Gå til innhold

Vurderer å slutte som lærer på grunn av arbeidspresset.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en spennende, givende og interessant jobb, men jeg vurderer faktisk å slutte på grunn av det enorme arbeidspresset. Føler jeg bruker altfor mye av min kapasitet på jobb. I perioder føler jeg meg deprimert rett og slett fordi jeg får for lite restitusjon.

Andre som kjenner seg igjen i dette?

Anonymkode: c20d1...e0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg godt igjen. 

Anonymkode: e1a36...e0f

Skrevet

Ja, kjenner meg igjen. Man blir aldri ferdig, når er det godt nok? Jeg øver meg på å si at nå er det bra nok ( tenker på undervisninsplanleggingen), dette er godt nok. Syns det er vanskelig også å ha nok tid til hver elev. Men det er elevene som gjør at jeg fortsetter. Det å få en klem og en takk, når E endelig skjønner det, når lesingen løsner for O osv. 

Anonymkode: 765e6...40c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er en spennende, givende og interessant jobb, men jeg vurderer faktisk å slutte på grunn av det enorme arbeidspresset. Føler jeg bruker altfor mye av min kapasitet på jobb. I perioder føler jeg meg deprimert rett og slett fordi jeg får for lite restitusjon.

Andre som kjenner seg igjen i dette?

Anonymkode: c20d1...e0d

Kjenner meg igjen. Ikke i det med depresjon, for jeg jobber bare 50%, men det spiser opp mye mer enn de avtalte prosentene. Det er ikke verd det.

Anonymkode: 43fb7...488

Skrevet

Så enig, så enig! 

Har vurdert å bytte beite mang engang i løpet av de 12 årene jeg har jobbet som lærer, men tilliten og responsen fra elevene driver meg videre enda. 

Ikke mange arbeidsplasser du opplever spontan jubel og klemmer når du kommer tilbake etter å ha vært syk :hjerte:

Anonymkode: 25478...c87

Skrevet

De aller fleste av oss kjenner seg igjen i det du skriver. Oss, som i alle lærere i norsk skole. 

Arbeidspresset i norsk skole har blitt helt vanvittig, og bedre blir det ikke så lenge myndighetene ser seg totalt blinde på at alt skal telles og måles. NPM er drepen for lærerstanden, men siden de som bestemmer i norsk skole p.t. overhodet ikke eier humanistiske tanker, så blir det sånn. 

I tillegg er lærerstanden alt, altfor snille, egentlig fullstendig dumsnille. Vi godtar stilltiende at stadig flere arbeidsoppgaver tres ned over hodene våre, og vi godtar stilltiende å bli kontrollert, veid og målt i alt vi gjør.  

Anonymkode: 513e2...0ef

Skrevet

Kjip lesing for meg som ønsker å få jobbe dom lærer. Trøsten min er at det er ikke bedre der jeg jobber nå. Er sykepleier og har vel mye av de samme utfordringene. Bortsett fra at jeg ikke jobber særlig overtid. Når vakten er slutt er jeg stort sett klar for å gå. Max 10-15 min over.

Ser flere av mine kolleger sitter fra 0,5 til 1 time over for å dokumentere. Det handler stort sett om dårlig planlegging hos de fleste, og at de ikke vil overlate arbeid til neste vakt. Men sånn er det i mitt yrke, det er derfor vi går tredelt turnus.

Rakk jeg ikke blodprøven, nei vel, da må noen andre ta det. Deleger hvis det blir for mange oppgaver.

Anonymkode: 8f20c...7de

Skrevet

Ja kjenner meg igjen, men er kokk

Anonymkode: 88269...ae1

Skrevet

Da vil jeg benytte anledningen til å si takk!

Takk for at du lærer barna så mye, takk for at du følger opp, takk for at du gir av din tid og omsorg for å gjøre dagen bedre for barna og oss foreldre.  Jeg er så glad i lærerne til ungen min, han også for den saks skyld.

Jeg håper dette er noe som kan omgjøres til å bli en enda mer givende jobb for dere. Og hvis mange nok går sammen, her kan vel også foreldre være med, så må det vel være mulig å få til en endring.

Hilsen takknemlig mor!

Anonymkode: 730e2...42a

Skrevet

Tror de fleste kjenner seg igjen. Dette er ikke spesielt for lærere. Arbeidspresset og følelsen av å aldri levere nok finnes i svært mange yrker; fastleger, sykepleiere, IT-konsulenter, barnevernsansatte, NAV-medarbeidere, renholdere osv osv. 

Jeg tviler overhode ikke på at du føler på arbeidspresset altså. Men hva tenker du å gå til dersom du slutter? Tror du at du opplever mindre stress og press i en evt annen jobb? 

Anonymkode: 01f4b...931

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror de fleste kjenner seg igjen. Dette er ikke spesielt for lærere. Arbeidspresset og følelsen av å aldri levere nok finnes i svært mange yrker; fastleger, sykepleiere, IT-konsulenter, barnevernsansatte, NAV-medarbeidere, renholdere osv osv. 

Jeg tviler overhode ikke på at du føler på arbeidspresset altså. Men hva tenker du å gå til dersom du slutter? Tror du at du opplever mindre stress og press i en evt annen jobb? 

Anonymkode: 01f4b...931

Ja. Det er nå én ting. 

Men det andre er: man tåler veldig mye arbeidspress hvis man opplever at man har en ledelse som forstår arbeidets egenart. Virkelig har en grunnleggende forståelse av hva jobben må basere seg på. Slik det er nå, så har man feilet. Ledelsen - i betydningen skolens eiere (stat, kommune, fylkeskommune) - har glemt at det de driver er skole, ikke industri. Man kan ikke drive undervisning uten at selve grunnen til å gjøre det, er verdibasert. Man kan ikke gjøre det bare med instrumentelle og økonomiske mål.

Det er mennesker vi jobber med, ikke ting. Hvis jeg sto og solgte noe i en butikk, ville jeg ikke ha dårlig samvittighet overfor gjenstandene på hver hylle når dagen var slutt. Som lærer føler man på et sterkt ubehag ved at elevene er blitt tingliggjort.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det er nå én ting. 

Men det andre er: man tåler veldig mye arbeidspress hvis man opplever at man har en ledelse som forstår arbeidets egenart. Virkelig har en grunnleggende forståelse av hva jobben må basere seg på. Slik det er nå, så har man feilet. Ledelsen - i betydningen skolens eiere (stat, kommune, fylkeskommune) - har glemt at det de driver er skole, ikke industri. Man kan ikke drive undervisning uten at selve grunnen til å gjøre det, er verdibasert. Man kan ikke gjøre det bare med instrumentelle og økonomiske mål.

Det er mennesker vi jobber med, ikke ting. Hvis jeg sto og solgte noe i en butikk, ville jeg ikke ha dårlig samvittighet overfor gjenstandene på hver hylle når dagen var slutt. Som lærer føler man på et sterkt ubehag ved at elevene er blitt tingliggjort.

Slik er det desverre blitt i all slags omsorgsyrker. Det er rett og slett helt forferdelig når vi på sykehus snakker om produksjon og drift. Men det er slikt samfunnet har blitt og omsorgen kommer i andre rekke etter økonomi og effektivisering.

Jeg er sykepleier og ser meg om etter noe annet. Det er veldig synd fordi jeg er en veldig bra sykepleier både faglig og omsorgsmessig, og det er mange som oss. Pr nå så vet jeg ikke helt hva jeg evt skal slå meg inn på da dette presset vi opplever nok er i mange lag og nivå i arbeidslivet generelt. Jeg tror at en endring av hvordan man styrer og hvordan man tenker om omsorgsyrker er nødt til å endre seg. Alt vi får høre om fremtiden er at verre skal det bli. Da vet jeg at jeg ikke kommer til å bli gammel i mitt yrke. Sykepleie og læreryrker er ikke lenger et kall man får, men yrker man velger seg på lik linje med ingeniør og rørlegger. Desverre blir man å miste mange dyktige lærere, dykepleiere o.l på veien før det går et lys opp for de som kan endre dette.

Anonymkode: d9b79...a74

Skrevet (endret)

Jeg har stor respekt for lærere og vet at jobben innebærer mye som jeg virkelig skulle ønske at både foreldre og mange andre kunne fokusere på andre ting enn lærernes "ferier". Men jeg synes også at man skal være forsiktig med å sette sin egen yrkesgruppe foran noen andre når det gjelder å være slitne, utbrente osv. Det er slitsomt å jobbe med mennesker, men det er slitsomt å lempe varer i en butikk også, bare at det er slitsomt på en annen måte. 

Så kjære lærer, om du ikke orker å være lærer lenger, så føler jeg med deg, akkurat som jeg føler med den butikkansatte som ikke orker å jobbe i butikk lenger fordi armene ikke orker det lenger. Alle yrker kan være slitsomme i dag, kravene om effektivitet er store i alle yrker i Norge i dag, og man skal være forsiktig med å sette seg selv over andre. 

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg har stor respekt for lærere og vet at jobben innebærer mye som jeg virkelig skulle ønske at både foreldre og mange andre kunne fokusere på i steder for lærernes "ferier". Men jeg synes også at man skal være forsiktig med å sette sin egen yrkesgruppe foran noen andre når det gjelder å være slitne, utbrente osv. Det er slitsomt å jobbe med mennesker, men det er slitsomt å lempe varer i en butikk også, bare at det er slitsomt på en annen måte. 

Så kjære lærer, om du ikke orker å være lærer lenger, så føler jeg med deg, akkurat som jeg føler med den butikkansatte som ikke orker å jobbe i butikk lenger fordi armene ikke orker det lenger. Alle yrker kan være slitsomme i dag, kravene om effektivitet er store i alle yrker i Norge i dag, og man skal være forsiktig med å sette seg selv over andre. 

Jøss, hva skjedde her, skulle endre skrivefeil, så ble det sitering i stede for.

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet

New Public Management har rasert hele helse og skolenorge. Bruk stemmene deres ved neste valg for å få det vekk!

Anonymkode: f2737...23a

Skrevet

Jeg har det også slik. Jobber som revisor. Må gjøre rede for hvert eneste kvarter jeg har jobbet, presses på tidsbruk og overtid. Mange medarbeidere lar være å føre opp mye av overtiden, noen fører skyggeregnskap på timebruken, da den er langt over tillatt overtid etter arbeidsmiljøloven. Har kollegaer som blir sent til andre siden av Norge på et par dagers varsel. 

På samlinger så får vi da høre at vi har ingen anelse om hvor heldige vi er i Norge som ikke jobber mer enn vi gjør. 

Anonymkode: 6d336...afe

Skrevet

Jeg jobber i førstelinjetjenesten i kommunal sektor, og det er høyt press der også. Har fått magekatarr og påbegynnende magesår. Så brøt kroppen sammen. Ble lagt inn på sykehus. Er hjemme igjen nå og sykemeldt. 

De fleste jeg kjenner har et høyt arbeidspress. Finnes det noen yrker som ikke krever alt man har av energi i dag? Skulle gjerne hatt en slik jobb...

Anonymkode: aad73...917

Skrevet
1 time siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg har stor respekt for lærere og vet at jobben innebærer mye som jeg virkelig skulle ønske at både foreldre og mange andre kunne fokusere på andre ting enn lærernes "ferier". Men jeg synes også at man skal være forsiktig med å sette sin egen yrkesgruppe foran noen andre når det gjelder å være slitne, utbrente osv. Det er slitsomt å jobbe med mennesker, men det er slitsomt å lempe varer i en butikk også, bare at det er slitsomt på en annen måte. 

Setter seg selv foran andre? Gjorde HI virkelig det? Isåfall må det ha stått noe mellom linjene som ikke jeg var kompetent til å tolke...

Anonymkode: 25478...c87

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slik er det desverre blitt i all slags omsorgsyrker. Det er rett og slett helt forferdelig når vi på sykehus snakker om produksjon og drift. Men det er slikt samfunnet har blitt og omsorgen kommer i andre rekke etter økonomi og effektivisering.

Jeg er sykepleier og ser meg om etter noe annet. Det er veldig synd fordi jeg er en veldig bra sykepleier både faglig og omsorgsmessig, og det er mange som oss. Pr nå så vet jeg ikke helt hva jeg evt skal slå meg inn på da dette presset vi opplever nok er i mange lag og nivå i arbeidslivet generelt. Jeg tror at en endring av hvordan man styrer og hvordan man tenker om omsorgsyrker er nødt til å endre seg. Alt vi får høre om fremtiden er at verre skal det bli. Da vet jeg at jeg ikke kommer til å bli gammel i mitt yrke. Sykepleie og læreryrker er ikke lenger et kall man får, men yrker man velger seg på lik linje med ingeniør og rørlegger. Desverre blir man å miste mange dyktige lærere, dykepleiere o.l på veien før det går et lys opp for de som kan endre dette.

Anonymkode: d9b79...a74

Veldig godt formulert. Jeg er også på vei ut.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

New Public Management har rasert hele helse og skolenorge. Bruk stemmene deres ved neste valg for å få det vekk!

