Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Skjønner at jeg må stoppe de når de krangler så klart, eller det blir voldelige leker. Men... sønnen min er 8 år. Han, alene og med venner, leker leker som inneholder skyting og våpen. De skyter på blink og de de varierer mellom rifle, sniper og ak47. De skyter også av og til på hverandre, men for det meste kaster de granater etter hverandre så de dreper hverandre. Jeg liker ikke helt denne type leker. De er jo kanskje uskyldige, men de er litt skyldige også, for det er så mye dreping og vold selv om alt er «på lat». Jeg liker egentlig leker som er «på lat» for de får brukt fantasi og det blir billigere når man ikke må kjøpe inn leker og sånn, men jeg liker ikke dette med alle våpnene. Og hvordan har de lært alle navnene på våpnene? Ville dere stoppet disse lilsom-vold lekene hos gutter på 8 år? Anonymkode: 63c82...a21
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #2 Skrevet 24. januar 2018 Jeg ville stoppet det, men med kunnskap. Syntes det er helt tåpelig å leke på den måten. Forstår at de vil leke det på et tidspunkt, men jeg vil gjøre som min far gjorde for oss -våpenlære. Lære barna korrekt håndtering og respekt for våpen tidlig. Kommer selv fra en jeger familie, og lærte å bruke både hagle og rifle tidlig. I tillegg har vi endel politi i familien, og lærer med det samme respekten. Selv endte jeg opp som ambulansearbeider , og har sett den skaden disse våpnene kan gjøre på en kropp -og det er jeg dønn ærlig med barna om. ...da tar det bort litt av "morroa" med krigslek. Vi, mine brødre og jeg, samt fettere og kusiner har i allefall syntes det var mindre morro å leke med det jo mer vi lærte om det. Anonymkode: 0f674...0ed
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #3 Skrevet 24. januar 2018 Ja. Har en gutt på sju som er fysisk og veldig lett girer seg opp. Men hvordan vet de hva sniper, rifle, ak47 er? Hadde sagt at de kan leke lissom leker, at de er på lag, at de skal vinne, kan ha konkurranser...osv. Men at det ikke er greit å late som man dreper andre selv om det er lek. Er sikkert strengere enn mange, men synes ikke det er greit. Anonymkode: 3bee0...393
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #4 Skrevet 24. januar 2018 Jeg ville ikke gjort så veldig stort nummer ut av det i første omgang. Men jeg ville spurt gutten min om hvor de hadde lært alle disse våpennavnene. Kanskje er det noen i flokken som har tilgang til spill eller lignende der de lærer sånt. Det andre jeg ville gjort var, også uten å gjøre det til noen stor greie, innimellom si at "usj, jeg liker ikke våpen jeg". Ofte er det nok til at det går over. Hadde en periode der guttene konkurrerte om å tegne de mest brutale og grusomme tegningenene, inspirert av en flink og populær tegner i klassen med en ganske morbid fantasi. Da sa jeg, som sant var, at sønnen min var flink til å tegne, men jeg orket jo nesten ikke se på dem for de var så fæle. Ganske snart sluttet han å tegne grusomheter, men tegnet allikevel kule tegninger som ga cred hos gutta. Hvis dette ikke hjelper ville jeg tatt en prat med de andre mammene for å høre hva de tenker om denne leken. Anonymkode: 04cfb...f74
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #5 Skrevet 24. januar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville stoppet det, men med kunnskap. Syntes det er helt tåpelig å leke på den måten. Forstår at de vil leke det på et tidspunkt, men jeg vil gjøre som min far gjorde for oss -våpenlære. Lære barna korrekt håndtering og respekt for våpen tidlig. Kommer selv fra en jeger familie, og lærte å bruke både hagle og rifle tidlig. I tillegg har vi endel politi i familien, og lærer med det samme respekten. Selv endte jeg opp som ambulansearbeider , og har sett den skaden disse våpnene kan gjøre på en kropp -og det er jeg dønn ærlig med barna om. ...da tar det bort litt av "morroa" med krigslek. Vi, mine brødre og jeg, samt fettere og kusiner har i allefall syntes det var mindre morro å leke med det jo mer vi lærte om det. Anonymkode: 0f674...0ed Det er ikke ekte våpen da. De er «på lat» Anonymkode: 63c82...a21
