Gå til innhold

Pengestøtte til ung gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ringevikar som eneste jobb for tiden, og dette blir ikke nok til å forsørge den som kommer. Jeg er 19 år og gravid. Har søkt andre jobber nå i over 1/2 år (blandt annet gjennom nav), og har bare fått avslag på avslag. I tillegg så har jeg slitt en del med «morgenkvalme» og lavt blodtrykk, som har gått utover de få vaktene jeg har på jobb. Finnes det noe økonomisk støtte jeg kan søke? (Utenom engangstønad når barnet kommer)

Samboer er student, og sånn jeg har forstått det, så kan jeg dermed ikke søke bostøtte.

-Gravid 19’åring med dårlig økonomi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ikke egne stønader til unge mødre. Du kan søke om sosialstønad. Men er det så lurt å bringe en baby til verden når man ikke kan forsørge den?

Anonymkode: 3c5a5...9b8

Skrevet

Når har du termin? Det jeg gjorde for 10 år siden da jeg var gravid med første, var at jeg søkte meg inn på høyskolen på ett studie jeg visste jeg ville få plass på. Også søkte jeg om permisjon pga fødsel og fikk da rett fødselsstipend( eller hva det nå heter) Vet ikke om dette er noe du kan gjøre? Kan være reglene er endret. Jeg var ferdig på vgs juni 2007, hadde termin i juli 2007 og fikk plass på høyskolen med oppstart august 2007 og søkte da om 1 års permisjon med stipend.

Hvis ikke det går så vil jeg nok tro at sosialstønad er det eneste du har rett på. 

Anonymkode: 76ebb...404

Skrevet

Fatter ikke hvordan man kan sette barn til verden, som man ikke kan ta vare på økonomisk. 

Anonymkode: 972d5...ef8

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fatter ikke hvordan man kan sette barn til verden, som man ikke kan ta vare på økonomisk. 

Er ikke sikkert det var planlagt vet du. Er ikke bare-bare å ta abort heller.

Anonymkode: 4c75f...b0a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke sikkert det var planlagt vet du. Er ikke bare-bare å ta abort heller.

Anonymkode: 4c75f...b0a

Nei, men det er ikke bare-bare å få barn heller. Dessuten finnes det alternativ.  Hvis ikke man kan ta seg av barn bør man ikke få dem. Det er leit og det er tøft men har man sex må man ta ansvar. Det er ikke en dukke man gir liv til, det er et menneske man har ansvar for.

Anonymkode: ddfbb...51c

Skrevet

Det finnes lite støtte for dette. Litt fordi det fort kan føre til fattighetsfella..

Hvis du ikke får jobb, burde du kanskje snakke med foreldrene dine?

Anonymkode: 94d7c...f54

Skrevet

Hvor langt er du på vei da?

Du burde jo komme deg i utdanning så fort som mulig så du får støtte fra lånekassen.

Anonymkode: 61f2e...995

Skrevet

Hvordan forsørget du deg før du ble gravid? 

Hvordan hadde du tnkt å forsørge deg hvis du ikke hadde blitt gravid?

Det kan hende det mest fornuftige er at du begynner å jobbe fulltid 6 uker etter fødsel og faren tar foreldreperm. Han har kanskje bedre rettigheter enn deg. Ellers kan du få støtte fra lånekassa hvis du kommer inn på studie som du tar permisjon fra.

Anonymkode: 943db...91c

Skrevet
9 timer siden, Malin1998 skrev:

Jeg har ringevikar som eneste jobb for tiden, og dette blir ikke nok til å forsørge den som kommer. Jeg er 19 år og gravid. Har søkt andre jobber nå i over 1/2 år (blandt annet gjennom nav), og har bare fått avslag på avslag. I tillegg så har jeg slitt en del med «morgenkvalme» og lavt blodtrykk, som har gått utover de få vaktene jeg har på jobb. Finnes det noe økonomisk støtte jeg kan søke? (Utenom engangstønad når barnet kommer)

Samboer er student, og sånn jeg har forstått det, så kan jeg dermed ikke søke bostøtte.

-Gravid 19’åring med dårlig økonomi

Kjære deg. Dette forumet er noe av det verste stedet å spørre om noe på. Du får sjelden svar på det du lurer på, men masse bitching fra bittre sure utslitte mødre. Ikke ta det til deg! Jeg vet ikke om det finnes noe hjelp og støtte til unge mødre. Ville bare gratulere deg med kommende baby og minne deg på at det er mange møkkadamer her inne som liker å sparke de som ligger nede fordi livene deres suger så jævlig at de må ta det ut på andre.

Lykke til ❤

Anonymkode: 9b945...c40

Skrevet

Angående studier så er nok reglene forandret, for jeg mener å huske at du må ha studert en tid før man går ut i permisjon.. Sikkert fordi at man IKKE skal misbruke systemet, slik at de som faktisk er studenter og gravide for støtte de har behov for.

I dette tilfellet så er det rette å bruke sosialtjenesten. Eventuelt foreldre eller å tenke andre løsninger vedrørende graviditeten.

