Gå til innhold

Utregning av bidrag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min eks krever detaljert utregning av bidrag. Jeg ønsker at vi forholder holder oss til det nav kalkulatoren viser (14 dagers utregning) Hva er mest vanlig?

Anonymkode: 24973...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener man med detaljert utregning da?

Jeg er godt voksen, 43 år, så det er dessverre en del skilte mennesker i min omgangskrets. Det jeg har fått inntrykk av er vanlig er enten å bruke nav 100%, altså at nav regner ut og krever inn, eller å bruke nav sin kalkulator som en veiledning og lage en privat avtale som gjerne er litt bedre.

Flere av min mann sine kompiser betaler høyere bidrag enn navkalkulatoren sier.

Anonymkode: 5b7e9...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et valg innpå kalkulatoren. Da tar man hensyn til ferier også. Da eks flere dager, altså bidraget går ned og det ønsker jeg ikke.

hi

Anonymkode: 24973...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et valg innpå kalkulatoren. Da tar man hensyn til ferier også. Da eks flere dager, altså bidraget går ned og det ønsker jeg ikke.

hi

Anonymkode: 24973...1b7

Selvfølgelig skal det tas hensyn til ferie også, lurt av han å ta det via nav

Anonymkode: 7cd6c...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig skal det tas hensyn til ferie også, lurt av han å ta det via nav

Anonymkode: 7cd6c...cbd

Nav tar ikke hensyn til ferier når man har bidrag gjennom dem.

Anonymkode: 54f97...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nav tar ikke hensyn til ferier når man har bidrag gjennom dem.

Anonymkode: 54f97...6d8

Jo, det gjør de.

Anonymkode: 90c60...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er et valg innpå kalkulatoren. Da tar man hensyn til ferier også. Da eks flere dager, altså bidraget går ned og det ønsker jeg ikke.

hi

Anonymkode: 24973...1b7

Jeg er ganske sikker på at om dere tar bidraget via nav så de beregner og krever inn så tar de hensyn til ferier.

Anonymkode: 5b7e9...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at om dere tar bidraget via nav så de beregner og krever inn så tar de hensyn til ferier.

Anonymkode: 5b7e9...72d

Du kan legge ved samværsavtalen.  De tar selvsagt med ferier osv. 

Anonymkode: 392e8...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å ta det gjennom nav, jeg ønsker å ta utgangspunkt i bidragskalkulatoren. Han mener bidraget er for høyt, jeg mener ikke det. 

Hi

Anonymkode: 24973...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker ikke å ta det gjennom nav, jeg ønsker å ta utgangspunkt i bidragskalkulatoren. Han mener bidraget er for høyt, jeg mener ikke det. 

Hi

Anonymkode: 24973...1b7

Da tar dere det gjennom nav. Hvorfor ønsker ikke du det? Da blir jo bidraget rett.

Anonymkode: 90c60...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo ta med ferie overnattinger og dele på 12, da finner du gjennomsnittlig samvær. Selvfølgelig skal ikke han måtte betale mer enn han må bare fordi du ønsker det. 

Anonymkode: ff6ea...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker ikke å ta det gjennom nav, jeg ønsker å ta utgangspunkt i bidragskalkulatoren. Han mener bidraget er for høyt, jeg mener ikke det. 

Hi

Anonymkode: 24973...1b7

Om dere er uenig om bidraget er det definitivt best å ta det gjennom nav, da blir det riktig og dere trenger aldri diskutere penger igjen. Da får du det far skal dekke hver måned og trenger altdri be han om penger, beskylde han for å få for lite osv og han kan aldri holde igjen penger fordi han mener du har satt for høyt beløp, trenere ved å betale for sent så du får en uforutsigbar økonomi osv.

For å holde konfliktnivået nede er det best å ta det gjennom nav når dere i utgangspunktet ikke er enig.

Men hvorfor i alle dager vil du bruke kalkulatoren uten å ta hensyn til ferier, alle tar da hensyn til ferier også. Eller vil du ha mer de månedene han ikke har barna på ferie og justere bidraget så han betaler mindre når han har ungene ekstra pga ferie? Det må da være mye mer ryddig å få samme beløpet 12 mnd i året og ikke trenge justere de månedene det er ferie?

