Gå til innhold

Tror dere mattekravet til lærerutdanningen kommer til å bestå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller falle bort? Alle lærerne jeg har snakket med synes dette er tøysete, de som ikke klarer 4 har heller ingen intensjoner om å undervise i matte. Selv har jeg nesten oppkarakterer i de andre fagene, men denne karakteren ødelegger! Jeg har vært fortvilet lenge, aner ikke hva annet jeg vil bli enn lærer....

Anonymkode: fab79...46e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ikke til lærerutdanning, men har en profesjonsutdanning fra universitetet.

Det fremstår fornuftig å ha en 4 i de fleste fag for å mestre høyere utdanning. 

Og det hadde vært kjekt om læreren til mine barn ikke hadde 3'ere i avgangskarakter. 

Veldig vanlig å ta opp fag for å komme inn på mange studium. 

Anonymkode: 31152...ffc

Skrevet

Ta S1 som privatist. Da holder det med 2.

Anonymkode: d4667...aed

Skrevet

Det håper jeg da virkelig. Er nok av jobber man ikke trenger feks. gym eller naturfag, men fortsatt trenger gode karakterer for å få jobben.

Anonymkode: ed8b2...1b5

Skrevet

Ingenting varer for evig, men jeg tror og håper kravet blir stående en stund. Selv om du ikke skal undervise i faget bør en lærer ha en god forståelse for grunnleggende matematikk som dette dreier seg om. Jeg har opplevd skremmende mange lærere som ikke forstår for eksempel statistikk. Det er ganske ødeleggende for fagforståelsen.

Anonymkode: 14c75...107

Skrevet

Jeg er egentlig enig i kravet, men sønnen min har en fantastisk mattelærer som ikke hadde 4 i matte da hun studerte for over 15 år siden☺

Anonymkode: 48d1a...895

Skrevet

Usikker på om det vil bestå eller ikke, men mest sannsynlig. Men konsekvensene er det kanskje verre med. Søkte på lærerutdannelse (5-7. Trinn) og fikk først beskjed om at jeg måtte ha forkurs i matte da jeg tross dyskalkuli har en 3’er, så fikk jeg kontrabeskjed om at det ikke var nok søkere til dette studiet, så det ble avlyst. 

Anonymkode: 54afa...573

Skrevet

Jeg forstår frustrasjonen til lærerstudentene, men håper likevel dette kravet består. Vi trenger en opprusting av lærerne generelt (på mange områder) og vi trenger ikke minst at dette yrket får mer status og popularitet. Og jeg tror helt seriøst at å heve opptakskravene vil avhjelpe statusen til dette studiet. 

Anonymkode: 40d90...749

Skrevet

Håper virkelig det består. Selv om din intensjon ikke er å undervise i matematikk, er regning en grunnleggende ferdighet som skal gå på tvers av fagene. Og med mindre du skal jobbe i ungdomsskole og oppover, så er du pent nødt til å undervise i matte enten du vil eller ikke. 

Anonymkode: ec8e2...a37

Skrevet

Med så mange dårlige mattelærere jeg og de rundt meg har vært borti, så håper jeg inderlig at kravet består!

Men Hi, du trenger jo ikke ta selve lærerutdanningen. Du kan gå via universitetet og ta enkeltfag + pedagogikk der. Da kan du også bli lærer.

Ellers er det jo også mulig å betale for en privatlærer som er god i matte og som kan få deg opp slik at du greier kravet for å komme inn på lærerutdanningen.

Anonymkode: 3a5c7...efb

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Usikker på om det vil bestå eller ikke, men mest sannsynlig. Men konsekvensene er det kanskje verre med. Søkte på lærerutdannelse (5-7. Trinn) og fikk først beskjed om at jeg måtte ha forkurs i matte da jeg tross dyskalkuli har en 3’er, så fikk jeg kontrabeskjed om at det ikke var nok søkere til dette studiet, så det ble avlyst. 

En med dyskalkuli burde ikke bli lærer. Regning er en grunnleggende ferdighet som går på tvers av alle fag i skolen. Man må kunne forstå matematikk fra ulike perspektiver.

Anonymkode: e7f9a...c51

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En med dyskalkuli burde ikke bli lærer. Regning er en grunnleggende ferdighet som går på tvers av alle fag i skolen. Man må kunne forstå matematikk fra ulike perspektiver.

Anonymkode: e7f9a...c51

Selvsagt bør jeg kunne bli lærer jeg som alle andre som ønsker det. Og jeg trifredstilte alle kravene for å komme inn på lærerstudiet, så hvorfor ikke. Dyskalkuli handler ikke om å ikke forstå matematikk, men å ikke klare å «lese» tall. Akkurat som at de med dysleksi kan bokstaver og vet hvordan man setter sammen ord, men klarer ikke å lese eller skrive korrekt. 

Skrevet

Det er allerede så lave krav for å komme inn på lærerutdanningen at jeg synes ikke det er riktig å senke kravene ytterligere. Dette er folk som har ansvar for utdanningen til unger og ungdom, det er en viktig jobb, og hvis man skal gjøre noe med kravene burde det være å øke dem. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt bør jeg kunne bli lærer jeg som alle andre som ønsker det. Og jeg trifredstilte alle kravene for å komme inn på lærerstudiet, så hvorfor ikke. Dyskalkuli handler ikke om å ikke forstå matematikk, men å ikke klare å «lese» tall. Akkurat som at de med dysleksi kan bokstaver og vet hvordan man setter sammen ord, men klarer ikke å lese eller skrive korrekt. 

