Gå til innhold

Er ikke dette greit å servere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha bursdagsfest for gutten vår, familiebesøk. I alt er vi 16 stk, og jeg har grublet mye på hva vi skal lage. Jeg pleier å lage en eller annen gryte, men er sliten for tiden, orker ikke tanken på å stå hele dagen på kjøkkenet. Over halvparten av gjestene er barn, så jeg foreslo for mannen at vi kjører hot dogs, kake og muffins. Han mener det blir for enkelt! Lett for han å si, det er alltid jeg som må orge og styre når vi har gjester. 

Jeg sa at han i så fall får tenke ut og organisere noe annet selv.

Er det virkelig helt på trynet å servere hot dog i en uformell familiesetting, hvor over halvparten er barn??

Anonymkode: 554e9...cb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er helt greit. Og helt enig med deg i svaret du ga ham. :)

Anonymkode: 41db5...1f2

Skrevet

Forøvrig pleier vi å la bursdagsbarnet bestemme menyen. Da blir det som regel noe enkelt. ;)

Anonymkode: 41db5...1f2

Skrevet

Her er det alltid pølse og lompe også i familiebursdag for ungene, nettopp av grunnen du beskriver. 

Skrevet

Her er det enten pølse og brød eller pizzasnurrer 😊 begge deler er populært😊

Noen ganger er det kun kake og kaffe også, men da gir vi beskjed om det.

Anonymkode: f74f7...0d6

Skrevet

Her lager vi pølse og pizzasnurrer. I tillegg lager jeg en pasta/skinkesalat. 

Barnebursdag er barnebursdag. 

Vil mannen ha noe annet kan han lage det. 😊

Anonymkode: 40f6c...d26

Skrevet

Det er helt greit med pølser i bursdag. Mannen får lage maten selv om det ikke er bra nok. 

Her lager mannen mat, mens jeg ordner alt annet (kaker, rydding, bord, innkjøp, ordner ungene osv). 

Anonymkode: 20e35...8d1

Skrevet

Jeg hadde nok laget noe annet til de voksne. Helt vanlige grill/wiener er ikke noe å rope hurra for synes jeg. 

Evt kjøpt inn litt mer spennende pølser hos slakteren og hatt en del godt tilbehør til pølsene. 

Noe sånt: https://meny.no/oppskrifter/Svin/Om-svin/Svinaktig-godt/

Men kan ikke du sette mannen til å lage noe om du ikke er i form? 

Anonymkode: 36d23...f92

Skrevet

Takk for alle innspill 😊 Ser at de fleste mener hot dogs er OK. 

Jeg er helt enig i at det ikke er fantastisk med pølser altså, men jeg mener i alle fall at i en barnebursdag er det helt innenfor. 

Jeg ble bare skikkelig provosert over at mannen som vanligvis vil involvere seg minst mulig i planlegging og gjennomføring, nå plutselig skal mene noe om dette. Da får det bli hans jobb altså. Men jeg vet jo at jeg ikke kommer til å greie å la være med å hjelpe til når dagen kommer 🙄. Nå har jeg faktisk alt bakt kake og muffins, det ligger i frysen. Så sånn sett har jeg kanskje gjort mitt 😜

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle innspill 😊 Ser at de fleste mener hot dogs er OK. 

Jeg er helt enig i at det ikke er fantastisk med pølser altså, men jeg mener i alle fall at i en barnebursdag er det helt innenfor. 

Jeg ble bare skikkelig provosert over at mannen som vanligvis vil involvere seg minst mulig i planlegging og gjennomføring, nå plutselig skal mene noe om dette. Da får det bli hans jobb altså. Men jeg vet jo at jeg ikke kommer til å greie å la være med å hjelpe til når dagen kommer 🙄. Nå har jeg faktisk alt bakt kake og muffins, det ligger i frysen. Så sånn sett har jeg kanskje gjort mitt 😜

Da må du øve deg på å ikke blande deg inn. Proklamer høyt og tydelig at det er mannen som har ansvar for "middag" og du har fikset kaker.

Da jeg var gravid sist orket jeg ikke lage stor bursdag. Jeg endte opp med pølser i brød og hamburgere. Karbonader varmet i ovn og enkel salat ved siden av. Det ble ikke kake, men is med ulike strøssel og sauser. Kjempesuksess😉

Anonymkode: dea6d...a9c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da må du øve deg på å ikke blande deg inn. Proklamer høyt og tydelig at det er mannen som har ansvar for "middag" og du har fikset kaker.

