Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #1 Skrevet 2. februar 2018 Hva tenker dere? Jeg mistrives pga dårlig arbeidsmiljø og en sjef som presser meg. Jeg har ikke ny jobb. Men må i ulønnet permisjon uansett... Anonymkode: 846ed...e9e
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 2. februar 2018 #2 Skrevet 2. februar 2018 Hva med å gå i ulønnet perm og søke ny jobb før du sier opp?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #3 Skrevet 2. februar 2018 1 time siden, KineMor ♥C&M&O♥ skrev: Hva med å gå i ulønnet perm og søke ny jobb før du sier opp? Jeg er gravid nå... føler jeg ikke kan søke ny jobb nå...? sjefen ble så sint da jeg sa jeg må søke om ulønnet permisjon 😕😕 Innspill? Anonymkode: 846ed...e9e
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #4 Skrevet 2. februar 2018 Hvorfor må du søke om ulønnet permisjon når du er gravid, skal du ikke ha foreldrepenger også evt søke ulønnet permisjon når den lønnede er over? Jeg ville ventet til barnet er født og blitt noen måneder gammel, så ville jeg søkt jobber for harde livet. Ingen som søker etter folk forventer at man kan starte neste uke, de fleste har oppsigelsestid. Så da vil du kunne starte jobbe når din perimisjon er over. Ikke si opp uten å ha noe nytt å gå til. Anonymkode: 733db...61d
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #5 Skrevet 2. februar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor må du søke om ulønnet permisjon når du er gravid, skal du ikke ha foreldrepenger også evt søke ulønnet permisjon når den lønnede er over? Jeg ville ventet til barnet er født og blitt noen måneder gammel, så ville jeg søkt jobber for harde livet. Ingen som søker etter folk forventer at man kan starte neste uke, de fleste har oppsigelsestid. Så da vil du kunne starte jobbe når din perimisjon er over. Ikke si opp uten å ha noe nytt å gå til. Anonymkode: 733db...61d Jeg er hjemme med første baby nemlig. Får ikke barnehageplass... Tørr ikke fortelle sjefen at jeg er gravid 😕 Anonymkode: 846ed...e9e
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #6 Skrevet 2. februar 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er hjemme med første baby nemlig. Får ikke barnehageplass... Tørr ikke fortelle sjefen at jeg er gravid 😕 Anonymkode: 846ed...e9e Da bør jo mannen din søke ulønnet permisjon så du får gått tilbake til jobb og tjent deg opp nye permisjonsrettigheter. Selv om mannen din tjener mer enn deg må det da være mye mer lønnsomt å tape hans lønn i noen måneder enn at du ikke har krav på foreldrepenger hele neste svangerskap. Nå må du slutte å være "pysete". Sjefen din har ikke noe med din familieplanlegging, han har ingen rett til å bli sint på deg eller kjefte på deg. Prøver han seg på det skal du stå rak i ryggen og fjellstøtt, du er en voksen kvinne som skal bli mamma igjen og du fortjener ikke og skal ikke ta imot dritt fra noen, ihvertfall ikke sjefen din. Hva med at mannen søker delvis permisjon ulønnet, at han jobber f.eks to-tre dager i uken også gjør du det samme. Så tar mannen ferie mens du går ut i full jobb siste ukene før ny permisjon sånn at du får full utbetaling i foreldrepenger også neste permisjon? Spark deg selv i leggen, du er ikke en skjør liten skolejente. Du er en tøff og sterk kvinne som er villig til å sloss mot løver for at barna dine skal ha det bra, den lusne lille sjefen din som herker med deg skal du ikke bry deg en dritt om. Han betyr ingenting, det er mannen din og barna dine som er viktigst i livet ditt, glem aldri det. Anonymkode: 733db...61d
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #7 Skrevet 2. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Da bør jo mannen din søke ulønnet permisjon så du får gått tilbake til jobb og tjent deg opp nye permisjonsrettigheter. Selv om mannen din tjener mer enn deg må det da være mye mer lønnsomt å tape hans lønn i noen måneder enn at du ikke har krav på foreldrepenger hele neste svangerskap. Nå må du slutte å være "pysete". Sjefen din har ikke noe med din familieplanlegging, han har ingen rett til å bli sint på deg eller kjefte på deg. Prøver han seg på det skal du stå rak i ryggen og fjellstøtt, du er en voksen kvinne som skal bli mamma igjen og du fortjener ikke og skal ikke ta imot dritt fra noen, ihvertfall ikke sjefen din. Hva med at mannen søker delvis permisjon ulønnet, at han jobber f.eks to-tre dager i uken også gjør du det samme. Så tar mannen ferie mens du går ut i full jobb siste ukene før ny permisjon sånn at du får full utbetaling i foreldrepenger også neste permisjon? Spark deg selv i leggen, du er ikke en skjør liten skolejente. Du er en tøff og sterk kvinne som er villig til å sloss mot løver for at barna dine skal ha det bra, den lusne lille sjefen din som herker med deg skal du ikke bry deg en dritt om. Han betyr ingenting, det er mannen din og barna dine som er viktigst i livet ditt, glem aldri det. Anonymkode: 733db...61d Han ble sint sist jeg så jeg var gravid og det var svært ubehagelig Desverre er det ingen mulighet for at far kan ta ulønnet permisjon. Og jeg kan ikke ta ferie når jeg ønsker. Ferien er bestemt. Tusen takk for innspill og spark bak 🤣 Men jeg ser ingen løsning 😢😢 Hi Anonymkode: 846ed...e9e
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #8 Skrevet 2. februar 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han ble sint sist jeg så jeg var gravid og det var svært ubehagelig Desverre er det ingen mulighet for at far kan ta ulønnet permisjon. Og jeg kan ikke ta ferie når jeg ønsker. Ferien er bestemt. Tusen takk for innspill og spark bak 🤣 Men jeg ser ingen løsning 😢😢 Hi Anonymkode: 846ed...e9e Ja tenk at det er så mye vannskeligere for "menn" å ta vare på ungen sin enn det er for damer, men rettigheten skal de ha. Anonymkode: 7104f...291
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #9 Skrevet 2. februar 2018 Du sier selvsagt ikke opp jobben før du har en ny. Og i hvert fall ikke som gravid! Høl i huet å gå uten inntekt som gravid. Hvis du uansett skal ut i permisjon og skifter jobb så klarer du vel noen måneder. Anonymkode: 2c3b0...c1b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #10 Skrevet 2. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er gravid nå... føler jeg ikke kan søke ny jobb nå...? sjefen ble så sint da jeg sa jeg må søke om ulønnet permisjon 😕😕 Innspill? Anonymkode: 846ed...e9e Hvorfor må du ha ulønnet permisjon? Og hvorfor aksepterer du at han "blir sint"? Du benytter deg jo bare av dine lovfestede rettigheter. Anonymkode: 5500d...c17
Lessismore Skrevet 2. februar 2018 #11 Skrevet 2. februar 2018 Har du ikke en fagforening du kan ta kontakt med? Dette hørtes ikke bra ut.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #12 Skrevet 2. februar 2018 Tenk på hvor mye penger du går glipp av om du går ut i ulønnet permisjon nå. Gjør ALT du kan for å stå i jobb og tjen opp rettigheter. Dagmamma må gå an å skaffe? Sykmelding er også en mulighet, om dette risikerer å ødelegge graviditeten din. Du har jo en horribel sjef. Anonymkode: a44e5...b6c
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #13 Skrevet 2. februar 2018 Ingen fagforening. Liten privat bedrift. Jeg må i ulønnet permisjon pga ikke har barnehageplass. Den jobben kan tydeligvis ikke kombineres med familie. Sjefen har ringt flere ganger i permisjonen og presset meg til å starte tidligere osv. Jeg vil rett og slett ikke tilbake. Får ikke sove om natta. Bekymrer meg.. Hi Anonymkode: 846ed...e9e
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #14 Skrevet 2. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ingen fagforening. Liten privat bedrift. Jeg må i ulønnet permisjon pga ikke har barnehageplass. Den jobben kan tydeligvis ikke kombineres med familie. Sjefen har ringt flere ganger i permisjonen og presset meg til å starte tidligere osv. Jeg vil rett og slett ikke tilbake. Får ikke sove om natta. Bekymrer meg.. Hi Anonymkode: 846ed...e9e Meld deg inn i en fagforening da. Og let etter jobber selv om du er gravid. Anonymkode: 5500d...c17
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #15 Skrevet 3. februar 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Meld deg inn i en fagforening da. Og let etter jobber selv om du er gravid. Anonymkode: 5500d...c17 Jeg får prøve å finne ut om det finnes for meg... Anonymkode: 846ed...e9e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #16 Skrevet 3. februar 2018 Du kan jo få kontantstøtte i 1 år 7500 kr i mnd. Om ikke barnet har plass i bhg:) også kan du jo alltids si opp og søke på dagpenger inntil du finner ny jobb Anonymkode: 3f26f...35e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #17 Skrevet 3. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan jo få kontantstøtte i 1 år 7500 kr i mnd. Om ikke barnet har plass i bhg:) også kan du jo alltids si opp og søke på dagpenger inntil du finner ny jobb Anonymkode: 3f26f...35e Ja. Er det vi tenker faktisk. Kan man motta dagpenger og kontantstøtte? Anonymkode: 846ed...e9e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #18 Skrevet 3. februar 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja. Er det vi tenker faktisk. Kan man motta dagpenger og kontantstøtte? Anonymkode: 846ed...e9e Ja, men for å få dagpenger krever nav at du er reel arbeidssøker og har barnepass tilgjengelig på kort varsel for å delta i jobbsøkerkurs, gå på intervju osv. Du må kunne ta en jobb når som