Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #1 Skrevet 5. februar 2018 Hei, jeg lurer på noe som er viktig å jeg ikke skjønner! har søkt psykolog time fra fastlegen min. fått svar til psykologtime snart, jeg har det tungt og veldig tøft i flere år å det er første gang jeg søker sosialhjelp fra nav for å dekke disse regningene fra psykologen .Fikk idag brev fra nav der det står «legeerklæring ved arbeidsutførhet».?? Vil jeg da få hjelp? får jeg sykepenger eller fortsette å gå på kurs? Jeg har sykdom og har ofte høyt blodtrykk.. hatt en vond tid for flere år siden som får meg i vanskelige tider når jeg jobber. Både veilder å legen min vet om dette å lærene på kurset at jeg har det ikke bra å sliter mye. Kan jeg få rett til sykepenger og hvor mye vil dette være for meg? Hjelp meg med svar dette haster å jeg har det kjempe vondt i livet. Vet noen om svaret eller er sikker på jeg har rett til å få hjelp for første gang å hvor lenge vil dette ta? Anonymkode: 6560d...aca
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #2 Skrevet 5. februar 2018 Er du i jobb da? Anonymkode: 21cfa...5db
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #3 Skrevet 5. februar 2018 Går på kurs fra nav og har ekstravakt jobb men har ikke fått vakter siden desember! Vil jeg få hjelp? Jeg har fått time til psykolog time neste måned... Anonymkode: 6560d...aca
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #4 Skrevet 5. februar 2018 Du vil nok ikke få sykepenger siden du ikke er i jobb og har dermed ingen jobb å sykemelde deg fra. Men det kan være at du vil få sosialhjelp eller andre stønader. Hva lever du av nå da siden du er uten arbeid? Er det slik at du mener du ikke kan forsette på kurs hos nav pga sykdommen din? Du burde få en time hos saksbehandleren din på nav for å høre om hvilken økonomisk hjelp du kan få av dem. Er du alenemor? Anonymkode: f7c54...175
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 Jeg går på jobbkurs å tjener dårlig, har dårlig øknomi og har tideligere bare hatt 3 jobb men ikke fulltid.. jeg er ikke alene mor, og ja jeg takler ikke å være rundt noen pga jeg har det veldig dårlig å har hatt prat med veilderen fra nav og legen min vet hva jeg har gått gjennom også veilderen min fra nav, nå venter jeg på om jeg kan få hjelp fra nav fordi jeg sliter med hele livet mitt.. så lurer bare på om jeg kan få hjelp 100% fra nav.?! Og hvor mye vil jeg da få om jeg får hjelp, tenker på helsen min som jeg har blitt gærn av i de siste årene.. Anonymkode: 6560d...aca
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 Det er så mange ting som spiller inn her. Du kan ikke få sykepenger om du ikke er sykemeldt fra en jobb, sykepenger skal dekke fortfall av inntekt pga sykdom og har du ingen inntekt får du heller ikke sykepenger. Når det kommer til sosialhjelp så ser de på familiens totale inntekt og ikke bare din, så da kommer det an på hva partneren din tjener. Men det finnes jo unntaksregler her og der, f.eks fikk søsteren min aap fordi hun har vært syk siden hun var barn. Hun trengte altså ikke ha blitt syk fra en jobb, hun har jo aldri vært frisk. Anonymkode: 21cfa...5db
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2018 #7 Skrevet 7. februar 2018 Da har jeg rett til å få aap hjelp fra nav når jeg skal til psykolog å har dårlig form, må jeg da på kurs å praksis eller få meg pause fra alt? Har både høy blodtrykk å sukkersyke med angst å deprisjon å mye mer! Sliter hverdag tørr ikke å møte en eneste venn eller menneske, holder meg unna mye å det er noe jeg dør innerst inne når jeg tenker gjennom dette... hva vil da jeg tjene fra nav? Har 367kr pr dag... dårlig øknomi å mye annet i tillegg, er veldig lei av livet.. i familien vår har vi dårlig øknomi også... Anonymkode: 6560d...aca