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja. Har en gutt på sju som er fysisk og veldig lett girer seg opp. Men hvordan vet de hva sniper, rifle, ak47 er? Hadde sagt at de kan leke lissom leker, at de er på lag, at de skal vinne, kan ha konkurranser...osv. Men at det ikke er greit å late som man dreper andre selv om det er lek. Er sikkert strengere enn mange, men synes ikke det er greit. Anonymkode: 3bee0...393 Jeg vet ikke hvor de har alle navnene fra. Jeg spurte sønnen min og han sa det var fra et skytespill han ikke vet navnet på og ikke har spilt, men noen andre har spilt det sammen med broren sin. De som blir drept dør frivillig og med dramatikk. De dør i «saktefilm» og så får de en bonus og blir levende igjen. Anonymkode: 63c82...a21
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #7 Skrevet 24. januar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville ikke gjort så veldig stort nummer ut av det i første omgang. Men jeg ville spurt gutten min om hvor de hadde lært alle disse våpennavnene. Kanskje er det noen i flokken som har tilgang til spill eller lignende der de lærer sånt. Det andre jeg ville gjort var, også uten å gjøre det til noen stor greie, innimellom si at "usj, jeg liker ikke våpen jeg". Ofte er det nok til at det går over. Hadde en periode der guttene konkurrerte om å tegne de mest brutale og grusomme tegningenene, inspirert av en flink og populær tegner i klassen med en ganske morbid fantasi. Da sa jeg, som sant var, at sønnen min var flink til å tegne, men jeg orket jo nesten ikke se på dem for de var så fæle. Ganske snart sluttet han å tegne grusomheter, men tegnet allikevel kule tegninger som ga cred hos gutta. Hvis dette ikke hjelper ville jeg tatt en prat med de andre mammene for å høre hva de tenker om denne leken. Anonymkode: 04cfb...f74 Jeg sier hele tiden at jeg ikke liker våpenleker og at de må slutte med all denne volden. De roer seg ned da, men så fortsetter de senere Anonymkode: 63c82...a21
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #8 Skrevet 24. januar 2018 Hvorfor legges seg oppi om de krangler? De har da være godt av å lære å ordne opp i uenigheter selv. Hvorfor stoppe dem selv om de leker skyteleker? Hva er du redd for? Fordømmelse fra naboen? Anonymkode: 0a00a...722
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #9 Skrevet 24. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvorfor legges seg oppi om de krangler? De har da være godt av å lære å ordne opp i uenigheter selv. Hvorfor stoppe dem selv om de leker skyteleker? Hva er du redd for? Fordømmelse fra naboen? Anonymkode: 0a00a...722 Fordi jeg ikke liker hvordan de ordner opp i uenighetene sine. De kan kalle hverandre stygge ting og da må jeg bryte inn og hjelpe de å ordne opp til de klarer det selv. Fordi de leker død og fordervelse hele tiden og det er ikke hyggelig. Jeg er redd for at de skal synes vold er helt greit og derfor utvikle leken til ekte vold. Naboen er jeg ikke redd for, for han er et mye dårligere menneske enn meg uansett. Anonymkode: 63c82...a21
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #10 Skrevet 24. januar 2018 Kopierer noe jeg leste for en stund tilbake. Nå handler det ikke om bruk av våpen, men jeg vil tro det går litt under det samme: Barn som lekeslåss blir mindre aggressive, lærer bedre og blir flinkere sosialt. Likevel slår mange foreldre og lærere ned på lekeslåssing. – Overbeskyttelse ødelegger livene til mange barn, sier norsk ekspert. Forskning viser at barn er mye bedre i stand til å forstå forskjellen på lekeslåssing og aggressiv slåssing enn voksne – og spesielt lærere og andre profesjonelle med ansvar for barn, er dårlige til å skille mellom de to fenomenene, hevder Nils Eide-Midtsand Det er forsket intenst på dette fenomenet de siste par tiår, og det er godt belegg for å hevde at lekeslåssing har positiv innvirkning på barns fysikk, evnen til å gjenkjenne og tolke egne og andres følelser, samt å regulere egne følelser, sier Eide-Midtsand, som også er forfatter av boken «Boltrelek og lekeslåssing. https://familieklubben.no/familieliv/derfor-boer-barn-lekeslaass/124 Anonymkode: d68e0...16b
