Gå til innhold

Hvordan ble folk så redde for sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En periode her inne var det daglig innlegg om de skulle holde barn hjemme. Og ofte hører jeg folk si «hoster litt, så holde hjemme», vi tar vaksiner for ditt og datt (snakker da ikke om vaksinasjonsprogrammet). 

37,5 i feber, fin allmenntilstand - holde hjemme?

hoster - holde hjemme?

vi fikk influensa her for litt siden for første gang og legen anbefalte meg vaksine neste år!? 

Folk holder barn hjemme for nesten ingen ting. Litt vondt i hodet, vondt i armen, vondt i tennene pga regulering, kastet opp en gang for 30 timer siden, hoster slimhoste. 

Er det virkelig blitt sånn? At velferdssystemet skal betale våre arbeidsdager fordi vi er hjemme med barn som KANSKJE er syke og fordi de har vondt et sted? 

Det er virkelig ikke farlig å bli syk (vanlige «sesong-sykdommer»). De aller fleste tåler å gå på skole eller jobb med hoste. De aller fleste tåler litt forhøyet temperatur om allmenntilstanden er fin. Det er bedre å prøve og så heller se at det ikke gikk så bra og lære barn og seg selv om arbeidsmoral. Vi er rett og slett blitt pingler og enkelte har ofte mer vondt i viljen enn kroppen. 

Vikingene hadde snudd seg i graven om de visste dette. Deres etterkommere er blir blant planetens største pyser. (Sånn satt på kanten). 

Hvordan ble vi så pysete?

Anonymkode: 10575...7f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke mitt inntrykk. Tror de aller fleste spør slike spørsmål fordi de har begrenset med sykt barn-dager.

I min jobb burde flere bruke egenmelding oftere faktisk. Men folk er for samvittighetssfulle. Selv om de antakelig sprer smitte slik at samfunnsnytten blir i minus 

Anonymkode: e819f...6c2

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke mitt inntrykk. Tror de aller fleste spør slike spørsmål fordi de har begrenset med sykt barn-dager.

I min jobb burde flere bruke egenmelding oftere faktisk. Men folk er for samvittighetssfulle. Selv om de antakelig sprer smitte slik at samfunnsnytten blir i minus 

Anonymkode: e819f...6c2

Jeg er ikke enig. Jeg tror de fleste holder både barn og seg selv hjemme for «ingenting», og de som går på jobb syke er i mindretall. Og folk er livredde for smitte. 

Skrevet

Litt hoste er ikjke farlig nei.Så jeg leverte sønnen min med litt stygg hoste og vondt i halsen i barnehagen. Når jeg henter han igjen så hadde nesten 40 i feber. Poenget er at det bikker fort over fra bare litt forkjølet til å faktisk bli ganske dårlig. Nå går han på skole å fikk samme problem igjen,vondt i halsen og endel hoste. Holdt han hjemme og det tok ikke mange timene før feberen var på plass.

Anonymkode: b09ee...0ba

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Litt hoste er ikjke farlig nei.Så jeg leverte sønnen min med litt stygg hoste og vondt i halsen i barnehagen. Når jeg henter han igjen så hadde nesten 40 i feber. Poenget er at det bikker fort over fra bare litt forkjølet til å faktisk bli ganske dårlig. Nå går han på skole å fikk samme problem igjen,vondt i halsen og endel hoste. Holdt han hjemme og det tok ikke mange timene før feberen var på plass.

Anonymkode: b09ee...0ba

Men da skal skole eller barnehage ringe det så du kan hente og dere har prøvd. 

Skrevet

Vi har en slik på jobb. Han kommer selv om han er syk. Så klager han, og forventer ros for at han går på jobb syk. Så går det noen dager så har flere blitt smittet, og sykefraværet stiger. Helt utrolig at han ikke skjønner at han smitter sine arbeidskolleger. Er man syk, så har en plikt å prøve å unngå å smitte andre. Verste av alt , på møter hvor sykefravær er tema, så skryter han av at han ikke er hjemme for en liten influensa. Han skjønner det bare ikke. Håper ikke du HI er sånn.

Anonymkode: baeb3...16a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men da skal skole eller barnehage ringe det så du kan hente og dere har prøvd. 

Barnehagen og skolen ønsker heller at barn holdes hjemme enn at man prøver og ser hva som skjer, nettopp på grunn av smittefaren ogcringvirkningene av at syke går på skole/jobb. Samfunnsøkonomisk  er det rimeligere om folk er hjemme en dag for mye, enn at mange blir smittet og er borte. 

Anonymkode: 7b65b...781

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke enig. Jeg tror de fleste holder både barn og seg selv hjemme for «ingenting», og de som går på jobb syke er i mindretall. Og folk er livredde for smitte. 

Jeg er helt uenig. For mange sender syke barn i barnehagen, og tvinger barn til å gå på skolen. 

Anonymkode: e9af4...87a

Skrevet

Vi har en slik på jobb. Han kommer selv om han er syk. Så klager han, og forventer ros for at han går på jobb syk. Så går det noen dager så har flere blitt smittet, og sykefraværet stiger. Helt utrolig at han ikke skjønner at han smitter sine arbeidskolleger. Er man syk, så har en plikt å prøve å unngå å smitte andre. Verste av alt , på møter hvor sykefravær er tema, så skryter han av at han ikke er hjemme for en liten influensa. Han skjønner det bare ikke. Håper ikke du HI er sånn.

Anonymkode: baeb3...16a

Vi hadde influensa her vi også. Vi var hjemme i tilsammen 2 1/2 uke da ingen fikk det samtidig, så vi blir hjemme om vi er syke. Jeg ville heller ikke forlangt å bli premiert for å gå på jobb om jeg er tydelig syk og velger jeg å jobbe som syk, så tør jeg ikke si noe om det, for da kommer all sutringen om at jeg kan smitte folk, selv om det bare er hoste. Ved tydelig feber og sykdom, så blir man hjemme og «fort frisk». 

Skrevet

Barnehagen og skolen ønsker heller at barn holdes hjemme enn at man prøver og ser hva som skjer, nettopp på grunn av smittefaren ogcringvirkningene av at syke går på skole/jobb. Samfunnsøkonomisk  er det rimeligere om folk er hjemme en dag for mye, enn at mange blir smittet og er borte. 

Her setter skolen pris på at man forsøker. Feks har jeg et barn med migrene. Er det antydning på morgenen, så får hun medisiner og sendes på skolen. Går det ikke, så går det ikke, men kan ikke holde henne hjemme 4 dager i uken pga hodepine.

Skrevet

Jeg er helt uenig. For mange sender syke barn i barnehagen, og tvinger barn til å gå på skolen. 

Min mor jobber i barnehage og har gjort det i de siste 30 år. Hun sier at det finnes de barna som får Paracet og blir sendt av sted og det finnes de som leverer barn med feber og må hente de, men det finnes utrolig mange som sier «hoster litt i dag og blir hjemme» i forhold. Det har blitt verre og verre de siste 10 årene. Barn holdes hjemme for nesten ingenting. De er ofte bare hjemme den ene dagen. 

Dessuten kan det fortelles at jeg har flere i familien som jobber både på skole, sfo og barnehage og de sier at de som hyppigst stapper inn ei stikkpille eller leverer barn med feber er leger... ironisk nok.

Skrevet

Her sendte skolen ut varsel om at for mange barn ble holdt hjemme. Så det ble oppfordret til å sende barna på skolen selv med forskjølser etc og skolen skulle heller ringe hvis formen ble verre. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men dette er bare noe du tror. Så det er jo fort gjort å avfeie.

Anonymkode: e2fdc...7e7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men dette er bare noe du tror. Så det er jo fort gjort å avfeie.

Anonymkode: e2fdc...7e7

Men jeg ville vel ikke trodd det om jeg ikke opplevde det. 

