Gå til innhold

Skaffe katt grunnet barnet ikke har noen venner..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter sliter en del på skolen, ikke noe åpenlyst mobbing/trakassering lengre etter intensiv jobb fra både skolens og oss foreldres side, men hun har ingen virkelige venner. Det er aldri noen som inviterer henne hjem og hun går mye alene på skolen. Leker bittelitt med alle i skoletiden/SFO. Hun hadde før en bestevenn som hun var nabo med, men nå har denne bestevennen flyttet og datteren bærer tydelig preg av at hun er ensom. Hun forstår godt at ikke hun har en helt egen god venn. Så nå, helt siden 1 klasse så er det egentlig bare oss foreldrene hun har.

Vi har virkelig lagt oss i selene for å skaffe henne iallefall en bestevenn ved å invitere hjem masse jenter igjennom hele 1-2 klasse, dessverre er det bare en gang at hun ble invitert hjem til noen andre av disse.

Vi har snakket uendelige mange ganger med skolen, helt siden 1. klasse, men de får rett og slett ikke til å hjelpe henne grunnet skolens opplegg. Klassen består av 100 elever hvor de er delt inn i grupper som rullerer om hverandre (base-skole), derfor blir det uhorvelig vanskelig å få tette bånd til medelevene. Vi tenker å flytte om ca. 1,5 år, slik situasjonen er nå så kan vi ikke flytte før da, så skolebytte er dessverre utelukket. 

Noen som har skaffet et dyr til ungene sine grunnet skoleproblemer? Merket dere at det kunne bli litt mindre ensomhet?

Vil bare til sist si, at katten vil bli godt tatt vare på om vi bestemmer oss for denne løsningen.

Anonymkode: f137b...3e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for en hund fremfor en katt. Katter er veldig selvstendige og når de ikke reker ute ligger de og sover. Hvis du først og fremst er ute etter en venn, burde du velge hund.

Skrevet
Akkurat nå, Pobie skrev:

Jeg ville gått for en hund fremfor en katt. Katter er veldig selvstendige og når de ikke reker ute ligger de og sover. Hvis du først og fremst er ute etter en venn, burde du velge hund.

Jo, enig. Men vi bor på et sted som ikke tillater hund. Vi må nesten gå for innekatt/gnager, en katt tenker jeg kan da være det beste alternativet :)
HI

Skrevet

Jeg ville nok heller gått for hund, om det var for selskapets del. Hunden kan man gå på tur med, ha med på ferie og blir mer enn venn enn det en katt blir. 

Går hun på noen fritidsaktiviteter, eller kan hun starte på noe? Det er en fin arena å treffe barn som er både jevngamle og har like interesser. Ofte litt lettere å komme overens med noen man har noe til felles med. 

Anonymkode: c3ad6...3f8

Skrevet

Ville også foreslå fritidsaktiviteter. Går hun på noe nå? 

Kor, korps, speidern, lagidrett. Alt er gode møteplasser der man blir kjent med andre samtidig som man lærer noe nytt. 

Anonymkode: df1ea...366

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville nok heller gått for hund, om det var for selskapets del. Hunden kan man gå på tur med, ha med på ferie og blir mer enn venn enn det en katt blir. 

Går hun på noen fritidsaktiviteter, eller kan hun starte på noe? Det er en fin arena å treffe barn som er både jevngamle og har like interesser. Ofte litt lettere å komme overens med noen man har noe til felles med. 

Hun går på to fritidsaktiviteter i uken (Kampsport og et instrument), men hun er den eneste fra sin klasse på begge aktivitetene. De andre ungene tilhører andre skoler. 
HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, enig. Men vi bor på et sted som ikke tillater hund. Vi må nesten gå for innekatt/gnager, en katt tenker jeg kan da være det beste alternativet :)
HI

Hvis du skal ha innekatt må du kjøpe en rolig rase fra oppdretter som aldri har latt kattungene være ute. Huskatter som holdes som innekatter vil veldig ofte bli stående ved døra og mase hele dagen, selv om du aldri slipper dem ut.

Skrevet
Akkurat nå, Pobie skrev:

Hvis du skal ha innekatt må du kjøpe en rolig rase fra oppdretter som aldri har latt kattungene være ute. Huskatter som holdes som innekatter vil veldig ofte bli stående ved døra og mase hele dagen, selv om du aldri slipper dem ut.

Okey, tusen takk for tips! :) En eller annen rase du sterkt kan anbefale, slik at jeg kan lese meg litt opp om den? 

HI

Skrevet

Hvorfor ikke finne en venn og invitere hjem av de på kampsporten? Gjør jo ikke noe at de ikke går på skole i sammen, men kan kose seg på fritiden 

Anonymkode: 9a0a8...d5a

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun går på to fritidsaktiviteter i uken (Kampsport og et instrument), men hun er den eneste fra sin klasse på begge aktivitetene. De andre ungene tilhører andre skoler. 
HI

At de ikke går på samme skole har da ingenting å si. Katten går heller ikke på samme skole som henne, så jeg ville heller gått for å invitere hjem noen fra kampsporten eller musikken. Det er bedre med venner fra andre skoler, enn ingen venner i det hele tatt. Å ha venner utenfor skolen gjør det litt lettere å takle sorgen over å ikke ha venner PÅ skolen. Og heller et menneske enn en katt, selv om det sikkert er fint med katt i tillegg :-) Ville virkelig prøvd alt for å legge til rette for et vennskap med noen fra fritidsaktivitetene hennes altså! 

Skrevet

Jeg ville som flere sier jobbet mer med å legge til rette for vennskap. Invitere fra fritidsaktiveitet eller fra skolen. Hvordan fungerer hun når hun har besøk? Kanskje en av dere foreldre må mer på banen når hun har besøk? Kan dere ta kontakt med andre foreldre i klassen og forklare problemet slik at datteren deres blir mer inkludert (jeg som forelder til en veldig populær gutt hadde gjerne hjulpet om jeg fikk en forespørsel, ikke sikkert jeg hadde tenkt tanken på å inviterer hvis ikke noen hadde spurt, min gutt har mange venner og avtaler stort sett selv)

Anonymkode: c054c...4f0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Okey, tusen takk for tips! :) En eller annen rase du sterkt kan anbefale, slik at jeg kan lese meg litt opp om den? 

HI

Er ikke så godt kjent med rasekatter, har alltid hatt huskatter. Men du kan sjekke ragdoll. 

Skrevet

Katt kan være noe, men det er ikke sikkert katten blir en kosekatt. Vi har katter ( eller må vel bare innse st vi ikke har katter lengre, for de skulle bo hos besteforeldre en stund siden vi ikke kunne ha katt her vi leier. Nå må besteforeldre planlegge når og hva de skal, for tenk om de er noen timer alene.... katten som ikke var kosete er nå super kosete, vistnok innpåsliten. Så vi vet vel nå at vi ikke får de tilbake) men, ungene har hatt utrolig mye glede av de. Hun ene likte den som ikke var kosete hos oss, den var i nærheten, men kose skulle den ikke. Den ruslet rundt oss, alltid nyskjerrig men ligge på fanget eller å bli klappet var uinteressangt. Jenta har vært mye syk, da har pus vært en trygg klippe. Da har pus liggi ved siden av, lagt lappen på henne, fresa til andre som har kommet inn i rommet, men utover dette så har hun ikke vært så innteressang. Så en rar og sær katt, men en herlig liten skapning. Den andre katten vi har er en skikkelig kosekatt. Har vi ikke tid til å kose så skal den kose, tråkket opp i det vi holder på med, presser seg frem for å få kos, klattret oppover boksebeina om den ikke har blitt klappet når den vil. En katt som sov i senga vår, og igrunn en skikkelig kattekatt. 

Så vær forberedt på at katten ikke kommer til å bli slik dere tenker og håper, men at katten kommer til å gi mer liv i huset og masse glede kommer den til å gjøre. Dere som familie trenger en innkjøringsperiode for å bli kjent med hveandre og alle må finne sin nye plass. 

Anonymkode: f21ae...f98

Skrevet

Jeg kjenner når jeg leser dette, at et dyr er en trøst men ikke en løsning. 

Det dere sier er at hun føler på en ensomhet som, over tid, kan være skadelig. Derfor bør dere gjøre en større innsats for å legge til rette for vennskap. Dessuten syns jeg skolen ikke tar nok tak her; hun har jo ikke et godt psykososialt miljø dersom hun ikke føler seg inkludert noen plass.

Finnes det ikke privatskoler i nærheten av der dere bor (eller i det minste i levelig avstand?) Nytt miljø og mindre grupper med annen organisering høres ut som en god løsning for deres jente. Jo fortere jo bedre.

Lykke til!

Anonymkode: 15c95...772

Skrevet

Har dere tenkt å flytte langt? Og vet dere cirka hvor dere har tenkt dere å flytte? Kan det være en mulighet at hun begynner på den skolen nå? Også flytter dere om 1,5 år? 

Anonymkode: 18ba1...f0f

Skrevet

Innekatter kan være fryktelig slitsomt. Min mamma har en ragdoll, veldig kosete og god katt, men helt umulig å holde inne. Så fort noen åpner en dør eller et vindu rømmer den som en pil mellom bena på deg. Mamma hadde ikke noe annet valg enn å chippe den, sterilisere den og instalere katteluke, nå går den ut og inn som den vil og er superfornøyd...

Men hva med en rotte eller et marsvin, det er små burdyr som blir veldig tamme og er veldig sosiale av seg.

Ellers synes jeg dere skal fortsette å invitere med venner hjem. Om det er 100 stykker i klassen må det da være mange dere kan spille på når det kommer til vennskap? Hva med å bestemme en dag som passer, f.eks tirsdag, også inviterer dere en jente fra klassen hver tirsdag?

Anonymkode: 07ba8...b52

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner når jeg leser dette, at et dyr er en trøst men ikke en løsning. 

Det dere sier er at hun føler på en ensomhet som, over tid, kan være skadelig. Derfor bør dere gjøre en større innsats for å legge til rette for vennskap. Dessuten syns jeg skolen ikke tar nok tak her; hun har jo ikke et godt psykososialt miljø dersom hun ikke føler seg inkludert noen plass.

Finnes det ikke privatskoler i nærheten av der dere bor (eller i det minste i levelig avstand?) Nytt miljø og mindre grupper med annen organisering høres ut som en god løsning for deres jente. Jo fortere jo bedre.

Lykke til!

Anonymkode: 15c95...772

Takk for svar :) Er helt enig i at et dyr verken er en erstatning eller optimal løsning på det å være venneløs, men kjenner jeg nesten har gitt litt opp skolen. Det har vært så mye møter, brev og telefoner hvor det startet med direkte vold og alvorlig trakassering til nå å bare være "usynlig". Lærerne er virkelig ikke problemet, det er løsningen som er satt i verk av rektor som er problemet ettersom det er alt for mange elever iforhold til klasserom og romløsninger. Utrolig trist og komme til konklusjonen om at "Hun får det ikke bedre enn dette". Men ikke misforstå meg, skal forsette å be hjem medelever hjem slik jeg har gjort. 

Privatskole finnes, men det blir utrolig vanskelig med tanke på avstand og økonomi. Slik ting er nå må hun og vi foreldre bare holde ut og håpe på at hun ikke tar for mye skade av ventetiden før vi flytter, derav tanken om å skaffe et kjæledyr som hun kan glede seg over hjemme. Men jeg skal ta til meg tipset som mange foreslår, ang. å be hjem ungene fra fritidsaktivitetene. :)

HI

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere tenkt å flytte langt? Og vet dere cirka hvor dere har tenkt dere å flytte? Kan det være en mulighet at hun begynner på den skolen nå? Også flytter dere om 1,5 år? 

Anonymkode: 18ba1...f0f

Vi vet dessverre ingenting enda, vi er studenter. Men det var et veldig godt tips! Kanskje man kan skaffe seg jobb et halvt års tid før man er ferdig slik at man kan framskynde prosessen litt om ikke annet :) 
HI

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville som flere sier jobbet mer med å legge til rette for vennskap. Invitere fra fritidsaktiveitet eller fra skolen. Hvordan fungerer hun når hun har besøk? Kanskje en av dere foreldre må mer på banen når hun har besøk? Kan dere ta kontakt med andre foreldre i klassen og forklare problemet slik at datteren deres blir mer inkludert (jeg som forelder til en veldig populær gutt hadde gjerne hjulpet om jeg fikk en forespørsel, ikke sikkert jeg hadde tenkt tanken på å inviterer hvis ikke noen hadde spurt, min gutt har mange venner og avtaler stort sett selv)

Anonymkode: c054c...4f0

Det er ei grei jente vi har, aldri ute etter bråk og har en fin lek. Vi foreldre bruker å involvere oss i besøket hvis vi ser at leken ikke er helt på plass ved å sette i gang en spesifikk lek eller en eller annen aktivitet som vi foreldre er med på.

Det eneste store problemet med henne (hvis det er lov å si?) er at hun lar seg lett overkjøre siden hun er så opptatt av å gjøre alle til lags. Et usedvanlig empatisk barn som er moden for alderen - skolens tilbakemelding. Tror også det er der noe av problemet ligger, altså at hun er intellektuelt moden iforhold til mange i klassen + at hun er tilbakeholden og ikke hevder seg som gjør at det er vanskelig å finne en god match i klassen. 

HI

Skrevet

Ville prøvd å invitere ei fra klassen hjem en gang til, så kan du jo si til foreldrene at kanskje din datter kan være med henne hjem en av de neste dagene?

Anonymkode: c8c0e...541

Skrevet
6 timer siden, Pobie skrev:

Du må være et hundemenneske, for jeg kjenner meg overhodet ikke igjen og jeg har hatt katt hele livet. Dette er ikke frekt ment, men det virker som hundemennesker ikke klarer å lese katter særlig bra? Katter gir som regel tilbake det de får, så om man behandler dem skikkelig, så skal jeg love deg at man får en venn for livet.

Hi: jeg fikk katt av samme årsak som barn, og for meg var det helt fantastisk. Katten og jeg hadde et helt enormt bånd.

Anonymkode: c04f2...f5f

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må være et hundemenneske, for jeg kjenner meg overhodet ikke igjen og jeg har hatt katt hele livet. Dette er ikke frekt ment, men det virker som hundemennesker ikke klarer å lese katter særlig bra? Katter gir som regel tilbake det de får, så om man behandler dem skikkelig, så skal jeg love deg at man får en venn for livet.

Hi: jeg fikk katt av samme årsak som barn, og for meg var det helt fantastisk. Katten og jeg hadde et helt enormt bånd.

Anonymkode: c04f2...f5f

Har vokst opp med både hund og katt, begge ble behandlet utrolig bra, men å ha katt kan ikke sammenlignes med å ha hund, altså. Katten var fin den, og kosete. Kunne godt ligge på magen min og sove mens jeg så på TV og kom løpende nær jeg kom hjem fra skolen, men en hund er noe helt annet. Men om man ikke kan ha hund, så er jo katt et godt alternativ 2. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Anbefaler ragdoll :)

Anonymkode: cf0cf...255

Skrevet

Om dere leser dere opp litt om forskjellige raser går det fint an å finne en innekatt som kan fungere fint på samme måte som en hund. Vi har abyssiner og det er en rolig katt som elsker å ligge på fanget og kose. Han lyder navnet sitt, møter oss i døra, kan lære triks og er som en hund i kattekropp. Har selv et barn med litt utfordringer og det å ja dyr hjalp veldig her! Skikkelig terapi. :)

Anonymkode: ea6af...993

Gjest Marge Simpson
Skrevet

Så tragisk at skolen ikke har gjort mer??? Dette burde de ha nevnt til andre foreldre under kontaktmøter. Kan det kanskje være noe?

Evt ville jeg ha byttet skole til en med klasser, så kommer hun inn i et klassemiljø. Får så vondt av å høre at datteren din er ensom:( Stakkars stakkars jente!

Og når dere er ferdig med jobb ville jeg satset på å få jobb i samme by slik at hun ikke trenger å bytte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...