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #11 Skrevet 24. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kopierer noe jeg leste for en stund tilbake. Nå handler det ikke om bruk av våpen, men jeg vil tro det går litt under det samme: Barn som lekeslåss blir mindre aggressive, lærer bedre og blir flinkere sosialt. Likevel slår mange foreldre og lærere ned på lekeslåssing. – Overbeskyttelse ødelegger livene til mange barn, sier norsk ekspert. Forskning viser at barn er mye bedre i stand til å forstå forskjellen på lekeslåssing og aggressiv slåssing enn voksne – og spesielt lærere og andre profesjonelle med ansvar for barn, er dårlige til å skille mellom de to fenomenene, hevder Nils Eide-Midtsand Det er forsket intenst på dette fenomenet de siste par tiår, og det er godt belegg for å hevde at lekeslåssing har positiv innvirkning på barns fysikk, evnen til å gjenkjenne og tolke egne og andres følelser, samt å regulere egne følelser, sier Eide-Midtsand, som også er forfatter av boken «Boltrelek og lekeslåssing. https://familieklubben.no/familieliv/derfor-boer-barn-lekeslaass/124 Anonymkode: d68e0...16b Lekeslåssing er en ting, men de trenger ikke drepe hverandre med granater og rifler. Og når lekeslåssing går over i faktisk slåsskamp aner ikke jeg, men har opplevd det. Anonymkode: 63c82...a21
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #12 Skrevet 24. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke ekte våpen da. De er «på lat» Anonymkode: 63c82...a21 Ja, det forsto jo jeg også. Mener fortsatt det samme Anonymkode: 0f674...0ed
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #13 Skrevet 24. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, det forsto jo jeg også. Mener fortsatt det samme Anonymkode: 0f674...0ed Men hvilke skader får de? Det er bare luftvåpen de bruker, så jeg tror ikke det kan skade så mye Anonymkode: 63c82...a21
Yellow Brick Road Skrevet 24. januar 2018 #14 Skrevet 24. januar 2018 (endret) "Pang, pang du er død"-leker har blitt lekt av unger i alle år, og de må de da bare få lov til. Vi lekte det masse som små, og heldige oss slapp å ha bekymra voksne rundt oss som syntes at leken var skummel. Det var vel stort sett politi og tjuv eller kanskje cowboy av og til, og sikkert mindre dramatisk enn ungene gjør i dag - naturlig nok. Jeg var også så heldig å vokse opp i en tid hvor vold, terror og krig ikke var så nærme oss som det er nå og hvor tilgangen på informasjon ikke var like god som nå, på godt og vondt. Men vi skøyt hverandre og døde og stod opp igjen som den største selvfølge. Dette er viktig lek for barn. Selv barn som har opplevd krig og grusomheter leker krig, det er en måte å bearbeide opplevelser på. Ikke sånn at ungene tenker at "NÅ må vi leke litt krig og drepe hverandre, for da får jeg bearbeidet det jeg har sett", heller sånn at ungene ubevisst velger leker som gjør at at de kan leke ting ut av systemet. Krangle må de også få lov til, ingen grunn til å stoppe det før det blir blod eller tårer, for å overdrive litt, kanskje. Ungene sier nok selv fra om de trenger hjelp fra oss voksne. Så kan vi jo heller benytte anledningen til å rive oss løs fra telefon og nettbrett og snakke litt med ungene våre når vi har dem sammen med oss, og da mener jeg ikke å snakke til, men snakke med. Endret 24. januar 2018 av Yellow Brick Road
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #15 Skrevet 24. januar 2018 Hvis det plager deg veldig skal du nok sette ned foten. Men jeg er også tilhenger av å svelge kameler. Min er nå inne i en Nerf-fase. Jeg synes det er en drittlek - fly rundt og skyte på hverandre. Men jeg ser hvor sosialt viktig det er for ham. Det er det de kule gutta driver med. Så jeg klapper igjen, jeg kjøper ikke Nerf, men jeg hjelper ham å handle fir egne penger på Finn og sender ønskelister til onkel og besteforeldre uten kommentar. Forresten fløy vi rundt på søttitallet med pistoler og pil-og-bue. Vi drepte for fote. Og sto ikke tilbake for en og annen skalpering og bålbrenning. Anonymkode: 04cfb...f74
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #16 Skrevet 24. januar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvilke skader får de? Det er bare luftvåpen de bruker, så jeg tror ikke det kan skade så mye Anonymkode: 63c82...a21 For det første, om det er luftvåpen de bruker av type softgun så kan de lett ta et øye. Men jeg sa ikke noe om at de kan bli skadet. Jeg snakket om at når man vet om hvilke skader et halvautomat våpen kan gjøre på en kropp i virkeligheten så ble det fort litt mindre stas. -bortsett fra om ungen er helt empatiløs da... Drar også den nonchalante "nei, jeg syntes ikke noe om å leke at dere skyter og sprenger hverandre jeg. Den leken syntes ikke jeg er noe tøff." Og så kommer jeg med et kulere alternativ, vann krig med vannballonger (ikke på lat at det er bomber) eller noe sånt. Anonymkode: 0f674...0ed