Det er ikke slik utdannelse fungerer. Man får ikke bli noe bare fordi man ønsker det, men fordi man oppfyller visse krav. F eks man blir ikke lege bare fordi man ønsker det og man har ikke rett til å bli lege hvis man ikke oppfyller kravene. 

Folk med dysleksi får ekstra hjelp til å lese og lærer å lese og skrive nesten helt uten feil. Hvis man ikke kan lese tall må man få ekstra hjelp slik at man kan oppfylle kravene. 

Skrevet
7 minutter siden, Pobie skrev:

Det er ikke slik utdannelse fungerer. Man får ikke bli noe bare fordi man ønsker det, men fordi man oppfyller visse krav. F eks man blir ikke lege bare fordi man ønsker det og man har ikke rett til å bli lege hvis man ikke oppfyller kravene. 

Folk med dysleksi får ekstra hjelp til å lese og lærer å lese og skrive nesten helt uten feil. Hvis man ikke kan lese tall må man få ekstra hjelp slik at man kan oppfylle kravene. 

Men jeg oppfyller jo kravene.

Skrevet

Men jeg oppfyller jo kravene.

Hva er problemet da?

Skrevet

Kravene burde selvfølgelig heller økes. Det ville gi større trygghet for elevene, og bedre status for lærerne. 

Anonymkode: da80a...030

Skrevet

5-er i norsk og matte er ikke for mye forlangt av en lærer syns jeg. Må innrømme jeg blir litt bekymret når jeg ser mange tidligere skolesvake i min bekjentskapskrets som har valgt læreryrket. Heldigvis er det noen skoleflinke som blir lærere også, men syns de har en tendens til å havne i videregående opplæring alle mann. Jeg tenker at det er viktig å treffe faglig kapable lærere fra første stund jeg. 

Anonymkode: a7f5a...e8d

Skrevet

Nå når det blir er krav om at du må ha 30 stp i faget du underviser i fra 1-7 og 60stp fra 7-10, så blir kanskje kravet om 4 i måtte overflødig? Da kan man f.eks ikke ta matte som undervisningsfag..

Anonymkode: 9f6aa...640

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå når det blir er krav om at du må ha 30 stp i faget du underviser i fra 1-7 og 60stp fra 7-10, så blir kanskje kravet om 4 i måtte overflødig? Da kan man f.eks ikke ta matte som undervisningsfag..

Anonymkode: 9f6aa...640

Nettopp! De færreste med 3 eller mindre i matte hadde klart å følge matteforelesningene på høyskolen her, så å påstå at man må undervise i måtte uansett stemmer jo ikke.

Jeg hadde tre i matte, og jeg får kun Å og B i norsk og engelsk som jeg skal undervise i. Jeg er flink til å lære bort disse fagene. Hadde jeg måtte ha 4 i matte for å få lov å ta norsk og engelsk hadde klassen min gått glipp av en sinnsykt dyktig lærer. Skjønner ikke at det skal være vanskelig å forstå.

Anonymkode: ce410...23d

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! De færreste med 3 eller mindre i matte hadde klart å følge matteforelesningene på høyskolen her, så å påstå at man må undervise i måtte uansett stemmer jo ikke.

Jeg hadde tre i matte, og jeg får kun Å og B i norsk og engelsk som jeg skal undervise i. Jeg er flink til å lære bort disse fagene. Hadde jeg måtte ha 4 i matte for å få lov å ta norsk og engelsk hadde klassen min gått glipp av en sinnsykt dyktig lærer. Skjønner ikke at det skal være vanskelig å forstå.

Sinnsykt dyktig lærer?? Hjelpes.. 

Skrevet
6 timer siden, Pobie skrev:

Hva er problemet da?

Det er ikke noe problem, men det var ei over her som mente at jeg ikke kunne bli lærer fordi jeg har dyskalkuli og jeg forsvarte at jeg kan bli det selv om jeg har det.

problemet for meg var at selv om jeg kom inn, så var det ikke nok søkere, så de avlyste.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke noe problem, men det var ei over her som mente at jeg ikke kunne bli lærer fordi jeg har dyskalkuli og jeg forsvarte at jeg kan bli det selv om jeg har det.

problemet for meg var at selv om jeg kom inn, så var det ikke nok søkere, så de avlyste.

Men du fylte ikke kravene for å komme inn då lenge du hadde 3 i matte!

Hadde du gått opp til eksamen på nytt og fått 4 kunne du jo søkt vvilken dom helst lærerskole. 

Anonymkode: 4715a...c8b

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du fylte ikke kravene for å komme inn då lenge du hadde 3 i matte!

Hadde du gått opp til eksamen på nytt og fått 4 kunne du jo søkt vvilken dom helst lærerskole. 

Anonymkode: 4715a...c8b

Jo, det gjorde jeg. Men i og med at jeg har 3, så må jeg ta et forkurs i matte, men etter der oppfyller jeg kravene. Det er ikke sånn at man blir avvist tvert fordi man har 3. 

Skrevet

Sinnsykt dyktig lærer?? Hjelpes.. 

Ah, beklager. Jeg glemte at lærere alltid skal skrive helt perfekt, selv på forum og facebook. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...