Da jeg var gravid sist orket jeg ikke lage stor bursdag. Jeg endte opp med pølser i brød og hamburgere. Karbonader varmet i ovn og enkel salat ved siden av. Det ble ikke kake, men is med ulike strøssel og sauser. Kjempesuksess😉

Anonymkode: dea6d...a9c

Ja, det må jeg nok.. får også dårlig samvittighet 😟

Skrevet

Helt greit hvis du er sliten eller så kan mannen lage en gryte eller lasagne dagen før som dere kan varme opp. 😊

Anonymkode: e0112...a2e

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det må jeg nok.. får også dårlig samvittighet 😟

Tror du mannen noensinne har fått dårlig samvittighet når du har stått og lagd kaker, og på selve dagen hengt på kjøkkenet over grytene mens han har kost seg med gjestene og å være vert?

Anonymkode: f22f6...055

Skrevet

Pølser er helt ok, de som ikke synes det kan lage maten selv. Men, om gjestene er vant med å få middag i bursdagene, så ville jeg nok ha gitt beskjed når jeg inviterte: "Per har bursdag og dere er invitert på pølser og kake"  Jeg sier forresten alltid hva vi inviterer til sånn at folket er forberedt. 

Skrevet

Pølser er helt innafor :) Kanskje lage litt ekstra tilbehør som salater, løk og hjemmelaget potetmos? Det er unnagjort på en time.

Skrevet

Få den bortskjemte mannen i sving!!

Anonymkode: 892f5...236

Skrevet

OK, da har vi konkludert med følgende: jeg fikser hot dogs og salat, og legger glasur på kake og muffins. Han lager pizzasnurrer. Han orger også innkjøp og planlegging. Yes 😆💪🏻👊🏻

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

OK, da har vi konkludert med følgende: jeg fikser hot dogs og salat, og legger glasur på kake og muffins. Han lager pizzasnurrer. Han orger også innkjøp og planlegging. Yes 😆💪🏻👊🏻

Orger? Hva betyr det, orker?

Anonymkode: 2502a...0f7

Skrevet

pølser hadde ikke vert godtatt her, her lager vi mat, enten gryte med ris, kjøttboller og potetmos eller pizza

Anonymkode: 72d2e...ee1

Skrevet

Pøser er ikke akkurat festmat, men det er jo litt mer "mat" enn bare kaker. Greit nok som kriseløsning og jeg er helt enig i at mannen kan lage mat.

Det heter "pølser" på norsk, ikke "hot dog".

Anonymkode: a8da9...2a4

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal ha bursdagsfest for gutten vår, familiebesøk. I alt er vi 16 stk, og jeg har grublet mye på hva vi skal lage. Jeg pleier å lage en eller annen gryte, men er sliten for tiden, orker ikke tanken på å stå hele dagen på kjøkkenet. Over halvparten av gjestene er barn, så jeg foreslo for mannen at vi kjører hot dogs, kake og muffins. Han mener det blir for enkelt! Lett for han å si, det er alltid jeg som må orge og styre når vi har gjester. 

Jeg sa at han i så fall får tenke ut og organisere noe annet selv.

Er det virkelig helt på trynet å servere hot dog i en uformell familiesetting, hvor over halvparten er barn??

Det som er på trynet er å mene noe om nivået på serveringa hvis man ikke akter å bidra.

Anonymkode: 1c7b9...e48

Skrevet

Vi har hatt sjokoladekake, muffins og pølser i familiebursdag ☺️ helt greit de. 

Tilbehør til pølsene var, potetsalat, sprøløk, råløk, stekt løk,  agurksalat, sennep, ketsjup, majones, pølsebrød , lomper. ☺️

Anonymkode: f6580...9a6

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pøser er ikke akkurat festmat, men det er jo litt mer "mat" enn bare kaker. Greit nok som kriseløsning og jeg er helt enig i at mannen kan lage mat.

Det heter "pølser" på norsk, ikke "hot dog".

I Bergen sier man «hot dog», altså er det norsk.😜

Anonymkode: 3f853...bbc

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Bergen sier man «hot dog», altså er det norsk.😜

Anonymkode: 3f853...bbc

Altså er det i beste fall dialekt og dialekt er det ikke greit å bruke på disse sidene. Du kan velge mellom bokmål, nynorsk og eventuelt engelsk hvis du ikke kan norsk.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Altså er det i beste fall dialekt og dialekt er det ikke greit å bruke på disse sidene. Du kan velge mellom bokmål, nynorsk og eventuelt engelsk hvis du ikke kan norsk.

Det har du lov å mene, men jeg både sier og skriver «hot dog», på samme måte som jeg sier og skriver «hamburger». Men du sier vel gjerne karbonader?

Og ja; jeg er fra Bergen.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...