Gå til innhold

Babynest "bannlyst" i Canada. Kvelningsfare!

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://healthycanadians.gc.ca/recall-alert-rappel-avis/hc-sc/2017/64318a-eng.php

Hva er deres tanker rundt dette? Jeg føler ikke for å gå til anskaffelse av et slikt produkt. Såklart bør man aldri gå fra baby  om de ligger i babynest, men noen gjør nok dette i noen minutter for å gå på do osv. Canadiske myndigheter advarer også mot sengekantbeskytter. Dette mener jeg å ha hørt en advarsel om her i Norge også, men ser det brukes fortsatt mye. Jeg kommer ikke til å ha det i babysengen denne gangen. Synes det er viktig å snakke om og spre budskapet, for det virker ikke some mange nordmenn har fått med seg risikoen her? 

Anonymkode: b0b1e...794

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg hørt her i Norge. Babynest er uaktuelt her i huset.

Og vi har chicco next to me - seng også. Myke kanter. Anbefales

Anonymkode: c6305...8d3

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg hørt her i Norge. Babynest er uaktuelt her i huset.

Og vi har chicco next to me - seng også. Myke kanter. Anbefales

Har lurt litt på den chicco next to me. Takk for tips

Skrevet
5 minutter siden, bikini skrev:

Har lurt litt på den chicco next to me. Takk for tips

Nå har den sengen kommet i flere farger også. Den kan og brukes som reiseseng. Utrolig god seng. 

Skrevet

Jeg fant babyen min lilla under sengekantbeskytteren i sprinkelsengen. Han hadde ålt seg oppover, satt seg fast og fikk så vidt puste da jeg fant ham. Ingen gråt, ingen lyd, og jeg satt i naborommet med døren åpen da det skjedde. Fikk bare en magefølelse om å se til ham akkurat da. Tør ikke tenke på hva som kunne skjedd om jeg hadde sovnet. Kanten var riktig festet, men det skjedde likevel. Skjønner ikke hvordan folk tør å bruke slike ting. 

Anonymkode: 48ad3...aad

Skrevet

Har du lest artikkelen?

Det advares egentlig mot for for myk madrass og for myke kanter. De babynestene som selges her iallefall har ikke mykere bunn enn madrassen i babysengen eller i vogna. Kantene er også faste. 

Men ja, man skal selvfølgelig være obs på for myke kanter, sprinkelbeskytter, for myk madrass, puter osv. 

Anonymkode: 6361d...6cf

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fant babyen min lilla under sengekantbeskytteren i sprinkelsengen. Han hadde ålt seg oppover, satt seg fast og fikk så vidt puste da jeg fant ham. Ingen gråt, ingen lyd, og jeg satt i naborommet med døren åpen da det skjedde. Fikk bare en magefølelse om å se til ham akkurat da. Tør ikke tenke på hva som kunne skjedd om jeg hadde sovnet. Kanten var riktig festet, men det skjedde likevel. Skjønner ikke hvordan folk tør å bruke slike ting. 

Så skummelt!!😱 godt det gikk bra. Men helt enig med deg. Skjønner ikke at folk tørr å bruke slikt. Og at det fortsatt er lov å selge i butikkene.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du lest artikkelen?

Det advares egentlig mot for for myk madrass og for myke kanter. De babynestene som selges her iallefall har ikke mykere bunn enn madrassen i babysengen eller i vogna. Kantene er også faste. 

Men ja, man skal selvfølgelig være obs på for myke kanter, sprinkelbeskytter, for myk madrass, puter osv. 

Ja, selvfølgelig har jeg lest artikkelen!!!! Det står at det advares mot babynest. Har kopiert og limt inn litt her. Suden du tydeligvis ikke selv har lest artikkelen. Si fra om jeg må oversette. 

Health Canada is informing consumers of the suffocation risk associated with baby nests, also called baby pods.

A baby nest is a small, portable bed for an infant that has soft, padded sides. Many baby nests are advertised as multi-functional products that can be used as a sleep surface, changing mat and tummy time mat. Some baby nests are also promoted as being suitable for bed sharing, which involves placing the product in the caregiver's bed.

A baby nest's soft, padded sides pose a suffocation risk.

What you should do

Babies should never be left unattended in baby nests, nor should the nests be placed inside another product, such as a crib, cradle, bassinet or playpen.

Baby nests should never be placed on standard beds, water beds, air mattresses, couches, futons or armchairs. Placing a baby nest on these soft and uneven surfaces can further increase the suffocation risk.

The safest place for a baby to sleep is on his or her back, alone in a crib, cradle or bassinet that meets current Canadian regulations.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så skummelt!!😱 godt det gikk bra. Men helt enig med deg. Skjønner ikke at folk tørr å bruke slikt. Og at det fortsatt er lov å selge i butikkene.

Veldig glad for det gikk som det gjorde. Rekasjonen fra butikken var derimot forkastelig da jeg tok det opp med dem. Huff, så leit, liksom. Har aldri satt mine bein der igjen.

Skrevet

Og ja, det står også om myke madrasser, lenger ned. Men det står så absolutt om babynest

Skrevet

Veldig glad for det gikk som det gjorde. Rekasjonen fra butikken var derimot forkastelig da jeg tok det opp med dem. Huff, så leit, liksom. Har aldri satt mine bein der igjen.

Arrogante holdninger fra butikkansatte. De tenker vel på penger

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, selvfølgelig har jeg lest artikkelen!!!! Det står at det advares mot babynest. Har kopiert og limt inn litt her. Suden du tydeligvis ikke selv har lest artikkelen. Si fra om jeg må oversette. 

Health Canada is informing consumers of the suffocation risk associated with baby nests, also called baby pods.

A baby nest is a small, portable bed for an infant that has soft, padded sides. Many baby nests are advertised as multi-functional products that can be used as a sleep surface, changing mat and tummy time mat. Some baby nests are also promoted as being suitable for bed sharing, which involves placing the product in the caregiver's bed.

A baby nest's soft, padded sides pose a suffocation risk.

What you should do

Babies should never be left unattended in baby nests, nor should the nests be placed inside another product, such as a crib, cradle, bassinet or playpen.

Baby nests should never be placed on standard beds, water beds, air mattresses, couches, futons or armchairs. Placing a baby nest on these soft and uneven surfaces can further increase the suffocation risk.

The safest place for a baby to sleep is on his or her back, alone in a crib, cradle or bassinet that meets current Canadian regulations.

Akkurat:

«A baby nest's soft, padded sides pose a suffocation risk»

altså, så lenge sidene ikke er myke vil også argumentet falle bort

Er sidene eller madrassen i nestet for mykt utgjør det en betydelig risiko, på lik linje ned kantbeskyttere eller samsoving i foreldresengen med myk madrass og stor dyne.

Ja, det advares mot nest  og det legges til grunn at madrassen og sidene er for myke. Når de ikke er det så bortfaller argumentet.

Korrelasjon og kausalitet....

det oppgis heller ikke hvor stor den forhøyede risikoen er eller hva den er målt i forhold til  

Er det større eller mindre risk å sove i seng ned kantbeskytter, større eller mindre risk i forhold til vogn? Større eller mindre risk enn å samsove?

det blir jo også hevdet at det er større risiko å legge babyen på eget rom  er deg større sjanse for krybbedød når barnet sover alene enn hvis det sover i nest? Osv...,,,,

Forøvrig er jeg ikke uenig i de advarslene som gis. Men det er viktig å lese det som faktisk står, og det som ikke står.....

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat:

«A baby nest's soft, padded sides pose a suffocation risk»

altså, så lenge sidene ikke er myke vil også argumentet falle bort

Er sidene eller madrassen i nestet for mykt utgjør det en betydelig risiko, på lik linje ned kantbeskyttere eller samsoving i foreldresengen med myk madrass og stor dyne.

Ja, det advares mot nest  og det legges til grunn at madrassen og sidene er for myke. Når de ikke er det så bortfaller argumentet.

Korrelasjon og kausalitet....

det oppgis heller ikke hvor stor den forhøyede risikoen er eller hva den er målt i forhold til  

Er det større eller mindre risk å sove i seng ned kantbeskytter, større eller mindre risk i forhold til vogn? Større eller mindre risk enn å samsove?

det blir jo også hevdet at det er større risiko å legge babyen på eget rom  er deg større sjanse for krybbedød når barnet sover alene enn hvis det sover i nest? Osv...,,,,

Forøvrig er jeg ikke uenig i de advarslene som gis. Men det er viktig å lese det som faktisk står, og det som ikke står.....

Soft padded sides betyr ikke bare myke kanter, det betyr polstrede kanter også, og et babynest har jo myke og polstrede kanter, så derfor advares det. Har aldri sett et babynest som ikke har myke kanter. Jeg forstår ikke helt hva du skal frem til her. Krangle bare for å krangle? Jeg forstår at det advares mot muke madrasser, men dette er jo ikke noe nytt

Skrevet

Og jeg leser det som står, virker mer som det er du som ikke leser det det faktisk står!

Skrevet

Både babynest og sprinkelbeskytter er frarådet av LUB, så disse anbefalingene gjelder i høyeste grad Norge også. 

Anonymkode: af4c0...897

Skrevet

Vit at da gjelder dette ammemadrass også. (Next to me og alle de der) Barnet kan bli liggende mot kanten på lik linje som kantbeskytter, babynest og bamser. Bedre å samsove i stor seng, med hard madrass, ikke puter nært barnet og egen dyne fremfor "minimadrass" i sengen.

Har selv babynest men bruker det kun når han ligger ved siden av meg i sofaen, eller på badegulvet når jeg dusjer. (Han er liten enda). 

Har hatt krybbedød i familien, så jeg er ganske "hysterisk" rundt temaet egentlig. 

Anonymkode: 08337...576

Skrevet

De amerikanske retningslinjene for å redusere risikoen for krybbedød og forhindre fare for kvelning er de strengeste i verden, og det er de vi følger her i huset.

De sier at babyen alltid skal sove helt flatt (dvs aldri i vippestol el.l.), på fast overflate, og alene i egen seng, dvs ikke i voksensengen, og alltid helt uten puter, dyner, tepper, kosedyr, osv.

Dette gjelder ikke bare om natten, men for alle lurer på dagtid og. Krybbedød forhindres ikke av at man sitter og stirrer på babyen mens den ligger og sover på en pute.

Siden babynest og lignende produkter er myke og polstrede, er de ikke trygge. De er ikke trygge selv om babyen ligger ved siden av en på sofaen heller. Krybbedød kan skje når som helst. Vet ikke hva det norske navnet er, men "positional asphyxiation" er en risiko når babyen sover i vinkel f eks i vippestol eller på en myk overflate der den ikke ligger 100% flatt. PA kan skje på 60 sekunder mens babyen ser ut som om den bare ligger og sover, mens den faktisk kveles pga kink i luftrøret.

Anbefaler at dere leser gjennom de amerikanske retningslinjene som ble oppdatert i 2016 og er basert på over 30 år statistikk over spedbarnsdød: http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2016/10/25/peds.2016-2938

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Den var jo ikke rett festet om ungen kom inn under den? Den skal jo være godt festet ned i sprekken mellom sengen og madrassen. Ingen sjans å komme inn under kanten da.

Anonymkode: 805a8...379

Skrevet

Jeg har kjøpt sengekantbeskytter som er i et stoff man kan puste gjennom. 

Anonymkode: 06c50...170

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den var jo ikke rett festet om ungen kom inn under den? Den skal jo være godt festet ned i sprekken mellom sengen og madrassen. Ingen sjans å komme inn under kanten da.

Anonymkode: 805a8...379

Om du sier det så. 

Skrevet

tull og tøys... sønnen min ville bare sove i den, så er en overdrivelse. han er 8 år idag

Anonymkode: 42f32...0ce

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

tull og tøys... sønnen min ville bare sove i den, så er en overdrivelse. han er 8 år idag

Ja, men da er det jo vitenskapelig bevist at det er ufarlig så lenge gutten din fortsatt lever! På samme måte synes jeg bilbelte er tull og tøys. Har jeg aldri brukt på barna mine, og de er like friske den dag i dag. Hysteriske foreldre som overdriver som vanlig..

Anonymkode: 7a0ff...28b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, men da er det jo vitenskapelig bevist at det er ufarlig så lenge gutten din fortsatt lever! På samme måte synes jeg bilbelte er tull og tøys. Har jeg aldri brukt på barna mine, og de er like friske den dag i dag. Hysteriske foreldre som overdriver som vanlig..

stoler ikke på slikt uansett

Skrevet

stoler ikke på slikt uansett

Stoler ikke på hva? At mennesket har vært på månen?

Skrevet
På 17.1.2018 den 9.28, Anonym bruker skrev:

Det tør de sikkert på samme måte som du turte og bruke den?!?

Anonymkode: d7153...443

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...