Gå til innhold

Hvordan klarer alkoholikere å leve med seg selv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når de ødelegger de rundt seg så til de grader? De er som overgripere som er totalt blindet for det helvete de påfører andre.

Anonymkode: b533d...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver som om alkolholikere er en ensartet gruppe. Det er et håpløst utgangspunkt og gjør enhver diskusjon om temaet meningsløs.

Anonymkode: 414e4...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør jo ikke det. Det er jo gjerne en av grunnene til at man blir rusavhengig. 

Det er for øvrig ikke bare rusavhengige som er ødeleggende for familie og omgivelser. 

Anonymkode: 3c3d9...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo syke, avhengighet er som annen psykisk sykdom noe man ikke kan noe for.

Jeg har vokst opp med en mamma med sosial angst og lange veldig depressive perioder, det var ikke noe mindre ødeleggende enn alkoholisme, men ingen velger å bli psykisk syk eller rusavhengig for å belaste familien sin altså.

Anonymkode: a973a...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det var generelt, men fy faen for en gruppe blodigler. De fleste er jo en enorm belastning for sine nærmeste. Så bare fortsetter de. Når/hvis de blir nyktere må de jo dø av skam???? Hvordan klarer mange å forsone seg med hva de har gjort?

Anonymkode: b533d...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De er jo syke, avhengighet er som annen psykisk sykdom noe man ikke kan noe for.

Jeg har vokst opp med en mamma med sosial angst og lange veldig depressive perioder, det var ikke noe mindre ødeleggende enn alkoholisme, men ingen velger å bli psykisk syk eller rusavhengig for å belaste familien sin altså.

Anonymkode: a973a...228

Forstår at det også må være fælt..

HI

Anonymkode: b533d...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vet det var generelt, men fy faen for en gruppe blodigler. De fleste er jo en enorm belastning for sine nærmeste. Så bare fortsetter de. Når/hvis de blir nyktere må de jo dø av skam???? Hvordan klarer mange å forsone seg med hva de har gjort?

Anonymkode: b533d...2ea

Igjen, det er knappest noe som helst som kan sies om alkoholikere som gruppe. De har ikke annet tilfelles enn nettopp alkoholisme.

Anonymkode: 414e4...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet det var generelt, men fy faen for en gruppe blodigler. De fleste er jo en enorm belastning for sine nærmeste. Så bare fortsetter de. Når/hvis de blir nyktere må de jo dø av skam???? Hvordan klarer mange å forsone seg med hva de har gjort?

Anonymkode: b533d...2ea

Måten du skriver på, HI, gir inntrykk av at du har altfor lite kunnskap om sykdommen. Kanskje det er noe du bør være flau over?

Tror du skamfølelse er en konstruktiv følelse å ha hvis man skal bli frisk og holde seg frisk?

Anonymkode: 4f9d9...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Måten du skriver på, HI, gir inntrykk av at du har altfor lite kunnskap om sykdommen. Kanskje det er noe du bør være flau over?

Tror du skamfølelse er en konstruktiv følelse å ha hvis man skal bli frisk og holde seg frisk?

Anonymkode: 4f9d9...4e8

Hvor i all verden står det noe om konstruktiv?

Er det konstruktivt å ødelegge seg selv og i tillegg påføre de pårørende så enorme lidelser?

Det er en sykdom i likhet med mye annet, men denne «sykdommen» drar med seg de nærmeste og rammer så mange. 

Anonymkode: b533d...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mamma gjorde ikke det. Hun tok livet av seg. 

Anonymkode: 3bb16...c11

Mammaen til min eks også.

Kan jeg spørre hvordan det var for deg? Synd å høre at du har måtte oppleve dette.

Anonymkode: b533d...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mammaen til min eks også.

Kan jeg spørre hvordan det var for deg? Synd å høre at du har måtte oppleve dette.

Anonymkode: b533d...2ea

Det var et sjokk. Egentlig ikke uventet, men likevel et sjokk. Det er 2 år siden og jeg er fortsatt nummen. Jeg forholder meg på et vis ikke til det. Gråter lite og sliter med å savne henne for det er akkurat som om jeg er redd for å gråte. Jeg har mye dårlig samvittighet og så later jeg som om det går bra. Smiler og joda, det går greit nå. Utenpå..... 

Da hun levde drakk hun. Da hun drakk levde hun iallfall. Nå verken drikker eller lever hun. 

Anonymkode: 3bb16...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var et sjokk. Egentlig ikke uventet, men likevel et sjokk. Det er 2 år siden og jeg er fortsatt nummen. Jeg forholder meg på et vis ikke til det. Gråter lite og sliter med å savne henne for det er akkurat som om jeg er redd for å gråte. Jeg har mye dårlig samvittighet og så later jeg som om det går bra. Smiler og joda, det går greit nå. Utenpå..... 

Da hun levde drakk hun. Da hun drakk levde hun iallfall. Nå verken drikker eller lever hun. 

Anonymkode: 3bb16...c11

Vondt å høre.... Ingen fortjener å oppleve noe slikt. Det må være vondt å være alkoholiker. Din mamma har i det minste fått fred. 

Her jatter vi ofte med alkoholikeren, for jeg er redd vedkommende tar livet sitt om vi forteller hvor ille dette påvirker oss. 

Klem til deg.

Anonymkode: b533d...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De gjør jo ikke det. Det er jo gjerne en av grunnene til at man blir rusavhengig. 

Anonymkode: 3c3d9...b0d

Akkurat hva jeg tenkte da jeg leste overskriften. De gjør jo ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor i all verden står det noe om konstruktiv?

Er det konstruktivt å ødelegge seg selv og i tillegg påføre de pårørende så enorme lidelser?

Det er en sykdom i likhet med mye annet, men denne «sykdommen» drar med seg de nærmeste og rammer så mange. 

Anonymkode: b533d...2ea

Ingen tvil om at denne sykdommen påfører de nærmeste enormt store belastninger.

Men holdningene dine gir inntrykk av at du både ser ned på de som sliter med alkoholavhengighet og kanskje at du også har et stort sinne mot den som drikker i din nærhet. Men du spør om hvordan de klarer å leve med seg selv... og det er jo akkurat det de ikke greier, og derfor drikker de. Det er mye visdom i setningen fra Jeppe på Bjerget (Ludvik Holberg):  "alle vet at Jeppe drikker, men ingen vet hvorfor Jeppe drikker".

Anbefaler deg å ta kontakt med en støttegruppe for pårørende til alkoholikere/rusmisbrukere, for det du skriver her også viser at du ikke kan nok om denne formen for avhengighet og trolig trenger noen å snakke ut om det med noen som forstår og har vært gjennom det og har mer kunnskaper om avhengigheten enn det du pr. i dag gir inntrykk av å ha.

Anonymkode: 4f9d9...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var spesielt og alt for generelt. Det finnes så mange variasjoner innenfor alkoholisme. Mange er fantastiske mennesker som har det vanskelig og som klarer å tørrlegge seg med hjelp. Min manns foreldre var alkoholiserte, men hjertegode mennesker som gjorde som best de kunne, og han har utelukkende gode minner. Jeg vokste opp med psykiatri rundt meg, og det derimot var ødeleggende.. så flåsete tråd dette.. 

Anonymkode: d51f8...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De er jo syke, avhengighet er som annen psykisk sykdom noe man ikke kan noe for.

Anonymkode: a973a...228

Jeg er enig i at avhengighet er en sykdom, men det er helt feil at man ikke kan noe for det. Både røyk, alkohol og narkotika er sykdommer man starter selv, vel vitende at de er avhengigehtsskapende. Det er ikke noe som "bare skjer".

Anonymkode: f0787...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vondt å høre.... Ingen fortjener å oppleve noe slikt. Det må være vondt å være alkoholiker. Din mamma har i det minste fått fred. 

Her jatter vi ofte med alkoholikeren, for jeg er redd vedkommende tar livet sitt om vi forteller hvor ille dette påvirker oss. 

Klem til deg.

Anonymkode: b533d...2ea

Helt ærlig ville jeg foreteukket å ha henne i livet. Ja, det er tøft og det påvirker, men jeg tok noen valg i hvor stor grad jeg skulle la det påvirke meg. Jeg skjermet meg endel.

Jeg fortalte henne aldri hvor mye det påvirket. Jeg var heller ikke en muliggjører, men jeg trengte aldri påpeke det åpenbare. Hun visste det. Rusmisbrukere vet, men så lenge rusen sitter i førersetet er det rusen som bestemmer. Vi fikk henne tvangsinnlagr noen ganger. Da fikk vi alle en pause og hentet krefter. 

Det er bedre å skjerme seg, ta pauser fra kontakt og ta vare på seg selv enn å si noe. Vedkommende vet. Men klarer ikke å ta det innover seg og gjøre noe. Man må bli rusfri for egen motor og motivasjon. Det er eneste måten. Vi rundt må leve med det. Til det tar slutt, på den ene eller den andre måten..... 

Anonymkode: 3bb16...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på overskriften: det er vel nettopp derfor de drikker, fordi de ikke takler livet. 

Anonymkode: 5ce94...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far kreperte forresten av lungekreft. Jeg sier kreperte fordi det var forferdelig måte å dø.

Jeg er fremdeles sint på ham. Det er faen meg ikke så vanskelig å slutte med røyk, det er millioner som klarer det, de fleste gravide kvinner klarer det jo. Man kan få hjelp - hvis man vil. Er man syk har man ansvar for å søke hjelp. Dette er noe avhengige ikke kan fraskrive seg.

Anonymkode: f0787...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen tvil om at denne sykdommen påfører de nærmeste enormt store belastninger.

Men holdningene dine gir inntrykk av at du både ser ned på de som sliter med alkoholavhengighet og kanskje at du også har et stort sinne mot den som drikker i din nærhet. Men du spør om hvordan de klarer å leve med seg selv... og det er jo akkurat det de ikke greier, og derfor drikker de. Det er mye visdom i setningen fra Jeppe på Bjerget (Ludvik Holberg):  "alle vet at Jeppe drikker, men ingen vet hvorfor Jeppe drikker".

Anbefaler deg å ta kontakt med en støttegruppe for pårørende til alkoholikere/rusmisbrukere, for det du skriver her også viser at du ikke kan nok om denne formen for avhengighet og trolig trenger noen å snakke ut om det med noen som forstår og har vært gjennom det og har mer kunnskaper om avhengigheten enn det du pr. i dag gir inntrykk av å ha.

Anonymkode: 4f9d9...4e8

Jeg mente: Hvordan klarer de når de blir nyktre å leve med det de påfører andre? Sykdommen dems ødelegger også livene til de rundt. 

Ja, jeg bærer et stort sinne. Jeg hadde aldri hatt ryggrad til å leve med å påføre andre slik smerte og belastning. 

Alle går på nåler rundt denne personen, fordi vedkommende har uttalt at det tidligere har hatt selvmordstanker. Barna sørger vi for, så de får en stabil og trygg oppvekst. Men, det gjør meg så inderlig vondt å se og erfare hva denne sykdommen til ett menneske har påført oss alle, og ikke minst to vakre barn. 

Ps: Vi har hatt noen å snakke med, likevel er det uansett hvor mye du vet at det er en sykdom, grusomt å oppleve og stå i. Spesielt når man ikke kan snu ryggen til og avfeie! 

Hi

Anonymkode: b533d...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i at avhengighet er en sykdom, men det er helt feil at man ikke kan noe for det. Både røyk, alkohol og narkotika er sykdommer man starter selv, vel vitende at de er avhengigehtsskapende. Det er ikke noe som "bare skjer".

Anonymkode: f0787...6f1

Nok et kunnskapsløst svar.

Mange drikker eller ruser seg på annet pga. vanskelig barndom, overgrep, psykiske problemer, fysisk sykdom som ikke er riktig medisinert, livsproblemer som har blitt større enn de har taklet. Noen har begynt løpet tidlig i livet uten at de som burde ha skaffet dem hjelp har tatt tak i det - ofte fordi de selv har slitt. Så har du alt tabu rundt avhengighet og psykiske problemer. Så har du problemene med å be om hjelp. Så har du alle de som har bedt om hjelp uten å få god nok hjelp. Osv. osv. osv.

Sier du det samme til svært mange av de som får krefttyper som skyldes livsstil? Det er jo heller ikke noe som "bare skjer"...

Anonymkode: 4f9d9...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mente: Hvordan klarer de når de blir nyktre å leve med det de påfører andre? Sykdommen dems ødelegger også livene til de rundt. 

Ja, jeg bærer et stort sinne. Jeg hadde aldri hatt ryggrad til å leve med å påføre andre slik smerte og belastning. 

Alle går på nåler rundt denne personen, fordi vedkommende har uttalt at det tidligere har hatt selvmordstanker. Barna sørger vi for, så de får en stabil og trygg oppvekst. Men, det gjør meg så inderlig vondt å se og erfare hva denne sykdommen til ett menneske har påført oss alle, og ikke minst to vakre barn. 

Ps: Vi har hatt noen å snakke med, likevel er det uansett hvor mye du vet at det er en sykdom, grusomt å oppleve og stå i. Spesielt når man ikke kan snu ryggen til og avfeie! 

Hi

Anonymkode: b533d...2ea

Det er jo en av årsakene til at så mange får tilbakefall, fordi de ikke takler hverken eget liv og egne følelser eller vissheten av hva de har påført andre av belastninger.

Anbefaler deg å få noen å snakke med igjen siden du bærer på et så stort sinne, for det er skadelig for deg på sikt. Noen kommuner har spesiell oppfølging for pårørende, både enkeltsamtaler og gruppesamtaler. Mitt inntrykk (fra en i familien som går til et slikt tilbud) er at man der får god oppfølging. Ellers kan også fvk være et sted å søke hjelp, eller lege/psykolog.

Hvis personen i familien din som drikker truer med å ta livet sitt - ring legevakten/politi. Hver eneste gang! Da er det indikasjon på tvangsinnleggelse, og det er jo også en sjanse for at vedkommende får hjelp, og da kanskje også blir motivert til å gjøre noe med problemet selv.

Anonymkode: 4f9d9...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nok et kunnskapsløst svar.

Mange drikker eller ruser seg på annet pga. vanskelig barndom, overgrep, psykiske problemer, fysisk sykdom som ikke er riktig medisinert, livsproblemer som har blitt større enn de har taklet. Noen har begynt løpet tidlig i livet uten at de som burde ha skaffet dem hjelp har tatt tak i det - ofte fordi de selv har slitt. Så har du alt tabu rundt avhengighet og psykiske problemer. Så har du problemene med å be om hjelp. Så har du alle de som har bedt om hjelp uten å få god nok hjelp. Osv. osv. osv.

Sier du det samme til svært mange av de som får krefttyper som skyldes livsstil? Det er jo heller ikke noe som "bare skjer"...

Anonymkode: 4f9d9...4e8

Sorry, jeg er uenig. Overgrep og vanskelig barndom betyr slett ikke at man må bli alkoholiker/røyker/narkoman, det er ALLTID et valg. Disse mennesker har sikkert en tendens å velge en lett utvei for problemene, sosialt arv har også noe å si (røyker begge foreldre er risikoen for at barna begynner mangfoldig mye større enn for barn av ikke-røykere), men likevel har de valgt det. Det har et ansvar for livet sitt.

Lungekreft er spesielt, 90% som får det har faktisk røykt. Det er ingen andre kreftform som er i nærheten og dermed vanskelig å gjøre livsstilen ansvarlig for. Hudkreft er jo godt på vei, alle som ville være nøttebrune 30 år i strekk selv om de var lyshuded i utgangspunkt er forhåpentligvis smart nok å sjekke seg.

Anonymkode: f0787...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en alkoholiker, han ble utsatt for overgrep i barndommen. Drikker for å døyve vil jeg tro. Aldri gjort noen rundt seg noe vondt da, så ikke alle alkoholikere som ødelegger for de rundt seg, selv om jeg selvfølgelig skjønner det er en enorm belastning for de nærmeste. 

Anonymkode: c3f57...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...