Gå til innhold

Mamma og pappa har kjøpt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 9.1.2018 den 21.14, Hjertefru skrev:

Hundeallergi er svært vanlig, og det er sjelden veldig alvorlig. I hvertfall i en slik grad at det fører til konflikt og splittelse i en storfamilie.

Så denne problemstillingen tror jeg er noe konstruert, for å være ærlig.

Jeg har opplevd en variant av dette, så det er godt mulig det er sant.

Jeg er allergisk. Ikke så mye at jeg ikke kan besøke noen med hund, men jeg kan ikke overnatte et sted med hund. Det betyr at når jeg besøker mine foreldre en uke på sommeren (bor langt unna) vasker de huset godt før jeg ankommer og så har de bedt søsteren min som bor 10 min unna om ikke å ta hunden sin med akkurat den uken jeg er der. Det er nok til at hun har kuttet meg ut. Hun mener at jeg har fått mine foreldre til med vilje å skvise henne ut, for det er klart at hennes elskede hund kan jo ikke være alene. Så da føler hun seg utelukket fra barndomshjemmet og skylder på meg. Hun har enkelte ganger invitert meg på besøk, men da legger hun det demonstrantivt til kaffebesøk i hagen med kommentarer om at "ja, du er jo allergisk, så jeg kan jo ikke invitere deg inn. Det gjør jo alt så besværlig." Selv om jeg har sagt flere ganger at jeg fint kan komme på besøk noen timer så lenge det bare ikke er hver dag og jeg ikke overnatter. Hun tror ikke helt på allergien selvom jeg har hatt den fra liten av. En gang foreldrene mine hadde vasket huset før jeg ankom, hadde hun latt hunden være der likevel uten at de visste om det. Hun regnet vel med å bevise at det bare var tull fra min side. Men fy, jeg ble dårlig! Mine foreldre skjønte ingenting, for de hadde jo vasket. 

Så enkelte hundeeiere blir helt gale og ekstremt hårsåre og tar det som en personlig fornærmelse om noen ikke ønsker å være sammen med hunden deres.

Anonymkode: c4022...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg sier blir ikke noe mindre virkelig for en hundeeier selvom du sier det er pisspreik.

Realiteten er at hundeeierene blir ekskludert hvis den som har allergi prioriteres, og uansett hvordan det blir argumentert mot at det jeg sier ikke er korrekt så løser det ikke problemstillingen. Her er det to problem som ikke er mulig å forenes, og da blir den ene gruppen ekskludert. Hi sine foreldre må velge om det er søskenet med allergi og hennes familie som skal benytte hytten, eller om det er de tre andre søsknene med sine familier. Realiteten er at selvom hun som er allergisk ikke kan noe for det så gir hennes sykdom begrensninger for henne og omgivelsene. Foreldrene må bare bestemme hvilke gruppe som må vike for disse begrensningene, det er enten den med allergi eller de tre andre. Så vanskelig, men også så enkelt er det.

Anonymkode: 8877f...693

Du ekskludere deg selv. Kjipt valg, men like fullt et valg. Det er det DU som hundeeier som velger. Vanskeligere er det ikke. Den med allergi står uten valgmuligheter. Mennesker går alltid foran hunder.

Anonymkode: fa277...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er kjempeuenig. Jeg prioriterer alle barna, men ikke bikkjene deres. Det er DERES prioritering. Den må de stå for.

De kan VELGE, det kan ikke den med allergi. 

Anonymkode: fa277...b8c

Valget ble gjort da hunden ble anskaffet, nå kande ikke velge lenger. Hytter uten tilgang for hund er ikke tilgjengelige for hundeeiere heller for mer enn en en og annen helg, og er derfor en elendig «gave».

Anonymkode: f527d...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men da har du i realiteten kjøpt hytte til ett barn. Ikke til alle. Det er nemlig ikke bare å sette fra seg en hund.

Det er greit å prioritere en foran de andre, så fremt de er voksne. Men da må man ikke påstå at det ikke er det man gjør. Da har man som foreldre tatt et valg, som nok har konsekvenser resten av livet.

Vil man gjøre noe for alle, selg hytta og del ut pengene. Så kan de med hund kjøpe noe felles og den uten hund kjøpe noe alene.

Anonymkode: f527d...d56

Du prioriterer hund foran hytte. Det er ditt valg. Det får f*** meg du stå inne for og ikke skylde på andre. Vil du bestemme over en hytte får du kjøpe en selv.

Anonymkode: fa277...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du prioriterer hund foran hytte. Det er ditt valg. Det får f*** meg du stå inne for og ikke skylde på andre. Vil du bestemme over en hytte får du kjøpe en selv.

Anonymkode: fa277...b8c

Og det har jeg da også gjort. Ingen har presentert en hytte som gave til meg uten at den er tilgjengelig for min familie.

Anonymkode: f527d...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det har jeg da også gjort. Ingen har presentert en hytte som gave til meg uten at den er tilgjengelig for min familie.

Anonymkode: f527d...d56

Forresten, hvilke konsekvenser er det foreldrene bør være forberedt på? At hundeeierne fryser dem ut? Er såra over at de prioriterer barnet sitt over hunden til HI?

Jeg må si jeg hadde blitt så skuffet om mine barn hadde oppført seg slik som en del hundeeiere i denne tråden gjør. Svarene til egosentriske hundeeiereer jammen meg noe av det minst sympatiske jeg har lest  her på lenge.

Anonymkode: fa277...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De blir ikke ekskludert. De velger å ekskludere seg selv. De kan bruke hytta, men velger å ikke gjøre det. Det er å ekskludere seg selv, men tilbudet om å bruke hytten er jo fortsatt tilstede.

Anonymkode: 526e5...7a5

På premisser som i realiteten ekskluderer dem. Du må gjerne mene noe annet, men dette er realiteten uansett om du prøver å pynte på den.

Anonymkode: 8877f...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forresten, hvilke konsekvenser er det foreldrene bør være forberedt på? At hundeeierne fryser dem ut? Er såra over at de prioriterer barnet sitt over hunden til HI?

Jeg må si jeg hadde blitt så skuffet om mine barn hadde oppført seg slik som en del hundeeiere i denne tråden gjør. Svarene til egosentriske hundeeiereer jammen meg noe av det minst sympatiske jeg har lest  her på lenge.

Anonymkode: fa277...b8c

Hvorfor er det mer egosentrisk å ønske seg hyttebruk som hundeeier enn som allergiker, tro? Kanskje fordi du har allergi og mener det er resten av verden som må tilpasse seg? Det er det altså fremdeles ikke. Du skal være glad til om folk tar hensyn til dine matallergier ved ikke å servere deg ting du ikke kan spise, utover denslags tilpasninger er det helt og holdent din sak å styre din helse. I stedet ønsker du å påføre alle et allergiregime så du ikke lider alene? Vel, livet er urettferdig.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forresten, hvilke konsekvenser er det foreldrene bør være forberedt på? At hundeeierne fryser dem ut? Er såra over at de prioriterer barnet sitt over hunden til HI?

Jeg må si jeg hadde blitt så skuffet om mine barn hadde oppført seg slik som en del hundeeiere i denne tråden gjør. Svarene til egosentriske hundeeiereer jammen meg noe av det minst sympatiske jeg har lest  her på lenge.

Anonymkode: fa277...b8c

Det er klart at det vil påvirke forholdet om foreldrene kjøper en hytte presentert som gave til alle, men som bare er tilgjengelig for en av familiene. Da er det en gave til denne ene. 

Om de virkelig ønsker å glede alle barna ber de ikke familier med totalt ulike behov om å dele en hytte som ekskluderer enten den ene eller de andre.

Anonymkode: f527d...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ekskludere deg selv. Kjipt valg, men like fullt et valg. Det er det DU som hundeeier som velger. Vanskeligere er det ikke. Den med allergi står uten valgmuligheter. Mennesker går alltid foran hunder.

Anonymkode: fa277...b8c

Det er din mening, jeg er uenig med deg.

Anonymkode: 8877f...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en veldig enkel løsning her: regner ikke med at alle søskna skal bruke hytten samtidig, så da kan de vel passe hverandre sine hunder? Problem solved 👌

Anonymkode: 98220...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville foreslå at hytten selges og at man kjøper en sommerleilighet på Gran Canaria eller lignende. Eller at pengene fordeles på eierne.

Tanken var sikkert å holde søskene sammen, men dette fører til full splittelse i stedet. 

Om 3 av de kjøper en hytte sammen så stenger de fremdeles den ene utenfor. Og det blir sannsynligvis alt for lite penger til at den allergiske får kjøpt seg egen hytte.

Man kan kanskje bygge om hytten slik at de vanlige oppholdsromnene eemr hundefrie, mens en aneks e.l er ment for de med hund. Men hvem skal betale de kostnadene? Hvis den allergiske ikke har råd, hva da? 

Anonymkode: f3a3b...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har en veldig enkel løsning her: regner ikke med at alle søskna skal bruke hytten samtidig, så da kan de vel passe hverandre sine hunder? Problem solved 👌

Anonymkode: 98220...14d

Jeg er veldig glad i min egen hund, men synes ikke det er kjempe kjekt å passe andres.

Anonymkode: f3a3b...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig glad i min egen hund, men synes ikke det er kjempe kjekt å passe andres.

Anonymkode: f3a3b...d86

Samme her. Men hadde gjort det i denne situasjonen :)

Anonymkode: 98220...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig glad i min egen hund, men synes ikke det er kjempe kjekt å passe andres.

Anonymkode: f3a3b...d86

Og min hund er faktisk redd hunder. Det går fint så lenge jeg er der, men både kennel og pass av andre hundeeiere utgår.

Anonymkode: f527d...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og min hund er faktisk redd hunder. Det går fint så lenge jeg er der, men både kennel og pass av andre hundeeiere utgår.

Anonymkode: f527d...d56

Eh, jamen da kunne du heller ikke ha feriert på hytta sammen med søskna som har hund :P

Anonymkode: 98220...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Valget ble gjort da hunden ble anskaffet, nå kande ikke velge lenger. Hytter uten tilgang for hund er ikke tilgjengelige for hundeeiere heller for mer enn en en og annen helg, og er derfor en elendig «gave».

Anonymkode: f527d...d56

Nei, så lenge de er fast bestemt på at hunden må være samme sted som de selv er til enhver tid? Det er da også et valg. Den er faktisk ikke sydd fast i hofta på eieren.

Anonymkode: 101a0...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Eh, jamen da kunne du heller ikke ha feriert på hytta sammen med søskna som har hund :P

Anonymkode: 98220...14d

Jo, det går som sagt bra så lenge jeg er der.

Og nå har jeg ikke søster med hund eller hyperallergisk søsken heller.

Anonymkode: f527d...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville foreslå at hytten selges og at man kjøper en sommerleilighet på Gran Canaria eller lignende. Eller at pengene fordeles på eierne.

Tanken var sikkert å holde søskene sammen, men dette fører til full splittelse i stedet. 

Om 3 av de kjøper en hytte sammen så stenger de fremdeles den ene utenfor. Og det blir sannsynligvis alt for lite penger til at den allergiske får kjøpt seg egen hytte.

Man kan kanskje bygge om hytten slik at de vanlige oppholdsromnene eemr hundefrie, mens en aneks e.l er ment for de med hund. Men hvem skal betale de kostnadene? Hvis den allergiske ikke har råd, hva da? 

Anonymkode: f3a3b...d86

Skal de med hund ikke få være med på leiligheten, da...? Da må de jo ha bikkja på kennel, og det er jo heeeeeelt umulig! 😝

Anonymkode: 101a0...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, sug lut skrev:

Hvorfor er det mer egosentrisk å ønske seg hyttebruk som hundeeier enn som allergiker, tro? Kanskje fordi du har allergi og mener det er resten av verden som må tilpasse seg? Det er det altså fremdeles ikke. Du skal være glad til om folk tar hensyn til dine matallergier ved ikke å servere deg ting du ikke kan spise, utover denslags tilpasninger er det helt og holdent din sak å styre din helse. I stedet ønsker du å påføre alle et allergiregime så du ikke lider alene? Vel, livet er urettferdig.

Kanskje fordi en hund kan bli igjen hjemme. Det kan ikke en allergi. 

Anonymkode: 101a0...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, det går som sagt bra så lenge jeg er der.

Og nå har jeg ikke søster med hund eller hyperallergisk søsken heller.

Anonymkode: f527d...d56

Nei, men det er jo dette tråden handler om. Er veldig sjelden hunder er redde andre hunder, så din problemstilling er egentlig irrelevant for denne tråden. 

Anonymkode: 98220...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, så lenge de er fast bestemt på at hunden må være samme sted som de selv er til enhver tid? Det er da også et valg. Den er faktisk ikke sydd fast i hofta på eieren.

Anonymkode: 101a0...a7a

Nei, den er ikke sydd fast i eieren. Men å finne hundepass for å reise på hytta utgår definitivt. Det er ikke så enkelt å få pass. Og det er ikke noe særlig å reise fra hunden for å reise på en ferie som er ideell for hunden heller. Dyr er ikke ting, de lever faktisk..

Anonymkode: f527d...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal de med hund ikke få være med på leiligheten, da...? Da må de jo ha bikkja på kennel, og det er jo heeeeeelt umulig! 😝

Anonymkode: 101a0...a7a

Man reiser ikke til "syden" annenhver helg.

Anonymkode: f3a3b...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...