatt hensyn til. Jeg er dom innlegget mitt viser, tildels uenig.

Anonymkode: b23a4...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt riktig plass å nevne dette da hun som ansatt i Nav uttaler seg om at ferier blir tatt hensyn til. Jeg er dom innlegget mitt viser, tildels uenig.

Anonymkode: b23a4...7a5

Dette er et babyforum. Hallo. Spørsmål av slik art sender du til en saksbehandler som kan svare på dette i sin arbeidstid. 

Anonymkode: 926f5...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er et babyforum. Hallo. Spørsmål av slik art sender du til en saksbehandler som kan svare på dette i sin arbeidstid. 

Anonymkode: 926f5...72f

Hallo. Jeg bare svarte/spurte denne ansatte i nav som kom med en påstand. Må være lov å belyse en sak til denne påstanden. Som du kanskje ser i svaret/spørsmålet mitt så er jeg igang med å belyse denne misvisningen i nav systemet. Så alt det er jo greit. I tillegg syns jeg det et helt greit  og innafor å opplyse flere i samme situasjon at konsekvensene for familiene sin økonomi kan bli store hvis man inne har tunga rett i munnen. Mine barn var babyer dæ vi flytta fra hverandre. = helt rett plass i et baby forum.

Anonymkode: b23a4...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å si at bidrags kalkulatoren gir riktig bidrag er feil. Den går etter SIFO FATTIGDOMS kalkyler. 

Så den sikrer barna kanskje minimums oppvekst vilkår, men ikke noe mer en det. Om barnet går på fritidsaktiviteter som er dyre så er det den som har hovedomsorgen som må betale mer, om barnet går i mange bursdager, må kjøres mye til trening/kamper, ja en del ting som ikke dekkes rettferdig av begge foreldrene.

Her trengte sønnen briller til 4000 kr pga svært dårlig syn, søkte NAV om særtilskudd og fikk nei. Da far har 3 unger boende hos seg og når forsørgelsen av de er tatt med og far jobber kun 80% stilling så mener NAV at far ikke har råd til å ta del av brille kostnaden. Men det MÅ jeg liksom ha råd til. Min forsørgelse av 3 unger blir ikke tatt med i kalkylen.

Jeg må sørge for konfirmasjonene til barna.

Selvom både jeg og far tjener nok så likt, er kun 50.000 kr i forskjell på våre årslønn. Så må jeg ta største delen av alt. For barn som kom først, det bør da være slik at foreldre må forsørge de barna som ble født først og så heller vurdere om de har råd til nye barn. 

For noe tull at NAV bidrag er rettferdig, hvis man har 9 netter samvær pr måned i praksis, så får far allikevel fradrag for opptil 13 netter pr.mnd. Det vil si at jeg betaler 48 dagers utgifter til mat/strøm/bom/bensin osv. Pr år. Som far  får fradrag for. 

Jeg MÅ betale om jeg har råd eller ei, og attpåtil må høre HELTEN erklære at 900 kr bidrag i måneden er dyrt. 

Og neida, far er ikke interresert i å bidra til noe mer. Han vil ikke ha flere dagers samvær. Så ikke svar med at han kan jo bare ta over mer.

 

 

 

Anonymkode: 1b0cb...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...