Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #26 Skrevet 29. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ikke det ganske vanlig da at en vinteraktivitetsdag ikke bare innebærer skigåing? Anonymkode: 6345d...261 Ikke nødvendigvis. Her fikk vi beskjed om at alle måtte ha ski, og til fredag må alle ha skøyter. Sist nevnte fikk vi lengere tid på å organisere. Vi måtte selv ut å kjøpe nytt ski utstyr til ett barn som virkelig hater å ha på ski pga det vi hadde var blitt for smått. Rakk ikke å skaffe brukt eller låne. Ski kommer garantert ikke til å bli brukt igjen før neste aktivitetsdag. Anonymkode: d2dcc...971
Yellow Brick Road Skrevet 29. januar 2018 #27 Skrevet 29. januar 2018 Ja, helt innafor - i alle fall for dem av oss som bor i deler av landet hvor snøen ikke kommer og blir liggende i 2 måneder. Da bør alle være forberedt på at NÅ kan det bli aktivitetsdag.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #28 Skrevet 29. januar 2018 Ja her kan vi få beskjed dagen før og jeg synes det er greit. Her får de valg mellom ski og akebrett. Anonymkode: 20d80...e9e
Iiiiik Skrevet 29. januar 2018 #29 Skrevet 29. januar 2018 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skolen kan heller ikke forvente at alle har mulighet til å skaffe utstyr på kun ett par dagers varsel. Da får i tilfelle flere skoler stille opp med låne utstyr. Eventuelt at ungene selv kan velge hva slags utstyr de ønsker bruke. De aller fleste har ett akebrett stående. Anonymkode: d2dcc...971 Det er sånne som deg som gjør at alt annet enn klasseromsundervisning kommer til å forsvinne. Det går utover de elevene som virkelig trenger variasjon, og som kanskje kunne fått anledning til å vise seg frem fra en bedre side. Men Gud forby at noen forventer noe av foreldre...
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #30 Skrevet 29. januar 2018 Hvis barna kan låne alt av utstyr på skolen er det ok. Hvis Ikke, alt for kort frist. Har et bsrn som hater å gå på ski, så der må vi låne ski de få gangene han vil. Er ikke sikkert vi får til det på et par dager. Anonymkode: 0db73...ed3
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #31 Skrevet 29. januar 2018 Jeg skulle ønske skolen her var flinkere til å gjøre slikt på kort varsel. Vi fikk mld en tirsdag at det var skidag onsdag neste uke. Jeg lo for meg selv og tenkte at da er nok snøen borte. Snøen var ikke borte, men det regnet og regnet sp skidagen ble avlyst. Det er igrunn likt hvert eneset år så det er på tide at de lærer å ta slikt på kort varsel. Jada, jeg skjønner at skolen ønsker at alle har ski. Skal skolen få lånt ski til alle som ikke har så må de ha litt tid på seg, men hvorfor skal alle ha ski? La de som har ski ha med seg ski og de andre kan ha akebrett. Bare de kommer seg ut, har en fin dag ute i vinterværet så burde vel alt være ok. De skolen er så er det skiløyper og akebakke, så det burde ikke være ett problem. Det ble skidag noen dager etter, det ble skidag på is. Min datter som syns det er gøy å stå på ski, syns ikke det var gøy å være så manhe unger på den isen. Skiløypa var islagt, akebakken var islagt og igrunn alt var is. Hadde skolen gitt to-dager forvarsel så hadde ungene hatt 1,5m med kram og god snø de kunne ha kost seg i. Skiløypene hadde vært perfekte, akebakken like så. Vi har mobilskole, så vi får melding på mobil når det er noe. Tror de også la det ut på facebook, så ganske vanskelig å ikke få det med seg. Anonymkode: 760fb...5f8