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2018 #8 Skrevet 7. februar 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg går på jobbkurs å tjener dårlig, har dårlig øknomi og har tideligere bare hatt 3 jobb men ikke fulltid.. jeg er ikke alene mor, og ja jeg takler ikke å være rundt noen pga jeg har det veldig dårlig å har hatt prat med veilderen fra nav og legen min vet hva jeg har gått gjennom også veilderen min fra nav, nå venter jeg på om jeg kan få hjelp fra nav fordi jeg sliter med hele livet mitt.. så lurer bare på om jeg kan få hjelp 100% fra nav.?! Og hvor mye vil jeg da få om jeg får hjelp, tenker på helsen min som jeg har blitt gærn av i de siste årene.. Anonymkode: 6560d...aca Om du kan få 100% hjelp av Nav er det ingen her inne som kan svare på, det er det bare Nav som kan Anonymkode: 6424e...e28
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2018 #9 Skrevet 7. februar 2018 Man kan være sykemeldt og få sykepenger selv om man ikke har jobb. En kan feks. bli sykemeldt fra å være aktiv arbeidssøker eller fra tiltak i regi av NAV. Ta kontakt med din saksbehandler Anonymkode: 026c5...361
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2018 #10 Skrevet 7. februar 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Da har jeg rett til å få aap hjelp fra nav når jeg skal til psykolog å har dårlig form, må jeg da på kurs å praksis eller få meg pause fra alt? Har både høy blodtrykk å sukkersyke med angst å deprisjon å mye mer! Sliter hverdag tørr ikke å møte en eneste venn eller menneske, holder meg unna mye å det er noe jeg dør innerst inne når jeg tenker gjennom dette... hva vil da jeg tjene fra nav? Har 367kr pr dag... dårlig øknomi å mye annet i tillegg, er veldig lei av livet.. i familien vår har vi dårlig øknomi også... Anonymkode: 6560d...aca Forstår jeg det rett når du har dagpenger? 367 kr dagen? Da får du jo støtte fra nav Aap er samme beløp som dagpenger, 66% av gjennomsnittslønn Du kan sykmeldes når du har dagpenger, men vil da få samme beløp i sykepenger som du har i dagpenger Anonymkode: 21cfa...5db
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2018 #11 Skrevet 7. februar 2018 Hvis jeg ikke tar feil nå så betyr det at jeg kan ta meg en pause fra arbeid en stund ig kan få støtte fra nav men da får jeg ikke mer enn 367kr per dag? Jeg har aldri hatt støtte men har snakket med min saksbehandler og jeg tenker nå om jeg kommer til å få litt mer enn bare 367kr siden mange er sykemeldig å får mer som 810kr pr dag ? Har jeg rett til det? Siden 2015 har jeg bare vært på praksis å kurs fra nav å fått 367kr ikke mer, har vært stille med min sykdom å ofte har jeg fått så mye angst at jeg klarte ikke å prate med noen å måtte bli hjemme fra fastlegen fordi jeg var ufattelig dårlig med helsen min, alt skjedde etter jeg mistet besteforeldrene mine og mange nære godevenner av meg.. dette er derfor jeg ønsket å spørre noen her privat om jeg kan få støtte eller ikke fra nav og har krav på å få det når jeg skal snart i behandlig? Hvor lenge vil da dette støtten vare å når kommer jeg til å få svar? Anonymkode: 6560d...aca
Mamma_til_2 Skrevet 7. februar 2018 #12 Skrevet 7. februar 2018 Du må snakke med nav det er kun de som kan svare på dette, alt annet blir feil.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2018 #13 Skrevet 7. februar 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis jeg ikke tar feil nå så betyr det at jeg kan ta meg en pause fra arbeid en stund ig kan få støtte fra nav men da får jeg ikke mer enn 367kr per dag? Jeg har aldri hatt støtte men har snakket med min saksbehandler og jeg tenker nå om jeg kommer til å få litt mer enn bare 367kr siden mange er sykemeldig å får mer som 810kr pr dag ? Har jeg rett til det? Siden 2015 har jeg bare vært på praksis å kurs fra nav å fått 367kr ikke mer, har vært stille med min sykdom å ofte har jeg fått så mye angst at jeg klarte ikke å prate med noen å måtte bli hjemme fra fastlegen fordi jeg var ufattelig dårlig med helsen min, alt skjedde etter jeg mistet besteforeldrene mine og mange nære godevenner av meg.. dette er derfor jeg ønsket å spørre noen her privat om jeg kan få støtte eller ikke fra nav og har krav på å få det når jeg skal snart i behandlig? Hvor lenge vil da dette støtten vare å når kommer jeg til å få svar? Anonymkode: 6560d...aca De som er sykmeldte kan få mye mer fordi de er sykmeldt fra jobber der de tjener mye mer. Du er jo ikke det. Ingen tjener mer på å bli sykmeldt. Anonymkode: 5c269...1a0
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2018 #14 Skrevet 7. februar 2018 Hvilken ytelse er det du har i dag da, er det dagpenger? Da kan legen din sykemelde deg 100% og skrive at du er for syk til praksis, jobbkurs osv, at du skal gå i behandling og konsentrere deg om å bli frisk. Men du vil ikke få mer penger, du har ikke noe lønnsgrunnlag som gir høyere ytelse Anonymkode: 21cfa...5db
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2018 #15 Skrevet 7. februar 2018 Har ikke noe dagpenger bare arbeidsavklaringa penger som er veldid lite og stresser mye får ofte høy blodtrykk å det har skjedd mange ganger der naboene måtte ringe abmulansen eller ta meg med til legevakt pga mine sykdommer.. Hvor mange uker tar det før jeg får svar å støtte fra dem? Anonymkode: 6560d...aca
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2018 #16 Skrevet 7. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har ikke noe dagpenger bare arbeidsavklaringa penger som er veldid lite og stresser mye får ofte høy blodtrykk å det har skjedd mange ganger der naboene måtte ringe abmulansen eller ta meg med til legevakt pga mine sykdommer.. Hvor mange uker tar det før jeg får svar å støtte fra dem? Anonymkode: 6560d...aca Så du at aap, litt vanskelig å forstå deg her synes jeg Du har ikke krav på sykepenger når du har aap Har du partner som tjener penger? Om jeg forstår deg rett nå så ønsker du supplerende stønad for å dekke behandling? Om du får det kommet an på husholdningens totale inntekt, da teller mannens inntekt også med i regnskapet. Har du fått hjelp av saksbehandler til å søke om støtte til behandling. Om du vet like lite om dette og surrer like mye som du gjør i denne tråden trenger du hjelp for å få gjort dette riktig Anonymkode: 21cfa...5db
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2018 #17 Skrevet 7. februar 2018 Du får allerede arbeidsavklaringspenger. Da kan du ikke gå sykepenger eller på annen måte få høyere sats på AAP. Både sykepenger og AAP er basert på hva du har tjent tidligere. Derfor får noen høyere dagsats enn andre. Om nav vil hjelpe deg med utgifter til psykologbehandling beror på husholdningens samlede inntekter. Om du skal fortsette kurset du går på samtidig som du er i behandling hos psykolog må du nesten avtale ned legen din og med nav. Anonymkode: cd620...a6c
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2018 #18 Skrevet 7. februar 2018 Det er helt umulig for oss å svare på hva du har rett på. Er du for syk til å jobbe eller delta på kurs som nav holder så må du få en sykemelding fra legen din. Også må du få ett møte med saksbehandleren din. Hvis det du får utbetalt i måneden er for lite til at du klarer deg kan det være at du kan søke om sosialstønad, men det kommer også an på hva din mann tjener. Så det du bør gjøre er 1. Få sykemelding av lege. 2. Få til ett møte med saksbehandleren din i nav. Kun han/hun kan svare på det du lurer på. lykke til, håper det ordner seg for deg ❤️ Anonymkode: f7c54...175
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå