Gå til innhold

Pengestøtte til ung gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er ung, men ikke mindre enn at du er myndig og voksen ;) Da forventes det jo også at du tar ansvar som en voksen - ergo finnes det ikke spesielle støtter for "unge mødre over 18". Du må dra til nav og få hjelp der. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener det er helt greit å sette barn til verden og så la nav ordne resten? Ikke rart velferdsstaten går rett vest....

Anonymkode: 0ae7d...c38

Ikke rart at verden går rett vest når du leser det du ønsker ut av svaret mitt. 

Anonymkode: 9b945...c40

Skrevet
28 minutter siden, Miljøterrorpeuten skrev:

Du er ung, men ikke mindre enn at du er myndig og voksen ;) Da forventes det jo også at du tar ansvar som en voksen - ergo finnes det ikke spesielle støtter for "unge mødre over 18". Du må dra til nav og få hjelp der. 

Ansvar.

Nav. 

Anonymkode: 9f9e3...bb8

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ansvar.

Nav. 

Anonymkode: 9f9e3...bb8

Nei, jeg skrev ikke at ansvar = nav ;) Jeg skrev at det forventes at voksne tar ansvar derfor finnes det ikke egne ordninger for unge gravide over 18 år ;) I neste setning skrev jeg at hun må dra til nav, fordi det kan se ut som om hun ikke klarer det økonomiske ansvaret selv, og da må man dra dit.... 

Endret av Miljøterrorpeuten
Skrevet

Hvor mye pleier du å tjene i måneden i deltidsjobben din da? Dere overlever tydeligvis nå selv om dere har det trangt, da kommer dere til å overleve etter fødselen også.

Engangsstønaden ble vel økt igjen i år, den er ganske høy. Fordel den utover så mange måneder som mulig, ikke bruk mer hver måned enn du vanligvis får i deltidsjobben din. Sjekket nå og den er jo på 63.000 kr, da bør den holde ihvertfall i 6 mnd om du bruker 10.000 i mnd.

Du er ung, og du får et barn uten at det er planlagt. Sånt skjer, da må man gjøre det beste ut av det. Dvs at du ikke kan kjøpe vogn til 15.000 osv. Du sjekker bruktmarkedet, ønsker deg klær og utstyr fra besteforeldre osv. Når du og mannen har bursdag neste gang ønsker dere dere utstyr til barnet, minimer deres egne utgifter maksimalt. Det er ikke så mye man trenger egentlig.

Så må du gå tilbake til deltidsjobben din så fort det er mulig etter fødselen, om far er student har han kanskje litt fleksibilitet, så du kan jobbe litt når han er hjemme med barnet.

Jeg tror han vil få økt støtten sin fra lånekassen også, siden han nå skal forsørge et barn. Det må han sjekke opp, men jeg mener det er noe forsørgertillegg derfra også.

Så vil dere jo få 1000 kr i barnetrygd

Anonymkode: 61f2e...995

Skrevet

Samboeren din bør ta et opphold i studiet og få seg en fulltidsjobb slik at han kan forsørge dere til barnet er 1 år og kan begynne i barnehage. Da kan du begynne å jobbe fulltid og samboeren din fortsette utdannelsen. 

Anonymkode: ab935...e4a

Skrevet

Kjøp inn rimelig utstyr på finn. Få deg jobb så raskt som mulig, slik at mannen  kan ta petmisjonen, da han har oppspart størst økonomiske rettigheter. Jeg ville anbefale deg å starte så raskt som mulig på studier ved siden av jobb, slik at du får mulighet til inntjening til forsørgelse av barnet. 3-5 år full tid, men ved jobb ved siden av ville jeg planlagt halvtids studier. Da er du ferdig om 6-10 år og du er fortsatt under 30 år. 

Søk studier og jobb. Snakk med lånekassa og NAV. Få mannen til å bli hjemme med barnet de første mnd. Mitt barn startet i bhg når hun var 8mnd og alt gikk fint. Hun er 11 nå.

Gratulerer så masse. Dette går bra, men du må gjøre en stor innsats de neste årene. Det klarer du. Du akal bli mamma og da må man bli voksen og ta rette valg ut over egne ønsker.

Anonymkode: c08ee...44a

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Angående studier så er nok reglene forandret, for jeg mener å huske at du må ha studert en tid før man går ut i permisjon.. Sikkert fordi at man IKKE skal misbruke systemet, slik at de som faktisk er studenter og gravide for støtte de har behov for.

I dette tilfellet så er det rette å bruke sosialtjenesten. Eventuelt foreldre eller å tenke andre løsninger vedrørende graviditeten.

Anonymkode: 82a01...c20

For å ha rett på foreldrestipend må man ha et fullført semester bak seg som fulltidsstudent.

Anonymkode: 74cc1...706

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...