Gå til innhold

Hva forventer dere at barna gjør selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor gamle er de?

har barn på 8 og 10 og forventer at de skal holde rommet ryddig og støvsuge det selv. Vasking hjelper jeg til med. Det skal ryddes hver dag, støvsuges to ganger i uken og vaskes en gang. Dette klager de ikke på

jeg forventer at de rydder etter seg bår de har spist/laget mat og at de klarer å fikse seg drikke selv. De klager ikke mye på dette heller

jeg forventer også at de lager matpakker selv og pakker gymtøy og svømmetøy og treningstøy selv. Dette klager de på, for det er INGEN som lager matpakke selv! Det er visst heller INGEN som må sette på oppvaskmaskin eller en vaskemaskin selv heller. 

Mer ikke dette helt vanlig å kunne forvente at de klarer uten hjelp??

Anonymkode: d6937...9e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må 8åringen rydde opp etter seg selv, sette inn i oppvaskmaskin og smøre matpakke. Jeg pakker gymtøy. Han må rydde og støvsuge rommet sitt. Og legg på plass ferdig brettet tøy. Ofte tar jeg disse oppgavene hvis jeg står med klesvask til småsøsken for eksempel, men han må hjelpe til av og til med andre ting også. For. Eks gå ut med søpla. 

Anonymkode: 182b1...1f8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og hvor gamle er de?

har barn på 8 og 10 og forventer at de skal holde rommet ryddig og støvsuge det selv. Vasking hjelper jeg til med. Det skal ryddes hver dag, støvsuges to ganger i uken og vaskes en gang. Dette klager de ikke på

jeg forventer at de rydder etter seg bår de har spist/laget mat og at de klarer å fikse seg drikke selv. De klager ikke mye på dette heller

jeg forventer også at de lager matpakker selv og pakker gymtøy og svømmetøy og treningstøy selv. Dette klager de på, for det er INGEN som lager matpakke selv! Det er visst heller INGEN som må sette på oppvaskmaskin eller en vaskemaskin selv heller. 

Mer ikke dette helt vanlig å kunne forvente at de klarer uten hjelp??

Fint at de hjelper til. Men du har støv på hjernen. 

Anonymkode: a144a...628

Skrevet

Hadde nok forventet slike ting her også hvis jeg kunne. Min 10 åring har adhd og Asperger og her har vi nok å gjøre med å få henne til å kle seg, gre seg, dusje+vaske håret og rekke skolen, gjøre lekser, gå på 1 fritidsaktivitet i uken som krever skifting. Det er ikke tid eller ork til å kreve eller gjennomføre noen flere plikter. Men i hode perioder får hun små oppgaver å hjelpe til med og hun har faktisk helt av seg selv blitt ganske flink til å rydde rommet sitt, ikke når jeg ber om det nødvendigvis, men hun gjør det relativt ofte i hverfall.

Anonymkode: 3e61f...2a8

Skrevet

Støvsuging 8 ganger i mnd... Det er mye det.

Anonymkode: 97f4c...d1c

Skrevet

Jeg har også barn på 8 (snart 9) og 10 år.

De må rydde etter seg selv, har de tegnet må de rydde bort tegnesakene etter seg osv. De må holde orden på rommet sitt, men det blir støvsugd og tørket støv annenhver fredag, ikke to ganger i uken. De skifter også på sengene sine selv (med litt hjelp) annenhver fredag.

De hjelper ellers til når jeg ber om det, tar ut søppel, dekker bordet, rydder ut av oppvaskmaskinen, rydde på plass eget tøy i skapet osv.

De finner frem gymtøy selv kvelden før, men matpakker lager jeg.

Jeg synes det er en koselig ting å gjøre for dem, og da vet jeg at de får med seg sunn og god mat på skolen. Ingen lagde matpakke til meg da jeg gikk på skolen, noe som endte med at jeg som regel ikke tok med meg mat og gikk hele skoledagen uten...

Det tar ikke meg lang tid å smøre matpakker, det gjør jeg til alle fire barna mine, også tenåringene på 14 og 17 år. Jeg setter fire matbokser på benken foran meg og legger i brødskiver, poarlbrød, yoghurt, frukt og grønnsaker (de har litt forskjellige ønsker), og alle spiser en god matpakke på skolen. Det kommer jeg nok til å fortsette med til de flytter hjemmefra.

Anonymkode: 0f67b...033

Skrevet

Jeg har ikke støv på hjernen, men jeg liker å ha det rent og pent og ryddig. Jeg selv støvsuger resten av huset hver dag og kanskje to ganger om dagen også, og jeg drar over vader hver kveld og vasker det grundige en gang i uken. Huset vaskes to ganger i uken, så det er ikke noe overdreven rengjøring, men helt vanlig. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke støv på hjernen, men jeg liker å ha det rent og pent og ryddig. Jeg selv støvsuger resten av huset hver dag og kanskje to ganger om dagen også, og jeg drar over vader hver kveld og vasker det grundige en gang i uken. Huset vaskes to ganger i uken, så det er ikke noe overdreven rengjøring, men helt vanlig. 

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som vasker så mye....

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke vanlig å støvsuge huset 1-2 om dagen, jeg kjenner ingen som gjør det. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som vasker så mye....

7 minutter siden, GeeGee skrev:

Det er ikke vanlig å støvsuge huset 1-2 om dagen, jeg kjenner ingen som gjør det. 

Jeg kjenner fler som gjør det. Jeg liker ikke rot og møkk og da gjør jeg det som passer oss best. Men det var vel ikke helt hva jeg lurte på da😂

Skrevet

Dine barn vil aldri bidra nok. Folk med ocd blir aldri fornøyd med andre.

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er overdreven rengjøring!😱

Anonymkode: f382e...b6b

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dine barn vil aldri bidra nok. Folk med ocd blir aldri fornøyd med andre.

Hva?! Jeg har ikke ocd og jeg synes barna mine bidrar med akkurat det de skal. Men de mener at noen av oppgavene er det INGEN andre som må (i god, gammeldags barneånd). 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er overdreven rengjøring!😱

Anonymkode: f382e...b6b

Ikke etter mine standarder, nei. 

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også barn på 8 (snart 9) og 10 år.

De må rydde etter seg selv, har de tegnet må de rydde bort tegnesakene etter seg osv. De må holde orden på rommet sitt, men det blir støvsugd og tørket støv annenhver fredag, ikke to ganger i uken. De skifter også på sengene sine selv (med litt hjelp) annenhver fredag.

De hjelper ellers til når jeg ber om det, tar ut søppel, dekker bordet, rydder ut av oppvaskmaskinen, rydde på plass eget tøy i skapet osv.

De finner frem gymtøy selv kvelden før, men matpakker lager jeg.

Jeg synes det er en koselig ting å gjøre for dem, og da vet jeg at de får med seg sunn og god mat på skolen. Ingen lagde matpakke til meg da jeg gikk på skolen, noe som endte med at jeg som regel ikke tok med meg mat og gikk hele skoledagen uten...

Det tar ikke meg lang tid å smøre matpakker, det gjør jeg til alle fire barna mine, også tenåringene på 14 og 17 år. Jeg setter fire matbokser på benken foran meg og legger i brødskiver, poarlbrød, yoghurt, frukt og grønnsaker (de har litt forskjellige ønsker), og alle spiser en god matpakke på skolen. Det kommer jeg nok til å fortsette med til de flytter hjemmefra.

Et tips er å lære barna å lage sunne matpakker. Jeg lagde også matpakker til barna før men etter at minsten ble født har de overtatt matpakkesmøringen og jeg er positivt overrasket over at de lager den like sunn som jeg gjorde det. De er 10 og 12 år. 

Anonymkode: a480a...2a8

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Hva?! Jeg har ikke ocd og jeg synes barna mine bidrar med akkurat det de skal. Men de mener at noen av oppgavene er det INGEN andre som må (i god, gammeldags barneånd). 

De har jo rett. Noe de vil finne ut av dette tidsnok. Jeg ser ungdomsopprør i din framtid :D

Skrevet

Jeg har en på 9 og en på 11. 

Begge må rydde av bordet og sette i maskina etter seg. De rydder ut av sekkene sine etter skolen. Setter sko og klær pent i entreen. De må tørke av smuler osv når de har spist og skyve stolen pent inntil bordet. De må også holde rommene sine ryddige og det de tar med i stue og fellesrom ryddes bort straks aktiviteten er ferdig.

Overnevnte forventes av dem uten mas fra meg eller diskusjon fra dem.

De hjelper til å dekke bordet når jeg spør og går ut med søpla når jeg ber om det.

Eldste støvsuger loftstue, trapp til 2 etasje, gang og bad i 2 etasje samt eget rom hver mandag. Han rydder også ut av oppvaskmaskinen en gang i uka.

Yngste støvsuger eget rom en gang i uka, henger opp og brettet 2 maskiner med klær i uka samt rydder ut av oppvaskmaskin en gang i uka.

Begge pakket ned og opp eget gymtøy.

Jeg laget matpakker til dem hver morgen så jeg har kontroll på hva de spiser da begge er småspiste og godt kunne gått uten mat.

Jeg veileder dem også i hva de legger fram av klær hver kveld.

Anonymkode: 38c38...fbf

Skrevet

De har jo rett. Noe de vil finne ut av dette tidsnok. Jeg ser ungdomsopprør i din framtid :D

Jeg har en ungdom også jeg, men det er veldig lite «alle andres mammaer......» derfra. Hun holder alt i orden selv og er selvgående på det meste og lager også middag to dager i uken

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke overdrevent??? Du har jo støv på hjernen, det du beskriver er IKKE normalt!!!! 

Anonymkode: ff98a...120

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke overdrevent??? Du har jo støv på hjernen, det du beskriver er IKKE normalt!!!! 

Anonymkode: ff98a...120

Det er ikke så unormalt heller. Ikke blant de jeg omgås i alle fall 

Skrevet

14-åringen og 11-åringen rydder rommet sitt, støvsuger rommet sitt én dag i uka, går med søppel, rydder ut av oppvaskmaskinen, rydder bort etter middagen, tørker støv på eget rom, smører egne matpakker, rydder klærne sine inn i skapet og hjelper ellers til med det som er nødvendig.

6-åringen rydder sitt eget rom, hjelper til med å rydde bort etter middagen, hjelper til med å rydde ut oppvasken og hjelper til med å gå med søppel.

Anonymkode: 5530d...90a

Skrevet

De skal selvsagt bidra, men jeg synes de gjør mye mtp alderen. Jeg blir nesten fristet til å spør om hva du gjør for dem? Det er ikke meningen at barna i huset skal stå for hovedtyngden av husarbeid og matlaging. 

Å støvsuge et hus hvor de fleste/alle er borte 6-8 t to ganger pr dag er ikke normalt altså. Og jeg tviler faktisk på at alle rundt deg gjør det samme. Om dere ikke har et konkurransepreget forhold da, om hvem som har det renest og penest. 

Anonymkode: 3f229...b29

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et tips er å lære barna å lage sunne matpakker. Jeg lagde også matpakker til barna før men etter at minsten ble født har de overtatt matpakkesmøringen og jeg er positivt overrasket over at de lager den like sunn som jeg gjorde det. De er 10 og 12 år. 

Anonymkode: a480a...2a8

Det er ikke snakk om at de ikke kan det, men jeg synes det er en koselig ting å gjøre for dem og de setter veldig pris på at jeg gjør det.

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ocd eller støv på hjernen det har du. Det er ikke vanlig å støvsuge huset 2 ganger per dag, ikke 1 gang per dag heller. Ikke rart det er stressa og overarbeidede mødre rundt i landet om de bruker halve fritiden på å støvsuge. Kjenner jeg er rimelig takknemlig over å ikke bo med en som er slik. Jeg hadde nemlig protestert høylytt om min mann mente jeg skulle støvsugd rommet/huset 2 ganger i uken. 

Min 8-åring lager matpakken selv. 11-åringen er superduper b-menneske og jeg lager matpakken hennes. Gym- og svømmetøy fikser de selv. De må rydde etter seg på kjøkkenet.

Anonymkode: 97021...219

Skrevet

De skal selvsagt bidra, men jeg synes de gjør mye mtp alderen. Jeg blir nesten fristet til å spør om hva du gjør for dem? Det er ikke meningen at barna i huset skal stå for hovedtyngden av husarbeid og matlaging. 

Å støvsuge et hus hvor de fleste/alle er borte 6-8 t to ganger pr dag er ikke normalt altså. Og jeg tviler faktisk på at alle rundt deg gjør det samme. Om dere ikke har et konkurransepreget forhold da, om hvem som har det renest og penest. 

Anonymkode: 3f229...b29

Jeg er hjemmeværende. 

Jeg lager middag for de og jeg hjelper de å ha orden og jeg stiller opp på treninger, kamper og cuper og jeg er tilgjengelig for alt de vil snakke om eller finne ut av her i verden. Svarer på alt de lurer på så fremt jeg kan det og kan jeg det ikke, så leter vi på nett etter svar. Hovedtyngden av husarbeid er det jeg som gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...