Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #26 Skrevet 10. januar 2018 5 timer siden, Optatium skrev: Det skulle vært flere foreldre som dere! Hilsen ungdomsskolelærer ps dere som mener at ungenes hele sosiale liv er på telefonen skulle bare visst hvor mye dritt og mobbing og styggheter som ungene deres blir utsatt for/deltar i. Enig...hilsen lærer på 9 trinn. Naivt å tro noe annet. Anonymkode: 1dfb3...021
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #27 Skrevet 10. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig...hilsen lærer på 9 trinn. Naivt å tro noe annet. Anonymkode: 1dfb3...021 "Dritt, mobbing og styggheter" er det på alle arenaer ungdommer befinner seg, også på ungdomsklubben, i skolegården, i bowlinghallen osv. Vi kan ikke nekte ungdommen å gå dit likevel. Det vi kan gjøre er å snakke masse med ungdommen vår, oppdra dem, prøve å lære dem alt fra god folkeskikk til empati og omsorg også for de svake i gjengen. Ved å nekte ungdommen å være på mobilen lærer vi de ingenting annet enn at mamma er sjefen og bestemmer over deg, ikke hvordan de skal oppføre seg på sosiale medier. Og igjen, jeg snakker ikke om fri oppdragelse og å la de være på nett hele natta, men en middelvei der vi gir de frihet til å være med venner på de plattformene ungdommen ferdes samtidig som vi er åpne, snakker sammen, oppdrar dem og setter grenser som er rimelige. Anonymkode: 79f43...920
Optatium Skrevet 10. januar 2018 #28 Skrevet 10. januar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Dritt, mobbing og styggheter" er det på alle arenaer ungdommer befinner seg, også på ungdomsklubben, i skolegården, i bowlinghallen osv. Vi kan ikke nekte ungdommen å gå dit likevel. Det vi kan gjøre er å snakke masse med ungdommen vår, oppdra dem, prøve å lære dem alt fra god folkeskikk til empati og omsorg også for de svake i gjengen. Ved å nekte ungdommen å være på mobilen lærer vi de ingenting annet enn at mamma er sjefen og bestemmer over deg, ikke hvordan de skal oppføre seg på sosiale medier. Og igjen, jeg snakker ikke om fri oppdragelse og å la de være på nett hele natta, men en middelvei der vi gir de frihet til å være med venner på de plattformene ungdommen ferdes samtidig som vi er åpne, snakker sammen, oppdrar dem og setter grenser som er rimelige. Anonymkode: 79f43...920 Helt ærlig, dwt som skjer i garderoben på treningen eller på kampen kan ikke sammenliknes med den styggedommen som finnes på telefonene til barna deres. Var det opp til meg fikk ingen ha smarttelefoner. Men det har jeg skjønt er en tapt sak.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #29 Skrevet 10. januar 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Dritt, mobbing og styggheter" er det på alle arenaer ungdommer befinner seg, også på ungdomsklubben, i skolegården, i bowlinghallen osv. Vi kan ikke nekte ungdommen å gå dit likevel. Det vi kan gjøre er å snakke masse med ungdommen vår, oppdra dem, prøve å lære dem alt fra god folkeskikk til empati og omsorg også for de svake i gjengen. Ved å nekte ungdommen å være på mobilen lærer vi de ingenting annet enn at mamma er sjefen og bestemmer over deg, ikke hvordan de skal oppføre seg på sosiale medier. Og igjen, jeg snakker ikke om fri oppdragelse og å la de være på nett hele natta, men en middelvei der vi gir de frihet til å være med venner på de plattformene ungdommen ferdes samtidig som vi er åpne, snakker sammen, oppdrar dem og setter grenser som er rimelige. Anonymkode: 79f43...920 Det vi diskuterer er at tlf ikke skal være på rommet om natten. Den blir brukt og sjekket masse hvis de får lov til å ha den på rommet. Anonymkode: c628e...a79
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2018 #30 Skrevet 10. januar 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det vi diskuterer er at tlf ikke skal være på rommet om natten. Den blir brukt og sjekket masse hvis de får lov til å ha den på rommet. Anonymkode: c628e...a79 Nei, hi spurte om hun var streng mot hun sa tenåringen ikke fikk bruke mobilen etter kl åtte og straffet med å ta telefonen hele neste dag om hun oppdaget at den ble brukt etter kl 20. Det er strengt. Selv 9-åringen min avtalte en lekedate for i dag med mobilen sin rett før hun la seg kl 20.30 i går. Men å ta fra de telefonen ved sengetid er helt ok. Anonymkode: 79f43...920
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #31 Skrevet 11. januar 2018 Synes det er helt greit å ha en times skjermfri før leggetid som rutine, flott vane dere har laget! Og ingen telefon på rommet om natta burde være en selvsagt del av oppdragelsen når man vet hvor viktig søvn er. Hvis dere har gode rutiner på å legge fra seg telefonen på avtalt tidspunkt (slå dem av, så ikke man fristes av innkommende varlser), regner jeg med at det ikke er så ofte telefonene inndras dagen etter? Grei regel å ha hvis det funker for dere! Hvis det skjer ofte at dere må inndra telefonen, skjønner jeg at det blir kjipt og strevsomt for alle parter, da må dere foreldre se på hvordan dere kan bedre rutinen med telefonstopp på kvelden. Dere lærer barna deres å ikke bli avhengig av å være tilgjengelige døgnet rundt, det må da være gull verd. Jeg er foreløpig naiv i forhold til store barn og ungdommers mobilvaner, ettersom jeg bare har niåring ennå. Har sikkert mye å lære de kommende år…. Anonymkode: 9b460...260
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #32 Skrevet 11. januar 2018 Keg synst det er koselig og få en times tid sjerm fri på kvelden nåt barna spiser kveldsmat, prate litt om ting og slike ting istendenfor att de sitter med nesa ned i hver sin telefon😐 er ikke ofte vi inndrar telefonen nei, men vi skal endre litt på regelen. Hi Anonymkode: bfd4c...a83
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #33 Skrevet 11. januar 2018 Min elleveåring får ikke ha telefonen på rommet etter hun har lagt seg, ellers er det ganske fritt. Hun er uansett mer opptatt av å se på iPaden, (som selvfølgelig heller ikke får være på rommet etter leggetid). Mobilen brukes primært til musikk, morsomme snapfiltre og litt meldinger (nå sier jeg "litt" ut i fra alderen, hadde det vært meg hadde det vel fortsatt vært mye), pluss å ringe mor. Jeg har fortsatt full tilgang og er venn på de appene hun får ha (Insta og Snap, Musicaly har hun selv slettet), og kommer nok til å ha det 2-3 år til. Jeg må godkjenne allle apper før hun får lastet dem ned. Snap liker jeg dårligst ettersom alt forsvinner der, men jeg har god kontakt med de andre foreldrene og håper jeg får høre det om det er noe tull. Hun har en litt fraværende far som hun kommuniserer mye med på Snap og Insta, derfor får hun beholde dem. Jeg er skjermmenneske selv, og er veldig interessert i film og serier så jeg er ikke veldig streng så lenge det er en grei balanse med å gjøre andre ting. Vi har ikke TV (vi har hjemmekino til filmkvelder og går en del på kino), så iPad/telefon er eneste de har tilgang på daglig (yngste på seks har ikke telefon enda). Akkurat nå binger hun Once upon a time, når hun er ferdig med den må hun nok ta en liten pause. Jeg vet jo hvor deilig det er å drukne seg i en serie man liker, så synes ikke jeg kan være så mye strengere meg henne, men alt med måte, også for meg selv. Hun krangler aldri på å legge den bort når jeg sier i fra og gjør lekser først etter skolen. Begge ungene vet at dersom jeg får inntrykk av at de er avhengige og de blir sure og gretne uten iPad/telefon så må det vekk (som i ut av huset, ikke bare for en dag eller to). Et fåtall ganger har jeg fersket henne med telefonen i senga, men jeg gjør ikke annet enn å ta den fra henne der og da, det er ikke noen stor sak (igjen, hun protesterer aldri, ser bare litt skyldbetynget ut). Hun vet jo at det ikke er lov, men jeg forventer faktisk ikke at hun aldri skal opponere litt, det er jobben hennes i den alderen. Jeg tenker at reglene må settes litt ut i fra hvert enkelt barn. Noen takler ikke å se skjerm frem til leggetid og protesterer vilt om de må legge det fra seg, samt maser konstant om skjermtid, der tenker jeg kanskje man nesten ikke bør ha tilgang overhode (bortsett fra skolepad der det er aktuelt). Andre har et litt mer edruelig forhold til det og kan fint legge den fra seg, da er det greit å la dem styre selv og heller veilede litt der det trengs. Anonymkode: 2bba4...5bb
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #34 Skrevet 11. januar 2018 På 10.1.2018 den 9.48, Optatium skrev: Det skulle vært flere foreldre som dere! Hilsen ungdomsskolelærer ps dere som mener at ungenes hele sosiale liv er på telefonen skulle bare visst hvor mye dritt og mobbing og styggheter som ungene deres blir utsatt for/deltar i. Ja, det er rett og slett for mye vondt som foregår. For oss eldre var det "fristed" fra mobbing når vi var hjemme. Nå kan mobberne nå deg overalt og når som helst... Anonymkode: 038ef...a42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå