Gå til innhold

Hjelp ang lønn..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo helt på jordet. SELVSAGT har antall timer en betydning selv om hun har fastlønn! Hvis hun har 100 % stilling med fastlønn OG betalt lunsj skal hun jobbe 7,5 timer hver dag. Alt over det er faktisk overtid, ev fleksitid, som må betales ut i ekstra lønn og/eller avspassering. 

HI: Hvis dere får ferie i mer enn 5 uker (Ev 4 uker og 2 dager dersom dere kun får lovfestet ferie) per år, må jo det bety at den ekstra halvtimen hver dag går til å dekke opp de ekstra fridagene dere får om sommeren. Tenker jeg. 

Anonymkode: 94cab...6b6

Selv om jeg trekkes 11% av lønna hver måned? 

Anonymkode: 09eee...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2,5 timer (hver uke) x 46 uker = 115 timer. 115 timer delt på 3 = ca 38 timer. De 115 timene du jobber ekstra tilsvarer ca de tre ukene du har ekstra sommerferie.

Anonymkode: fd338...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

2,5 timer (hver uke) x 46 uker = 115 timer. 115 timer delt på 3 = ca 38 timer. De 115 timene du jobber ekstra tilsvarer ca de tre ukene du har ekstra sommerferie.

Anonymkode: fd338...314

Sorry, litt unøyaktig, 2,5 timer x 44 = 110, delt på 3 blir ca 36 timer. Uansett ca tre uker ekstra.

Anonymkode: fd338...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry, litt unøyaktig, 2,5 timer x 44 = 110, delt på 3 blir ca 36 timer. Uansett ca tre uker ekstra.

Anonymkode: fd338...314

Og de 11% jeg trekkes i lønn pr måned pga ferien?

Anonymkode: 09eee...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry!! Min feil! 37, 5 timer står det i kontrakten! Blir selvsagt ikke fastlønn! Skriver bare ikke timelister. Så hvordan blir det dæ når vi jobber 40 timer? 

Anonymkode: 09eee...6f2

Så det står timeslønn i kontrakten? Ingen årslønn? Ja da bør du kontakten lønnsavdelingen å spørre. Syns det forøvrig er merkelig å ha en mandag-fredag jobb hvor man jobber 8-16 og ikke ha årslønn men timeslønn 

Anonymkode: 85d17...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo helt på jordet. SELVSAGT har antall timer en betydning selv om hun har fastlønn! Hvis hun har 100 % stilling med fastlønn OG betalt lunsj skal hun jobbe 7,5 timer hver dag. Alt over det er faktisk overtid, ev fleksitid, som må betales ut i ekstra lønn og/eller avspassering. 

HI: Hvis dere får ferie i mer enn 5 uker (Ev 4 uker og 2 dager dersom dere kun får lovfestet ferie) per år, må jo det bety at den ekstra halvtimen hver dag går til å dekke opp de ekstra fridagene dere får om sommeren. Tenker jeg. 

Anonymkode: 94cab...6b6

Selvfølgelig er ikke det overtid når det står at arbeidstiden et 8-16. Hvis det står i kontrakten at hun skal jobbe 8-16 med en halvtimes spisepause som er betalt og få utbetalt 500.000 kr i året og hun faktisk får betalt 500.000 kr i året ved å jobbe akkurat disse timene så betyr det jo ingenting om det står 37,5 t eller 40 t på lønnsslippen 

Anonymkode: 85d17...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er ikke det overtid når det står at arbeidstiden et 8-16. Hvis det står i kontrakten at hun skal jobbe 8-16 med en halvtimes spisepause som er betalt og få utbetalt 500.000 kr i året og hun faktisk får betalt 500.000 kr i året ved å jobbe akkurat disse timene så betyr det jo ingenting om det står 37,5 t eller 40 t på lønnsslippen 

Anonymkode: 85d17...5ce

Poenget er at dersom arbeidstiden er 8-16 så er ikke lunsjpausen betalt!! 

Anonymkode: 94cab...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det står timeslønn i kontrakten? Ingen årslønn? Ja da bør du kontakten lønnsavdelingen å spørre. Syns det forøvrig er merkelig å ha en mandag-fredag jobb hvor man jobber 8-16 og ikke ha årslønn men timeslønn 

Anonymkode: 85d17...5ce

Årslønn og 37,5 timer i uka🙈

Anonymkode: 09eee...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

100 % stilling er normalt  timer 7,5 timer.  Jeg har betalt lunsj og er på jobb i 8 timer. Jeg får betalt for kun 7,5 timer. Da får jeg jo 2,5 timer for lite betalt i uka...Eller er jeg helt på jordet? 🤔

Hi

Anonymkode: 09eee...6f2

Nei 100% stilling er normalt 40 timer i uka. Enkelte tariffavtaler gir betalt lunch som gir en arbeidstid til 37,5 t

Anonymkode: 54b94...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Årslønn og 37,5 timer i uka🙈

Anonymkode: 09eee...6f2

Har du regnet ut faktisk får betalt for 37,5 og ikke 40 timer?

Anonymkode: 49421...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og de 11% jeg trekkes i lønn pr måned pga ferien?

Anonymkode: 09eee...6f2

Det er nok feriepenger. 

Anonymkode: 8412f...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok feriepenger. 

Anonymkode: 8412f...620

Det er feil. 

Det ef ganske vanlig at merkantile og assistenter trekkes 11% for å dekke opp for  at de ikke jobber hele året. 

Anonymkode: 54b94...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er feil. 

Det ef ganske vanlig at merkantile og assistenter trekkes 11% for å dekke opp for  at de ikke jobber hele året. 

Anonymkode: 54b94...9df

Da trekkes hi vel mer enn11% totalt? Man skal jo spare opp feriepenger også. 

Anonymkode: 8412f...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Årslønn og 37,5 timer i uka🙈

Anonymkode: 09eee...6f2

Da får du riktig da. 

Anonymkode: 85d17...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da trekkes hi vel mer enn11% totalt? Man skal jo spare opp feriepenger også. 

Anonymkode: 8412f...620

Man trekkes jo ikke for feriepenger. Feriepenger kommer i tillegg til 11 måneders lønn😀

Anonymkode: 54b94...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig arbeidsuke er 37,5 timer for de som ikke har pausen inkludert i arbeidstiden. Hi som har matpausen inkludert har da en 40 timers uke. 

Anonymkode: 169d2...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En vanlig arbeidsuke er 37,5 timer for de som ikke har pausen inkludert i arbeidstiden. Hi som har matpausen inkludert har da en 40 timers uke. 

Anonymkode: 169d2...2cd

Vi snakker ikke om «inkludert i arbeidstiden», men betalt eller ikke betalt lunsj. Hvis du ikke har betalt lunsj er du på jobb 8 timer per dag, og av disse er 30 min matpause hvor du kan gjøre akkurat hva du vil (som feks forlate arbeidsplassen) fordi dette er tid som din arbeidsgiver ikke betaler deg for. Hvis du har betalt lunsj, derimot, har du 7,5 timers dag og må være på jobb og tilgjengelig hele tiden, og avbryte lunsjen om det er nødvendig for arbeidet. 

Anonymkode: 94cab...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fastlønn i kontrakt, deller denne på 12 og får dette til utbetaling minus skatt og evt andre goder så får du det du skal ha, da.. 

Arbeidstiden din er fastsatt i kontrakt og lønnen likeså, da skal du jo ikke ha betalt mer eller mindre enn det som står der.  

Normal arbeidsuke er i aml definert til 40 t.

Anonymkode: 9a08f...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en lignende avtale. Vi har betalt i lunsjen og slik sett blir det da "overtid" når vi jobber 40 timers uke. Disse "overtidstimene" blir tatt ut ved at kontoret er stengt mellom jul og nyttår, i påsken og inneklemte dager - ikke i ekstra penger. Det er ikke et slikt system dere har da? Det 11% trekket du har er vel bare for ukene dere har ekstra med ferie sommerstid?

Anonymkode: 665f7...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...