Gå til innhold

Er nok en økonomisk egoist...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mann med høy utdanning innen et yrke som er givende, men gir perioder med arbeidsledighet og ellers middels lønn. Nå har han vært ledig et par år snart. 

Det innebærer noen ulemper. Jeg må holde meg i en trygg jobb og ikke ta noen sjanser på den fronten. Det er kjipt å ha det så pass utrygt. Det kan gå på selvtilliten hans løs. Jeg blir gæren av at han er så mye hjemme. Og vi må spare litt der vi kan. 

Men utover det - det er våre penger. Jeg deler gladelig. Og det er da ikke så viktig hvem som kommer hjem med mest. Bare vi bidrar. Han er forøvrig hussnekker og hjemmehjelp (inklusive økonomisjef) hos oss i tiden han ikke bruker på å søke jobber, slik at arbeidsfordelingen i huset blir jevn. 

Jeg deler ikke tankegangen din. 

Anonymkode: 9e520...2e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Det er jo ca 100 000 under det som er en helt normal snittlønn i Norge. Så at han har en lav lønn er jo ikke noe å diskutere.

Anonymkode: ed511...88c

Han har ganske vanlig lønn. Du som har så god peiling vet jo at gjennomsnittslønn ikke er en så god sammenligning. Folk som har millionlønn trekker jo gjennomsnittet ganske mye opp. Medianlønn blir mer presist.

Anonymkode: 22534...86e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har ganske vanlig lønn. Du som har så god peiling vet jo at gjennomsnittslønn ikke er en så god sammenligning. Folk som har millionlønn trekker jo gjennomsnittet ganske mye opp. Medianlønn blir mer presist.

Medianlønnen er tilsvarende gjennomsnittet. Ikke at jeg er enig med hi. 450 000 er en ganske vanlig lønn blant "folk flest".

Anonymkode: 1bf40...228

Skrevet

Jeg tjener ca 12 000,- mer enn mannen for tiden, men jeg har faktisk aldri tenkt som deg..Jeg vet at dette er noe han tenker mye på, og det vil endre seg til slutt, men jeg har aldri vært sint eller irritert på mannen fordi han tjener mindre enn meg. Vi er to, i et ekteskap, og jeg tenker ikke mine og dine penger, alle pengene er våre penger.

Anonymkode: 1de7c...ae2

Skrevet

Om så han hadde tjent mer/likt som deg, så betyr det ikke nødvendigvis at han hadde stått for budsjett, planlegging og organisering av økonomien deres uansett. Det kan fortsatt være du måtte gjort de kjedelige tingene. 

Han har faktisk en helt normal lønn, jeg blir dårlig av å lese at du vil han skal tjene mer så du kan "svi av 5000,-" på ett eller annet hvasomhelst.

Hvis du føler at du sløser bort penger på han så antar jeg nesten det er forholdet deres det er noe galt med. De færreste tjener jo likt... 

Anonymkode: fa590...f6f

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, medianlønnen for men i NO i 2016 var ca 510 000 og snittlønnen var 579 000. Så ja, jeg har sett begge to, og vet tallene. Så han ligger godt under uansett hva man velger å se det opp mot. 450 000 er en dårlig lønn uansett hvordan man vrir og vrenger på det..,,

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet nøyaktig hva jeg sitter igjen med, og jeg vet også at jeg uten problem kan sitte igjen med huset alene. Hadde vi flyttet fra hverandre hadde det vært han som hadde fått økonomiske problemer, ikke meg.

Hehe, det var nok ikke økonomien hun mente. Skremmende at du tenkte penger med en gang.

Jeg lever med en mann, som er som deg. Og det er ikke hyggelig! Alt måles i penger, og det er alltid mas om økonomien, selv om vi ikke mangler noe. Jeg betaler inn mindre, fordi jeg har mindre. Han betaler inn mer, fordi han tjener mer. 

Og nå sier jeg det samme til deg, som jeg har sagt til mannen: Tror du det hjelper å gi dårlig samvittighet over hans bidrag? Tryller det frem mer penger? Er jag etter status og materielle goder viktigere enn familie, samhold og å bidra etter evne? Jekk deg ned! Du taper denne kampen.  

Anonymkode: bf1da...c00

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Medianlønnen er tilsvarende gjennomsnittet. Ikke at jeg er enig med hi. 450 000 er en ganske vanlig lønn blant "folk flest".

Medianlønnen er visst ca 50.000 mindre enn gjennomsnittslønnen. Ikke så veldig stor forskjell, men da tjener altså HIs mann rundt 50.000 mindre enn medianlønnen (uten medregnet bonuser). Hi synes likevel at lønnen til hennes mann er lav. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, medianlønnen for men i NO i 2016 var ca 510 000 og snittlønnen var 579 000. Så ja, jeg har sett begge to, og vet tallene. Så han ligger godt under uansett hva man velger å se det opp mot. 450 000 er en dårlig lønn uansett hvordan man vrir og vrenger på det..,,

Du burde funnet deg en mann med et annet yrke, hvor du vet at man tjener mer.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fant litt lavere tall enn deg: https://www.nettavisen.no/na24/dette-er-den-nye-norske-lnnen/3423308467.html

(ikke at det egentlig har så mye betydning for problemstillingen)

Skrevet

Regner med dere har tatt opp lån og har utgifter etter begges inntekt sammenlagt? Da blir det jo sånn at den alm tjener mest betaler mest. Visste du ikke det da dere inngikk disse avtalene?

Anonymkode: 9db59...840

Skrevet

Mannen min tjener en del mer enn meg.

Jeg tjener 410.000 i året og han drøye 500.000 i året. Men her er det jeg som er "finansminister". Jeg styrer felleskontoene, jeg betaler regninger, jeg går gjennom selvangivelser, jeg setter opp spareavtaler osv.

Så det er ikke noen automatikk i at den som tjener mest tar ansvaret for økonomien i familien altså. Det har vel også med interesse og ansvarsfølelse å gjøre. Jeg liker å ha kontroll, derfor tar jeg kontrollen. Mannen har ikke interessen og er litt mer sånn "Det ordner seg sikkert" type, mens jeg liker å vite at alt er på stell. Derfor blir det sånn.

Anonymkode: 908b7...200

Skrevet

Selv om han tjener under median og snitt, så er ikke 450 000,- + bonus lav lønn. Lavere enn snitt er ikke det samme som lav. Hadde han hatt minstesats AAP på under 200 000,-. så hadde jeg skjønt frustrasjonen din. 

Anonymkode: 74365...fc8

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet søren meg ikke gva dårlig lønn er

Anonymkode: 635c2...e39

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet søren meg ikke gva dårlig lønn er

Jo, det vet jeg godt. Det er nettop det som er en stor del av jobben min. Altså lønn og HR.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, det vet jeg godt. Det er nettop det som er en stor del av jobben min. Altså lønn og HR.

Du skjønte ikke kommentaren min tydeligvis....

Skrevet

Skummelt at du jobber med HR.

Skrevet

Jeg tjener også mest hos oss. Har aldri noensinne tenkt over det. Vi er et team, det er våre penger, ikke mine. Forstår virkelig ikke hva som er problemet ditt...

Anonymkode: 887fc...8f3

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønte ikke kommentaren min tydeligvis....

Joda, den var ikke så vanskelig å forstå. Og det var vel en måte å fortelle deg at jeg syns det var en sutrete kommentar. Eller bitter, det ordet passer kanskje bedre....

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skummelt at du jobber med HR.

Hvorfor er det skummelt?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, den var ikke så vanskelig å forstå. Og det var vel en måte å fortelle deg at jeg syns det var en sutrete kommentar. Eller bitter, det ordet passer kanskje bedre....

Du synes jeg hadde en sutrete kommentar og er bitter:legrine:Wow, priceless. Kanskje du burde se deg selv i speilet

Skrevet

Du synes jeg hadde en sutrete kommentar og er bitter:legrine:Wow, priceless. Kanskje du burde se deg selv i speilet

Hei, jeg sa allerede i første innlegg at jeg er egoistisk, tenker på meg selv, og at akkurat nå følte jeg for å blåse ut. Jeg gjør vel ikke noe annet enn å følge opp på akkurat det. Så jeg trenger vel ikke å granske meg selv dypere for å se hva jeg driver på med? 😘

Skrevet

Hvis du er lei av at du betaler mest så får du ta ansvar for å redusere levestandarden slik at den er på et nivå der alt blir 50/50. Jeg og min mann tjener mindre enn din mann, og vi har det helt greit økonomisk. Men vi bor i en ganske liten leilighet, og brukte noen år på få råd til bil. Når det gjelder uforutsette utgifter så må buffersparing inn i budsjettet deres, da slipper du å få den byrden.

Når det gjelder å ordne forsikring og andre praktiske økonomiske ting så får du involvere mannen, sett dere inn i ting sammen. Eller delegere andre ting til han - jeg sørger for å undersøke pensjon, forsikringer, fond osv, du tar deg av X uten min innblanding.

Eller kort sagt enten må du ta tak i det du er misfornøyd med og finne løsninger, eller så er det bortkastet energi å bare klage.

Anonymkode: 78b15...8fb

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det skummelt?

Fordi du jobber med mennesker og har dårlige grunnleggende holdninger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...