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #17 Skrevet 24. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: For det første, om det er luftvåpen de bruker av type softgun så kan de lett ta et øye. Men jeg sa ikke noe om at de kan bli skadet. Jeg snakket om at når man vet om hvilke skader et halvautomat våpen kan gjøre på en kropp i virkeligheten så ble det fort litt mindre stas. -bortsett fra om ungen er helt empatiløs da... Drar også den nonchalante "nei, jeg syntes ikke noe om å leke at dere skyter og sprenger hverandre jeg. Den leken syntes ikke jeg er noe tøff." Og så kommer jeg med et kulere alternativ, vann krig med vannballonger (ikke på lat at det er bomber) eller noe sånt. Anonymkode: 0f674...0ed Nei. Det er sånne luftvåpen som de lager selv. Ikke ekte. Anonymkode: 63c82...a21
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #18 Skrevet 24. januar 2018 8 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: "Pang, pang du er død"-leker har blitt lekt av unger i alle år, og de må de da bare få lov til. Vi lekte det masse som små, og heldige oss slapp å ha bekymra voksne rundt oss som syntes at leken var skummel. Det var vel stort sett politi og tjuv eller kanskje cowboy av og til, og sikkert mindre dramatisk enn ungene gjør i dag - naturlig nok. Jeg var også så heldig å vokse opp i en tid hvor vold, terror og krig ikke var så nærme oss som det er nå og hvor tilgangen på informasjon ikke var like god som nå, på godt og vondt. Men vi skøyt hverandre og døde og stod opp igjen som den største selvfølge. Dette er viktig lek for barn. Selv barn som har opplevd krig og grusomheter leker krig, det er en måte å bearbeide opplevelser på. Ikke sånn at ungene tenker at "NÅ må vi leke litt krig og drepe hverandre, for da får jeg bearbeidet det jeg har sett", heller sånn at ungene ubevisst velger leker som gjør at at de kan leke ting ut av systemet. Krangle må de også få lov til, ingen grunn til å stoppe det før det blir blod eller tårer, for å overdrive litt, kanskje. Ungene sier nok selv fra om de trenger hjelp fra oss voksne. Så kan vi jo heller benytte anledningen til å rive oss løs fra telefon og nettbrett og snakke litt med ungene våre når vi har dem sammen med oss, og da mener jeg ikke å snakke til, men snakke med. Vi lekte cowboy og indianer, men ikke med våpen. Vi lekte med tau. Cowboyene barn fast indianerene i trær i skogen. Det verste som skjedde var den gangen vi glemte hvor vi hadde bundet fast Gunnar, så han ble stående et par timer bundet til et tre. Oppdaget at han var borte da vi kom oss ut av skogen. Men han ble ikke drept eller noe. Han ble jo litt redd da det begynte å mørkne, men vi fikk med oss foreldrene på leteaksjon og tok med oss lommelykter. De må gjerne leke sånne leker ute da, men Neida! Da vil de ake eller sykle eller skate i stedet. Så de leker dette mest inne. Og så har de saktefilm og replay i det også, så den som dør, må dø sakte og flere ganger. Og det er jo litt trist om det alltid er lille-per som må dø om og om igjen. Men kanskje er det ikke så farlig med sånn lek da.? At det bare er jeg som synes at de dreper hverandre litt for ofte liksom? Anonymkode: 63c82...a21
Yellow Brick Road Skrevet 24. januar 2018 #19 Skrevet 24. januar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi lekte cowboy og indianer, men ikke med våpen. Vi lekte med tau. Cowboyene barn fast indianerene i trær i skogen. Det verste som skjedde var den gangen vi glemte hvor vi hadde bundet fast Gunnar, så han ble stående et par timer bundet til et tre. Oppdaget at han var borte da vi kom oss ut av skogen. Men han ble ikke drept eller noe. Han ble jo litt redd da det begynte å mørkne, men vi fikk med oss foreldrene på leteaksjon og tok med oss lommelykter. De må gjerne leke sånne leker ute da, men Neida! Da vil de ake eller sykle eller skate i stedet. Så de leker dette mest inne. Og så har de saktefilm og replay i det også, så den som dør, må dø sakte og flere ganger. Og det er jo litt trist om det alltid er lille-per som må dø om og om igjen. Men kanskje er det ikke så farlig med sånn lek da.? At det bare er jeg som synes at de dreper hverandre litt for ofte liksom? Anonymkode: 63c82...a21 Vi hadde pistoler med kruttlapper som vi brukte ute, og hadde vi ikke flere kruttlapper, for det var jo begrenset hvor mye penger vi hadde til å kjøpe det for, så blir det verbale "panger" i stede for. Det er ikke farlig med den type lek, og det er ikke unormalt heller at det er Lille-Per som dør mest. Men det skader selvfølgelig ikke å ha øynene og ørene litt oppe uten å dermed blande seg inn. Sakte film var det dårlig med da jeg var liten, men jeg skjønner godt at de dør i sakte film i dag, for det er jo sånne ting ungene ser på film, tv, nyheter i dag, mye mer enn vi gjorde da jeg var liten. Og de trenger de å bearbeide på sin måte. Jeg hadde latt dem leke i vei.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2018 #20 Skrevet 24. januar 2018 10 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: Vi hadde pistoler med kruttlapper som vi brukte ute, og hadde vi ikke flere kruttlapper, for det var jo begrenset hvor mye penger vi hadde til å kjøpe det for, så blir det verbale "panger" i stede for. Det er ikke farlig med den type lek, og det er ikke unormalt heller at det er Lille-Per som dør mest. Men det skader selvfølgelig ikke å ha øynene og ørene litt oppe uten å dermed blande seg inn. Sakte film var det dårlig med da jeg var liten, men jeg skjønner godt at de dør i sakte film i dag, for det er jo sånne ting ungene ser på film, tv, nyheter i dag, mye mer enn vi gjorde da jeg var liten. Og de trenger de å bearbeide på sin måte. Jeg hadde latt dem leke i vei. Vi hadde også kruttlapper, men ikke pistoler, så vi måtte koordinere slik at en slo til kruttlappene med en stein mens en annen imiterte skudd. Som regel ble det litt kluss med lyd og bilde, men om den som skulle skyte reagerte innen 3 sekunder, så var det jo greit. Og Gunnar ble ikke traumatisert av å stå bundet til et tre et par timer lenger enn beregnet. Han var i alle fall med på leken dagen etter. Hadde vi ikke hatt med broren hans, så hadde vi nok ikke husket på han i det hele tatt, så det var jo flaks. Dette vil kanskje bety at vi konkluderer med at så lenge de har det gøy (inkludert lille-per som stort sett er død), så er leken fullt tillatt? Anonymkode: 63c82...a21
Yellow Brick Road Skrevet 24. januar 2018 #21 Skrevet 24. januar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi hadde også kruttlapper, men ikke pistoler, så vi måtte koordinere slik at en slo til kruttlappene med en stein mens en annen imiterte skudd. Som regel ble det litt kluss med lyd og bilde, men om den som skulle skyte reagerte innen 3 sekunder, så var det jo greit. Og Gunnar ble ikke traumatisert av å stå bundet til et tre et par timer lenger enn beregnet. Han var i alle fall med på leken dagen etter. Hadde vi ikke hatt med broren hans, så hadde vi nok ikke husket på han i det hele tatt, så det var jo flaks. Dette vil kanskje bety at vi konkluderer med at så lenge de har det gøy (inkludert lille-per som stort sett er død), så er leken fullt tillatt? Anonymkode: 63c82...a21 Det synes jeg at var en usedvanlig god konklusjon, så god at jeg kan gå til sengs...
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #22 Skrevet 25. januar 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet ikke hvor de har alle navnene fra. Jeg spurte sønnen min og han sa det var fra et skytespill han ikke vet navnet på og ikke har spilt, men noen andre har spilt det sammen med broren sin. De som blir drept dør frivillig og med dramatikk. De dør i «saktefilm» og så får de en bonus og blir levende igjen. Anonymkode: 63c82...a21 Dette er da en god lek. Man bearbeider skumle ting via lek, og dette er en måte å nærme seg temaet død på. Anonymkode: 02170...7ec
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #23 Skrevet 25. januar 2018 De får jo tydeligvis spille spill de ikke har lov til, jamfør navn på våpen. Anonymkode: 166bb...e55
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #24 Skrevet 25. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: De får jo tydeligvis spille spill de ikke har lov til, jamfør navn på våpen. Anonymkode: 166bb...e55 Ikke min gutt. Han spiller ikke noe sånt her hjemme. Anonymkode: 63c82...a21
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2018 #25 Skrevet 25. januar 2018 Det er vel bare en utvikling av politi og røver, cowboy og indianer Bedre de leker skyteleker enn at de sitter med hodet i hver sin skjerm og spiller skytespill da Anonymkode: e28bd...949
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå