Gå til innhold

Hva forventer dere at barna gjør selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine to barn er 9 og 11 år og de holder rommet sitt ryddig og rydder opp etter seg med hva enn de har drevet med. De setter sin egen tallerken i oppvaskmaskinen etter mat. De pakker som regel sin egen gymbag. Ellers lager jeg alle måltider hjemme og lager matpakker. Mamma lagde matpakker til broren min og meg til vi gikk ut av videregående. Vi er ikke bortskjemte av den grunn. Jeg ønsker å gjøre det samme for mine barn. Passe på at de får med sunn mat pg legge litt kjærlighet i matpakkene. Husker mamma kunne skrive lapper med «ha en fin dag» eller «stolt av deg» etc på mellomleggspapiret selv på videregående. Syns det var veldig koselig. 

Vi har vaskehjelp så de slipper å vaske eller bytte sengetøy. Men de går ut med søpla når jeg spør, går tur med hunden, støvsuger etc ved behov. Ingenting fast. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

7 og 10

Lage matpakke, sørge for ekstra matpakke de dagene det er behov for det, gymtøy/svømmetøy osv må de ordne selv. Rydde rommet når det er rotete, støvsuge ved behov. Gå ut med søpla, dekke bord, rydde av etter middagen, inn-ut av oppvaskmaskinen, være med på helgevasken, rydde opp etter seg i gangen og etter de har lekt med lego, spill etc. 10åringen lager middag en dag i uken - han bestemmer selv, ikke noe posemat. 

Skrevet

Jeg lærer de verdien av å gå på jobb hver dag og bidra som yrkesutøver og skattebetaler selv om det ikke alltid frister når alarmen  ringer 06.45. De må rydde rommet hver lørdag før de får lørdagsgodt og xtra før vaskehjelpen kommer hver 14. dag. Sette tallerken etc inn i maskin etter middag. De er 5 og 6 år. Her støvesuges huset en gang i uka og gulvenes vaskes - vel hver 14. dag. 

Anonymkode: 7d084...5f5

Skrevet

Vi har ei på 5 år, 6 til høsten som kler på seg selv om morran med klær jeg har lagt frem eller hun velger selv så lenge de passer i bhg, hun tar tallerkenen og glasset sitt til benken, rydder rommet sitt, vasker seg og kler av seg selv. (Jeg vasker håret når hun dusjer, men resten gjør hun selv) Jeg legger klærne fint til dagen etterpå eller henter nye om de er 1-2 dager gamle. :) hun er storfornøyd med det. Spør hun får hun hjelpe til å støvsuge, rydde og vaske karmer og overflater, men ikke alltid hun spør 😊

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke støv på hjernen, men jeg liker å ha det rent og pent og ryddig. Jeg selv støvsuger resten av huset hver dag og kanskje to ganger om dagen også, og jeg drar over vader hver kveld og vasker det grundige en gang i uken. Huset vaskes to ganger i uken, så det er ikke noe overdreven rengjøring, men helt vanlig. 

Anonymkode: d6937...9e3

Nei, dette er overdrevent. Jeg skal til nød gå med på at én ukentlig vask er normalt - men ikke hvis man allerede har støvsugd et par ganger samme uka.

Anonymkode: a144a...628

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en ungdom også jeg, men det er veldig lite «alle andres mammaer......» derfra. Hun holder alt i orden selv og er selvgående på det meste og lager også middag to dager i uken

Anonymkode: d6937...9e3

Høres ut som om husarbeid er den foretrukne hobbyen hjemme hos dere. Glad jeg slipper å bo der.

Anonymkode: a144a...628

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...