Anonymkode: f2737...23a

Hør, hør!!!

Skrevet

Jeg tror ikke jeg vet om noen yrker der ikke arbeidspresset er stort. Jeg jobber i NAV. Vi har hatt både sykepleiere og lærere som har hatt vikariater hos oss, og jeg vet at det er mange som blir overrasket over at det også hos oss er høyt arbeidspress, mye overtid/ plusstimer (som vi ikke får avspasert og så blir en del av dem slettet 2 ganger i året), stress, frister og at vi alle sitter med en følelse av å ikke strekke til med jevne mellomrom. Mannen min jobber i IT-bransjen, og det er høyt press, korte frister og mye overtid. Det er sånn arbeidslivet er, og jeg tror at det å lære seg å håndtere det, og lære seg å sortere hva som må gjøres først, sånn at ikke alt er øverst på lista med røde bokstaver hele tiden, er en bedre strategi enn å bytte beite. Ihvertfall om man egentlig trives med det man gjør. 

Anonymkode: 4645d...1f8

Skrevet

Enig med de over. Om du trives med lærerjobben så tror jeg at du gjør en god jobb!

Man kan alltid forberede seg mer og enhver jobb kan gjøres enda litt bedre, men det er også viktig å klappe seg på skuldra for at ting er godt nok.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke jeg vet om noen yrker der ikke arbeidspresset er stort. Jeg jobber i NAV. Vi har hatt både sykepleiere og lærere som har hatt vikariater hos oss, og jeg vet at det er mange som blir overrasket over at det også hos oss er høyt arbeidspress, mye overtid/ plusstimer (som vi ikke får avspasert og så blir en del av dem slettet 2 ganger i året), stress, frister og at vi alle sitter med en følelse av å ikke strekke til med jevne mellomrom. Mannen min jobber i IT-bransjen, og det er høyt press, korte frister og mye overtid. Det er sånn arbeidslivet er, og jeg tror at det å lære seg å håndtere det, og lære seg å sortere hva som må gjøres først, sånn at ikke alt er øverst på lista med røde bokstaver hele tiden, er en bedre strategi enn å bytte beite. Ihvertfall om man egentlig trives med det man gjør. 

Anonymkode: 4645d...1f8

Det er der du åpenbart ikke helt skjønner... Det er ikke VI som setter dagsorden. Når du jobber med unger må du løse det som kommer der og da. Og de lurer ikke på om du har noe annet øverst på lista akkurat nå, eller noe som blinker rødt. De faller og slår seg når det minst passer, eller betror seg om en voldtekt, eller om mors alkoholisme, akkurat når de gjør det - også mens det ligger noe annet akutt som må gjøres.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er der du åpenbart ikke helt skjønner... Det er ikke VI som setter dagsorden. Når du jobber med unger må du løse det som kommer der og da. Og de lurer ikke på om du har noe annet øverst på lista akkurat nå, eller noe som blinker rødt. De faller og slår seg når det minst passer, eller betror seg om en voldtekt, eller om mors alkoholisme, akkurat når de gjør det - også mens det ligger noe annet akutt som må gjøres.

Det er ikke meg du svarer, men jeg har også jobbet i Nav. Tro det eller ei, men mennesker i krise, med selvmordstanker, som truer med å drepe deg, som ikke har noen penger på konto, som er ruset eller psykotiske er heller ikke så opptatt av om du innfrir måltall eller ei.

Jeg er takknemlige for lærene til barna våre, de gjør en kjempejobb.  Men generelt synes jeg virkelig lærerstanden sutrer i overkant mye og har lite kunnskap om andre sine jobber. Må jeg trekke frem uendelig lange ferier? Det faktum at dere alltid kan være garantert fri når ungene deres har ferie? Jada, det er opparbeidet avspasering, men jeg kunne også godt tenke meg å ha det sånn. 

Dere gjør en jobb, dere får betalt, dere får lange ferier. Hva er dere laget av? Porselen?

Anonymkode: 4a90c...7ab

Skrevet

Du må rett og slett lære deg å si at nå er det nok. Nå har jeg jobbet mine timer, og vel så det. Er både lærer og sykepleier, og opplegget er mye det samme. Stadig pålegges vi nye oppgaver "ovenfra". Det er frustrerende, men ikke strekk deg så langt at du går på en skikkelig smell. Kjenn egne grenser.

Anonymkode: 71644...f38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...