Gå til innhold

Babynest "bannlyst" i Canada. Kvelningsfare!

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 17.1.2018 den 9.28, Anonym bruker skrev:

Jeg fant babyen min lilla under sengekantbeskytteren i sprinkelsengen. Han hadde ålt seg oppover, satt seg fast og fikk så vidt puste da jeg fant ham. Ingen gråt, ingen lyd, og jeg satt i naborommet med døren åpen da det skjedde. Fikk bare en magefølelse om å se til ham akkurat da. Tør ikke tenke på hva som kunne skjedd om jeg hadde sovnet. Kanten var riktig festet, men det skjedde likevel. Skjønner ikke hvordan folk tør å bruke slike ting. 

Anonymkode: 48ad3...aad

Så, SÅ glad for å lese at det gikk fint med den lille! ❤️

Jeg har noen spørsmål, om du syns det er greit å svare? 

- Hvor gammel var babyen?

- Hvilken type sengekantbeskytter, og hvordan ble den festet?

- Hvordan «satt fast»? 

Jeg vet at feks sengekantbeskytter kan utgjøre en fare, men jeg ser det bare ikke for meg? Har alltid lurt på om det gjelder de minste babyene, eller alle. Derfor disse spørsmålene. 

Anonymkode: 10016...efa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 17.1.2018 den 10.33, Pobie skrev:

De amerikanske retningslinjene for å redusere risikoen for krybbedød og forhindre fare for kvelning er de strengeste i verden, og det er de vi følger her i huset.

De sier at babyen alltid skal sove helt flatt (dvs aldri i vippestol el.l.), på fast overflate, og alene i egen seng, dvs ikke i voksensengen, og alltid helt uten puter, dyner, tepper, kosedyr, osv.

Dette gjelder ikke bare om natten, men for alle lurer på dagtid og. Krybbedød forhindres ikke av at man sitter og stirrer på babyen mens den ligger og sover på en pute.

Siden babynest og lignende produkter er myke og polstrede, er de ikke trygge. De er ikke trygge selv om babyen ligger ved siden av en på sofaen heller. Krybbedød kan skje når som helst. Vet ikke hva det norske navnet er, men "positional asphyxiation" er en risiko når babyen sover i vinkel f eks i vippestol eller på en myk overflate der den ikke ligger 100% flatt. PA kan skje på 60 sekunder mens babyen ser ut som om den bare ligger og sover, mens den faktisk kveles pga kink i luftrøret.

Anbefaler at dere leser gjennom de amerikanske retningslinjene som ble oppdatert i 2016 og er basert på over 30 år statistikk over spedbarnsdød: http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2016/10/25/peds.2016-2938

Hvordan ser det ut i sengen til babyen din?

Kun en fast madrass, og babyen i sovepose? 

Jeg spør ikke for å være ekkel. Ikke i det hele tatt. Jeg lurer oppriktig på hva alternativet til disse rosa/blå overfylte sengene er? 😉 Finner babyen din roen i en «steril» seng? 

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tør de sikkert på samme måte som du turte og bruke den?!?

Anonymkode: d7153...443

Det har du nok rett i, men jeg snakker da om bekjente jeg har advart og fortalt historien til, ikke "hvemsomhelstpågata". 

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så, SÅ glad for å lese at det gikk fint med den lille! ❤️

Jeg har noen spørsmål, om du syns det er greit å svare? 

- Hvor gammel var babyen?

- Hvilken type sengekantbeskytter, og hvordan ble den festet?

- Hvordan «satt fast»? 

Jeg vet at feks sengekantbeskytter kan utgjøre en fare, men jeg ser det bare ikke for meg? Har alltid lurt på om det gjelder de minste babyene, eller alle. Derfor disse spørsmålene. 

Brukte en beskytter fra en vel anerkjent baby-/barneutstyrsbutikk på senteret her. Jeg dyttet den ned mellom madrass og sprinkler, samt knyttet den med de små tauene som henger på. I utgangspunktet riktig festet. Når babyen min ålte seg oppover har han klart å "stange" beskytteren opp fra mellom sprinklene og madrassen. Siden beskytteren var knyttet, og også ganske tykk og stiv, gav den ikke ordentlig etter, men brettet seg over guttens hals på en måte og slik blokkerte luftveiene. Husker ikke nøyaktig alder, men rundt 3 mnd +-.

Forstår hvorfor du ikke kan se det for deg. Jeg kan den dag i dag, noen år senere, fortsatt ikke riktig skjønne hvordan han klarte det. 

Skrevet

Canada frarådet kantbeskyttere da jeg fikk trettenåringen også. Nå frarådes det i Norge, og yngste bruker det ikke. 

Anonymkode: 45a1b...81e

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan ser det ut i sengen til babyen din?

Kun en fast madrass, og babyen i sovepose? 

Jeg spør ikke for å være ekkel. Ikke i det hele tatt. Jeg lurer oppriktig på hva alternativet til disse rosa/blå overfylte sengene er? 😉 Finner babyen din roen i en «steril» seng? 

Ja, fast madrass og baby i sovepose. Han er vant til det fra fødselen av, og trenger derfor ingen hjelpemidler for å kunne sovne. Det eneste han får er en smokk som han av og til holder i hånden mens han sovner. Smokk er det eneste som regnes som trygt å putte i sengen til babyen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...