Gå til innhold

Er nok en økonomisk egoist...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller bare en egoist generelt...

Jeg tjener en god del mer enn mannen, og jeg kjenner at jeg er så dritt lei av at han ikke bidrar mer. Vi har ikke delvis felles økonomi, med felles regningskonto, felles huslån osv. Og vi setter penger over dit slik at vi sitter igjen med ca det samme, jeg har noe mer igjen en han. Men det skiller ca 8000,- på hva vi betaler inn til fellesskapet hver mnd. Jeg betaler inn da ca 8000 mer enn han.

Og jeg er så dritt lei. Inni meg så kjenner jeg at jeg har lyst til å brøle; Se til helvete å få deg en ordentlig jobb, og skaff deg en jobb hvor du tjener greit med penger. Jeg gjør jo ikke det, jeg vet jeg er urimelig. Han har en heltidsjobb, innenfor et felt hvor mange faktisk misunner han. Det er bare det at jeg syns jobben betaler så latterlig dårlig...

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, jeg er bare så utrolig lei av å måtte tenke på penger, og være den som ordner opp hver eneste gang det skjer noe uforutsett. Det er ikke det at han er uforsiktig med penger eller noe, det er bare det at det er et godt stykke mellom hva vi tjener, og jeg er lei. Jeg har vel rett og slett lyst til å bruke mere av mine penger på meg og ikke se alt jeg tjener fyke inn på felleskontoen den dagen jeg får lønn.

Dette var dagens egoistiske blæh fra meg, og jeg regner med å få pepper for dette. Måtte bare få ut at jeg er så fantastisk drittlei av å være hovedforsørger, og å fikse opp i alt....

Anonymkode: ed511...88c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får kvitte deg med ham og se hvor mye du sitter igjen med da...

Anonymkode: d320b...79e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du får kvitte deg med ham og se hvor mye du sitter igjen med da...

Jeg vet nøyaktig hva jeg sitter igjen med, og jeg vet også at jeg uten problem kan sitte igjen med huset alene. Hadde vi flyttet fra hverandre hadde det vært han som hadde fått økonomiske problemer, ikke meg.

Skrevet

Ja du er egoistisk. 

Anonymkode: 926c8...56e

Skrevet

Det er litt ille ass 

Anonymkode: b5327...219

Skrevet

Men hvorfor har dere valgt en livsstil som maxer budjsettene da?

Hvorfor velger dere ikke billigere bil, mindre bolig osv så dere får litt mer penger igjen til å sløse?

Anonymkode: 908b7...200

Skrevet

Jeg synes du er litt egoistisk ja. Hvor mye tjener han da?

Anonymkode: 635c2...e39

Skrevet

Kan mannen din få seg en annen jobb, og er det interessant for ham? Hva jobber han egentlig med.

Du visste vel at han hadde en lavt betalt jobb tidligere, og dette er jo slik mange kvinner har det, bare at svært mange jobber deltid. Da tenker jeg på at mannen er hovedforsørgeren i familien.

Skrevet

Ja, deg er det sikkert stas å være sammen med.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet nøyaktig hva jeg sitter igjen med, og jeg vet også at jeg uten problem kan sitte igjen med huset alene. Hadde vi flyttet fra hverandre hadde det vært han som hadde fått økonomiske problemer, ikke meg.

Jaja, du får flytte da...?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor har dere valgt en livsstil som maxer budjsettene da?

Hvorfor velger dere ikke billigere bil, mindre bolig osv så dere får litt mer penger igjen til å sløse?

Anonymkode: 908b7...200

Men vi har ikke akkurat valgt de dyreste alternativene. Vi har ca 3 mill i lån på hus og hytte. Ja, jeg kjører rundt i en relativt ny Passat, men det er jo heller ikke en hysterisk dyr bil...Jeg sier ikke at vi har dårlig råd, jeg sier at jeg skulle ønske vi tjente mer likt. Og at jeg er dritt lei av at det er så ulikt fordelt. Og at jeg er drittlei av å være den som er økonomiansvarlig. Det er jeg som fikser med pensjonssparing, fond osv. Han betaler jo noe inn på det, men jeg er lei av å alltid måtte ta ansvar, og bidra mest...

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men vi har ikke akkurat valgt de dyreste alternativene. Vi har ca 3 mill i lån på hus og hytte. Ja, jeg kjører rundt i en relativt ny Passat, men det er jo heller ikke en hysterisk dyr bil...Jeg sier ikke at vi har dårlig råd, jeg sier at jeg skulle ønske vi tjente mer likt. Og at jeg er dritt lei av at det er så ulikt fordelt. Og at jeg er drittlei av å være den som er økonomiansvarlig. Det er jeg som fikser med pensjonssparing, fond osv. Han betaler jo noe inn på det, men jeg er lei av å alltid måtte ta ansvar, og bidra mest...

, Men er det ingen fordeler ved å ha en mann som ikke har en typisk karrierejobb. Hos oss er et motsatt, mannen tjener mest og drar hjemmefra hver dag klokka 06 og er hjemme klokka 17. Jeg leverer og henter og tar meg av logistikken i forhold til ungene.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du er litt egoistisk ja. Hvor mye tjener han da?

Han tjener ca 450 000 + noe bonusgreier innimellom. Så det er jo noe, det er jo ikke som han ikke bidrar, jeg vet jo det.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han tjener ca 450 000 + noe bonusgreier innimellom. Så det er jo noe, det er jo ikke som han ikke bidrar, jeg vet jo det.

Du er jo helt koko.

Anonymkode: ed8fa...fb2

Skrevet

Slutt å se det som dine og hans penger. Det er deres.

Skrevet
Akkurat nå, Nyttårs barn skrev:

, Men er det ingen fordeler ved å ha en mann som ikke har en typisk karrierejobb. Hos oss er et motsatt, mannen tjener mest og drar hjemmefra hver dag klokka 06 og er hjemme klokka 17. Jeg leverer og henter og tar meg av logistikken i forhold til ungene.

Joda, vi bidrar akkurat like mye begge to med henting/ levering osv. Så han stiller opp like mye som meg på hjemmebane. Vi er nok mye mer likestilt enn mange andre på dette.

Og jeg har ingen planer om å gå fra han som andre lurer på her. Vi har det egentlig bra sammen, og han er en super pappa. Jeg er nok egentlig mest drittlei av å være den som alltid skal ha oversikten, mer enn det går på penger. Eller, det går på penger, for jeg har mistet min valgfrihet på hva jeg vil gjøre, når jeg må ta så mye av det økonomiske ansvaret....

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo helt koko.

Hvorfor? Det er jo ca 100 000 under det som er en helt normal snittlønn i Norge. Så at han har en lav lønn er jo ikke noe å diskutere.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Joda, vi bidrar akkurat like mye begge to med henting/ levering osv. Så han stiller opp like mye som meg på hjemmebane. Vi er nok mye mer likestilt enn mange andre på dette.

Og jeg har ingen planer om å gå fra han som andre lurer på her. Vi har det egentlig bra sammen, og han er en super pappa. Jeg er nok egentlig mest drittlei av å være den som alltid skal ha oversikten, mer enn det går på penger. Eller, det går på penger, for jeg har mistet min valgfrihet på hva jeg vil gjøre, når jeg må ta så mye av det økonomiske ansvaret....

Ja jeg skjønner på en måte det. Kanskje du kan snakke med mannen om dette, at du føler på mye ansvar og at det kan hende du også ønsker å ta andre prioriteringer en dag.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Det er jo ca 100 000 under det som er en helt normal snittlønn i Norge. Så at han har en lav lønn er jo ikke noe å diskutere.

Fordi du syter og klager over noe som ikke er et problem. Synes du at du jobber for mye? Hater du jobben din? Har du ikke råd til å shoppe villmann hver dag? 

Stakkars deg altså..

Skrevet

Men det er jo ikkje slik at du må ta alt ansvaret rundt økonomien fordi du tener mest. Det å orientere seg rungd fond, forsikringar, pensjonssparing osv kan jo i prinsippet gjerast av kven som helst av dykk, helst begge.

Er det lønna hans som irriterar deg, eller er det manglande initiativ rundt kjedelige voksengreier?

Skrevet

Hva jobber han med? Jobber han fulltid? Trives han? 

450.000 pluss bonus er jo en ganske normal lønn. Du må jo se ting på en annen måte. Det er jo ikke kun penger som er viktig i et forhold. 

Hva har det å si at du tjener mest? Hvem bryr seg egentlig. Slutt å se på det som hans og dine penger, se på som en samlet sum inn i måneden som er deres. 

Høyere lønn fører ofte med seg andre ting, som ugunstig arbeidstid , mye ansvar , tilgjengelighet etc for å ta noen eksempeler.  Har han utdanning som tilsier at han kunne tjent mer? Hvis ikke må han jo evn skaffe seg det først , det krever fri til studier og ikke minst penger. 

Hvorfor er du så drittlei egentlig , er det noe mer bak ? 

Anonymkode: f2b37...c7f

Skrevet

Har det vel ganske likt som deg. Mannen tjener rundt 440.000 og jeg ca 1,2-1,3 mill. Det er et stort sprik mellom våre inntekter, men jeg tenker lite på det. Han bidrar med det han kan, også er jeg takknemlig for at jeg har såpass høy inntekt slik at familien generelt får et godt liv. Tenker ikke på det som «mine og dine penger». Han bidrar mye mer på hjemmefronten med henting/levering, stell av unger, middag osv når jeg er sliten etter en tøff dag på jobb. Han tar alle sykt barn dagene, uten han kunne jeg aldri fått jobbet i denne drømmejobben og gjort karriere. Hadde aldri klart meg uten han. Så prøv å ikke tenk så mye kroner og øre, tenk på hvor godt det nyter familien deres generelt at en tjener godt. Hvordan ville du følt det hvis det var motsatt? At mannen irriterte seg over deg og din lønn? Det er ikke alle som har mulighet til å tjene mere penger enn de gjør. 

Anonymkode: f3096...1af

Skrevet
5 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Men det er jo ikkje slik at du må ta alt ansvaret rundt økonomien fordi du tener mest. Det å orientere seg rungd fond, forsikringar, pensjonssparing osv kan jo i prinsippet gjerast av kven som helst av dykk, helst begge.

Er det lønna hans som irriterar deg, eller er det manglande initiativ rundt kjedelige voksengreier?

Jeg tror det er begge deler 😏

Akkurat nå er det nok at vi har fått et par uforutsette utgifter, som det var en forventning om at jeg skulle fikse. For det er jo alltid det jeg gjør.

Og jeg kjenner nok litt på at jeg må ta litt for mye ansvar økonomisk sånn generelt. Jeg syns ikke det er dritmorsomt å kontrollere alt fra skattekort og selvangivelser, til beste avkastning på div fond og mest fornuftig forsikring. Det er vel egentlig slik at jeg tenker; «pokker, kunne du ikke bare tjent noe mer, så hadde vi ikke trengt å bruke tid på dette overhode»

Og ja, jeg skulle ønske st jeg kunne blåst av f.eks 5000,- kr på ting, uten å måtte tenke på om dette er fornuftig da....

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå ble jeg litt overgitt, for jeg hadde regnet med at var snakk om lavtlønn. Men det er jo en helt normal lønn, så ja du er veldig egoistisk

Skrevet

Mannen din har en helt ok lønn. Han jobber 100%. Jeg syns du er urimelig. 

Jeg har 7000 mer utbetalt enn mannen. Sånn er det...

Anonymkode: 1bf40...228

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...