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min mor jobber i barnehage og har gjort det i de siste 30 år. Hun sier at det finnes de barna som får Paracet og blir sendt av sted og det finnes de som leverer barn med feber og må hente de, men det finnes utrolig mange som sier «hoster litt i dag og blir hjemme» i forhold. Det har blitt verre og verre de siste 10 årene. Barn holdes hjemme for nesten ingenting. De er ofte bare hjemme den ene dagen. 

Dessuten kan det fortelles at jeg har flere i familien som jobber både på skole, sfo og barnehage og de sier at de som hyppigst stapper inn ei stikkpille eller leverer barn med feber er leger... ironisk nok.

Jeg jobber og i barnehage og det er absolutt ikke min erfaring

Anonymkode: 04dd0...9d3

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her setter skolen pris på at man forsøker. Feks har jeg et barn med migrene. Er det antydning på morgenen, så får hun medisiner og sendes på skolen. Går det ikke, så går det ikke, men kan ikke holde henne hjemme 4 dager i uken pga hodepine.

Men migrene er jo ikke smittsomt da

Skrevet

Det er det ingen som har sagt heller.

Skrevet

Men jeg snakker heller ikke om smittsomme sykdommer

Skrevet

Jeg jobber og i barnehage og det er absolutt ikke min erfaring

Der er sikkert forskjellige erfaringer, men etter 30 år bet man ofte hva man snakker om.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men man har jo bare 20 dager i året for hvert barn. Her blir disse brukt opp innen oktober. De blir brukt på oppkast og feber feks. Alle de dagene barna er på halv tolv er mange! 💔 skulle jeg ha holdt de hjemme når ut syns de burde holdt seg hjemme , hadde antall dager vært kanskje 50 per barn. Og det går ikke. Så de som holder barna hjemme før " små ting", da har de mange dager å gå på da? Vi har aldri hatt en eneste dag til overs når året er omme.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men man har jo bare 20 dager i året for hvert barn. Her blir disse brukt opp innen oktober. De blir brukt på oppkast og feber feks. Alle de dagene barna er på halv tolv er mange! 💔 skulle jeg ha holdt de hjemme når ut syns de burde holdt seg hjemme , hadde antall dager vært kanskje 50 per barn. Og det går ikke. Så de som holder barna hjemme før " små ting", da har de mange dager å gå på da? Vi har aldri hatt en eneste dag til overs når året er omme.

Jeg har som regel flere dager igjen når året er omme. Men jwg holder ikke barna hjemme om de hangler litt. Da får de heller prøve og se hvordan det går og det er sjelden det går dårlig. Var en gang jeg sendte et barn i barnehagen klokken 7.30 med 37,5. Da ringte de meg 9.30 og sa jeg måtte hente for han hadde brukket kragebeinet. De nevnte ikke feber og han hadde ikke feber. 

Skrevet

Er ungen syk så holdes ungen hjemme. Skal jeg sende ungen i bhg så den kan smitte andre?????!!!

Jeg bruker gjerne alle sykt barn dager. Har jeg mulighet til det så gjør jeg det.

Som en del her skriver: ungen blir gjerne dårligere i løpet av dagen og er vi hjemme så slipper jeg å stresset med å slutte tidligere på jobben for å hente syk unge. Ikke minst er ungen min MINDRE syk når jeg gjør det slik.

Anonymkode: c427b...831

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er bare hva du tror, har du valide data bak dette? 

Anonymkode: cfe4a...937

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der er sikkert forskjellige erfaringer, men etter 30 år bet man ofte hva man snakker om.

Jeg blir alltid fasinert over folk som tror at deres egen opplevelse eller sin mors opplevelse ol er et sannhetsvitne for hvordan tilstanden blant befolkningen virkelig er. For å kommer med en slik påstand og forvente at folk skal tro på deg, må du kommer med valide data og ikke synsing fra slekt og venner.

Anonymkode: cfe4a...937

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg snakker heller ikke om smittsomme sykdommer

Men hun du kommenterte gjorde det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...