Gå til innhold

Jeg hater barnebursdager


Anbefalte innlegg

Skrevet

Åh, gi meg styrke.

Eldste fyller straks sju år, og det vanlige her i området er å invitere alle på trinnet av samme kjønn. Med et par kompiser i gata blir det 19 gutter. Noen løser det med å leie det lokale samlingsstedet, men jeg synes det er så upersonlig og kaldt, så det vil jeg ikke. Det betyr at alle 19 guttene må hjem til oss. I fjor ble det et spetakkel uten like - to av dem hoppet i sofaen og rev ned en gardin, mens en annen kastet opp i senga til minstemann. Sønnen vår syntes ikke det var noe stas. Likevel ser det ut til at vi er i ferd med å gå på den samme smellen i år. 

Hvordan gjør dere det med barnebursdager? Og hvor lenge er det vanlig å feire med hele gjengen? Når er det «innafor» å invitere kun de beste vennene til f.eks film og pizza, eller ta dem med på kino og restaurant?

Og snart braker det løs med småbrødrene på 3 og 4 år...

Anonymkode: bbefb...215

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 4 skolebarn, så det blir noen bursdager ;)

Her er det for de fleste vanlig å invitere alle ut ungdomsskolen, men noen få velger å bare invitere bestevennene fra 10-års dagen.

Jeg synes det er helt ok å ha bursdager andre steder enn hjemme i stua jeg da, så vi har hatt bursdag i kantina på skolen, i idrettshallen, på lekeland, på bowling, på badeland, på vitensenteret, i klatreparken, leid ungdomsklubben, men også i hagen (har et mai-barn), i akebakken (har et januarbarn), på et friområde hvor det er fotballøkke, lekeplasser osv.

På skolen her er det mye storklasser, i klassen til ene datteren min er det 52 elever, 31 av dem jenter... Helt greit da at 2-4 stykker slår sammen bursdagen sin og har det et annet sted enn hjemme i stua altså.

Anonymkode: 379a5...e63

Skrevet

Her er normen alle i samme kjønn i klassen ut barneskolen. Har 6. klassing nå, og der blir alle fortsatt invitert til alle. 

I lillebrors klasse (3. klasse) inviterer også alle alle. Men det er svært få som våger seg på å invitere 15 viltre gutter hjem til seg. 

Det har vært bursdager i barnehager, i skogen, ute i hagen etc. 

Utebursdag fungerer fint også om vinteren. Gutten min var nylig i akebursdag og hadde det veldig moro. 

Anonymkode: f082b...442

Skrevet

Ha de ute, akebursdag med pølsegrilling er helt topp

Anonymkode: bf142...272

Skrevet

Kan du ikke droppe de som ikke går i klassen og heller be dem en annen dag?

Her inviterer man alle i klassen eller alle av samme kjønn i klassen ut barneskolen. 

Anonymkode: cacfb...f97

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, gi meg styrke.

Eldste fyller straks sju år, og det vanlige her i området er å invitere alle på trinnet av samme kjønn. Med et par kompiser i gata blir det 19 gutter. Noen løser det med å leie det lokale samlingsstedet, men jeg synes det er så upersonlig og kaldt, så det vil jeg ikke. Det betyr at alle 19 guttene må hjem til oss. I fjor ble det et spetakkel uten like - to av dem hoppet i sofaen og rev ned en gardin, mens en annen kastet opp i senga til minstemann. Sønnen vår syntes ikke det var noe stas. Likevel ser det ut til at vi er i ferd med å gå på den samme smellen i år. 

Hvordan gjør dere det med barnebursdager? Og hvor lenge er det vanlig å feire med hele gjengen? Når er det «innafor» å invitere kun de beste vennene til f.eks film og pizza, eller ta dem med på kino og restaurant?

Og snart braker det løs med småbrødrene på 3 og 4 år...

Anonymkode: bbefb...215

Vi har det også hjemme, men styrer dem dit vi vil. Starter med å dele dem inn i 3-4 grupper. De får et ark på hver gruppe og så er det quiz. Tar 15-20 spørsmål og så er det tid for mat. Lager noe som tar litt tid å spise. Nå ble det taco. Når maten er fortært har det gått en time. Så er det på tide med premieutdeling fra quizen. Gjør det høytidelig med utdeling av gullmedalje for å bruke mest mulig tid. Så er det nok en bordsetting, dropper kakene og lager iskiosk hvor de får servert is i skål og kan ta på ulikt strøssel selv. Dette tar tid! 😊

Etter isen er fortært er det 20-30 min igjen og da kommanderer jeg alle ut. Så blir det et par runder med gjemsel ute. Deretter kommer foreldrene og siden vi er ute, så er det bare ha det bra og rett inn i bilen. Haha😂😂

Anonymkode: 38bad...5ef

Skrevet (endret)

Må du invitere alle guttene på trinnet? Kan du ikke bare invitere guttene i klassen?

Endret av ღTyrkiskPepperღ
Skrevet (endret)

I klassen til min eldste et de 17 aktive gutter så det å ha det hjemme i stua utgår...

De krangler, slåss osv så ikke bare,bare..

Men i år løste vi det med å ha akebursdag siden det var kommet så masse snø og det var SUKSESS 😊😊😊 ingen krangler, ingen sloss. Alle koste seg i akebakken og vi voksne kunne prate, drikke kaffe og leke med ungene isteden for å megle, rive ungen fra hverandre,trøste osv. Vi skal aldri,aldri ha inne bursdag igjen, bare være ute 😁 enkel servering også, pizzasnurrer, kake, brus og juice evt kakao 😊 alle var fornøyde og ingen ville hjem 😂😂

Endret av 3 i april
Skrevet

Jeg leste overskriften og tenkte «hun må ha gutter»! 

😆 

dette går helt fint med jenter. 

Anonymkode: 82fa0...6f3

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leste overskriften og tenkte «hun må ha gutter»! 

😆 

dette går helt fint med jenter. 

Anonymkode: 82fa0...6f3

Det er VIRKELIG ikke min erfaring!!!

Hilsen jentemamma

Anonymkode: ef1ab...bbd

Skrevet

Joda. Barnebursdager kan være krevende, og du er i de verste årene med eldste nå. Det roer seg litt etter hvert. 

Føyer meg til det som er skrevet over. Du må ha en plan for hva barna skal gjøre. Krisemaksimer gjerne og kom opp med en plan b eller fem.  Ha alltid en lek eller to i reserve, både inne og ute. Godteposer er herlige å fiske etter, tar tid og kan samle er selskap som er på vei ut av kontroll. Blir det baluba inne, kan man sende dem ut på skattejakt. Kanskje med noen oppgaver og leker. 

Og når du er ferdig det er år til neste gang med de barna. 

Og husk å minne junior på å oppføre seg pent når han er budt bort. Vi har terpet en del på det her, særlig etter den ikke-så-stolte dagen jeg hentet unge håpefulle i en bursdag der han var ansvarlig for pølsekrigen, og en del andre barn hadde hatt like festlige påfunn. 

 

Anonymkode: adcbb...6e0

Skrevet

Vi inviterer både gitter og jenter og har aldri hatt slike Problem er selv om de er opptil 25 stykker. Selvføgelig er det høy lyd mens de er her og det hender noen krangler +at minst to gitter tisser på seg frem til 3.klasse, men de gjør okke hærverk og hører på oss voksne når vi gir en beskjed.

Anonymkode: e7ca1...0bb

Skrevet

Her går vi sammen fler og feirer sammen. Det varierer med utebursdag, lekeland, Vitensenteret, bowling osv. Ingen har det hjemme😉 

Her varier det veldig når de slutter med større feiringer. Men, mange inviterer kun de nærmeste til 10-års dagen. Da er mange lei store bursdager. Noen inviterer alle ut barneskolen. På ungdomsskolen er det lite bursdager.

Anonymkode: d8aec...100

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er VIRKELIG ikke min erfaring!!!

Hilsen jentemamma

Anonymkode: ef1ab...bbd

Å ha 16 jenter her hos oss har aldri vært et problem. Ingen har noen gang hoppet i sofaen eller revet ned noe. Litt støy er det jo, men utrolig artig med så mye positiv energi som det er i bursdager. 

Min erfaring er at guttebursdager er voldsommere enn jentebursdager (sånn på gjennomsnittet).

Sist vi hadde barnebursdag hadde vi 24 11-åringer i hus. Vi har ikke spesielt stort hus, men alt går.

Anonymkode: 7b25f...e05

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Åh, gi meg styrke.

Eldste fyller straks sju år, og det vanlige her i området er å invitere alle på trinnet av samme kjønn. Med et par kompiser i gata blir det 19 gutter. Noen løser det med å leie det lokale samlingsstedet, men jeg synes det er så upersonlig og kaldt, så det vil jeg ikke. Det betyr at alle 19 guttene må hjem til oss. I fjor ble det et spetakkel uten like - to av dem hoppet i sofaen og rev ned en gardin, mens en annen kastet opp i senga til minstemann. Sønnen vår syntes ikke det var noe stas. Likevel ser det ut til at vi er i ferd med å gå på den samme smellen i år. 

Hvordan gjør dere det med barnebursdager? Og hvor lenge er det vanlig å feire med hele gjengen? Når er det «innafor» å invitere kun de beste vennene til f.eks film og pizza, eller ta dem med på kino og restaurant?

Og snart braker det løs med småbrødrene på 3 og 4 år...

Anonymkode: bbefb...215

Herregud, slutt å be alle på trinnet. 

Anonymkode: 2f0b2...bb8

Skrevet

19 gutter i stua?? Det er jo oppskriften på katastrofe. 

Anonymkode: eac30...faa

Skrevet

#metoo

Anonymkode: 796c1...23c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har det også hjemme, men styrer dem dit vi vil. Starter med å dele dem inn i 3-4 grupper. De får et ark på hver gruppe og så er det quiz. Tar 15-20 spørsmål og så er det tid for mat. Lager noe som tar litt tid å spise. Nå ble det taco. Når maten er fortært har det gått en time. Så er det på tide med premieutdeling fra quizen. Gjør det høytidelig med utdeling av gullmedalje for å bruke mest mulig tid. Så er det nok en bordsetting, dropper kakene og lager iskiosk hvor de får servert is i skål og kan ta på ulikt strøssel selv. Dette tar tid! 😊

Etter isen er fortært er det 20-30 min igjen og da kommanderer jeg alle ut. Så blir det et par runder med gjemsel ute. Deretter kommer foreldrene og siden vi er ute, så er det bare ha det bra og rett inn i bilen. Haha😂😂

Anonymkode: 38bad...5ef

I love it!! Sånn blir det neste år. Takk for tipset!

HI

Anonymkode: bbefb...215

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å ha 16 jenter her hos oss har aldri vært et problem. Ingen har noen gang hoppet i sofaen eller revet ned noe. Litt støy er det jo, men utrolig artig med så mye positiv energi som det er i bursdager. 

Min erfaring er at guttebursdager er voldsommere enn jentebursdager (sånn på gjennomsnittet).

Sist vi hadde barnebursdag hadde vi 24 11-åringer i hus. Vi har ikke spesielt stort hus, men alt går.

Anonymkode: 7b25f...e05

Nei men da er det ikke verre enn at vi har ulike erfaringer. Har hatt guttebursdager som har gått for seg i relativt danna former og jentebursdager som har vært et rent hel**te med krangling, grining og drama til den store gullmedalje. Tar heller ti gutter i gardina enn det dramaet der.

Anonymkode: ef1ab...bbd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leste overskriften og tenkte «hun må ha gutter»! 

😆 

dette går helt fint med jenter. 

Anonymkode: 82fa0...6f3

Jeg har begge deler og har opplevd slåsskamp og intriger de luxe i jentebursdag...

Anonymkode: b19e2...343

Skrevet

Haha, vi hadde 11 gutter i bursdag i stua på vår 70 kvm store leilighet da eldste fylte 6 år. Det var viltert og heftig, men det gikk. Prøvde igjen året etter til 7-årsdagen - og du store min! Ungene var OVER ALT. Det var så vidt de ikke hang i gardinene! Barnet har selv fått velge om han ville ha det hjemme eller på lekeland eller lignende, men han ville ha det hjemme siden "alle andre" ikke har det hjemme. Men for oss foreldre sin del blir det ikke noe hjemmebursdag mer før det kun inviteres nære kompiser. 

Neste år blir det Leos eller noe sånt. 

Anonymkode: b9f9a...58d

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leste overskriften og tenkte «hun må ha gutter»! 

😆 

dette går helt fint med jenter. 

Anonymkode: 82fa0...6f3

Det er ingen fasit på dette altså.

Jeg har fire barn, to gutter og to jenter.

To av klassene har gått helt fint, den ene gutteklassen og den ene jenteklassen

To klasser har vært helt håpløse, den ene jenteklasse og den ene gutteklassen.

Den ene jenta mi har en jentegjeng i klassen som jeg virkelig beundrer læreren som må håndtere hver dag. Har hatt de i bursdag her hjemme og det er drama uten like. Sjalusi, krangling (jeg var først, hun tok den men jeg ville ha den, hun sniker, det var min pass osv) og drama som utartet til grining, klyping, noen som stakk av osv. Har aldri opplevd maken jeg.

Men den andre datteren min har en klasse som fungerer veldig fint og det har aldri vært noe problem å ha de i bursdag.

Anonymkode: 379a5...e63

Skrevet

På skolen vår var det også vanlig å innvitere alle på samme trinn av samme kjønn,det gjorde alle untatt oss. Jeg bryr meg virkelig ikke om hva alle andre gjør,jeg innviterer de det passer meg og barnet mitt.Vi innviterte alle guttene i klassen å da ble de 10 totalt,det var mere nok :P

Anonymkode: d5179...0c6

Skrevet

Jeg har sagt til sønnen at han får velge, 1000kr rett i lomma, eller barnebursdag 🤣 jeg orker det rett og slett ikke lenger. I år blir han 10. Og det er 18 gutter i klassen. Heldigvis vil han heller ha pengene. Så da inviterer vi heller nabo guttene innom og har en rolig bursdag med gaming og kaker 😍🍭

Anonymkode: 2aabf...d2d

Skrevet

Med dine erfaringer forstår jeg at du gruer deg. Men! Jeg hiver meg på det de andre sier: planlegging og program er alfa og omega. Snurre flasken når presangene skal åpnes. Aldersadekvate leker, feks flasketuten peker på, hatteleken, pakkeleken, fiskedam, skattejakt. De må være underholdt mye. Snakk med tydelig, høy stemme når du gir beskjeder. Her bestemmer du! 

Hvis det er en trøst, blir det faktisk litt bedre med årene 😊 Eldste her er ti, og det var en helt annen gjeng som var her enn da de var syv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...