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 29. januar 2018 #32 Skrevet 29. januar 2018 I fjor fikk vi SMS en ettermiddag om at neste dag var det aktivitetsdag og barna måtte ha med seg ski/akebrett. Skolen stilte med rumpeakebrett til de som ikke hadde noen av delene. Og jeg synes det er helt innafor. Det er ikke ofte det snør og at det blir liggende i lang tid her jeg bor så da blir det slik.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #33 Skrevet 30. januar 2018 7 timer siden, ღTyrkiskPepperღ skrev: I fjor fikk vi SMS en ettermiddag om at neste dag var det aktivitetsdag og barna måtte ha med seg ski/akebrett. Skolen stilte med rumpeakebrett til de som ikke hadde noen av delene. Og jeg synes det er helt innafor. Det er ikke ofte det snør og at det blir liggende i lang tid her jeg bor så da blir det slik. Men det blir enhet annen sak fordi her er det flere valg muligheter pluss skolen har enkelt utstyr til utlån. Men er ikke overalt det er sånn. Her fikk vi 2 dagers varsel på at alle måtte ha ski, å stille med akebrett var ikke ett alternativ. Of det er faktisk ikke alle som har ski, eller mulighet til å låne/kjøpe på så kort varsel. Ja vi bor i Norge men det finnes de som hater å gå på ski som heller gjør andre aktiviteter. Og det finnes de som ender opp med å måtte velge mellom kjøpe ski eller mat 1 uke. Pluss skolen skal være gratis da kan ikke skolen kreve at alle har dyrt utstyr tilgjengelig til kun bruk på utedager på skolen. Jeg synes utedager er kjempe positivt, men da med valgfritt utsyr og ikke ett krav om at alle har tilgang på alt. Anonymkode: d2dcc...971
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #34 Skrevet 30. januar 2018 Så lenge det innebærer valget mellom ski og akebrett er det jo greit. Mine er glad i å gå på ski men det med at man ikke er en aktiv familie fordi man ikke går bortover på to treplanker så fort det kommer noen cm snø er latterlig og en typisk norsk ting. Nei nordmenn er ikke født med ski på beina selv om vi har gode langerennsutøvere! Er lov å gå ut døren på vinteren for å kose seg ute på tur med pølser og kvikk lunsj selv om man ikke har ski på bena. Skigåing greia er hysteri i Norge. Og jeg gjentar hehe mine unger liker å gå på ski så snakker ikke på vegne av mine egne men jeg skjønner likevel ikke galskapen noen mener at alle skal sitte med utstyr i hus til å brukes dagen etter når det er 4-7 dager det er skiføre omtrent. Anonymkode: ce4c6...353
*Miss Marple* Skrevet 30. januar 2018 #35 Skrevet 30. januar 2018 Men altså. Vinteren kommer til Norge hvert år. Aktivitet/skidag har man også hvert år. Om man vet at man må låne ski til skidag må man organisere seg slik at man kan ordne det på kort varsel. Hvor vanskelig kan man egentlig gjøre seg?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #36 Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, *Miss Marple* skrev: Men altså. Vinteren kommer til Norge hvert år. Aktivitet/skidag har man også hvert år. Om man vet at man må låne ski til skidag må man organisere seg slik at man kan ordne det på kort varsel. Hvor vanskelig kan man egentlig gjøre seg? Det er altså ikke alle steder som har hverken snø eller skidag hvert år. Om det plutselig ble ren skidag her uten lengre forvarsel så er det nok mange som hadde fått problemer, ettersom man er vant til å kunne velge mellom flere alternativer. Vår barn har ski, men kun fordi han bruker ski som egentlig er for korte og jeg har hatt autosøk på skisko på Finn i noen måneder. Tok en stund før det kom et treff på riktig størrelse i rimelig nærhet faktisk. Uaktuelt å bruke 500 kr på det når vi kanskje ikke får brukt dem i det hele tatt før de blir for små. Sånn sløsing har vi ikke råd til. Det handler ikke om å gjøre seg vanskelig, det handler om at økonomien for noen er vanskelig Om vi ikke hadde hatt flaks og fått tak i skisko brukt i tide, så kan jeg faktisk ikke komme på noen vi kunne lånt av heller. Alle vi kjenner er tilknyttet den samme skolen og ville trengt skiene sine selv. Bortsett fra familien som bor på andre kanten av landet. Men som sagt, det er ikke verre enn at skolen tilbyr aking som alternativ. Gjør de ikke det er det de som gjør seg vanskelige. Anonymkode: 8fe14...ca4
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #37 Skrevet 30. januar 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Er ikke det ganske vanlig da at en vinteraktivitetsdag ikke bare innebærer skigåing? Anonymkode: 6345d...261 Ikke overalt. Her har de ikke aktivitetsdag med flere valgmuligheter. Her er det ren skidag, ren skøytedag, ren akedag osv. Og skolen forventer at alle stille med alt av utstyr til de ulike dagene. Anonymkode: d2dcc...971
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #38 Skrevet 30. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke overalt. Her har de ikke aktivitetsdag med flere valgmuligheter. Her er det ren skidag, ren skøytedag, ren akedag osv. Og skolen forventer at alle stille med alt av utstyr til de ulike dagene. Anonymkode: d2dcc...971 Det kan de faktisk hverken forvente eller forlange, og det bør bli tatt opp i FAU. Skolen skal være gratis, og dette jobbes det mye med om dagen, på skolen her vil de nå også fjerne alt av klassekasser. Det skal ikke være lov å kreve penger eller annet fra hjemmene, det er ikke alle som har mulighet til å følge opp. Men uteskole er viktig, og aktivitetsdager er viktig. Det må bare gjøres på en måte som alle kan delta. Her har de aktivitetsdag så fort det er snø, gjerne flere ganger i løpet av vinteren, skolevis og klassevis. Ofte er det kort varsel også, har fått beskjed dagen før flere ganger. Men det er selvfølgelig lagt opp sånn at alle kan være med selv om de ikke eier eller har lyst til å gå på ski. De har gjerne "base" ved en akebakke hvor det da er noen lærere som tenner bål og passer på de elevene som aker også er det andre lærere som tar med seg de som vil gå på ski innover i skogen i skiløypene. Skolen har flere klassesett med rumpeakebrett i tilfelle noen ikke engang eier et akebrett (men det gjør jo de fleste). Det eneste skolen forlanger er klær etter vær og en liten sekk med mat og drikke. Fungerer utmerket, alle kan være med. De har turer til skøytebanen også, men der leies det jo ut skøyter, og de har fått til en avtale med idrettslaget og får leie skøyter gratis til barn som ikke har skøyter når det kommer skoleklasser på dagtid. Det er fullt mulig å få til aktivitetsdag for alle uten at det koster eller kreves dyrt utstyr fra hjemmene, men dere som foreldre må jo engasjere dere i hvordan ting arrangeres på skolen. Anonymkode: c18df...c46
*Miss Marple* Skrevet 30. januar 2018 #39 Skrevet 30. januar 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke overalt. Her har de ikke aktivitetsdag med flere valgmuligheter. Her er det ren skidag, ren skøytedag, ren akedag osv. Og skolen forventer at alle stille med alt av utstyr til de ulike dagene. Anonymkode: d2dcc...971 Men da er det vel stabilt vintervær hos dere? Jeg tviler på at skolene på Jæren legger opp til rene skidager om det skulle slumpe til å komme noen cm med snø. Skolene er nok ikke ute etter å lage størst mulig trøbbel for elever og foreldre.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #40 Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, *Miss Marple* skrev: Men da er det vel stabilt vintervær hos dere? Jeg tviler på at skolene på Jæren legger opp til rene skidager om det skulle slumpe til å komme noen cm med snø. Skolene er nok ikke ute etter å lage størst mulig trøbbel for elever og foreldre. Ikke mye stabil vinter her nei. Men i følge skolen er ski og skøyter pensum og da må alle. Anonymkode: d2dcc...971
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #41 Skrevet 30. januar 2018 For oss er det vanligvis ikke problem da vi alltid har fullt utstyr. I fjor fikk vi ikke med oss skiene fra hytta etter en helg vi hadde vært der. Skiboksens lås ble ødelagt. Vi dro da fra hytta uten skiene. Uka etter ble det gitt beskjed på en mandag at skidag ble onsdag. Jeg spurte da lærerene til mine to barn om det kunne sendes ut melding til foreldre i klassen om noen hadde skiutstyr å låne bort. Vi fikk da låne av andre. Gikk helt fint. Anonymkode: 62822...ebc
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #42 Skrevet 30. januar 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke alle har råd til å ha masse dyrt utstyr stående for bruk 1-2 ganger i året. Og som ofte må fornyes etter 1-2 år pga barnet vokser. Da må man kansje låne av familie, venner eller kommunens utlånssentraler. Det er som regel ikke gjort i en håndvending. Anonymkode: d2dcc...971 Altså - alle unger har vel ski og uteleker? Vi bor i vinterlandet Norge! Ski, sykler etc er en "menneskerett" her til lands. F eks får flyktninger tilskudd for å skaffe dette. Anonymkode: 9c4d9...27b
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #43 Skrevet 30. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså - alle unger har vel ski og uteleker? Vi bor i vinterlandet Norge! Ski, sykler etc er en "menneskerett" her til lands. F eks får flyktninger tilskudd for å skaffe dette. Anonymkode: 9c4d9...27b Ski er så vist ingen selvfølge hvis man har dårlig råd og attpåtil knapt ett par dager med skiføre. Er altfor mange fattige barnefamilier som heller må prioritere mat. Anonymkode: d2dcc...971
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #44 Skrevet 30. januar 2018 Her ble det, som sagt, skrevet på tavlen. Helt tilfeldig atvi så det. Detvar ingen info om hva vinteraktivitetsdag egentlig innebar. Skulle de ut av huset? Være i barnehagen? Måtte de ha med nor utstyr? Det sto kun at at barna måtte være i bhg. før 8.30. Som vanlig ingen som visste noe. Vi sørget for at barnet hadde ekstra stor matpakke og ekstra varme klær. Matpakken kunnevi ha spart oss. Den kom urørt hjem, da barna hadde fått fiskepinner i lompe. Anonymkode: 7b088...671
Tøystykke Skrevet 30. januar 2018 #45 Skrevet 30. januar 2018 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi fikk melding i ettermiddag om at det er i morgen... Anonymkode: c0343...bb0 Vi fikk mail om det søndag 😂
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #46 Skrevet 30. januar 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her ble det, som sagt, skrevet på tavlen. Helt tilfeldig atvi så det. Detvar ingen info om hva vinteraktivitetsdag egentlig innebar. Skulle de ut av huset? Være i barnehagen? Måtte de ha med nor utstyr? Det sto kun at at barna måtte være i bhg. før 8.30. Som vanlig ingen som visste noe. Vi sørget for at barnet hadde ekstra stor matpakke og ekstra varme klær. Matpakken kunnevi ha spart oss. Den kom urørt hjem, da barna hadde fått fiskepinner i lompe. Anonymkode: 7b088...671 Vill idé, men hva med å ha en dialog med de ansatte? Anonymkode: e2d0a...69d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #47 Skrevet 30. januar 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her ble det, som sagt, skrevet på tavlen. Helt tilfeldig atvi så det. Detvar ingen info om hva vinteraktivitetsdag egentlig innebar. Skulle de ut av huset? Være i barnehagen? Måtte de ha med nor utstyr? Det sto kun at at barna måtte være i bhg. før 8.30. Som vanlig ingen som visste noe. Vi sørget for at barnet hadde ekstra stor matpakke og ekstra varme klær. Matpakken kunnevi ha spart oss. Den kom urørt hjem, da barna hadde fått fiskepinner i lompe. Anonymkode: 7b088...671 Når det er barnehage det er snakk om, så trenger i hvert fall ikke alle barn ski Anonymkode: 6345d...261
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #48 Skrevet 30. januar 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her ble det, som sagt, skrevet på tavlen. Helt tilfeldig atvi så det. Detvar ingen info om hva vinteraktivitetsdag egentlig innebar. Skulle de ut av huset? Være i barnehagen? Måtte de ha med nor utstyr? Det sto kun at at barna måtte være i bhg. før 8.30. Som vanlig ingen som visste noe. Vi sørget for at barnet hadde ekstra stor matpakke og ekstra varme klær. Matpakken kunnevi ha spart oss. Den kom urørt hjem, da barna hadde fått fiskepinner i lompe. Anonymkode: 7b088...671 Hvorfor spurte dere ikke de ansatte når dere så det sto på tavlen mens dere var i barnehagen?? Anonymkode: 6345d...261
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #49 Skrevet 30. januar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Altså - alle unger har vel ski og uteleker? Vi bor i vinterlandet Norge! Ski, sykler etc er en "menneskerett" her til lands. F eks får flyktninger tilskudd for å skaffe dette. Anonymkode: 9c4d9...27b Det er mulig du mener det er en menneskerett. Men, det hjelper desverre ikke de som ikke har råd. I klassen til mellomste er det to stk som ikke har råd til slikt. Anonymkode: 0db73...ed3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå