GĂ„ til innhold

Tette barn, erfaringer?😊

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi har et barn pĂ„ 7 Ă„r, og minste er 8 mnd😍 tenkte og prĂžve pĂ„ nr 3, men vil gjerne hĂžre erfaringer fra sĂ„ tette barn😊 blir jeg gravid nĂ„ snart vil minste vĂŠre ca 17 mnd nĂ„r babyen kommer😊 hĂ„per pĂ„ mange svar😊😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er til tider veldig intenst! Nest minste var nesten 16 mÄneder da minstemann kom til verden. NÄ er de 2,5 og 15 mÄneder. 2Äringen er av den aktive typen som er hÞyt og lavt og mÄ fÞlges godt med. Minste er litt mer laid back, men begynner Ä ta seg opp nÄ. Det mÄ stort sett alltid vÊre en voksen tett pÄ de, for Ä unngÄ uheldige situasjoner. Storebror skjÞnner ikke alltid hva lillebror tÄler. Jeg ser det begynner Ä roe seg litt nÄ! 

Det krever mye og god planlegging, men er gjennomfÞrbart. Pappa'n i huset reiser en del og jeg merker at det begrenser meg mye. Det er ikke lett Ä dra ut alene med de to forelÞpig. Det er kanskje noe Ä tenke over for deg som ogsÄ har en pÄ 7 som skal fÞlges opp. Men alt gÄr bare man legger hus, tid og aktiviteter til rette for det!

jeg ser nÄ konturene av en tilknytning og et vennskap dem imellom som jeg tror blir helt  unik nÄr de bare blir litt eldre! 

Skrevet

De to yngste her er ganske tette. 

Eldste var 7 Är, mellomste 4 Är og tredje 20 mnd da nr fire ble fÞdt. 

FÞrste 6-10 mnd gikk veldig fint, men da yngste reiste seg opp og tok mer plass i familien, stjal leker osv vÄknet sjalusien. Det var veldig mye sjalusi, frustrasjon, sinne, hyl og spetakkel med de to yngste frem til kommunikasjonen kom pÄ plass. 

Da yngste fant ordene lÞsnet leken, og de har lekt siden. NÄ er de 9 og 10,5 Är gamle og verdens beste venner. 

Anonymkode: 7e272...4c5

Skrevet

Jeg hag vokst opp slik... og vÊrt syvÄringen. Mitt rÄr er IKKE GJØR DET!!! Det er uansett om du fÄr verdens snilleste baby sÄ krever det enormt mye Ä ha sÄ tette unger, og jeg gikk mye for lut og kaldt vann i oppveksten fordi mine sÞsken krevde sitt. Og det skapteikke et godt forhold mellom sÞsknene Ä ha det slik. Har til og med fÄtt beklagelse i voksen alder fra foreldrene mine pga det. Mine foreldre var gode engasjerte foreldre men med fulltidsjobber ble det noen svÊrt tÞffe Är (til mitt minste sÞsken var 4)

Vent heller, og ha 3-4 Är i mellom de to minste. Da fÄr i tillegg babyen pÄ 8 mnd lov Ä vÊre liten i noen Är, og du rekker Ä ha tid til eldstemann.

Anonymkode: 2b4ba...648

Skrevet

Det du mÄ tenke litt pÄ er hvordan det blir for 7Äringen oppi det hele. NÄ er dere en familie pÄ én stor og én liten, ting er nok temmelig balansert mellom barnas ulike behov.

FÄr du en baby nÄr minstemann fremdeles er svÊrt liten, vil hele familiedynamikken garantert endres. Babyen vil kreve sitt. Den pÄ halvannet vil kreve sitt. Til sammen vil de to kreve mye av dere. 

Og igjen sitter et lite barn pÄ 8 Är, som nok kommer til Ä bli neglisjert. 

Feriene og helgene fremover (i mange Är) vil bli preget av behovene til de to smÄ (som jo kommer til Ä ha like Þnsker og behov etter kort tid), mens det blir vanskeligere for eldstemann Ä fÄ sin dose. 

Hadde du bare hatt den pÄ 8mnd, hadde jeg sagt "kjÞr pÄ. Det blir svÊrt hektisk og travelt og slitsomt et par Är, sÄ blir det fantastisk". Men jeg vil frarÄde det pÄ det sterkeste med tanke pÄ 7Äringen din. 