Anonymkode: 5b7e9...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil gi han en detaljert utregning, så får du det etter å ha gått igjennom NAVs bodragsveileder. Under der beregningen av bidraget står er det en «se detaljert utregning»

Anonymkode: b22cd...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta utgangspunkt i bokostnadene bidragskalkulatoren. Så kan du plusse på klær, bursdager, fritidsaktiviteter osv. Så tar dere og deler det etter inntekt men tar selvfølgelig hensyn til ferier. 

 

Bidragene på nav kan bli satt litt lavt spesielt hvis man har barn som går på aktiviteter. 

Anonymkode: 3e8f4...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev feil, det er far som ikke vil ta det gjennom nav. Han er mener det vil bli høyere da. Jeg mener det stemmer slik jeg har regnet ut via kalkulatoren, og at ferier er tatt med da vi deler disse likt. Trenger ingen nøyaktighetsberegning da.

hi

Anonymkode: 24973...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det gjør de.

Anonymkode: 90c60...193

Nei det gjør de ikke. Jeg har bidrag gjennom nav.

Anonymkode: 54f97...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke! Her har far annenhver helg og betaler 5000kr. Jeg betaler alt av utstyr og aktiviteter og bursdager Osv. Ferier deler vi likt. 

Anonymkode: 91c65...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Aner ikke! Her har far annenhver helg og betaler 5000kr. Jeg betaler alt av utstyr og aktiviteter og bursdager Osv. Ferier deler vi likt. 

Anonymkode: 91c65...985

For to barn på barneskolen :)

Anonymkode: 91c65...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) jeg jobber som saksbehandler ved en bidragsavdeling i NAV. Kan bekrefte at feriesamvær tas med i beregningen! 

Anonymkode: dec53...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det da en egen rute i kalkulatoren der man kan huke av for nøyaktig beregning? Hvis det allerede tas med? 

Far vil også ha beregning måned for måned da inntekten er variabel. Kan han det? Han tenker kun på å få ned bidraget så mye som mulig.

Anonymkode: 24973...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det da en egen rute i kalkulatoren der man kan huke av for nøyaktig beregning? Hvis det allerede tas med? 

Far vil også ha beregning måned for måned da inntekten er variabel. Kan han det? Han tenker kun på å få ned bidraget så mye som mulig.

Anonymkode: 24973...1b7

Han vil ha en privat avtale hvor dere selv beregner bidrag fra måned til måned? Kan du stole på at han oppgir riktig lønn til deg da?

Nei, denne mannen hadde jeg nektet å inngå privat avtale med, ta det gjennom nav og bli ferdig med det ellers har du denne konflikten om penger gående hver eneste måned i uoverskuelig fremtid.

Ta det gjennom nav så blir det riktig, og da trenger ikke han betale noe utenom, det blir garantert billigere for han enn å bo sammen med deg og barna og måtte bidra til alt de trenger hele tiden.

Anonymkode: 5b7e9...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er i bidragsberegneren, men feriesamvær tas med i beregningen av samværsfradrag hos NAV. Hvis han har en variabel inntekt tar vi en gjennomsnittsberegning av inntekten over en lengre periode :) 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det da en egen rute i kalkulatoren der man kan huke av for nøyaktig beregning? Hvis det allerede tas med? 

Far vil også ha beregning måned for måned da inntekten er variabel. Kan han det? Han tenker kun på å få ned bidraget så mye som mulig.

Anonymkode: 24973...1b7

 

Anonymkode: dec53...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det fine er at du kan bare drite i hva han vil eller ikke. Du søker om bidrag via nav og han må forholde seg til det. Enkelt og greit 

Anonymkode: f3143...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med DIB er at når du ikje får de svarene du ønsker så forandrer du vare mening...... 

som i dette tilfelle hvor du først ikke vil ta bidraget gjennom nav fordi feriedagene regnes inn i samværet for så å skifte mening til at det er far som ikke vil ha utregning via nav.....

Anonymkode: 961c3...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...