Gå til innhold

Gutten min ble iskald :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skulle ut for å ake i dag alle sammen. Minstemann på 2 år hadde på ullbody, ullstrømpebukse, fleecedress og en reima gotland dress. På føttene hadde han noen tynne ullsokker (typ fra butikken), og ecco vintersko. Det var 4-5 minusgrader.  

Det tok ikke lange stunden før han begynte å vise ubehag. Fikk frysninger og det var noe som plaget han. Fant ut at han frøs og vi dro etter hvert hjem. Fikk av han skoene og han var iskald!! Så enormt kald på beina, og jeg slet med å få varme i de. Føler meg som den dårlige moren her :-( var det dumt å ta et ekstra par sokker på han? Det er sånn han alltid går i bhg så da lurer jeg på hvordan han har det der...

Anonymkode: 0b75e...f0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sokkene kan ha gjort at det ble for lite luft/plass i skoen og da blir de lett kalde - sjekk at han har nok plass til tærne ;) 

Anonymkode: 2f501...cbf

Skrevet

Anbefaler virkelig ull som lag 2 altså. Strikka ullbukser feks. Jeg er kjempefornøyd med ullfleace fra nøstebarn.

Og ekstra ullsokker!

Min hadde på dette og samme dressen som din..Ikke kald. Sko fra viking, men det er neppe forskjell

Anonymkode: dab07...152

Skrevet

Har du sjekket at ullstrømpene inneholder 100 % ull? Det gjør de som regel ikke........Og dersom det blir for trangt i skoen, blir han kald. Fleeze av polyester høres heller ikke bra ut. Dårlig for både ham og miljøet. Alt må være ekte, altså 100 % ull. 

Anonymkode: f6f81...b9c

Skrevet

Takk for svar. Er det bedre med raggsokker da? De er det litt mer luft i? Skal sjekke strømpebuksene. Stakkars liten. Jeg var sikker på at fleece som mellomlag var bra jeg :-/ har lest det flere plasser. Men da skal jeg definitivt ta på to lag med ull istedenfor. 

Hi

Skrevet

Fikk høre i en skobutikk at strømpebukser ikke ville holde barna varm på bena. Dette fordi det alltid ville være noe i tillegg til ulla som gjør at de er stretchy. Anbefalte heller ullsokker og ullbukse som 1. lag. 

Anonymkode: 9fce3...c58

Skrevet

Hvis det er Gore-tex sko skal du ikke bruke sokker i 100% ull.

vil anbefale deg å ta ut sålen og måle den på barnets fot, skal være ca 1,5 cm fra tåen  til tuppen av skoen. Hvis de er for små blir det veldig kaldt.

ville hatt strømpebukse uten fot og med en ullvang/trysil/osv sokk. Strømpebukse med fot og ekstra sokk utenpå kan minske bevegeligheten veldig mye og gjøre sånn at man fryser fortere på beina. 😊

Anonymkode: 6c4df...639

Skrevet

Han har en janus krinkelulldress, er den bra å ha under? Er 70 % merinoull men står at den er ekstra isolerende. Han har flust av ullgensere men ikke så mange underdeler. Mener det er Gore tex sko han har. 

Hi

Skrevet

Har oppleves at ecco vintersko er kalde på flere barn.Så kan være at skoen er for dårlig 

Skrevet

Ikke bruk fleece. Det puster ikke. To lag ull er bedre. Ullundertøy og ordentlige ullsokker som ikke er for tykke. Vi bruker gjerne genser og bukse i ull, en ulldress, vinterdress og ullvang ullsokker inni viking vintersko. Hals, lue og votter også selvfølgelig. Vår er ikke kald. 

Anonymkode: 6d9aa...608

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Er det bedre med raggsokker da? De er det litt mer luft i? Skal sjekke strømpebuksene. Stakkars liten. Jeg var sikker på at fleece som mellomlag var bra jeg :-/ har lest det flere plasser. Men da skal jeg definitivt ta på to lag med ull istedenfor. 

Hi

Jobber selv på småbarnsavdeling å det er helt vanlig å ha fleece som mellomlag,men har barnet ull så bruker vi heller det.

Anonymkode: 46cbd...f40

Skrevet

Kun Ulvangsokk på foten og sjekk at skoene er store nok. Heller noen millimeter for stor enn små . 

Anonymkode: 1ff1f...30d

Skrevet

Krinkelulldress er flott utenpå ullundertøyet 👍

Anonymkode: 1ff1f...30d

Skrevet

Høres ut som for små sko, evt for mange lag sokker/for tykke sokker i skoene. Plutselig har foten vokst såpass mye at det blir dårlig plass nedi der, og foten trenger et lite luftlag for bevegelse og isolasjon.

Anonymkode: 0a590...631

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi skulle ut for å ake i dag alle sammen. Minstemann på 2 år hadde på ullbody, ullstrømpebukse, fleecedress og en reima gotland dress. På føttene hadde han noen tynne ullsokker (typ fra butikken), og ecco vintersko. Det var 4-5 minusgrader.  

Det tok ikke lange stunden før han begynte å vise ubehag. Fikk frysninger og det var noe som plaget han. Fant ut at han frøs og vi dro etter hvert hjem. Fikk av han skoene og han var iskald!! Så enormt kald på beina, og jeg slet med å få varme i de. Føler meg som den dårlige moren her :-( var det dumt å ta et ekstra par sokker på han? Det er sånn han alltid går i bhg så da lurer jeg på hvordan han har det der...

Da er det skoene som ikke er gode nok dessverre :(.

Anonymkode: 2d5ff...297

Skrevet

Fleece både puster og isolerer og fungerer derfor flott som mellomlag!

man anbefaler ofte stillongs og sokker framfor hel strømpebukse. Strømpebuksene lan godt bli litt stramme rundt foten og da blir det kaldt. En god ullsokk med høyt innhold av ull er bra. 

Pass på at det ikke er for trangt i skoen. Man trenger et lite luftlag for å isolere. Det er også lurt med en ullsåle å bunnen. 

Når man Aker er det uansett lett p bli kald fordi man er stillesittende. Det er viktig å bevege seg og få opp blodsirkulasjonen. Husk å la barna gå opp bakken igjen👍

Anonymkode: 33437...413

Skrevet

Jobber selv på småbarnsavdeling å det er helt vanlig å ha fleece som mellomlag,men har barnet ull så bruker vi heller det.

Fleece fungerer helt fint som mellomlag. Anbefaler å bruke stilongs og sokker, i stedet for strømbebukse med bein. det kan og være at den type sokk ikke passer for han, kanskje han blir klam av de og da blir man fort iskald.

Anonymkode: b953e...6d6

Skrevet

Du jobber på småbarnsavdeling og synes at fleece som er noe av det mest brannfarlige som finnes er ok?

Hadde nylig en brannfarlig "Bjørnis" på besøk. Latterlig. Lagd av fleece!

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du jobber på småbarnsavdeling og synes at fleece som er noe av det mest brannfarlige som finnes er ok?

Hadde nylig en brannfarlig "Bjørnis" på besøk. Latterlig. Lagd av fleece!

Det gjør jeg og

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør jeg og

Har dere fortalt til barna at Bjørnis er den største brannbomben og at fleesen de også benytter er samme farlige fenomen?

Skrevet

Ikke bruk strømpebukse med fot på, kun en god ullsokk på foten, og store nok sko. Ecco er kalde sko, etter min erfaring 🤨 Ullvang sokkene er super gode ☺️ 

Anonymkode: 4d37a...f6b

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere fortalt til barna at Bjørnis er den største brannbomben og at fleesen de også benytter er samme farlige fenomen?

Nei, det har jeg ikke fortalt til 1 åringene

Skrevet

Min erfaring er at mange av de skoene som skal være SÅ bra (og er veldig dyre...) overhodet ikke er varme nok. Faktisk har vi endt på cherroxlignende støvler fra Din Sko med ull inni. Men da må det også være varme sokker inni, selvsagt. Og de må ikke være for små. 

Anonymkode: c7f97...80c

Skrevet

Takk for mange gode tips, setter stor pris på det :-) 

Skrevet

Ecco til barn er for smalt over tærne og blir derfor kalde. Velg sko som er mindre "nette" om vinteren :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...