helst. Siden det er en del som misbruker dagpenger for å forlenge permisjon er nav veldig på hugget mot de som mottar dagpenger og kontantstøtte, du må regne med å bli kalt inn på kurs, vise til søknader du skriver osv Anonymkode: 733db...61d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #19 Skrevet 3. februar 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, men for å få dagpenger krever nav at du er reel arbeidssøker og har barnepass tilgjengelig på kort varsel for å delta i jobbsøkerkurs, gå på intervju osv. Du må kunne ta en jobb når som helst. Siden det er en del som misbruker dagpenger for å forlenge permisjon er nav veldig på hugget mot de som mottar dagpenger og kontantstøtte, du må regne med å bli kalt inn på kurs, vise til søknader du skriver osv Anonymkode: 733db...61d Det har jeg full forståelse for. Men er ikke mange mnd til jeg skal i ny permisjon 🙈 Anonymkode: 846ed...e9e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #20 Skrevet 3. februar 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg full forståelse for. Men er ikke mange mnd til jeg skal i ny permisjon 🙈 Anonymkode: 846ed...e9e Hvis du sier opp selv må du huske på at du får karantene og må vente 12 uker før du får dagpenger. Klarer du da å opparbeide deg rettigheter til foreldrepenger til neste permisjon? Jeg skjønner at ting er ubehagelig, men noen ganger må man bare stå i det ubehagelige hvis det bidrar til å sikre økonomien til neste permisjonen. Og at mannen din ikke kan ta ulønnet permisjon er bare tull, han har like stor rett til det som du har. Anonymkode: f4604...2c5
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #21 Skrevet 3. februar 2018 Kanskje du bare kan bli sykemeldt nå frem til du går ut i permisjon, også si opp på ett senere tidspunkt, kontantstøtte får du uansett så lenge du ikke har bhg plass Anonymkode: 3f26f...35e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #22 Skrevet 3. februar 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du sier opp selv må du huske på at du får karantene og må vente 12 uker før du får dagpenger. Klarer du da å opparbeide deg rettigheter til foreldrepenger til neste permisjon? Jeg skjønner at ting er ubehagelig, men noen ganger må man bare stå i det ubehagelige hvis det bidrar til å sikre økonomien til neste permisjonen. Og at mannen din ikke kan ta ulønnet permisjon er bare tull, han har like stor rett til det som du har. Anonymkode: f4604...2c5 Er det ikke 8 ukers karantene lengre? Problemet er jo at jeg må ut i ulønnet permisjon. Mannen jobber på sjøen flere uker og kan ikke ta permisjon... Eneste er sykemelding. Er veldig godt mulig jeg trenger sykemelding. Har slitt i forrige svangerskap. Men ønsker ikke å snylte/spekulere i det Hi Anonymkode: 846ed...e9e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #23 Skrevet 3. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er det ikke 8 ukers karantene lengre? Problemet er jo at jeg må ut i ulønnet permisjon. Mannen jobber på sjøen flere uker og kan ikke ta permisjon... Eneste er sykemelding. Er veldig godt mulig jeg trenger sykemelding. Har slitt i forrige svangerskap. Men ønsker ikke å snylte/spekulere i det Hi Anonymkode: 846ed...e9e Jeg mener at dette er utvidet til 12 uker, men det bør du eventuelt sjekke for å være sikker. Det er med respekt å melde feil at mannen din ikke kan ta permisjon. Arbeidsmiljøloven gir han den rettigheten på lik linje som du har den rettigheten. At det ikke er den enkleste løsningen, men hvis det er en stor ulempe for deg å ta ulønnet permisjon så må han trå til og ta permisjon. Anonymkode: f4604...2c5
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #24 Skrevet 3. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det ikke 8 ukers karantene lengre? Problemet er jo at jeg må ut i ulønnet permisjon. Mannen jobber på sjøen flere uker og kan ikke ta permisjon... Eneste er sykemelding. Er veldig godt mulig jeg trenger sykemelding. Har slitt i forrige svangerskap. Men ønsker ikke å snylte/spekulere i det Hi Anonymkode: 846ed...e9e Minst 12 uker står det på Nav sine sider Anonymkode: d5a7f...997
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #25 Skrevet 3. februar 2018 På 2.2.2018 den 18.05, Anonym bruker skrev: Ja tenk at det er så mye vannskeligere for "menn" å ta vare på ungen sin enn det er for damer, men rettigheten skal de ha. Anonymkode: 7104f...291 Hvis mannen er selvstendig næringsdrivende er det en god grunn til at han ikke kan gå i permisjon. Da kan han miste hele kundegrunnlaget. Har han arbeidsgiver er det ikke noen grunn for at HI skal måtte ta permisjonen... da må han på banen.. Anonymkode: e1e42...f7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå