Gå til innhold

Hva gir du barna til frokost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gir grove brødskiver. Med kjedelig pålegg. Kaviar.. leverpostei.. smøreost.. noen ganger pålegg du legger oppå, men det blir ofte plukket av. 

Ser noen skreller kiwi og gir til barna om morgenen (!). Eller står og renser og deler opp frukt. 

Altså. Her tar det meg 45 minutter å hjelpe på do, skifte bleie, kle på, ordne håret (to jenter) etc. Enkelte dager tar det 1,5 timer. De bruker 15-30 min på 1-2 skiver brød. 

Om kvelden vasker jeg klær, bretter klær, vi tar oppvask og rydder. Orker ikke å stå og lage mat på kvelden, så tar det om morran.

Men er det godt nok? 

De får frukt hver eneste dag i barnehagen. Grønnsaker til middag. 

Anonymkode: 82507...b07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får stort sett enten brødskive, kokt egg eller havregrøt. Gjerne en liten bit frukt også, eller oppskjært agurk, paprika eller cherrytomater.

Anonymkode: 6a4fd...a6d

Skrevet

Jeg syns det høres godt nok ut. Noen dager spiser barna mine 2 brødskiver til frokost. Noen ganger bare en Yougert. Matlyst går litt opp og ned for meg også. Jeg tenker mest at summen av dagens kosthold skal være tilstrekkelig. 

Anonymkode: ff6c1...7ba

Skrevet

Min spiser bare ristet grovt brød med smøreost til frokost. Får varm lunsj og frukt i bhg

Anonymkode: 76ea2...8bf

Skrevet

Brødskiver med vanlig pålegg er kjempebra! Leverpostei, skinke, makrell i tomat er sunt og godt. Mine unger får litt biola eller melk i tillegg, og innimellom klinker jeg til med havregrøt.

Skrevet

På hverdager som regel brødskiver. I perioder havregrøt eller müsli med Biola. I helger som regel brødskiver, men varierer litt og steker rundstykker, koker egg eller lager arme riddere av og til.

Skrevet

Prøver å gi noe annet enn brødskiver siden de har begynt i ny barnehage hvor de bare spiser brødmat. Tidligere fikk de varm mat hver dag. Til frokost blir det som oftest havregrøt, egg i en eller annen form, grove pannekaker eller smoothie. Skolegutten får det han har lyst på, som oftest ostesmørbrød. 

Anonymkode: 4db5a...0ed

Skrevet

Brødskiver eller havregryn med melk og bær eller fruktbiter.

Anonymkode: 21b5a...5fe

Skrevet

Mine barn på 9 og 11 år får smoothie hver morgen. Lagd på mandelmelk, yoghurt, masse bær, banan, spinat og havregryn. God og mettende og veldig lettvint. Lager en stooor batch og fyller opp 2 store smoothie-kopper. De holder seg gode og Mette frem til lunch. 

Skrevet

Havregrøt til et barn. Toast til et annet. 

Anonymkode: cb0b7...17f

Skrevet

Brødskiver er vel helst standard frokost det? Det er i hovedsak det gutten min spiser også, i tillegg til yoghurt med havregryn. Noen ganger vil han ha havregrøt i stedet, og da får han som regel det.

Anonymkode: b0aa4...e36

Skrevet

Jeg baker grove rundstykker hver morgen (det er faktisk sant!). Spises med leverpostei eller ost, og er så godt at det fungerer både til frokost og i matpakka.

Anonymkode: 5aa9a...3bb

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg baker grove rundstykker hver morgen (det er faktisk sant!). Spises med leverpostei eller ost, og er så godt at det fungerer både til frokost og i matpakka.

Har du de på kaldheving da eller?

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gir grove brødskiver. Med kjedelig pålegg. Kaviar.. leverpostei.. smøreost.. noen ganger pålegg du legger oppå, men det blir ofte plukket av. 

Ser noen skreller kiwi og gir til barna om morgenen (!). Eller står og renser og deler opp frukt. 

Altså. Her tar det meg 45 minutter å hjelpe på do, skifte bleie, kle på, ordne håret (to jenter) etc. Enkelte dager tar det 1,5 timer. De bruker 15-30 min på 1-2 skiver brød. 

Om kvelden vasker jeg klær, bretter klær, vi tar oppvask og rydder. Orker ikke å stå og lage mat på kvelden, så tar det om morran.

Men er det godt nok? 

En brødskive, en vitaminbjørnene , et glass melk og barne-TV (så vi andre får dusjet og stelt oss 😉)  I helgene har vi mer tid til felkesfrokost, grøter og frukt.

I bhg så varieres det i pålegg, noen ganger varmretter eller frokostblandinger, frukt får de også. 

Er ikke bekymret :) De vokser, trives og kvikke i replikken. Så det vi gjør er godt nok 👍 ...lær av Per Fugli 😎

Anonymkode: 41a72...f2a

Skrevet

Det høres da ut som en god frokost. 

Jeg er ikke helt for at alle måltid skal ha det lille ekstra. Grovbrød med pålegg og melk må da være en god start på dagen. 

Her går det i enten skive med vanlig pålegg eller havregrøt med rosiner. En sjelden gang kutter jeg opp et eple eller appelsin. 

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du de på kaldheving da eller?

Ja, setter deigen på kvelden og steker om morgenen. Veldig kjapt og godt!

Skrevet

Skiver med leverpostei har både karbohydrat, fett, jern og B-vitaminer. Legg en liten paprikastrimmel oppå, så får du litt C-vitamin også; da nyttiggjør man seg bedre av jernet. Eller gi en slurk juice ved siden av, det har lik effekt.

Anonymkode: aa880...ab4

Skrevet

Min får et fullkornrundstykke med nøkkelost til frokost. Taes ut av fryseren og varmes på varmluft mens jeg dusjer. 

Skrevet

De får valget mellom havregrøt eller skiver. Noen ganger kutter jeg opp litt frukt også, men det er mest for å bruke opp restene etter matpakkelaginga. 

Vi pleier å stå opp 45 min før vi skal ut døra, jeg og de tre små. Mannen drar fra hele kaoset noen timer tidligere. 

Anonymkode: 78e6d...250

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De får valget mellom havregrøt eller skiver. Noen ganger kutter jeg opp litt frukt også, men det er mest for å bruke opp restene etter matpakkelaginga. 

Vi pleier å stå opp 45 min før vi skal ut døra, jeg og de tre små. Mannen drar fra hele kaoset noen timer tidligere. 

Oi hvordan får du til det? Jeg har ett barn på 6 år, og vi bruker over en time fra vi står opp til vi kommer oss ut døra...

Skrevet (endret)
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men er det godt nok? 

Det er mer enn godt nok! Vær stolt og drit i de med kiwien 😘

Endret av Cybele
Skrevet

Brødskiver med leverpostei og et glass melk. Nam nam! 

Anonymkode: 7a06c...5ab

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi hvordan får du til det? Jeg har ett barn på 6 år, og vi bruker over en time fra vi står opp til vi kommer oss ut døra...

Jeg har rett og slett blitt veldig effektiv om morgenen, av nødvendighet. Og ungene er jo med på rutinene. 

Er mannen hjemme en morgen,  går alt i ball, og alt tar uendelig mye lenger tid. 

Skrevet

2 grove skiver med smør og jordbærsyltetøy og 1/2 kopp h-melk.  

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, setter deigen på kvelden og steker om morgenen. Veldig kjapt og godt!

Deler du oppskrift?

Anonymkode: 185db...3ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...