Anonymkode: dd85d...7bd

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du mÄ tenke litt pÄ er hvordan det blir for 7Äringen oppi det hele. NÄ er dere en familie pÄ én stor og én liten, ting er nok temmelig balansert mellom barnas ulike behov.

FÄr du en baby nÄr minstemann fremdeles er svÊrt liten, vil hele familiedynamikken garantert endres. Babyen vil kreve sitt. Den pÄ halvannet vil kreve sitt. Til sammen vil de to kreve mye av dere. 

Og igjen sitter et lite barn pÄ 8 Är, som nok kommer til Ä bli neglisjert. 

Feriene og helgene fremover (i mange Är) vil bli preget av behovene til de to smÄ (som jo kommer til Ä ha like Þnsker og behov etter kort tid), mens det blir vanskeligere for eldstemann Ä fÄ sin dose. 

Hadde du bare hatt den pÄ 8mnd, hadde jeg sagt "kjÞr pÄ. Det blir svÊrt hektisk og travelt og slitsomt et par Är, sÄ blir det fantastisk". Men jeg vil frarÄde det pÄ det sterkeste med tanke pÄ 7Äringen din. 

Anonymkode: dd85d...7bd

StÞtter dette. Mine er ikke sÄ tette, er 21 mnd mellom dem.  og det gÄr helt fint. Men hadde nok ikke vÊrt like stas for et stÞrre sÞsken.

Anonymkode: 21bc5...52a

Skrevet

Ganske entydige svar her😅 takk for svar! Det var dette jeg hadde i bakhodet, vil selvfĂžlgelig ikke at 7 Ă„ringen skal fĂžle seg tilsidesatt, overhode❀ Jeg tror nok det ville gĂ„tt bra om jeg hadde blitt gravid, med mye planlegging og mye fokus pĂ„ 7 Ă„ringen😊 men absolutt noe Ă„ tenke pĂ„, sĂ„ takk for svar 😊 slik det er nĂ„ er det helt perfekt..7 Ă„ringen elsker lillemor, hjelper til og synes det er stor stas, men har ogsĂ„ mange venner pĂ„ son alder og har sine ting og styre med, sĂ„ kanskje lurt og nye livet slik noen Ă„r😊

Skrevet

Hovedgrunnen til at vi Ăžnsket to tette ogsĂ„, er for jeg vet selv hvor fantastisk det er og ha sĂžsken i sĂ„ nĂŠr alder etterhvert😊 

Skrevet

Du burde vente til den yngste er hvertfall ett Ă„r gammel fĂžr du blir gravid. Å bli gravid igjen fĂžr det har gĂ„tt et Ă„r gir Ăžkt risiko for komplikasjoner.

Skrevet

Jeg har selv en pÄ 13 Är og en 1 Äring. Ønsker et barn til slik at minstemann skal slippe Ä vokse opp som enebarn. Men jeg har ogsÄ tanker som de andre her. Dette Äret har vÊrt tÞft for eldste. Minsten har krevd mye av meg mtp amming og soving. Han styrer mye om natta og holder hele huset vÄkne. 

FÞr dro vi tre mye ut Ä spiste,pÄ kino, sÄ film pÄ kveldene osv. NÄ er det litt annerledes. Kveldene er ofte preget av lillegutt som sliter med sÞvnen. Jeg vet at eldste er veldig glad i minsten men jeg ser ogsÄ pÄ henne at hun virker litt trist over Ä ikke fÄ like mye oppmerksomhet som fÞr. 

Men hun har mange gode venninner og en fritidsaktivitet hun driver med tre kvelder i uka sÄ hun sitter ikke mye hjemme Ä glor i taket. Jeg spurte henne om hvordan hun ville fÞle det dersom vi fikk enda et barn og hun var fÞrst negativ til det men har kommet i ettertid og sagt at hun gjerne vil ha flere sÞsken. 

Jeg tenker at det er viktig Ä sette av tid til eldstemann ogsÄ sÄ jeg prÞver sÄ godt jeg kan nÄr minste endelig har sovnet. Selv om jeg egentlig har mest lyst til Ä legge meg til Ä sove for Ä vÊre klar for en lang natt sÄ hjelper jeg eldste med lekser m, vi spiller brettspill/kort eller ser film/skravler osv. Hun legger seg samtidig som oss i 21.30 tiden. 

