Gå til innhold

Er vi strenge med barna (mobilbruk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er 13 og 11. Dei må legge fra seg telefonen kl 20.00 og begynde på kveldsmat og dusj og slikt. Dei legge seg kl 21.00. Om dei bruker telefonen etter 20.00 so drar vi den inn en dag. Strengt eller?? 

Anonymkode: bfd4c...a83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 13 (snart 14-åring) får ha den til han legger seg, jeg tar den kl 22.

Han raser over det selvfølgelig, for det tikker jo inn smap til langt på natt fra venner som ikke har foreldre som tar den om kvelden. 

Greit nok at dere velger ta den før andre, men straffen synes jeg var streng. En ungdomsskoleelev har mye av sin sosiale arena på mobilen, og jeg tenker en straff som svir så hardt vil jeg ikke bruke på en bagatell, det må spares til evt alvorlige ting 

Anonymkode: 79f43...920

Skrevet

Jeg syns det er ganske streng.

Å stenge ungene (spesielt eldste) ute fra den viktigste sosiale arenaen (ja, for det er faktisk det, om vi liker det eller ikke) allerede klokken åtte om kvelden syns jeg er strengt.

Mitt mål er også at 11-åringen skal være i seng kl 21, men det er langt fra alltid det går med treninger, lekser osv. 

Jeg ber henne legge den vekk når situasjonen tilsier det. Felles aktiviteter, måltider, andre ting som krever fokus. Ber henne legge den bort, om hun har sittet med den lenge. Regulerer ved behov, ingen rigide regler med sinnsyke konsekvenser (som jeg syns dere har). 

Å ta telefonen en dag kunne jeg glatt brukt som konsekvens, men ikke for en bagatell.

Anonymkode: b873e...a9b

Skrevet

Tja, hvis de har problemer med å begrense telefonbruken er det kanskje greit, men spessielt for eldste tror jeg det ofte blir gjort avtaler ol etter 20.00.

Mine på samme alder har ikke en slik grense, men så våkner de fornøyde og uthvilte hver morgen. Hvis de ikke gjorde det ville jeg nok vurdert det samme.

Anonymkode: 608ba...683

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er 13 og 11. Dei må legge fra seg telefonen kl 20.00 og begynde på kveldsmat og dusj og slikt. Dei legge seg kl 21.00. Om dei bruker telefonen etter 20.00 so drar vi den inn en dag. Strengt eller?? 

JA strenge men flere foreldre, (inkludert meg selv), burde begrense sitt eget og ungdomenes telefonbruk 🙂

Anonymkode: 22863...46f

Skrevet

Hva skjer om de får styre mer selv, da?

Jeg er tilhenger av å gjøre avtaler og så la barna ta størst mulig grad ta ansvaret selv. Jeg kunne satt rammer om leggetid og når de skal legge seg til å sove, og latt dem ha telefonen hos seg. Hvis barna er uthvilte om dagen, tenker jeg mitt mål er nådd.

Dersom fri telefontilgang førte til overtrøtte barn som ikke klarte å sovne/lå på telefonen til langt på natt, måtte vi laget en annen avtale der de enten selv innså at skjerm før leggetid gjør det vanskelig å sove, eller at vi foreldre tok en større del av ansvaret for at telefonen ikke ble brukt utover natta. 

Ellers tenker jeg det er greit å ha klare telefonregler for for eksempel felles måltider. 

Skrevet

Jeg syns ikke du er streng. Her er det helt uaktuelt å la barna ha tlf på rommet over natta. Var på et kurs om nettvett for barn og der var de klare på at barn ikke bør ha tilgang til tlf på rommet om natten. Den blir brukt mer. 

Du kan eventuelt la de ha tlf tilgjengelig og få lov til å sjekke tlf før leggetid men ellers helt enig i at tlf skal være utilgjengelig om natten. 

Skrevet

Enig med Gemini. I tillegg lærer du barna dine gode rutiner før de skal legge seg, begrense skjermbruk er god søvnhygiene.

Anonymkode: 3b499...454

Skrevet

Du er ikke for streng. Fortsett sånn du gjør nå👍

Anonymkode: f35b6...e8f

Skrevet

Mine gutter på 15 og 14 legger tlf fra seg på kjøkkenbenken når de legger seg. Synes absolutt ikke det er for strengt.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ok. Men reagerer mer på at 13-åringen går i seng så tidlig? Sovner han/ hun så tidlig også? 

Anonymkode: 3e688...4fe

Skrevet

Ikke for strengt. Tenker det å begrense skjerm på kveldene før soving er fornuftig for alle og gir god søvnhygiene. Tenker alt for mange foreldre er alt for slappe på skjerm- og nettbruk for barn og unge.

Anonymkode: d6764...46d

Skrevet

Jeg syns dere er strenge. både jeg om mannen bruker selv telefonene litt til og fra helt frem til leggetid. Det samme gjør barna. Det er jo der vennene deres er. Men vi sørger alltid for at lekser og mat osv. ikke blir forsømt, men det styrer de, etter hvert, godt selv. Jeg tenker at det er bedre å lære de å bruke den med fornuft, enn å bare ta den bort. For før eller siden er ikke mor eller far der til å styre de. 

Anonymkode: 86bd0...392

Skrevet

Vi er minst like strenge. Selv om barna våre er aktive og trener mye, elsker de å sitte foran en skjerm. Vi må rett og slett gjøre mobiler og PlayStation utilgjengelige på hverdager etter skolen. Lekser og aktiviteter kommer først. I helger slipper vi mer opp, og skjermtid på PlayStation og TV  styres mer av været og tilgang på venner som er hjemme. 

Anonymkode: 4ea0e...af4

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, helt OK. Men jeg hadde sagt fra når klokken ble 20.00.

Skrevet

Å dra inn telefonen en hel dag, fordi de for eks svarer på en melding etter kl 20, synes jeg er altfor strengt. Med mindre dere foreldre er lille striks? Dere svarer vel heller ikke verken telefoner eller meldinger etter kl 20? 

Nei dere burde løsne litt. Enig i at den ikke skal brukes om natten, men konsekvensen er altfor intens

Anonymkode: 5992e...699

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å nekte mobil i senga er greit 

Å sette tidspunktet til åtte er litt strengt, men fortsatt greit 

Å la de ha tilgang på mobilen (ha den i nærheten) og straffe de så hardt om de sjekker den, det er direkte slemt. Du må jo be de skru den av og legge den på en hylle eller noe i stua klokka åtte da ihvertfall. Tenk om du fikk en mld eller smap klokka ni også sa mannen din at du ikke gir lov å lese den før i morgen og om du virkelig lurer på hva det gjaldt og sjekket får du straff.... 

Det er snakk om barn, om de har mobilen tilgjengelig og det tikker inn noe, blir de selvfølgelig nysgjerrig. Så jeg synes at om du skal nekte de telefonbruk når alle vennene er på nett så må du ihvertfall fysisk fjerne mobilen

Jeg tar mobilen til min 8.klasssing kl 22. Den blir skrudd av og lagt i stua 

Skrevet

11 åringen slår av før hun legger seg og da er den i stuen. 

17 åringen har den med på rommet. 

Anonymkode: cb2d0...8a4

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ok. Men reagerer mer på at 13-åringen går i seng så tidlig? Sovner han/ hun så tidlig også? 

Anonymkode: 3e688...4fe

Fordi han står opp 06.30. Må nå bussen 07.30. Skolen begynner 08.10. Han bruker litt tid på og roe ned. (AD/HD) 

HI

Skrevet

Det skulle vært flere foreldre som dere! 

Hilsen ungdomsskolelærer

ps dere som mener at ungenes hele sosiale liv er på telefonen skulle bare visst hvor mye dritt og mobbing og styggheter som ungene deres blir utsatt for/deltar i. 

Skrevet
9 minutter siden, Optatium skrev:

Det skulle vært flere foreldre som dere! 

Hilsen ungdomsskolelærer

ps dere som mener at ungenes hele sosiale liv er på telefonen skulle bare visst hvor mye dritt og mobbing og styggheter som ungene deres blir utsatt for/deltar i. 

Om du ikke forstår at store deler av det sosiale livet i 2018 foregår på mobil plattform, så lever du i steinalderen. Ja, selvsagt er det mobbing her også, men da er det viktig å følge med, og ikke minst lære barna vettig bruk. Mine barn er helt åpne, og viser meg rett som det er, om det er ting de føler ikke er greit, men så vet de også at jeg ikke overreagerer. Sammen finner vi som regel en løsning. Mange har fortalt oss, "bare vent til de er tenåringer, så får dere ikke se noe", men barna er nå 13 og 16 år, og fortsatt har vi en god dialog. En ting er sikkert. Om en tror det nytter å bare ta telefonen fra de, så blir det litt av et mageplask den dagen de skal stå på egne ben.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du ikke forstår at store deler av det sosiale livet i 2018 foregår på mobil plattform, så lever du i steinalderen. Ja, selvsagt er det mobbing her også, men da er det viktig å følge med, og ikke minst lære barna vettig bruk. Mine barn er helt åpne, og viser meg rett som det er, om det er ting de føler ikke er greit, men så vet de også at jeg ikke overreagerer. Sammen finner vi som regel en løsning. Mange har fortalt oss, "bare vent til de er tenåringer, så får dere ikke se noe", men barna er nå 13 og 16 år, og fortsatt har vi en god dialog. En ting er sikkert. Om en tror det nytter å bare ta telefonen fra de, så blir det litt av et mageplask den dagen de skal stå på egne ben.

Samme her, eldste er snart 17 og har alltid vært veldig åpen. Vi har vært gjennom noen runder gjennom ungdomsskolen men han har alltid søkt oss for råd og hjelp til å finne løsninger. 

De strengeste foreldrene er etter min erfaring de som kjenner barna dårligst, de barna er så redd for straff og sanksjoner at de både lyver og holder ting hemmelig 

Men jeg snakker selvfølgelig ikke om fri oppdragelse, barna må ha rammet og regler, og lære seg fornuftig bruk av mobil og sosiale medier. Her i huset har ingen, ikke vi voksne heller, mobil på soverommet 

Skrevet

Jeg syns det er helt riktig å ikke la barn/ungdom ha mobilen på rommet etter leggetid, men å ha så bastante regler på klokkeslett og en såpass streng straff om de går over det klokkeslettet syns jeg er for strengt.

Her har ingen av ungene (10,5 og 13 år) lov å ha mobilen med seg på rommet etter leggetid. Det har vi så innarbeidet rutine på at de selv kommer og legger den fra seg på kjøkkenbordet når de legger seg. Man kan selvsagt argumentere med at man må stole på at barna ikke bruker den selv om den ligger på nattbordet ved siden av dem, men det er nok enklere sagt enn gjort. Jeg tror nok mange foreldre som sier det, ville fått seg en overraskelse hvis de fant ut hvor mye mobilbruk som skjer etter (leeenge etter) leggetid. Jeg ser det veldig tydelig på mobilen til 13-åringen min, hvor det popper inn snapper hele natten. Da er det ikke bare-bare for den tenåringen, som har mobilen ved siden av seg på nattbordet, å la være å sjekke hver gang skjermen lyser opp eller det plinger inn en snap.

Vi forsøker å ha regler på ca tidspunkt på når de må legge fra seg mobilen. Ikke så aktuelt for 10,5-åringen, som ikke bruker den SÅ mye - men for 13-åringen er utgangspunktet at han må legge vekk mobilen kl 21, men det går ofte over en halvtimes tid. Han trener ofte til åtte, hjemme halv ni, kvelds skal han ha før han går i dusjen - og i dusjen vil han ha mobilen på badet for å høre på musikk.

Skrevet

10åringen her får bruke den til hun skal legge seg hvis alt annet er gjort. Hun får ikke ha den med seg opp når hun legger seg. 

Anonymkode: 50bb6...38b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sa ikke at det sosiale livet ikke foregår der. Men alt for mange foreldre har alt for stor tillit til ungene sine, og vet ikke at de blir utsatt for og utsetter andre for ufattelig nye negativt på nett. 

Man tar ikke bare telefonen fra dem, man lager noen grenser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...