Gå til innhold

Er svart i bryllup forbudt? Er forlover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dessuten:

Tradisjonelt het det også at ingen kvinner skulle være kledd i rødt eller svart, men denne regelen blir ofte ignorert. Hvorfor man ikke skal kle seg i rødt eller svart, strides de lærde om, men det er trolig knyttet til overtro og djevelskap. Svart er også tradisjonelt sorgens farge.

Sakset fra: https://www.skikkogbruk.no/single-post/2016/05/05/Gjestenes-antrekk

Anonymkode: 513b6...cfb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå var poenget at det ikke er bare på Dib det blir diskutert/har blitt diskutert.

Anonymkode: 513b6...cfb

Da korrigerer jeg: det er kun her det fortsatt fins noen som tror på det.

Anonymkode: 1e3bd...e7c

Skrevet

Husk at du spør en gjeng som mener at tradisjoner generelt er tull, og at man gjør som man vil - alltid. Ser det står at det bare er her inne folk bryr seg om skikk og bruk. Det samme stod det i juletradisjonstrådene..

Det handler vel heller noe om alder og aller mest sosiale lag er min brannfakkelkommentar. 

Anonymkode: b179c...5a6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Husk at du spør en gjeng som mener at tradisjoner generelt er tull, og at man gjør som man vil - alltid. Ser det står at det bare er her inne folk bryr seg om skikk og bruk. Det samme stod det i juletradisjonstrådene..

Det handler vel heller noe om alder og aller mest sosiale lag er min brannfakkelkommentar. 

...har DU lest Skikk og bruk? For det har nemlig jeg, og i min utgave fra 1960 står det ikke noe om verken rødt eller grønt. Var du i mange brylluper før 1960, altså..? 

Skrevet

Bryllup er ikke like høytidelig som selskap i et hvite hus altså, man er ikke pokke nødt til å følge slike tullete farge"regler". 

Det er bare så latterlig teit! 

Anonymkode: ed5ec...144

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bryllup er ikke like høytidelig som selskap i et hvite hus altså, man er ikke pokke nødt til å følge slike tullete farge"regler". 

Det er bare så latterlig teit! 

Anonymkode: ed5ec...144

Man trenger i alle fall ikke følge regler som ikke fins.

Skrevet

Jeg giftet meg gjennom human etisk forbund og vigsleren hadde rød kjole på 👍

Anonymkode: 49b0a...934

Skrevet

Jeg har brukt svart kjole som gjest i bryllup. Men som forlover ville jeg likevel valgt en annen farge. Jeg valgte en mørkblå kjole som forlover og synes den var veldig fin til brudekjolen. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

...har DU lest Skikk og bruk? For det har nemlig jeg, og i min utgave fra 1960 står det ikke noe om verken rødt eller grønt. Var du i mange brylluper før 1960, altså..? 

Nå var spørsmålet svart kjole. Hva sier DIN skikk og bruk om det? For det vet nemlig jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...