Anonymkode: 82a01...c20

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære deg. Dette forumet er noe av det verste stedet å spørre om noe på. Du får sjelden svar på det du lurer på, men masse bitching fra bittre sure utslitte mødre. Ikke ta det til deg! Jeg vet ikke om det finnes noe hjelp og støtte til unge mødre. Ville bare gratulere deg med kommende baby og minne deg på at det er mange møkkadamer her inne som liker å sparke de som ligger nede fordi livene deres suger så jævlig at de må ta det ut på andre.

Lykke til ❤

Så du mener det er helt greit å sette barn til verden og så la nav ordne resten? Ikke rart velferdsstaten går rett vest....

Anonymkode: 0ae7d...c38

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til ❤

Haha, takk for advarsel❤️

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til ❤

Det er ikke bare kosemose i denne situasjonen.  Og ikke alt løser seg med luft og kjærlighet.  Det handler faktisk ikke om bitre megger,  men om at det er et stort ansvar å få barn, det er ikke noe du leker med rosa briller på. Du har et ansvar og skal forsørge et annet menneske.  Det er din plikt, og det hjelper ikke om du er ung.

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til ❤

Eller kanskje får man rett og slett en realitetsorientering som ingen andre våger å gi? Og den kan det være helt greitt å ta med seg videre. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke bare kosemose i denne situasjonen.  Og ikke alt løser seg med luft og kjærlighet.  Det handler faktisk ikke om bitre megger,  men om at det er et stort ansvar å få barn, det er ikke noe du leker med rosa briller på. Du har et ansvar og skal forsørge et annet menneske.  Det er din plikt, og det hjelper ikke om du er ung.

Det å være ung har ingenting å si i denne sammenhengen. Jeg var ung mor, og fikk barn når jeg akkurat var fylt 20. Man kan være veldig voksen for alderen selv om man bare er 20. Vil påstå at det å ha unge foreldre bare er ett pluss jeg😊 Studiene tok jeg når hun var gammel nok til å gå i barnehagen. 

Lykke til Malin, og gratulerer❤️

Anonymkode: 000af...15b

Skrevet

Hva var planen før du ble gravid da? Ingen støtteordninger for de som har dårlig økonomi, men likevel velger å få barn (uansett alder) så da et det som flere nevner sosialstønad som er muligheten. Ikke veldig lukrativt, men du overlever. 

Anonymkode: 20c01...392

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det å være ung har ingenting å si i denne sammenhengen. Jeg var ung mor, og fikk barn når jeg akkurat var fylt 20. Man kan være veldig voksen for alderen selv om man bare er 20. Vil påstå at det å ha unge foreldre bare er ett pluss jeg😊 Studiene tok jeg når hun var gammel nok til å gå i barnehagen. 

Men da hadde kanskje du en plan for økonomien din? Tror ikke folk er kritiske fordi hun er ung, men fordi hun er gravid og ikke har det økonomiske på plass. En ganske stor del av å være en god forelder, uansett alder, er å kunne ivareta barna med det de trenger. Kjærlighet er ikke nok...

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette handler ikke om alder, men om evne til å kunne forsørge seg selv og barnet som blir satt til verden. Og det bør det være en klar plan for, og planen bør ikke være å finne ut hvor mye penger man kan trekke ut av staten. 

Skrevet

Engangsstønad og fortsette å søke jobb og håpe du får en med oppstart 6 uker etter fødsel. 

Anonymkode: 9f9e3...bb8

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har mye å si at hun er ung. Hun har ikke rukket å etablere seg eller legge en plan, hun har ikke økonomi og hun har ikke erfaring. I tillegg spør hun spesifikt om hva hun kan forvente av penger pga alder... Hallo? 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kort fortalt. Gikk på p-piller, tok de hver dag til riktig tid. De funket i 3 år, men plutselig helt ut av det blå, så vart jeg gravid. Er nå 5 mnd på veg, og var 3 mnd på veg når jeg fant det ut. Da var det ingen andre muligheter enn å gjennomføre. Så ikke kom her og fortell meg at det jeg gjør er feil når det var den eneste muligheten😉 Det jeg derimot gjør er å gjøre det beste ut av en litt vanskelig situasjon, ikke umulig, kanskje bare litt annerledes enn du ville gjort det.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da hadde kanskje du en plan for økonomien din? Tror ikke folk er kritiske fordi hun er ung, men fordi hun er gravid og ikke har det økonomiske på plass. En ganske stor del av å være en god forelder, uansett alder, er å kunne ivareta barna med det de trenger. Kjærlighet er ikke nok...

I starten hadde jeg ikke det nei, men barnefar (min samboer) hadde bedre økonomi enn meg, så jeg støttet meg til han frem til jeg fikk orden på min egen økonomi😊

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har mye å si at hun er ung. Hun har ikke rukket å etablere seg eller legge en plan, hun har ikke økonomi og hun har ikke erfaring. I tillegg spør hun spesifikt om hva hun kan forvente av penger pga alder... Hallo? 

Forstod det mer som om at hun lurte på om det var noe støtte for unge mødre. Et genuint spørsmål fordi hun lurte på det.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I starten hadde jeg ikke det nei, men barnefar (min samboer) hadde bedre økonomi enn meg, så jeg støttet meg til han frem til jeg fikk orden på min egen økonomi😊

Jo, men da hadde du jo en plan for hvordan barnet skulle forsørges. Du hadde en samboer som stilte opp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...