Her er planen Ă„ gĂ„ for nr 3 om noen mnd og vĂŠre veldig bevisst pĂ„ Ă„ ikke "glemme" eldstemann. Vi tar sjansen 👍 

Anonymkode: 720d7...7e2

Skrevet

Har like unde 4 Ă„r mellom fĂžrste og tredje. 16 mnd mellom de to yngste og det er bare supert. Hadde ikke ville ha noe lengre tid imellom, heller kortere 😄

Skrevet

Da eldstemann var 5,5 Är fikk vi nr 2. Innen nr 2 var fire Är hadde vi fire barn :) Det er 2 Är mellom de tre siste.

NÄ er barna straks 15,9,7 og 5 Är. Spedbarnstiden med de tre yngste gikk strÄlende. Alle tre sov bÄde pÄ dagtid og nattestid. Rolige babyer og rolige smÄbarn. Har ikke opplevd noe sjalusi. De gÄr godt overens og leker bra sammen. Det har ogsÄ gjort det lettere Ä gi storebror det han trenger. Det har liksom ikke vÊrt noe problem Ä vÊre alene med de tre yngste, mens en av oss fÞlger opp eldste. 

Personligheten til barna har mye og si for at det har gÄtt sÄ bra. FÞrstemann var svÊrt krevende fra fÞdsel av. Mye utfordringer. Hadde han kommet som nr 3 eller 4 kan jeg tenke meg at det fort kunne blitt kaotisk. 

Jeg og samboer er veldig samkjÞrte og tenker likt nÄr det kommer til barna. Det kreves mye logistikk. Rutiner, oversiktskalender, "barnearbeid", gode oppbevaringssystemer osv er med pÄ Ä gjÞre hverdagen overkommerlig og trivelig :) NÄ det er sagt sÄ er det ikke sikkert dagene hadde vÊrt like harmoniske hvis samboer og jeg var nedkjÞrt av nattevÄk, kolikk, og puppen-konstant-ute samtidig med 2-Ärstrass og en fireÄring som er sjalu ;) 

Anonymkode: 5f17a...3b3

Skrevet
27 minutter siden, Mia2010<3 skrev:

Ganske entydige svar her😅 takk for svar! Det var dette jeg hadde i bakhodet, vil selvfĂžlgelig ikke at 7 Ă„ringen skal fĂžle seg tilsidesatt, overhode❀ Jeg tror nok det ville gĂ„tt bra om jeg hadde blitt gravid, med mye planlegging og mye fokus pĂ„ 7 Ă„ringen😊 men absolutt noe Ă„ tenke pĂ„, sĂ„ takk for svar 😊 slik det er nĂ„ er det helt perfekt..7 Ă„ringen elsker lillemor, hjelper til og synes det er stor stas, men har ogsĂ„ mange venner pĂ„ son alder og har sine ting og styre med, sĂ„ kanskje lurt og nye livet slik noen Ă„r😊

Hei, jeg svarte deg over, jeg har vokst opp med sÞsken sÄ tett i alder som du vurderer. Mine foreldre hadde samme innstilling som du, men, hverdagen kommer og fÄr du en unge med kollikk eller som ikke vil sove, sÄ er det ikke den pÄ 1,5 Är som mÄ settes til side...det er 7 Äringen din! Jeg synes det er en unÞdvendig risiko Ä ta, sÊrlig siden sannsynligheten er stÞrre for at det blir slitsomt og tÞft enn at det blir regnbuer og englesang.

Mine foreldre har i hvert fall sagt i ettertid at de hadde ALDRI gjort det samme igjen...og de ville i utgangspunktet ha mer enn tre barn, men stoppet.

Det hadde faktisk vÊrt enklere om det eldste barnet ditt var eldre, som hun med den pÄ 13. For en 13 Äring vil om kort tid (2-3 Är) ha sitt eget liv i stor grad. Men din 7 Äring skal vÊre storesÞsken i et potensielt casa-kaos i MANGE Är. Det er ikke greit Ä utsette en unge for det.

Skrevet (endret)

NĂ„ ble jeg faktisk oppriktig oppgitt av svaret ditt her😅 Ikke har jeg sagt at vi skal ta sjangsen pĂ„ det, og har heller ikke sagt at vi ikke tar sjangsen. Jeg lurte pĂ„ erfaringer, ingenting moralpreken😊 jeg er godt voksen og vet veldig godt hva som er best for min familie og mine barn😊😍 om vi bestemmer oss for og fĂ„ en til nĂ„, ja sĂ„ gĂ„r det veldig fint det ogsĂ„, da tar vi di hensynene vi er nĂždt til og ta. 😊 Ă„ komme med en slik moralpreken ser jeg pĂ„ som litt unĂždvendig😊 Det som passer din familie, trenger ikke passe min familie og omvendt 😊😊 jeg ville bare hĂžre erfaringer, og gjerne med en god tone. 

Endret av Mia2010<3
Skrevet
5 timer siden, Pobie skrev:

Du burde vente til den yngste er hvertfall ett Ă„r gammel fĂžr du blir gravid. Å bli gravid igjen fĂžr det har gĂ„tt et Ă„r gir Ăžkt risiko for komplikasjoner.

Er det sant? Hvorfor?

Anonymkode: fb2c2...e5e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det sant? Hvorfor?

Det er vel fordi at kroppen skal fĂ„ tid til Ă„ lege seg og bli klar for et nytt svangerskap vil jeg tro😊😊 

Skrevet
58 minutter siden, Mia2010<3 skrev:

Det er vel fordi at kroppen skal fĂ„ tid til Ă„ lege seg og bli klar for et nytt svangerskap vil jeg tro😊😊 

Jeg som opprettet en trÄd nettop. Ang at Jeg nettop har blitt gravid, fikk meg et sjokk. Baby er 9 mnd og jeg er gravid pÄ nytt. Helt "grusomt".

Er det farlig Ä gjennomfÞre svangerskapet? 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg som opprettet en trÄd nettop. Ang at Jeg nettop har blitt gravid, fikk meg et sjokk. Baby er 9 mnd og jeg er gravid pÄ nytt. Helt "grusomt".

Nei, det er Ikke farlig😃 det kan bli tyngre for kroppen har jeg blitt fortalt osv, men absolutt ikke farlig! Det er svĂŠrt mange som blir gravide fĂžr det er gĂ„tt et Ă„r😃 gratulerer og slapp helt av 😃

Skrevet
11 minutter siden, Mia2010<3 skrev:

Nei, det er Ikke farlig😃 det kan bli tyngre for kroppen har jeg blitt fortalt osv, men absolutt ikke farlig! Det er svĂŠrt mange som blir gravide fĂžr det er gĂ„tt et Ă„r😃 gratulerer og slapp helt av 😃

Awww takk 😘😘 ble lettet nĂ„

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke "farlig" Ä vÊre gravid igjen fÞr det har gÄtt et Är. Men statistisk har du hÞyere risiko for enkelte komplikasjoner. Det er ikke dermed sagt at du kommer til Ä oppleve komplikasjoner, bare at statistikk viser at kvinner som har mindre enn et Är siden fÞdsel oftere opplever komplikasjoner enn de som har mer enn et Är.

Skrevet
3 minutter siden, Pobie skrev:

Nei, det er ikke "farlig" Ä vÊre gravid igjen fÞr det har gÄtt et Är. Men statistisk har du hÞyere risiko for enkelte komplikasjoner. Det er ikke dermed sagt at du kommer til Ä oppleve komplikasjoner, bare at statistikk viser at kvinner som har mindre enn et Är siden fÞdsel oftere opplever komplikasjoner enn de som har mer enn et Är.

😱😱😱

Skrevet

Kusina mi har en 9 Äring,en 2 Äring og baby pÄ 7mÄneder. Mitt rÄd: ikke gjÞr det med vilje. Andremann der har mange problemer,utagerer,klarer ikke Ä tilpasse seg,vil ikke pÄ.bhg osv.

PÄ den andre siden er mine to fÞrste to tette og det var ekstremt mye jobb. Alt dreide seg om barn i flere Är. Jeg har fÄtt tredjemann etter 5 Är og det kan jeg anbefale

De to eldste har hverandre,de leker sammen,gÄr pÄ skolen osv

Ingen sjalusi.

Anonymkode: eb6f3...e54

Skrevet
9 timer siden, Mia2010<3 skrev:

NĂ„ ble jeg faktisk oppriktig oppgitt av svaret ditt her😅 Ikke har jeg sagt at vi skal ta sjangsen pĂ„ det, og har heller ikke sagt at vi ikke tar sjangsen. Jeg lurte pĂ„ erfaringer, ingenting moralpreken😊 jeg er godt voksen og vet veldig godt hva som er best for min familie og mine barn😊😍 om vi bestemmer oss for og fĂ„ en til nĂ„, ja sĂ„ gĂ„r det veldig fint det ogsĂ„, da tar vi di hensynene vi er nĂždt til og ta. 😊 Ă„ komme med en slik moralpreken ser jeg pĂ„ som litt unĂždvendig😊 Det som passer din familie, trenger ikke passe min familie og omvendt 😊😊 jeg ville bare hĂžre erfaringer, og gjerne med en god tone. 

Hjerter og smileys tilside....du mÄ gjerne mene at alt blir annerledes fordi dere er bedre enn andre pÄ Ä planlegge og ta hensyn til alle barna. Du mÄ gjerne tro at dere i stÞrre grad enn andre foreldre vil vÊre flinkere. Men faktum er at de fleste foreldre i utgangspunktet ikke vil ha en hverdag hvor de mÄ gjentatte ganger prioritere ned ett av barna sine...det blir slik pga familiesituasjonen de er i! Hvorfor skulle dere vÊre annerledes? Nesten samtlige rÄder deg til Ä la vÊre og sier dette er en dÄrlig plan. Jeg kommer ikke med noen moralpreken, jeg forteller deg hvordan det var for meg Ä vÊre det "store" barnet i en slik familiekonstellasjon, og vi har gode ressurssterke foreldre. 

Og det passet slett ikke min familie og var aldeles ikke planlagt av mine foreldre...det bare ble slik. SÄ mitt rÄd er ikke legg opp til en potensielt vanskelig familiesituasjon med overlegg....det er sjeldent sÄ rosenrÞdt som man klarer Ä innbille seg. Det var rÄd du ville ha var det ikke?  

Skrevet

Jeg vill ha rĂ„d ja, men mener likavell du prĂžver og komme med en moralpreken😊 her inne har det kommen en del like rĂ„d ja, og det setter jeg stor pris pĂ„đŸ˜ƒ har ikke ved noen anledning antydet at vi er verken bedre og planlegge eller flinkere enn andre foreldre pĂ„ noe vis! Vi er en helt vanlig familie som fĂžlger opp barna vĂ„re, og prioriterer barna vĂ„re. Jeg er hjemmevĂŠrende da vi har mulighet til dette mtp inntekt osv, sĂ„ jeg er hjemme med barna til en hver tid, nĂ„r eldste ferdig pĂ„ skolen er jeg der hele tiden, og har mye tid til ungene mine. Jeg ville aldri sette et nytt barn til verden om jeg ser at den eldre Snuppa mi mĂ„ gĂ„ for lut og kaldt vann som du antyder!! Og jeg er meget klar over at ikke alt blir sĂ„ rosenrĂždt osv som man ofte forestiller seg. RĂ„dene fra deg ser jeg faktisk pĂ„ som i kvasseste laget, og du sitter der og antyder at vi ser pĂ„ oss selv som bedre enn andre, noe som ikke stemmer. Grunnen til at jeg svarte slik jeg gjorde er at jeg ble oppgitt over mĂ„ten du skriver pĂ„. Jeg er fortsatt sikker pĂ„ at om vi hadde fĂ„tt et til barn kjapt sĂ„ hadde det gĂ„tt fint med mye fokus pĂ„ eldste, og at det hadde blitt hektisk, jeg e faktisk voksen, og dette sier jeg Uten Ă„ mene vi e noe bedre nĂ„n andre, men rett og slett for at man gjĂžr alt man kan for sine barn.

Skrevet (endret)
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

😱😱😱

PÄ den andre sida kan det gÄ heilt fint, og :)  Kjenner fleire med kort mellom barna, og dei har hatt greie svangerskap.  Eg vart gravid dÄ eldste var 8 mnd (og eg 38), og andre svangerskapet var faktisk lettare enn det fÞrste.  Sansynlegvis fordi eg var i permisjon, lÞnna og ulÞnna, stÞrste delen av svangerskapet.  Jobba 8 veker fÞr neste svangerskapspermisjon, der dei to siste var med 50% sjukemelding.   Eg har eit relativt fysisk arbeid.

NÄr det gjeld spÞrsmÄlet i HI, sÄ var det ein del arbeid ein periode med to tette, lite sÞvn eit par Är.  Etter kvart vart det mindre arbeid, og dei har stor glede av Ä vere  tette i alder, og leike med dei samen venene. Men vi hadde ikkje eldre sÞsken Ä ta hand om.

Endret av soleia

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...